Sportscars

Sportscars: Le Mans-winst en wereldtitel voor Toyota-trio Alonso, Buemi en Nakajima, Jeroen Bleekemolen wint GTE-Am-klasse (kort)

1900616 Toyota

Voor het tweede jaar op rij heeft Toyota de 24 Uur van Le Mans gewonnen. Na 385 ronden reed Kazuki Nakajima de Toyota TS050 Hybrid met het startnummer 8 als winnaar over de eindstreep en herhaalde daarmee het succes van vorig jaar voor zichzelf en teamgenoten Fernando Alonso en Sébastien Buemi. De drie zijn daarmee ook zeker van de wereldtitel in het FIA WEC Superseason 2018-2019.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto: Rebocar Automotive Productions

Op 18,972 seconden eindigde de andere Toyota met Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López op de tweede plaats na een lekke band in de slotfase. De derde plaats was voor de nummer 11-SMP-BR1 met Stoffel Vandoorne, Vitaly Petrov en Mikhail Aleshin, waarmee er voor het eerst in 18 jaar weer een Belg op het algehele podium in Le Mans stond.

De winst in de LMP2 was voor Signatech Alpine Matmut met rijders Nicolas Lapierre, André Negrão en Pierre Thieriet, die daarmee tevens de wereldtitel in deze klasse veiligstelden, Daarachter eindigde de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung, Stéphane Richelmi en Gabriele Aubry. Tung was daarmee onze best geklasseerde landgenoot. De TDS-Oreca van François Perrodo, Mathieu Vaxivière en Loïc Duval eindigde op de derde plaats. De G-Drive-Aurus met Job van Uitert, Roman Rusinov en Jean-Eric Vergne werd als zesde geklasseerd. De Racing Team Nederland-Dallara haalde na een reparatie met Frits van Eerd achter het stuur als 27e algemeen en 15e in de klasse de eindstreep, waarmee het team zijn 100-procent-finishscore vasthoudt.

In GTE-Pro ging de racewinst naar de AF Corse-Ferrari van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Daniel Serra, terwijl Porsche met Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Fred Makowiecki in de nummer 91 en Patrick Pilet, Earl Bamber en Nick Tandy in de nummer 93 de overige podiumplaatsen binnenhaalden. De tiende plaats in de klasse voor Michael Christensen en Kévin Estre was genoeg voor het binnenhalen van de wereldtitel bij de rijders in de klasse. In Le Mans reed het duo samen met Laurens Vanthoor in de nummer 92, de combinatie waarmee de drie vorig jaar de klasse in de Franse klassieker wisten te winnen. De nummer 81-BMW van Philipp Eng, Nicky Catsburg en Martin Tomczyk stond in de slotfase ruim een uur op de baan stil, maar Eng wist de auto na een geïmproveerde reparatie toch weer rijdend te krijgen en over de finish te brengen, zij het slechts als 14e in de klasse.

In GTE-Am was er een Nederlandse klassezege dankzij Jeroen Bleekemolen, die de Ford GT van Keating Motorsports deelde met Ben Keating en Felipe Fraga, Hij reed de auto in Wynn's-Kleuren met 44,943 seconden voorsprong op Jörg Bergmeister in de Project 1-Porsche als winnaar over de eindstreep. Bleekemolen stond daarmee elf jaar na zijn klassezege met de Van Merksteijn-Porsche RS Spyder in Le Mans in 2008 weer eens als klassewinnaar op het podium. De rijders naast Jörg Bergmeister van de als tweede geklasseerde Project 1-Porsche waren Patrick Lindsey en Egidio Perfetti. De derde plaats was voor de JMW-Ferrari van Jeff Segal, Rodrigo Baptista en Wei Lu.

Later meer

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 17:34

    Heel heel heel erg knap van Jeroen Bleekemolen en Keating motorsport. Bij RTN ging zo'n beetje alles mis wat er mis kon gaan bij een 24 uurs race met de klapper van Nyck de Vries als dieptepunt.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 juni 2019 15:15

    Zo nu wordt het tijd om te stoppen voor Toyota slaat nergens op wat ze doen tegen wie rijden ze eigenlijk met dat budget

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 juni 2019 15:16

    Zo nu kan RTN naar een goed team en gaat niet alles mis

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet