Sportscars

Sportscars: Goede vooruitzichten Van Uitert en Bleekemolen in Le Mans (UPD: G-Drive-Auris verliest leiding LMP2)

Bvdw Le Mans 2019 nacht en ochtend-5
Job van Uitert maakt indruk met een sterk optreden in Le Mans

Er is natuurlijk nog een erg lange weg te gaan in Le Mans, maar voorlopig ziet het er voor twee Nederlanders wel heel goed uit: de nummer 26 G-Drive-Aurus met Job van Uitert rijdt vrij comfortabel op kop in de LMP2-klasse en de nummer 85-Keating Motorsports-Ford met Jeroen Bleekemolen heeft de eerste plaats in de GTE-Am-klasse in handen. Na drie kwart van de race leidt de nummer 7-Toyota algemeen, de kop in de GTE-Pro-klasse is in handen van de AF Corse-Ferrari voor de enige nog resterende Corvette en de beide Porsches met de nummers 93 en 91.

UPD 9.30 uur: En zo snel kan het gaan: de G-Drive-Auris, die de leiding van de LMP2-klasse in handen had, sprong even na 9.00 uur niet aan na een pitstop. De auto werd achterwaarts de pits in geduwd voor reparatie, waarbij zo'n twaalf minuten verloren gingen. Het team viel daarmee terug naar de zevende plaats in de klasse.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter)
Foto's: Bob van der Wolf

Bvdw Le Mans 2019 nacht en ochtend-17

Vooraan het veld zitten de beide Toyota's nog steeds dichtbij elkaar, met de nummer 7 van Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López aan de leiding, voor de nummer 8 van Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Fernando Alonso. De nummer 3-Rebellion van Thomas Laurent, Natanaël Berthon en Gustavo Menezes had lange tijd relatief comfortabel de derde plaats in handen, maar verloor in het achtste uur terrein door eerst een 'stop-and-hold-straf' van drie minuten vanwege een reglementsovertreding (tijdens een 'full-course-yellow', waarin alleen maar een korte tankstop van vijf seconden is toegestaan, had het team ook de banden gewisseld) en later vanwege een spin van Menezes in de grindbak. De nummer 17-SMP viel uit na een spin van Egor Orudzhev, waardoor de andere auto van het team met het nummer 11, waarin onder andere Stoffel Vandoorne in actie komt, de derde plaats stevig in handen heeft.

Voor Renger van der Zande was het avontuur Le Mans rond middernacht ten einde. De deelname van de Dragonspeed-BR1 was een litanie van problemen met elektronica en de versnellingsbak en uiteindelijk besloot het team dat, mede gezien de toch wel heel forse achterstand, verdere reparatie niet zinvol was. "Ik ben al aan mijn nachtstint bezig, onderweg naar huis", meldde Van der Zande van onderweg. "Een beetje fit zijn voor de volgende race is wel handig." Onze landgenoot behoort tot het selecte gezelschap van rijders dat twee 24-uursraces op twee opeenvolgende weekeinden afwerkt, want volgende week kan hij alweer aan de slag op de Nürburgring.

Bvdw Le Mans 2019 nacht en ochtend-26

In LMP2 is de leiding vrij comfortabel in handen van de G-Drive-Aurus met Roman Rusinov, Job van Uitert en Jean-Eric Vergne. Na 18 uur bedraagt de voorsprong anderhalve minuut op de Signatech-Alpine. De nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca van Ho Pin Tung, Stéphane Richelmi en Gabriele Aubry rijdt op de derde plaats. Racing Team Nederland (foto) heeft na het tijdverlies door de klapband en daaruit resulterende schade alsmede de koppelingsproblemen van gisteravond weer wat terrein goedgeaakt en rijdt op de 13e plaats in de klasse. Ook in LMP2 is de race voor DragonSpeed over, nadat Pastor Maldonado crashte bij Tertre Rouge.

Bvdw Le Mans 2019 nacht en ochtend-28

In GTE-Pro leidt na 18 uur de nummer 63-Corvette met Jan Magnussen, António García en Mike Rockenfeller, op minimale afstand gevolgd door de nummer 51-AF Corse-Ferrari van Alessandro Pier Guidi, James Calado en Daniel Serra en de twee best geplaatste Porsches, de nummer 91 met Richard Lietz, Gianmaria Bruni en Fred Makowiecki en de nummer 93-Porsche van Patrick Pilet, Earl Bamber en Nick Tandy. De nummer 92-Porsche van Michael Christensen, Kévin Estre en André Lotterer verloor in de nacht twee ronden als gevolg van een uitlaatdefect. De BMW's blijven in de achterhoede van de klasse.

Bvdw Le Mans 2019 nacht en ochtend-9
Pitstop voor de Keating Motorsports-Ford

In GTE-Am blijft het goed gaan voor Keating Motorsports met Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga in de Wynn's-Ford GT. Het enige incident was een vrij onschuldige spin van Keating in de grindbak in het achtste uur, maar de Amerikaan kon zijn race snel weer voortzetten en de opgebouwde voorsprong was groot genoeg, zodat de positie niet in gevaar kwam. "De auto loopt lekker", meldde Jeroen Bleekemolen tevreden. "We hebben nog geen gekke dingen gehad, geen fouten gemaakt, dus alles volgens plan. We hebben een mooie voorsprong en het is nu natuurlijk zaak om die vast te houden. Het is mooi om te vechten, het zit allemaal dicht bij elkaar qua snelheid. Ben ging in het donker ook prima en zal verder vandaag nog behoorlijk veel rijden om aan zijn zes uur te komen." Op de tweede plaats in de klasse, met één ronde achterstand, rijdt de Project 1-Porsche van Jörg Bergmeister, Patrick Lindsey en Egidio Perfetti, de JMW Motorsport-Ferrari van Segal/Baptista/Lu is derde.

Bvdw Le Mans 2019 nacht en ochtend-16

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 11:21

    Bleekemolen lijkt op weg naar de eindzege. Geen grote praatjes of persberichten maar gewoon winnen. Typisch Jeroen trouwens bescheiden en razend snel.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 11:24

    Terwijl Nyck de Vries de Jumbo auto nu een Nekschot geeft en de Dallara met een rot klap bij Arnage in de banden zet. Toch volgende keer de oude Jan Lammers dan maar weer inhuren die crasht niet hoor.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 11:29

    Dit is wel klaar hoor jezus wat een schade.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 11:36

    Volgens ome Frits is het binnen 5 minuten klaar. Ik ben benieuwd.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 13:02

    De GT AM auto is minimaal 1 jaar oud Tom. Wakker worden.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 juni 2019 17:00

    Die BOP heeft veel invloed gehad op de GTE's. Aston Martin deed nu niet mee. Bleekemolen het gehele weekend niet snel, voor de race BOP aangepast en de zege....

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet