Sportscars

Sportscars: Toyota bovenaan op testdag Le Mans, Ho Pin Tung snelste in LMP2 (lang)

190602 Le Mans field
62 auto's waren aanwezig voor de testdag in Le Mans

In Le Mans vond vandaag de traditionele testdag plaats ter voorbereidingen op de 24-uursrace, die over twee weken op het circuit in de Sarthe verreden wordt. Onder zomerse omstandigheden was Sébastien Buemi in de nummer 8-Toyota met een tijd van 3:19,440 minuten het snelst. De Zwitser bleef als enige onder de 3:20. Daarachter eindigde Mike Conway met de nummer 7-Toyota als tweede, voor André Lotterer, die de snelste rijder met een niet-hybride was. In de LMP2-klasse reed Ho Pin Tung in de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Orace in 3:28,504 minuten de snelste tijd. Racing Team Nederland sloot de sessie als zevende in de klasse af, Nyck de Vries zorgde hier voor de snelste tijd. Oud-winnaar Mike Rockenfeller was met de nummer 63-Corvette het snelst in GTE-Pro, waar de top drie binnen 0,035 seconde zat. In GTE-Am eindigden vijf Ferrari's van vijf verschillende teams op de eerste vijf plaatsen, iets waarnaar de BOP-commissie ongetwijfeld nog wel even gaat kijken. De snelste tijd was voor Toni Vilander in de nummer 62-WeatherTech-Ferrari.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

In de ochtendsessie van 9.00 tot 12.00 uur had Sébstien Buemi met 3:21,875 minuten al de snelste tijd laten realiseren, maar in de middagsessie van 14.00 tot 18.00 uur liet de Zwitser met 3:19,440 minuten zien dat het nog een stuk sneller ging. Voor de referentie: de pole-winnende tijd van Kazuki Nakajima vorig jaar bedroeg 3:15,377 minuten, de snelste tijd van de testdag van vorig jaar, gereden door Fernando Alonso, was 3:19,066 seconden. André Lotterer reed in de slotfase van de middagtest de derde tijd, voor Stoffel Vandoorne in de SMP-BR1.

190602 Le Mans Test Toyota 8
Snelste tijd op de testdag voor de Toyota met startnummer 8

Renger van der Zande, die samen met tal van andere coureurs direct ingevlogen kwam vanaf de IMSA-race in Detroit, reed in de BR1 van DragonSpeed de zevende tijd, 3:25,211 minuten. Als snelste van de drie rijders in de auto was hij een halve seconde sneller dan zijn Britse teamgenoot Ben Hanley. "We hebben veel problemen gehad vandaag", gaf een hoorbaar door hooikoorts geplaagde Van der Zande te kennen. "We hadden eerst wat problemen met de rijhoogte: er ging wat mis met de 'spacers' aan de achterkant en de voorkant, waardoor de afmetingen niet helemaal klopten. Dat was lastig rijden. Om kwart over tien had ik de briefing, samen met de andere rijders die uit Detroit of Paul Ricard kwamen, dus we konden pas vanaf een uur of elf de baan op. Net na de lunch ben ik uiteindelijk pas de baan op gegaan, ik heb een rondje of vijf kunnen rijden. Wel de snelste tijd van de auto, dus dat is altijd goed, ondanks dat de banden al tweeënhalve stint oud waren. Ik had ook nog wel veel verkeer, dus er had vast nog wel anderhalve seconde in gezeten. Qua snelheid staan we er dus best goed voor, alleen die auto gaat de hele tijd stuk. Er zijn echt een paar onderdelen die oud zijn en vervangen moeten worden voor de race. Tijdens de laatste run op nieuwe banden was er veel verkeer en ging er ook links achter nog iets kapot aan de ophanging. Niet heel veel gereden dus, heel veel kosten en moeite om uiteindelijk vijf rondjes te rijden op Le Mans, maar vijf ronden blijft natuurlijk wel ontzettend gaaf: ik kwam met een grote 'smile' terug uit de auto. Ik voel me erg thuis op de baan en ben best tevreden met de tijd."

190602 Le Mans Test LMP2 Jackie Chan
Ho Pin Tung voerde in de Jackie Chan DC Racing-Oreca de LMP2-ranglijst aan

Ho Pin Tung reed de snelste tijd in de LMP2-klasse en zei: "Uiteraard is het mooi om de testdag als snelste af te sluiten, maar tegelijkertijd is het ook maar pas de test. Ik ben vooral blij dat we het hele programma hebben kunnen doorlopen wat we wilden doen. Vorig jaar hadden we geen competitieve auto hier in Le Mans en daarom hadden we veel zaken op de lijst staan die we hier wilden afvinken, en dat is gelukt. In de middag konden we ons daardoor wat meer focussen op de performance en ook dat zit goed. Ik denk dat we geholpen zijn door het feit dat Dunlop midden dit jaar een nieuwe band heeft geïntroduceerd. Het lijkt erop dat die ons in Le Mans over één rond iets competitiever maakt ten opzichte van de Michelin, die natuurlijk vorig jaar in de kwalificatie behoorlijk dominant waren. Al met al een behoorlijk positieve dag. De auto ging zonder problemen, wat altijd het belangrijkste is. Twee jaar geleden waren we ook niet per se de snelste in de kwalificatie, maar we wonnen wel. We proberen dit tijdens de raceweek voort te zetten, maar Le Mans blijft Le Mans."

Job van Uitert rijdt dit jaar met de Aurus van G-Drive Racing voor het eerst met een LMP2 in Le Mans. Dit team sloot de dag als zesde in de LMP2-klasse af dankzij de tijd van 3:30,457 minuten van Jean-Eric Vergne, maar Van Uitert zat er bij zijn eerste optreden in een LMP2 in Le Mans nog geen seconde vanaf. "De testdag ging prima", berichtte hij vanuit Frankrijk. "De eerste ontmoeting met de baan was positief. Het is gewoon heel veel meters maken en iedere ronde raak je meer en meer vertrouwd. Tot nu toe heb ik een goed gevoel over de auto en wat ik ermee kan op het circuit. Ik hoef niet buiten gekke grenzen te pushen om hard te gaan, dus in dat opzicht ben ik tevreden. Het was een erg productieve dag voor mij."

Ook Racing Team Nederland, voor het eerst in de door Minardi geïnspireerde zwart-gele kleurstelling, kon het geplande programma voor de testdag afwerken. "We hebben een heel goede dag gehad", verklaarde teammanager Mark Koense. "Je hoopt altijd een bepaalde joblist af te werken, en dat is helemaal gelukt. Daarnaast zijn we natuurlijk blij dat Nyck hier zijn vuurdoop zonder problemen heeft doorstaan, die heeft zich uitstekend vermaakt en vindt het een leuk en uitdagend circuit. We waren ook best competitief. We hadden vanmiddag niet echt de gelegenheid om een heel snelle ronde neer te zetten, want we hadden andere prioriteiten qua afstelling, maar we konden makkelijk de tijden rijden die we deden. Het kan natuurlijk altijd sneller, maar dat was niet echt nodig, dus we zijn heel tevreden met een waardevolle dag. Wel is het jammer dat er altijd veel tijd verloren gaat door safety-cars en rode vlaggen, maar we hebben toch veel kunnen rijden en kijken uit naar de raceweek."

190602 Le Mans Test Corvette
DTM-coureur Mike Rockenfeller reed in de Corvette de snelste GTE-Pro-tijd

In de GTE-Pro-klasse waren de verschillen zoals gemeld uiterst klein, met de top drie binnen 0,035 seconden en de eerste tien auto's binnen een seconde, en dat dus op het lange circuit van 13,626 kilometer in Le Mans. Opmerkelijk was wel het – relatieve – gebrek aan snelheid bij BMW, waar beide auto's als laatste en voorlaatste in de klasse zo'n twee seconden op de snelste Corvette moesten toegeven. BMW communiceerde zelf geen tijden, maar liet in een officieel communiqué uit de mond van Philipp Eng optekenen dat "mijn teamgenoten Nicky Catsburg, Martin Tomczyk en ikzelf na de test van vandaag tevreden zijn over de balans van de auto."

In het Ferrari-festival van de GTE-Am-klasse eindigde de Keating Motorsport-Ford GT van Ben Keating, Jeroen Bleekemolen en de uit Paul Ricard aangereisde Felipe Fraga als voorlaatste, op ruim drie seconden van de snelste Ferrari. "Op zich wel een prima weekeinde gehad", zei Jeroen Bleekemolen. "We hebben gedaan wat we wilden doen, de set-up-veranderingen doorgevoerd die we wilden doorlopen en alledrie hebben we ook best wel wat rondjes kunnen rijden. Felipe Fraga moest nog zijn verplichte minimum van tien ronden rijden, hij zat er ook lekker bij. De tijden waren nog niet goed, dus we moeten wel zien dat we met de race sneller worden, maar het gevoel is goed en ik weet heel zeker dat we over twee weken hier goed voor de dag gaan komen. Het team is heel goed voorbereid, de ondersteuning vanuit Ford en Ganassi is extreem goed en het was een genot om met de auto te rijden. Hij ziet er niet alleen goed uit, maar rijdt ook uitstekend. Een bijzonder gevoel!"

190602 Le Mans uitslag testdag

190602 Le Mans uitslag testdag per rijder

Reacties

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 juni 2019 20:55

    De tijden staan gewoon op www.lemans.org dus daar hoeven we niet geheimzinnig over te doen. Dat Toyota gaat winnen zal ook geen nieuws zijn. En de tijd van de Vries 3;30 en een beetje is eigenlijk gewoon prima. De Dallara P217 is zeker niet de snelste op le mans maar ook dat is geen nieuws. Hap klare brokken dit jaar. Snel mee stoppen die LMP 1 klasse.

    • 5
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 juni 2019 21:18

    Ja, snel mee stoppen met de LMP 1 klasse. Hopen dat de hypercar een flop wordt, zoals nu de verwachting is en dat de ACO de DPI klasse overneemt, goedkoper, meer fabrikanten en de mogelijkheid voor de teams om ook in IMSA, wat momenteel de endurance klasse is, te rijden. Le Mans is momenteel helaas in crisses, met de leegloop in de GTE klasse en de LMP1 die op steven na dood is.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 juni 2019 21:21

    Crisis is een groot woord maar een frisse wind kan echt geen kwaad.

    • 10
    • 2
     
    Gerrie Hoekstra 03 juni 2019 09:33

    Beste anonieme gebruikers. We zijn het een beetje zat al die kritiek op Frits van Eerd. Zonder Frits geen deelname aan Le Mans. We grijpen nu in. Voordat wij binnenkort een andere manier van reageren gaan invoeren, verwijder ik alle negatieve reacties rond Van Eerd. Dan zijn jullie vast op de hoogte. Groet, Gerrie Hoekstra, eigenaar Autosport.nl

    • 3
    • 0
     
    ace1 03 juni 2019 10:54

    @Gerrie Hoekstra, positief dat eigenaar Autosport.nl dat er een andere manier van reageren gaat invoeren. Ja het klopt dat er zonder Frits van Eerd geen deelname van Le Mans en Wec mogelijk is dat begrijpen maar weinig anonieme gebruikers.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2019 11:14

    En naast dat Frits die auto betaalt is het sowieso de regel in de LMP2 dat je minimaal 1 "mindere" rijder moet hebben(silver of bronze)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2019 13:09

    Ja ja 1 rijder silver of bronze. Nou die zijn er genoeg hoor.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2019 13:26

    Geen kwaad woord over de enthousiaste Frits van Eerd, maar om kritische en desondanks respectvolle reacties te verwijderen vind ik nog wel wat. We zitten hier toch niet bij de Jumbo fanclub?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2019 15:06

    Hahahaha. Persvrijheid bedoel je.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2019 15:08

    Weet niet of dit als kritiek op Frits wordt beschouwd door de heer Hoekstra, maar als je denkt de lat hoger te kunnen leggen dan bereik je dat niet alleen door afscheid te nemen van Dallara en van Davytec. Jan Lammers moest vorig jaar toch ook plaats maken voor een jongere snellere coureur? Frits kiest ervoor om zelf actief aan het WEC deel te blijven nemen en dat zij hem van harte gegund. Dan moet je wel genoegen met een klasseringen in het middenveld. Zo simpel is het.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2019 15:13

    Zeg dat nou niet. Straks wordt je reactie verwijderd met als die van mij.

    • 2
    • 0
     
    Cees van Oord 03 juni 2019 15:37

    Ingrijpen Gerrie, goede zaak!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2019 15:52

    Misschien kan Gerrie ons vertellen aan welke voorwaarden een reactie (al of niet kritisch) moet voldoen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2019 15:58

    Zo lang een reactie met respect, nuance en fatsoen (!) wordt geschreven zie ik niet in waarom die verwijderd zou moeten worden. Al of niet kritisch.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2019 20:01

    kennelijk snappen jullie iets niet: Giedo en Nyck zijn al rijders uit de hoogste "Gold" categorie(professionele coureurs), dan MOET de 3e coureur in dat team dus een AMATEUR zijn, dat zijn de REGELS

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2019 20:07

    Maar zeg niet iets kritisch over van Eerd. Frits mikt ook dit jaar weer op een podium plaats.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 juni 2019 20:12

    Auto nummer #30 LMP 2 rijdt met alle 3 de coureurs een 3;30,00 minuten. Kijk zo moet het dus.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 juni 2019 11:29

    PR-vriendelijke artikelen met een donkeroranje bril roepen bij mij wrevel op. Het verwijderen van alle kritische reacties aan het adres van Frits is sneu. Dit staat haaks op het vrije (weder)woord.

    • 2
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 04 juni 2019 11:47

    Anoniem reageren is sneu. Als je dat vrije (weder)woord noemt? Reageer dan onder je eigen naam.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 juni 2019 18:03

    Verwijder alle anonieme posts. Dan ben je van alle sneue reacties verlost.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 06 juni 2019 12:04

    RTN neemt na Le Mans afscheid neemt van Davytec en van Dallara. De overstap naar TDS en Oreca zal leren of RTN competitiever zal worden. Ik heb begrepen dat de samenwerking tussen RTN en Davytec om 'logistieke redenen' geen doorgang zal vinden. Jammer, ze hebben uitstekend werk afgeleverd, zeker op het vlak van betrouwbaarheid. Desondanks vallen de resultaten me dit seizoen wel wat tegen. Een podium op Le Mans (wat Frits hoopt) lijkt me erg hoog gegrepen. De gemiddelde rondetijden van het trio geven daar geen aanleiding toe.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 juni 2019 10:15

    Gemiddeld niet Hans maar die 2 kerels onder de 35 geven echt serieus gas.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet