Sportscars

Sportscars: Toyota bovenaan op testdag Le Mans, Ho Pin Tung snelste in LMP2 (lang)

190602 Le Mans field
62 auto's waren aanwezig voor de testdag in Le Mans

In Le Mans vond vandaag de traditionele testdag plaats ter voorbereidingen op de 24-uursrace, die over twee weken op het circuit in de Sarthe verreden wordt. Onder zomerse omstandigheden was Sébastien Buemi in de nummer 8-Toyota met een tijd van 3:19,440 minuten het snelst. De Zwitser bleef als enige onder de 3:20. Daarachter eindigde Mike Conway met de nummer 7-Toyota als tweede, voor André Lotterer, die de snelste rijder met een niet-hybride was. In de LMP2-klasse reed Ho Pin Tung in de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Orace in 3:28,504 minuten de snelste tijd. Racing Team Nederland sloot de sessie als zevende in de klasse af, Nyck de Vries zorgde hier voor de snelste tijd. Oud-winnaar Mike Rockenfeller was met de nummer 63-Corvette het snelst in GTE-Pro, waar de top drie binnen 0,035 seconde zat. In GTE-Am eindigden vijf Ferrari's van vijf verschillende teams op de eerste vijf plaatsen, iets waarnaar de BOP-commissie ongetwijfeld nog wel even gaat kijken. De snelste tijd was voor Toni Vilander in de nummer 62-WeatherTech-Ferrari.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

In de ochtendsessie van 9.00 tot 12.00 uur had Sébstien Buemi met 3:21,875 minuten al de snelste tijd laten realiseren, maar in de middagsessie van 14.00 tot 18.00 uur liet de Zwitser met 3:19,440 minuten zien dat het nog een stuk sneller ging. Voor de referentie: de pole-winnende tijd van Kazuki Nakajima vorig jaar bedroeg 3:15,377 minuten, de snelste tijd van de testdag van vorig jaar, gereden door Fernando Alonso, was 3:19,066 seconden. André Lotterer reed in de slotfase van de middagtest de derde tijd, voor Stoffel Vandoorne in de SMP-BR1.

190602 Le Mans Test Toyota 8
Snelste tijd op de testdag voor de Toyota met startnummer 8

Renger van der Zande, die samen met tal van andere coureurs direct ingevlogen kwam vanaf de IMSA-race in Detroit, reed in de BR1 van DragonSpeed de zevende tijd, 3:25,211 minuten. Als snelste van de drie rijders in de auto was hij een halve seconde sneller dan zijn Britse teamgenoot Ben Hanley. "We hebben veel problemen gehad vandaag", gaf een hoorbaar door hooikoorts geplaagde Van der Zande te kennen. "We hadden eerst wat problemen met de rijhoogte: er ging wat mis met de 'spacers' aan de achterkant en de voorkant, waardoor de afmetingen niet helemaal klopten. Dat was lastig rijden. Om kwart over tien had ik de briefing, samen met de andere rijders die uit Detroit of Paul Ricard kwamen, dus we konden pas vanaf een uur of elf de baan op. Net na de lunch ben ik uiteindelijk pas de baan op gegaan, ik heb een rondje of vijf kunnen rijden. Wel de snelste tijd van de auto, dus dat is altijd goed, ondanks dat de banden al tweeënhalve stint oud waren. Ik had ook nog wel veel verkeer, dus er had vast nog wel anderhalve seconde in gezeten. Qua snelheid staan we er dus best goed voor, alleen die auto gaat de hele tijd stuk. Er zijn echt een paar onderdelen die oud zijn en vervangen moeten worden voor de race. Tijdens de laatste run op nieuwe banden was er veel verkeer en ging er ook links achter nog iets kapot aan de ophanging. Niet heel veel gereden dus, heel veel kosten en moeite om uiteindelijk vijf rondjes te rijden op Le Mans, maar vijf ronden blijft natuurlijk wel ontzettend gaaf: ik kwam met een grote 'smile' terug uit de auto. Ik voel me erg thuis op de baan en ben best tevreden met de tijd."

190602 Le Mans Test LMP2 Jackie Chan
Ho Pin Tung voerde in de Jackie Chan DC Racing-Oreca de LMP2-ranglijst aan

Ho Pin Tung reed de snelste tijd in de LMP2-klasse en zei: "Uiteraard is het mooi om de testdag als snelste af te sluiten, maar tegelijkertijd is het ook maar pas de test. Ik ben vooral blij dat we het hele programma hebben kunnen doorlopen wat we wilden doen. Vorig jaar hadden we geen competitieve auto hier in Le Mans en daarom hadden we veel zaken op de lijst staan die we hier wilden afvinken, en dat is gelukt. In de middag konden we ons daardoor wat meer focussen op de performance en ook dat zit goed. Ik denk dat we geholpen zijn door het feit dat Dunlop midden dit jaar een nieuwe band heeft geïntroduceerd. Het lijkt erop dat die ons in Le Mans over één rond iets competitiever maakt ten opzichte van de Michelin, die natuurlijk vorig jaar in de kwalificatie behoorlijk dominant waren. Al met al een behoorlijk positieve dag. De auto ging zonder problemen, wat altijd het belangrijkste is. Twee jaar geleden waren we ook niet per se de snelste in de kwalificatie, maar we wonnen wel. We proberen dit tijdens de raceweek voort te zetten, maar Le Mans blijft Le Mans."

Job van Uitert rijdt dit jaar met de Aurus van G-Drive Racing voor het eerst met een LMP2 in Le Mans. Dit team sloot de dag als zesde in de LMP2-klasse af dankzij de tijd van 3:30,457 minuten van Jean-Eric Vergne, maar Van Uitert zat er bij zijn eerste optreden in een LMP2 in Le Mans nog geen seconde vanaf. "De testdag ging prima", berichtte hij vanuit Frankrijk. "De eerste ontmoeting met de baan was positief. Het is gewoon heel veel meters maken en iedere ronde raak je meer en meer vertrouwd. Tot nu toe heb ik een goed gevoel over de auto en wat ik ermee kan op het circuit. Ik hoef niet buiten gekke grenzen te pushen om hard te gaan, dus in dat opzicht ben ik tevreden. Het was een erg productieve dag voor mij."

Ook Racing Team Nederland, voor het eerst in de door Minardi geïnspireerde zwart-gele kleurstelling, kon het geplande programma voor de testdag afwerken. "We hebben een heel goede dag gehad", verklaarde teammanager Mark Koense. "Je hoopt altijd een bepaalde joblist af te werken, en dat is helemaal gelukt. Daarnaast zijn we natuurlijk blij dat Nyck hier zijn vuurdoop zonder problemen heeft doorstaan, die heeft zich uitstekend vermaakt en vindt het een leuk en uitdagend circuit. We waren ook best competitief. We hadden vanmiddag niet echt de gelegenheid om een heel snelle ronde neer te zetten, want we hadden andere prioriteiten qua afstelling, maar we konden makkelijk de tijden rijden die we deden. Het kan natuurlijk altijd sneller, maar dat was niet echt nodig, dus we zijn heel tevreden met een waardevolle dag. Wel is het jammer dat er altijd veel tijd verloren gaat door safety-cars en rode vlaggen, maar we hebben toch veel kunnen rijden en kijken uit naar de raceweek."

190602 Le Mans Test Corvette
DTM-coureur Mike Rockenfeller reed in de Corvette de snelste GTE-Pro-tijd

In de GTE-Pro-klasse waren de verschillen zoals gemeld uiterst klein, met de top drie binnen 0,035 seconden en de eerste tien auto's binnen een seconde, en dat dus op het lange circuit van 13,626 kilometer in Le Mans. Opmerkelijk was wel het – relatieve – gebrek aan snelheid bij BMW, waar beide auto's als laatste en voorlaatste in de klasse zo'n twee seconden op de snelste Corvette moesten toegeven. BMW communiceerde zelf geen tijden, maar liet in een officieel communiqué uit de mond van Philipp Eng optekenen dat "mijn teamgenoten Nicky Catsburg, Martin Tomczyk en ikzelf na de test van vandaag tevreden zijn over de balans van de auto."

In het Ferrari-festival van de GTE-Am-klasse eindigde de Keating Motorsport-Ford GT van Ben Keating, Jeroen Bleekemolen en de uit Paul Ricard aangereisde Felipe Fraga als voorlaatste, op ruim drie seconden van de snelste Ferrari. "Op zich wel een prima weekeinde gehad", zei Jeroen Bleekemolen. "We hebben gedaan wat we wilden doen, de set-up-veranderingen doorgevoerd die we wilden doorlopen en alledrie hebben we ook best wel wat rondjes kunnen rijden. Felipe Fraga moest nog zijn verplichte minimum van tien ronden rijden, hij zat er ook lekker bij. De tijden waren nog niet goed, dus we moeten wel zien dat we met de race sneller worden, maar het gevoel is goed en ik weet heel zeker dat we over twee weken hier goed voor de dag gaan komen. Het team is heel goed voorbereid, de ondersteuning vanuit Ford en Ganassi is extreem goed en het was een genot om met de auto te rijden. Hij ziet er niet alleen goed uit, maar rijdt ook uitstekend. Een bijzonder gevoel!"

190602 Le Mans uitslag testdag

190602 Le Mans uitslag testdag per rijder
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet