Formule 1

Formule 1: Wedstrijdleiding helpt Hamilton aan weer een overwinning

Hamilton

Voor het eerst dit jaar is er geen Mercedes als eerste over de finish gekomen, maar toch mag Lewis Hamilton zijn zevende GP van Canada op zijn naam schrijven. Vettel kwam als eerste over de finish, maar maakte één foutje in de race. Hij kwam de baan weer op, gooide het gat dicht voor Hamilton, en dat mocht niet van de wedstrijdleiding. De Ferrari-coureur kreeg een tijdstraf van vijf seconden en kwam woedend over de meet, met Hamilton vlak achter hem. Of de straf terecht was of niet; het blijft jammer als een race wordt beslist achter de groene tafel. De drama na de race – Vettel wilde niet naar het podium, moest toch en maakte er een hele show van – was bijna Oscar-waardig. Max Verstappen kon geen wonderen verrichten vanaf p9; hij eindigde vijfde.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Verstappen p9
Max Verstappen heeft voor de start twee plekken gewonnen: Carlos Sainz heeft een gridstraf en Kevin Magnussen start na zijn crash vanuit de pits.

Poleman Vettel heeft bij de start geen probleem. Leclerc jaagt op Hamilton, maar komt hem niet voorbij. Achter de tweede Ferrari sluiten Ricciardo en Gasly aan. Bottas daarachter verliest een plek aan Hülkenberg.

Verstappen weet bij de start geen plek te winnen. In de eerste ronde gaat hij Norris in de haripin wel voorbij, maar de Brit knokt zich terug en pakt p8 weer terug. Het duurt tot ronde 6 voordat Verstappen het opnieuw kan proberen en dan lukt het wel. De volgende man voor hem is Bottas, die ook maar niet voorbij de Renault komt.

Bottas rijdt op de mediums, Verstappen op hards, terwijl Hülkenberg, Gasly en Ricciardo op softs rijden. Na 8 ronden komt Gasly al binnen, wat Verstappen en Bottas een plekje oplevert. Ricciardo komt de ronde erna als reactie op Gasly en hij blijft de Red Bull voor. Hülkenberg wacht veel langer, tot ronde 17, en weet Gasly voorbij te komen. Goed strategisch werk van Renault.

Verstappen is hiermee op p5 aanbeland, 23 seconden achter de leider. Wie denkt dat Verstappen al die tijd achter Bottas zat te wachten totdat de Renault hun stop maakten, heeft het mis. Hij zit continu dicht bij Bottas en lijkt sneller, maar hij komt maar niet dichtbij genoeg voor een aanval. Het vervelende is dat de Mercedes zo'n goede topsnelheid heeft. Het geeft een beetje een déjà-vu van Monaco. Als Hülkenberg weg is voor Bottas kan de Fin een tandje bijschakelen en verliest Verstappen de nauwe aansluiting.

Enige pitstops
De drie koplopers blijven dicht bij elkaar; een paar seconden scheidt de drie. Gaat Ferrari iets tactisch proberen om Leclerc voor Hamilton te krijgen? Vettel stopt na 26 ronden als eerste, voor de enige stop. Het is "hammertime" voor Hamilton. Hij heeft de banden, en dus de snelheid, echter niet om in één ronde het gat dicht te rijden. Daarop besluit Mercedes om de stint maar te verlengen, maar in de volgende ronde verliest de Brit nog meer. Hij komt dan toch maar binnen en blijft Bottas en Verstappen maar net voor. De achterstand op Vettel is 5 seconden.

Bottas stopt de ronde erna en hij komt tussen Ricciardo en Hülkenberg weer de baan op. De Fin zal de Renault dus moeten inhalen. Dat probeert hij na een paar ronden, maar Ricciardo verdedigt zich zo ferm dat de Fin op de rem moet. Verstappen kan op zijn harde band veel langer door.

Leclerc stopt na 33 ronden en hij komt vlak achter Verstappen de baan op. Dat lijkt een vrij domme strategie van Ferrari. Het snelheidsverschil is echter wel zo groot dat Leclerc binnen de kortste keren de Red Bull voorbij is.

Vettel in de fout
Op deze set harde banden lijkt Lewis Hamilton zich aanzienlijk prettiger te voelen dan Vettel. De Brit heeft de paar tellen achterstand van de pitstop zo weggepoetst en komt binnen de seconde van de leider. Vettel lijkt te bezwijken onder de druk als hij een fout maakt in bocht 3. Hamilton ruikt de buitenkans en wil de Ferrari rechts voorbij, maar Vettel gooit het gat dicht en daar zit een muur en dus moet Hamilton in de ankers. De vraag is of de wedstrijdleiding dit bestempelt als 'gevaarlijk terugkomen op de baan', of dat het de twee door laat vechten.

Verstappen stopt
Na 49 van de 70 ronden komt Verstappen binnen voor zijn enige stop. Hij komt vlak achter de twee Renaults de baan op. Hij heeft veel versere banden, mediums versus hards, en nog twintig ronden om van p7 p5 te maken. Het klinkt spannender dan het blijkt: het duurt welgeteld drie ronden voordat de twee Renaults gepasseerd zijn.

Magnussen maakt ruzie
Kevin Magnussen heeft niet echt een leuke middag; zijn tempo is net zo slecht als dat van de Williamsen. Hij doet zijn beklag over de boardradio: "Dit is de slechtste ervaring die ik ooit in een raceauto heb gehad." "Ik zal het doorgeven aan je engineers, die de hele nacht hebben doorgewerkt om je auto weer op de baan te krijgen", pareert zijn engineer. "Zo is het genoeg jongens", grijpt teambaas Günther Steiner in.

Vettel

Tijdstraf Vettel
Het incident tussen Hamilton en Vettel leek redelijk onschuldig, maar de wedstrijdleiding besluit toch in te grijpen. Vettel krijgt vijf seconden tijdstraf omdat hij onveilig de baan op kwam. De Duitser is woest. "Ik kon nergens anders heen. Hamilton had me ook links in kunnen halen. Als je de baan op komt heb je niet de luxe om controle te hebben over je auto. Ik was al blij dat ik niet de muur in ging." Het lijkt inderdaad een zware straf voor een redelijk licht vergrijp, maar het blijft een feit dat als Hamilton niet in de ankers ging, hij de muur ingeduwd was.

De wedstrijdleiding is echter duidelijk en dus wordt Hamiltons opdracht ineens een stuk gemakkelijker. Hij hoeft maar binnen vijf seconden van de leider te finishen. Dat is niet moeilijk, want hij zit al de hele race gemakkelijk binnen die afstand.

Interessanter wordt het achter Hamilton, want Charles Leclerc is in de slotfase razendsnel. Het komt op de laatste ronde aan of hij binnen vijf seconden van Vettel finisht of niet. Hij geeft het alles, het mag blijkbaar van Ferrari, maar het is niet genoeg. Vettel wordt als tweede geklasseerd, Leclerc als derde.

Oscar voor Vettel
Na de race gaan alle ogen naar Sebastian Vettel. Hij zet zijn auto stil aan het begin van de pitstraat, wil bij de FIA naar binnen, dat mag niet en dan loopt hij rechtstreeks het motorhome van Ferrari in. Daar wordt hij snel teruggefloten: hij zal toch moeten opdraven voor de podiumceremonie. Via de Mercedes-garage vervolgt hij zijn weg, Vettel loopt naar de auto's (waar de zijne ontbreekt), haalt het nummer 1-bord voor Hamiltons auto weg en verruilt dat met nummer 2.

Als hij zich toch bij Hamilton en Leclerc mengt, is het ijzig stil. "Niet jouw beslissing hè", zegt Vettel. Nee, dat klopt. Met een gezicht als een oorwurm komt hij het podium op, waar Hamilton hem nog even op de hoogste trede trekt. De boze Vettel twijfelt nog of hij moet blijven staan, of één been op die trede moet zetten, maar besluit het toch maar te doen. Het wordt zelfs kolderiek als Mercedes een enthousiaste vrouwelijke medewerkster mee het podium op stuurt, die zo enthousiast is dat ze Vettel onder de champagne spuit. Het is drama van Netflix-niveau.

Hamilton heeft begrip
Lewis Hamilton kan er niet veel aan doen, maar vindt de keuze wel begrijpelijk. "Dit is niet de manier waarop ik wilde winnen, maar ik pushte wel zo hard dat hij de fout in ging. Ik had de run, maar we botsten bijna. Het is ongelukkig, maar zo gaat dat soms. Ik nam de bocht normaal en als je terug de baan op komt, hoor je niet meteen terug op de racelijn te gaan."

Uitslag Grand Prix Canada
1. Lewis Hamilton, 70 ronden
2. Sebastian Vettel, op 3.658
3. Charles Leclerc, op 4.696
4. Valtteri Bottas, op 51.043
5. Max Verstappen, op 57.655
6. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
7. Nico Hülkenberg, op 1 ronde
8. Pierre Gasly, op 1 ronde
9. Lance Stroll, op 1 ronde
10. Daniil Kvyat, op 1 ronde

11. Carlos Sainz, op 1 ronde
12. Sergio Perez, op 1 ronde
13. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
14. Romain Grosjean, op 1 ronde
15. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
16. George Russel, op 2 ronden
17. Kevin Magnussen, op 2 ronden
18. Robert Kubica, op 3 ronden

Alex Albon
Lando Norris

 

Reacties

    • 6
    • 3
     
    Dirk 6 dagen geleden

    Opnieuw discutabele beslissing van de FIA, ik ben het eens met de reactie van Tom Coronel. Deze actie zou in andere klassen nooit bestraft zijn. De fans en F1 zelf zijn de grote verliezers.

    • 7
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Tweede race achter elkaar waarbij de stand weer door de FIA is beslist.een hele slechte ontwikkeling . Vettel heeft bij zijn fout niemand ingehaald en geen tijdsvoordeel behaald er is ook geen ongeluk gebeurd , waarom dan wel wederom weer een tijdstraf .

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Straf onterecht? Maar hij heeft geen plek verloren, dat is ook winst. Als Vettel dit gebeurt was in Monaco had hij in de muur gehangen, of op een circuit met een grindbak minimaal hetzelfde aan tijd verloren...

    • 1
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Vettel is in aanzien mbt op zijn gedrag weer aardig door de mand gevallen, wat een misselijke vertoning.

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Beste Daan Jeuken en de rest. Een unsafe release of een unsafe re entry on track levert gewoon 5 seconden straf op. Dat staat nu eenmaal in de regelelementen. Zo moeilijk is het niet hoor.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Dan nu de cijfers. Ferrari een 9 ( heel sterk weekend ). Mercedes een 8 ( bottas kleurloos ) redbull een 7 ( auto was te zwak en Gasly ook ) Renault een 7 ( ging eigenlijk gewoon goed. ) McLaren een 6 ( weer pech voor Norris ). Torro Rosso een 6. Force India een 6. Alfa Romeo een 5. Haas een 4 en Williams een 4 ( kubica moet zo snel mogelijk vervangen worden....

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 6 dagen geleden

    Incident Vettel: geen enkel probleem er mee dat Ferrari nu s gestraft wordt, want dat gebeurd zelden, en punt 2 Renault gaat goed, op 1 ronde achterstand, dan durf ik het woord goed niet in mijn mond te nemen....

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Bijna het hele veld stond op een rondje hoor. Dus dat zegt niets.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Mensen die het eens zijn met Tom Coronel moeten geestelijk nagekeken worden.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Straf voor dit en dat, benzine sparen, motoren die voor geen meter klinken en ze hebben het meer over de banden dan dat het over racen gaat. Ik ga wel weer kijken als de F1 weer over echt racen gaat.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet