Liveblogs

DTM: Liveblog vanuit Misano

190607 DTM Liveblog opening

Na de succesvolle terugkeer naar het Belgische Zolder komt de DTM nu voor het tweede raceweekeinde op rij buiten de Duitse landsgrenzen in actie. Dit weekeinde is het Italiaanse Misano World Circuit Marco Simoncelli, vroeger bekend als 'Autodromo Santa Monica', in Misano aan de Adriatische kust de locatie voor de vijfde en zesde race van het seizoen. Veel aandacht zal er ongetwijfeld uitgaan naar de lokale MotoGP-held Andrea Dovizioso, die als gastrijder met een Audi RS 5 in de DTM in actie komt. Klasses in het voorprogramma zijn de W-Series, de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup, de Porsche Carrera Cup France en de Italiaanse TCR DSG Endurance. Dit weekeinde zijn er maar liefst drie Nederlanders (m/v) in Misano actief, want naast Robin Frijns in de DTM en Beitske Visser in de W-Series rijdt Leonard Hoogenboom in de Audi R8 Cup. AUTOSPORT.NL is ter plekke en doet verslag via dit liveblog. Vragen en opmerkingen zijn als altijd welkom via de commentaarfunctie.

Tekst: René de Boer (vanuit Misano, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, PR

18.00 uur: Alle uitslagen zijn definitief en daarmee sluiten we ook de berichtgeving van dit weekeinde uit Misano af. Morgenvroeg reist uw redacteur van hier uit naar Le Mans, vanwaar we ons op dinsdag hopen te melden met het volgende liveblog.

17.00 uur: Pole-sitter Stefano Comini heeft de tweede race van de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup gewonnen. In de 17 ronden lange wedstrijd nam de Zwitser bij de start de kop, voor Leonard Hoogenboom en Rudolf Rhyn. Zo bleef de volgorde tot aan de finish: Hoogenboom had een achterstand van 2,222 seconden op racewinnaar Comini, Rhyn kwam als derde over de eindstreep.

16.05 uur: Côme Ledogar heeft de tweede race van de Porsche Carrera Cup France op het circuit van Misano op zijn naam geschreven. Na een totaal van 18 ronden kwam hij 2,1 seconden voor Ayhancan Güven over de eindstreep. Florian Latorre eindigde op drie seconden van Güven als derde. De race moest na zes ronden met de rode vlag worden onderbroken, nadat een 'speed bumps' achter de kerbstones flinke schade aan de onderkant van een van de Porsches had veroorzaakt en er overal onderdelen over de baan verspreid lagen.

190609 DTM Liveblog Muller

14.45 uur:
Sinds 2016 op de Norisring had de Zwitser Nico Müller (foto boven) geen DTM-race meer gewonnen, maar in de tweede wedstrijd op Misano was de rijder in zijn Castrol-Abt-Audi ongenaakbaar. Hij was duidelijk sneller dan teamgenoot Frijns en kon de leiding overnemen toen merkgenoot René Rast met een lekke linker achterband de pits in moest. Vervolgens reed Müller zonder problemen de overwinning naar huis. Voor het Abt-team was het de eerste winst in de DTM sinds de zege van Mattias Ekström in de eerste race van Spielberg in 2017, ook alweer 624 dagen geleden.

De Oostenrijker Philipp Eng reed met zijn BMW ook een sterke race, die hij als tweede afsloot. René Rast, die bij de twee voorgaande seizoensevenementen telkens de zondagsrace op zijn naam geschreven had, kwam ondanks het opgelopen tijdverlies door de lekke band nog als derde over de eindstreep. Rast voert na drie van de negen raceweekeinden het rijdersklassement aan met 93 punten, voor Eng met 83 en Müller met 76.

190609 Liveblog DTM R2 Start
Robin Frijns leidde kort na de start, maar eindigde uiteindelijk naast het podium

Voor Marco Wittmann, gisteren winnaar en vandaag in zijn 100e DTM-race, was er geen succes weggelegd. In de beginfase raakte hij betrokken bij een aanrijding, samen met Rast en Aberdein, en schoof met een gebroken spoorstang links voor van de baan. Robin Frijns, als tweede gestart, had op zijn minst het podium kunnen bereiken, maar werd in de 12e ronde door merkgenoot Loïc Duval in de rondte getikt. Hij herstelde zich goed, maar moest genoegen nemen met de vierde plaats. Beste R-Motorsport-Aston-Martin-rijder was ditmaal Ferdinand von Habsburg als elfde.

12.05 uur: Gastrijders Leonard Hoogenboom en Stefano Comini blijven in de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup op Misano het tempo bepalen, maar ditmaal was het Comini die in de kwalificatie voor de tweede en afsluitende race van het weekeinde als snelste uit de bus kwam. Hij reed een tijd van 1:43,429 minuten en was daarmee anderhalf tiende sneller dan Hoogenboom, die als tweede eveneens van de voorste startrij mag vertrekken. De derde startplaats was voor de Zwitser Rudolf Rhyn (nadat er drie verschillende schrijfwijzen voor zijn naam de ronde deden, hebben we bij de persoon in kwestie maar even navraag gedaan, en hij heet Rudolf in plaats van Rodolf en Rhyn in plaats van Ryhn of Rhynn).

11.15 uur: Een tijdlang leek Robin Frijns zijn eerste pole-position in de DTM te gaan binnenhalen, maar in de laatste minuut van de kwalificatie bleek René Rast met zijn tijd van 1:25,384 minuten toch sneller. Daarmee start de Duitser voor de tweede keer dit weekeinde en de zevende keer in zijn DTM-loopbaan vanaf de pole-position. Frijns start als tweede, gevolgd door zijn Audi-merkgenoten Jonathan Aberdein, wederom zeer sterk met de WRT-Audi, Nico Müller en Pietro Fittipaldi, die dit weekeinde de vanwege een blindedarmoperatie ontbrekende Jamie Green vervangt.

Marco Wittmann, de racewinnaar van gisteren, vertrekt als beste BMW-rijder vanaf de zesde startplaats. De sessie werd na drie minuten en 30 seconden voor korte tijd met de rode vlag onderbroken, nadat gastrijder Andrea Dovizioso in bocht 14 van de baan was geraakt en in de grindbak was beland. Nadat zijn Audi terug de baan op geduwd was, kon de actie worden hervat. 'Dovi' kwalificeerde zich als 14e, een plek voor Jake Dennis, die wederom de snelste Aston Martin-rijder was.

190609 Liveblog TCR R2

10.00 uur:
De twee-uursrace van de Italiaanse TCR DSG Endurance, gisteravond van 20.35 tot 22.35 uur, resulteerde in een overwinning voor het duo Giovanni en Alessandsro Altoè met een Cupra TCR. Ze hadden na 61 ronden een voorsprong van 5,4 seconden op Gianmaria Gabbiani en Luca Segù met een Volkswagen. Het Cupra-duo Cosimo Barberini en Carlotta Fedeli eindigde op de derde plaats. Routinier Dindo Capello, die samen met Emiliano Perucca een gastrace reed met een Audi RS 3 LMS, werd als zevende geklasseerd.

9.35 uur: Dat het er in merkencups vaak close aan toe gaat, is natuurlijk niets nieuws, maar de uitslag van de kwalificatie van de Porsche Carrera Cup France wekt toch wel wat verbazing, met exact dezelfde tijd voor de eerste twee rijders en de top drie binnen vijf duizendste van een seconde! Come Ledogar en Ayhancan Güven kwamen beide tot een tijd van 1:36,754 minuten en eindigden daarmee bovenaan, maar omdat Ledogar zijn tijd eerder in de sessie reed, mag de Fransman vanaf de pole-position starten. Het team Martinet by Alméras zag Güven de tweede startplaats voor zich opeisen, slechts vijf duizendste voor teamgenoot Hugo Chevalier, die als derde start.

zondag 9.15 uur: Goedemoren en een mooie Eerste Pinksterdag toegewenst vanuit Misano, waar het ook op dit relatief vroege tijdstip met een graad of 27 al flink warm is. Vandaag staat de slotdag van het DTM-weekeinde op het programma, met de volgende onderdelen:

9.10-9.30 uur: kwalificatie Porsche Carrera Cup France
10.45-11.05 uur: kwalificatie DTM
11.35-12.05 uur: kwalificatie Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup
13.30-14.30 uur: race 2 DTM
15.15-15.45 uur: race 2 Porsche Carrera Cup France
16.05-16.35 uur: race 2 Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Niels vd Peet 07 juni 2019 14:59

    René, vorig jaar reed de DTM op Misano op de zaterdag en zondagavond in het donker. Was best wel mooi en gaaf om te zien en vooral eens iets anders. Is er een reden voor dat ze dat dit jaar niet doen en 'gewoon' in de middag rijden?

    • 6
    • 0
     
    René de Boer 07 juni 2019 15:05

    Ja, televisie. De vaste televisiepartner van de DTM in Duitsland, SAT1, wilde dit jaar bij alle evenementen dezelfde starttijd (13.30 uur), zodat mensen op een vertrouwd tijdstip de races kunnen zien. Een 'avondslot' was vorig jaar voor de Misano-races bij SAT1 niet beschikbaar, zodat de races op de beduidend kleinere zender Kabel 1 te zien waren. De kijkcijfers waren dramatisch laag. Ik ben overigens volledig met je eens dat het in het donker mooi en spectaculair was om te zien.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2019 15:27

    Een race in het donker zou ook te veel concurreren met de F1 denk ik, die rijden dit weekend in Canada dus dat is ook 's avonds

    • 1
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2019 22:15

    Op streven na dood DTM.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 08 juni 2019 11:08

    Rene de Boer en zijn uitstekende werk is de enige reden waarom ik DTM nog volg ... maar het is jammer genoeg een triest gebeuren aan het worden.

    • 0
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 08 juni 2019 13:08

    Niet om aan te gluren is het.

    • 6
    • 0
     
    Niels vd Peet 08 juni 2019 14:05

    Beste anonieme gebruikers, ieder zijn mening hoor, maar de heren DTM rijders maken er met steeds grotere regelmaat zeer fraaie wedstrijden van de laatste tijd. Niet alleen dit seizoen (race 1 & 2 op Hockenheim & race 2 op Zolder bijv.) maar ook vorig seizoen was dit al het geval. Vooral de races op Misano vorig jaar waren pure reclame voor de DTM en de autosport.

    • 0
    • 0
     
    TheNextGeneration 08 juni 2019 15:43

    DTM heeft een aantal jaar lang flinke imagoschade geleden, en kan in de ogen van veel fans niets goed meer doen. Feit is echter dat de races niet altijd slecht zijn, en soms zelfs best vermakelijk. Het veld blijft echter (veel te) klein, maar dat is een persoonlijke mening. Als DTM met de toekomst mee gaat (denk elektrisch (of zelfs waterstof), niet hybride), kan het zomaar weer een heel relevant kampioenschap worden!

    • 0
    • 0
     
    Edwin de Jong 08 juni 2019 16:07

    Vandaag vond ik het helaas weer een DTM race oude stijl... BMW 1 maakt een vroege stop, BMW 4 heeft opeens een probleem en zet m precies neer op een plek waar niemand is, SC als gevolg... Wat een toeval... (of niet?) Vervolgens Eng die de "strijd" met vd Linde wint om maar wat meer punten te scoren. Vervolgens het tenenkrommende commentaar van Ronald van Dam op ZIggo, die er echt geen kijk op heeft... Nee, het was t helaas net niet (voor mij!) vanmiddag... Hopelijk morgen beter :-)

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 08 juni 2019 16:21

    Het DTM heeft inderdaad een hoop imagoschade opgelopen, het is lastig om dat te herstellen. Elk seizoen kijk ik wel een aantal races (of gedeeltes van races) maar merk dat het mij niet kan "pakken". Als toerwagen-liefhebber staat het voor mij sowieso te ver van een toerwagen af.

    • 0
    • 0
     
    evert87 08 juni 2019 18:17

    Imagoschade wel of niet,er valt altijd wel iets over te zeggen. Verandering kan je helaas nou niet uit de weg,tuurlijk was het een doodsteek toen Opel de DTM verliet, Met Mercedes gebeurde het zelfde uiteraard. In Zolder heb ik het weekend Vermakelijk gevolgt, maar ik zou graag iets meer auto,s willen zien dan 18, een vierde Fabrikant aan trekken lijkt me dan ook niet zo,n slecht idee...uiteraard het liefst Alfa Romeo, maar is tot nu toe alleen maar dromen. Jaren 90 begin jaren 2000 waren toch wel de hoogte jaren voor mij, uitdaging genoeg om voor de DTM weer op dat niveau te komen...maar er zeker nog een lange weg te gaan.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 09 juni 2019 00:42

    DTM en Formule W in Misano: een weinig gelukkige combinatie. Alleen het geoefende oog kon na lang turen nog enige toeschouwers ontdekken.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 09 juni 2019 10:33

    @Edwin de Jong, wanneer je het commentaar van Ronald van Dam tenenkrommend vindt, zet je Ziggobox dan op Engels commentaar van Allan McNish wat echt 1000X beter is. Natuurlijk wekt dit ook bij de F2, F3 en alle andere klasses die onze polyvalente speler, zoals hij zichzelf op z`n site noemt, becommentarieerd.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet