Sportscars

Sportscars: GTE-Am-winnende Keating Motorsports-Ford van Bleekemolen/Keating/Fraga uit de uitslag (UPD: reactie Jeroen Bleekemolen)

Bvdw Le Mans 2019 middag en podium-13
De aanvankelijk klassewinnende Ford GT van Keating Motorsports

Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten hebben niet erg lang plezier gehad van hun klassezege in de GTE-Am-klasse in Le Mans. Gisteravond laat kwam het bericht dat naast de fabrieks-Ford nummer 68 ook de Keating Motorsports-Ford uit de uitslag gehaald is vanwege een brandstoftank die 0,1 liter groter was dan het reglementair toegestane maximum van 96 liter. Al eerder werd vastgesteld dat de tankstops van het team met 44,4 seconden telkens korter waren dan het reglementair minimum van 45 seconden, waarvoor in eerste instantie al een tijdstraf van 55,2 seconden (het verschil van 0,6 seconden maal 23, voor het aantal uitgevoerde stops, vermenigvuldigd met vier) was opgelegd. Daardoor zou de Ford als tweede achter de Project 1-Porsche van Jörg Bergmeister, Egidio Perfetti en Patrick Lindsey zijn geëindigd. Door de situatie met de brandstofdtank volgde echter de volledige uitsluiting. Bill Riley, die de preparatie van de Ford voor zijn rekening nam, verklaarde tegenover de collega's van Sportscar365.com, niet tegen de uitsluiting in beroep te zullen gaan.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: Bob van der Wolf

UPDATE 10.20 uur: We hebben inmiddels ook met Jeroen Bleekemolen gesproken over de diskwalificatie van de Ford. "Het ging om 0,1 liter. Ze hebben lang gemeten en gedaan, maar teveel is teveel", stelt onze landgenoot weliswaar teleurgesteld, maar ook realistisch vast. "Ze hebben zeker lang gezocht en misschien ook wel hun best gedaan om iets bij ons te vinden, maar aan de andere kant is dat natuurlijk ook gewoon hun werk. Wel moet ik zeggen dat ik het verschrikkelijk zuur vind. We hadden al een paar straffen gehad, maar we kwamen toch als eerste over de finish, en dan wordt ons de overwinning alsnog ontnomen. Dat is erg jammer."

"Toch, als je er realistisch over nadenkt", zo vervolgt Bleekemolen, "heeft het team misschhien wel een foutje gemaakt door te dicht op de grens te gaan zitten. Van tevoren is de auto gekeurd en was de tank goed, maar je hebt in de race te maken met temperatuurverschillen en verschillende componenten waarvan de tank gemaakt is, dus het zou kunnen dat die inderdaad een heel klein beetje is uitgezet. Zeker is dat de tank vóór de race in ieder geval helemaal legaal was."

"Toen ik het net hoorde, gisteravond, had ik het er wel even moeilijk mee", vertelt de rijder. "Ik had na de race nog steeds vrij weinig geslapen, want ik ben zondagavond nog naar huis gereden. Ik wilde gisteren eigenlijk net vroeg naar bed, toen dat hele balletje begon te rollen. Bill Riley was nog tot elf uur gisteravond bij de keuring, dat heb ik nog niet vaak meegemaakt, dat mensen tot maandagavond laat na de race daar nog zijn. Maar goed, inmiddels ben ik er wel een beetje aan gewend. Het is goed om te merken dat heel veel mensen desondanks achter ons staan. We hebben heel veel reacties gekregen waarin mensen stellen dat we een goede race hebben gereden, eentje waar we trots op mogen zijn, en dat zijn we ook, maar het is nu natuurlijk wel een overwinning die niet telt."

Bleekemolen hoopt dat Ben Keating niettemin volgend jaar weer terugkeert naar Le Mans, zoals de Amerikaan ook al heeft aangekondigd. "Zo staat Ben er ook een beetje in: het is gebeurd, het is jammer, en we kijken nu vooruit. Het team baalt er ook enorm van, ze hadden achteraf bezien misschien iets veiliger moeten gaan zitten. Maar ja, dat heb je als de verschillen zo klein zijn: iedereen gaat tot de limiet. Dat geldt voor de teams en voor de ACO. Het verhaal heeft altijd twee kanten. Maar goed, nu ga ik me richten op de volgende race. Morgen ga ik naar de Nürburgring!"

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Caseykvt 18 juni 2019 08:31

    AAAARGH!

    • 0
    • 0
     
    Caseykvt 18 juni 2019 08:33

    In hoeverre is deze uitsluiting reëel zonder in complottheorieën te denken? Tijdens de race ook die onbenullige dingen met de bumper en spinnende wielen. Druk van de Mentos man...?

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 juni 2019 08:56

    De regel is dat je niet met spinnende wielen na een pitstop mag vertrekken. Dat deden ze wel. Lullig, maar die straf was wel terecht.

    • 12
    • 0
     
    René de Boer 18 juni 2019 09:05

    Eens, maar samen met collega's in het perscentrum hebben we de nodige videobeelden van pitstops van andere teams bekeken en daar waren er meerdere bij waarin je ook spinnende wielen zag, zonder dat er daarbij sprake was van een bestraffing. Het was duidelijk dat Keating extra goed in de gaten gehouden werd. Zo kwamen er ook meerdere malen tijdens de race officials van de ACO de pitbox in en keken naar de tankinstallatie. Als je iets wilt vinden, dan vind je meestal ook wel iets.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 juni 2019 09:27

    Overigens spreken de rubberstrepen bij vele andere teams boekdelen. Een foto voor de race en na de race zou veel duidelijk maken. De ACO heef in dit geval wel heel erg de schijn tegen. Gevalletje van : "Looking for the hair in the soup" Overigens is een verschil van

    • 3
    • 1
     
    Nylz 18 juni 2019 10:03

    Mij viel juist op dat bij Keating Motorsports inderdaad de twee dikste rubbersporen voor de pitbox te zien waren.

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 18 juni 2019 10:15

    Typisch de ACO vroeger diskwalificeert de de ACO de Dome van Jan Lammers ook gewoon als dat ding te hard ging. Dan zat er opeens resten brandstof in met een te hoog octaan getal. Allemaal bullshit natuurlijk.

    • 4
    • 0
     
    Dirk 18 juni 2019 10:50

    Heel apart verhaal, vóór de race wel goed, maar na de race afgekeurd... Respect voor Bleek, professioneel als altijd.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 juni 2019 11:46

    Reacties van echt sportmannen (Bleekemolen en Keating), maar vind het toch vreemd dat niemand volledig uit zijn plaat gaat en niet in protest gaat?

    • 6
    • 0
     
    El Rato 18 juni 2019 12:15

    Domper op een verder leuk weekend, hoewel de finishvolgorde van de Toyota's, gezien het race verloop, op zijn minst vreemd tot stand is gekomen... Betekent dit nu voor Keating dat hij nu ook geen automatisch startbewijs voor volgend jaar in Le Mans heeft? Als hij daar nu nog zin in heeft?

    • 7
    • 1
     
    Rob Petersen 18 juni 2019 12:21

    Tja lieve Mensen, de ACO dat zijn Fransen en die hebben hun eigen agenda. Als een tank van te voren is goedgekeurd dan is het belachelijk dat hij na de race wordt afgekeurd. typisch zoeken want ja...grote Sponsor Porsche moest natuurlijk wel winnen. Bah.

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 18 juni 2019 12:44

    Inderdaad Rob. Vorig jaar werd die LMP 2 van Gdrive ook gewoon afgekeurd. Misselijke actie maar de foto's hebben we nog gelukkig.

    • 3
    • 1
     
    El Rato 18 juni 2019 13:10

    Wel opvallend. Beide keren dat Jeroen (in ieder geval moreel..) zijn klasse wist te winnen reed hij in een, overwegend, paarse auto........ Dus volgend jaar??

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 juni 2019 14:57

    Dit laat me direct denken aan de diskwalificatie van de fabrieks Mini's tijdens de Rallye Monte Carlo van 1966. Als je het op iemand gemunt hebt vind je altijd wel iets. Hier is duidelijk niet naar de geest van de regels gehandeld.

    • 2
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 18 juni 2019 15:08

    Dat G Drive vorig jaar werd gediskwalificeerd was overigens volledig terecht! Ze konden veel sneller tanken dan hun concurrenten, dat was cheating d.m.v. van een 'gemodificeerde' fuelrestructor. Het is me iets te simpel om ACO bij elke diskwalificatie in het verdachtenbankje te plaatsen. Ben benieuwd wat de reacties hier waren geweest als Bleek in de Porsche had gereden!

    • 2
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 18 juni 2019 18:20

    Oh oh oh we gaan weer heiliger dan de paus doen. Spuit 11 in de bocht.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 20 juni 2019 15:26

    toyota moet stoppen gewoon zielig als je zo wilt winnen

    • 2
    • 0