Formula E

Formule E: Vergne loopt uit na derde seizoenszege in Bern, Frijns valt uit na tik D'Ambrosio

190622 FE JEV actie
Jean-Eric Vergne behaalde in Bern zijn derde overwinning van het seizoen

Jean-Eric Vergne, vorige week nog teamgenoot van Job van Uitert in Le Mans, is de eerste coureur die dit seizoen drie races in het ABB FIA Formule E-kampioenschap gewonnen heeft. In de E-Prix in de Zwitserse stad Bern hield hij de hele race lang stand onder zware druk van Jaguar-rijder Mitch Evans en stelde de overwinning veilig. De rijder van het DS Techeetah-team vergrootte daarmee zijn voorsprong als leider in de tussenstand van het kampioenschap en won ook het klassement van de 'Voest Alpine European Races'. Achter Vergne en Evans kwam Sébastien Buemi als derde over de eindstreep. Voor Robin Frijns was de race al na een paar honderd meter over, nadat hij door Mahindra-rijder Jerôme D'Ambrosio in de rondte was getikt.

UPD 22.00 uur: Geen Formule E-race zonder veranderingen in de uitslag naderhand door straffen. Ditmaal trof het André Lotterer, vierde over de eindstreep. De wedstrijdleiding legde hem een drive-through op, omgezet in een tijdstraf van 22 seconden, vanwege het rijden door een rood licht aan het eind van de pitstraat. Lotterer had de instructie opgevolgd die hij van het team had gekregen, maar betaalde daarvoor dus de prijs.


Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De race in Bern, op een circuit met 50 meter hoogteverschil, is de laatste Europese ronde van het seizoen. Bij de start neemt Jean-Eric Vergne vanaf de pole-position de leiding,voor Buemi, die Mitch Evans passeet. Daarachter gaat het mis: Mahindra-rijder Wehrlein raakt de afgrenzing van de baan, wordt geraakt door Günther en dat leidt tot een kettingreactie, waarop de hele baan geblokkeerd is en wedstrijdleider Scott Elkins geen andere keus heeft dan de wedstrijd te staken. Robin Frijns wordt in de rondte getikt en glijdt langs de muur. André Lotterer rolt met flinke schade terug naar de provisorische pitstraat. Het lijkt er in eerste instantie op dat Alex Lynn degene was die Robin Frijns raakte, maar later wordt duidelijk dat het D'Ambrosio was, die voor het incident ook een 'drive-through' kreeg.

190622 FE Startcrash
Chaos net na de start met Robin Frijns (geheel links) in de afgrenzing

Van de wedstrijdleiding komt de aanwijzing dat alle auto's achter de safety-car terug moeten naar de pits, waar ze in volgorde van de oorspronkelijke startopstelling worden gepositioneerd, echter met uitzondering van Wehrlein en Günther, die als schuldigen voor de kettingbotsing worden aangewezen en van achteraan moeten starten. Tijdens de onderbreking is er een flinke discussie tussen António Félix da Costa en Lucas Di Grassi, die het duidelijk niet eens zijn over de gang van zaken. Voor Robin Frijns is de race al voortijdig ten einde. Er staan nog 44 minuten en een ronde op de klok, terwijl even later het nieuws komt dat toch ook Wehrlein en Günther vanaf hun oorspronkelijke posities mogen starten.

Na zo'n drie kwartier kan de race eindelijk weer worden hervat. Na een ronde achter de safety-car wordt het veld losgelaten. Vergne rijdt voor Evans, Buemi, Wehrlein, Günther, Bird, Abt, Lotterer, Lynn en D'Ambrosio. Evans zet Vergne flink onder druk en samen kunnen ze een beetje weglopen bij de rest van het veld. Sims en Mortara komen in de vierde ronde met elkaar in botsing. In de vijfde ronde plaatst Evans de eerste serieuze aanval in de strijd om de leiding, maar nog zonder resultaat. Twee ronden later passeert Vandoorne López en neemt daarmee de 13e plaats over.

Bird zet met behulp van de attack mode Günther onder druk en verovert via de buitenkant de vijfde plaats. D'Ambrosio krijgt een 'drive-through' voor het veroorzaken van de aanrijding met Frijns, de Belg komt binnen aan het einde van ronde elf. In de twaalfde ronde verliest Wehrlein de snelheid en valt terug tot de staart van het veld.

Vooraan probeert Evans alles om Vergne voorbij te komen, maar zonder succes, zeker als Vergne later ook de 'attack mode' activeert. Vervolgens is er een 'full-course yellow' vanwege de gestrande auto van Wehrlein. Met nog 21 minuten wordt de race weer vrijgegeven. Vergne komt goed weg, evenals Evans, die beide weer kunnen uitlopen. Ook met zijn tweede 'attack mode' slaagt Evans er niet in om Vergne te passeren. Abt en Lotterer strijden om de zesde plaats, waarbij Lotterer Abt passeert en de positie overneemt. Een ronde later haalt Lotterer ook Günther in.

Na 20 ronden heeft Vergne 1,15 seconden voorsprong op Evans, die de aansluiting een beetje kwijt is. Daarachter rijden Buemi, Bird, Lotterer, Günther, Abt, Lynn, Massa en Vandoorne. Lotterer is een van de laatsten die de 'attack mode' activeert. De Duitser opent daarmee de aanval op Bird, maar mist daarbij bijna zijn rempunt. Een ronde later is het Bird die zich verremt en Lotterer gaat er voorbij, waarmee hij vierde is. Vervolgens rijdt Lotterer ook vlot het gat naar Buemi dicht, waarbij Lotterer ook nog iets meer energie in zijn accu over heeft dan de concurrentie.

In de voorlaatste ronde begint het te regenen. Evans gaat behoorlijk dwars, maar weet zijn auto onder controle te houden. Vergne wint voor de derde keer dit jaar, voor Evans, Buemi, Lotterer. Bird gaat bijna in de rondte, maar redt nog de vijfde plaats, voor Günther, Abt, Lynn, Massa en Di Grassi.

Voorafgaand aan de seizoensfinale met twee races in New York, medio juli, waar AUTOSPORT.NL weer ter plekke is, voert titelverdediger Jean-Eric Vergne met 130 punten de kampioenschapsstand aan, voor zijn teamgenoot Lotterer (98), Lucas Di Grassi (97), Mitch Evans (87), António Félix da Costa (82) en Robin Frijns (81). In het teamklassement leidt DS Techeetah met 228 punten voor Audi Sport Abt Schaeffler met 180 punten en Envision Virgin Racing met 148.

190622 FE Podium
Podium met vlnr Evans, Vergne en Buemi

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 juni 2019 21:20

    Volgens mij was het d’Ambrosio die Frijns aantikte.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 22 juni 2019 22:04

    Klopt inderdaad, daarvoor kreeg D'Ambrosio ook de 'drive-through'. Is inmiddels aangepast. Leek in eerste instantie Lynn geweest te zijn.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 23 juni 2019 09:40

    stoppen met deze klasse aanfluiting voor de autosport verspilling van geld

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 23 juni 2019 10:24

    Gaat niet gebeuren. De FIA wil het, fabrikanten stappen erin (of zijn er al), het is politiek correct. Dus voorlopig blijft de Formule E nog wel even.

    • 4
    • 0
     
    Dirk 23 juni 2019 13:38

    Dit circuit hoeft van mij niet terug te komen. Die chicane was vragen om problemen. Verder was het circuit veel te smal om een leuke race te krijgen. Ik zeg: eindhoven hiervoor in de plaats! ;-)

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 24 juni 2019 08:37

    Zwitserland staat voor volgend seizoen niet meer op de kalender. Bern was toch al een noodgreep, nadat de locatie van vorig jaar in Zürich vanwege een festival dit jaar niet beschikbaar was. Het is opmerkelijk hoezeer de Formule E in Zwitserland voor controverse zorgt. Vorig jaar al waren er in Zürich vrij veel kritische geluiden te horen, met name van omwonenden die zich in hun bewegingsvrijheid beperkt voelden. De ruim 100.000 bezoekers die er waren (waaronder uw verslaggever) vonden het evenement echter geweldig. In Bern was er eenzelfde verhaal, met op donderdagavond een fietsprotest onder de titel 'Formel E Adé', waaraan zo'n duizend mensen deelnamen. Naar ik van mensen ter plekke begreep ook nogal wat relschoppers, die uiteindelijk hun ongenoegen botvierden op reclameborden en -banners en een schadepost van 400.000 Zwitserse Franken veroorzaakten. Anderzijds waren er ook hier weer vele tienduizenden bezoekers op een fraaie locatie in de stad.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet