Formula E

Formule E: Groeten uit Berlijn

28

Afgelopen weekeinde was het ABB FIA Formule E-kampioenschap voor het vijfde jaar in successie te gast in Berlijn. De Duitse hoofdstad is de enige stad waar de elektrische raceserie in ieder seizoen racete, zij het niet constant op dezelfde locatie, want eenmaal werd er in de binnenstad gereden. De overige vier edities, inclusief die van dit jaar, vonden plaats op het enorme complex van het voormalige vliegveld Tempelhof. Dat bood ook volop mogelijkheden voor promotie- en activatiestands, alsmede het door oud-F1-wereldkampioen Nico Rosberg geïniteerde Greentech Festival, een congres annex expositie op het gebied van duurzame technologie in de breedste zin van het woord. Met naar schatting 50.000 bezoekers en op vrijdag en zaterdag een uitverkocht huis was de Formule E-ronde in Berlijn een groot succes. AUTOSPORT.NL was ter plekke.

Tekst: Sandra Michiels (Twitter: @GirlTalksRacing) en René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Sandra en Harrie Michiels, Rebocar/René de Boer

IMG 8746

Anders dan in de meeste andere steden waar de Formule E te gast is, wordt er in Berlijn niet in het stadscentrum gereden. Een race rondom de Brandenburger Tor zou natuurlijk ook wel wat hebben...

0

De locatie voor de race was echter 'Flughafen Tempelhof', waarvoor ook op de trottoirs in de stad reclame werd gemaakt.


1

Het vliegveld wordt al enkele jaren niet meer gebruikt voor het (inter)nationale luchtverkeer, maar mede door de karakteristieke architectuur en de beroemde letters op het dak is Flughafen Tempelhof nog steeds één van de meest iconische gebouwen van Berlijn.

2

Bezoekers kwamen binnen via de voormalige vertrekhal, waar hen meteen al een eerste tentoonstelling te wachten stond van milieubewuste voertuigen.

3

Zo werden er enkele eScooters getoond.

4

Maar de Formule E Gen2-auto stond er uiteraard ook, evenals de elektrische safety car van de serie.

5

Buiten op het vliegveld toonde Audi meerdere e-tron-modellen; eentje voor volwassenen...

6

...en meerdere voor kinderen.

IMG 8853

De Audi PB18 e-tron, die vorig jaar in Pebble Beach zijn première beleefde, was nog niet vaak in Europa in het openbaar te zien, maar trok nu in Berlijn ook volop de aandacht.

IMG 8846

Vlaggen en caps gingen ondertussen grif van de hand.

IMG 8855

Kinderen - waarvan er opmerkelijk veel waren - konden zich naar hartelust uitleven bij de vele activiteiten.

Reacties

    • 2
    • 0
     
    ace1 28 mei 2019 23:11

    Wat ik nu zo jammer vindt is dat de Formule E niet op de Avus ring in Berlijn word gehouden, dan trekt de organisatie veel meer publiek.

    • 5
    • 0
     
    René de Boer 29 mei 2019 08:20

    Daarover heb ik afgelopen weekeinde uiteraard ook weer met diverse lokale mensen gesproken. Ik heb goede herinneringen aan de Avus, waar ik tot en met de allerlaatste race aldaar in 1998 een aantal keren was. Het probleem is echter dat de Avus (Stadtautobahn A115) in het verkeersnet rondom Berlijn een dermate belangrijke functie vervult, dat het vrijwel onmogelijk is om die gewoon - minimaal - twee dagen af te sluiten voor een evenement, van welke aard dan ook. Daar komt bij dat de tribune inmiddels zo bouwvallig is geworden, dat die om veiligheidsredenen niet meer toegankelijk is, en ergens anders kun je daar langs het parcours geen toeschouwers herbergen. Er is recentelijk een investeerder gevonden die de tribune laat opknappen (het dak is verwijderd en er wordt een nieuw dak gebouwd, voor de rest komen er bedrijfsruimtes, lounges en andere faciliteiten) en wil verhuren. Tevens is er sprake van een mogelijk Avus-museum. Racen, zelfs historisch, waarover ik ook al eens met mogelijk geïnteresseerde partijen gesproken heb, is echter voorgoed verleden tijd. Gelukkig hebben we de foto's en de herinneringen nog. Nadere informatie hier: https://leute.tagesspiegel.de/charlottenburg-wilmersdorf/kiezkamera/2018/10/19/61197/

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet