Sportscars

Sportscars: WEC-deelnemersveld 2019-2020 en hypercar-reglement voor 2020-2021 aangekondigd

190614 Persconferentie
Veel belangstelling voor de traditionele ACO-persconferentie

Op vrijdagochtend was er in Le Mans de traditionele persconferentie van de Automobile Club de l'Ouest, organisator en promotor van de 24-uursrace en het FIA World Endurance Championship. Bij die gelegenheid werd tevens het startveld voor het FIA WEC-seizoen 2019-2020 gepresenteerd (in televisiestijl aangeduid als 'Season 8'). Veel interessanter echter was de vraag naar het reglement voor het seizoen dat daarop volgt, 2020-2021, en eindelijk kwam er ook wat meer duidelijkheid over de geplande 'hypercars'.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer

Allereerst het seizoen 2019-2020, dat in september dit jaar van start gaat op het circuit van Silverstone. "Een overgangsjaar", zei Richard Mille, voorzitter van de endurancecommissie van de FIA, bij de presentatie van het deelnemersveld voor het komende seizoen. Dat zal bestaan uit acht auto's in de LMP1-klasse, acht LMP2's, zes GTE-Pro's en elf GTE-Am's.

Toyota blijft zoals al eerder aangekondigd nog een jaar rijden met de bestaande TS050 Hybrid, waarvan het team er twee zal inzetten. Ook Rebellion en SMP Racing blijven elk actief met twee prototypes. Nieuw is het team LNT Ginetta, dat een tweetal Ginetta-prototypes zal inzetten, de auto die we begin vorig jaar al zagen, maar waar toen de voortzetting van het programma vanwege gebrek aan financiering niet van de grond kwam. DragonSpeed vertrekt daarentegen zoals al eerder aangekondigd uit de topklasse teneinde zich te concentreren op de deelname aan de LMP2. Daar zijn United en High Class Racing er voor het hele seizoen bij, terwijl Jota Racing een van de twee Oreca's die het nu nog onder de vlag van Jackie Chan DC Racing inzet, onder eigen naam aan de start brengt. Cool Racing en Cetilar, beide afkomstig uit de ELMS, zijn ook nieuw in het WEC, terwijl Racing Team Nederland zoals bekend overstapt van de Dallara naar een Oreca. Signetech Alpine en Jackie Chan DC Racing blijven aan boord.

GTE-Pro en GTE-Am
In de GTE-Pro-klasse is er sprake van wat bloedarmoede, want na het aanstaande vertrek van Ford en BMW blijven er met Aston Martin, Ferrari en Porsche nog maar drie merken met elk twee fabrieksauto's over. "Maar dat zijn wel de merken waarop de historie van het lange-afstandsracen gebaseerd is", zei seriemanager Gérard Neveu. In de GTE-Am-klasse zijn er elf auto's, waarbij het Duitse Porsche-klantenteam Project1 de activiteiten uitbreidt van één naar twee 911's en het Britse team Red River met een Ferrari als nieuwkomer in de serie stapt.

Voor het seizoen 2020-2021 kondigde de ACO aan, vast te houden aan het al eerder aangekondigde hypercar-concept, zij het dat die mogelijkheden nu aanzienlijk verruimd zijn. Fabrikanten kunnen een eigen prototype ontwikkelen of kunnen een bestaande productie-hypercar aanpassen voor competitiedoeleinden. Het al dan niet toepassen van een hybridesysteem is vrijgesteld. De basiswaarden van het reglement zijn een minimumgewicht van 1.100 kg en een vermogen van 550 kW/750 pk. Het doel zijn rondetijden in de race in Le Mans van rond de 3:30 minuten, een seconde of twaalf langzamer dan nu het geval is.

190614 Persconf Mille
Richard Mille, voorzitter van de endurance-commissie van de FIA, staat de pers te woord

Het is de bedoeling om via 'balance of performance' voor gelijkwaardigheid en kostenreductie te zorgen, terwijl de regels voor een periode van vijf jaar stabiel moeten zijn. Een wezenlijk onderdeel hiervan is een snelheidslimiet tijdens het gebruik van vierwielaandrijving via hybridetechnologie van 120 km/u met slicks en 140-160 km/u met regenbanden. Voor auto's die geen vierwielaandrijving dankzij hybride hebben, geldt deze limiet niet. Aston Martin heeft inmiddels aangekondigd, met "minstens twee" Valkieries vanaf het seizoen 2020-2021 te gaan deelnemen, waarover later meer. Ook van Toyota wordt een aankondiging verwacht.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 14 juni 2019 14:44

    Goed om Ginetta weer terug te zien komend jaar!. Kan LMP2 dan alleen nog in ELMS (en IMSA) ingezet worden?

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 14 juni 2019 15:01

    Nee, de nieuwe regels gaan over de topklasse (nu LMP1), met LMP2 mag nog steeds gereden worden.

    • 0
    • 0
     
    ace1 15 juni 2019 00:16

    De LMP1 klasse verdwijnt straks als het hypercar-reglement ingaat of blijft LMP1 klasse voor privateers bestaan?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet