IndyCar

Indycar: Simon Pagenaud wint 103e editie Indy 500. Eerste Franse winnaar sinds 1914

De Fransman Simon Pagenaud heeft de 103e editie van de Indy 500 vanaf pole op zijn naam weten te schrijven. De oud Indycar kampioen(2016) bevond zich gedurende de gehele wedstrijd in de kopgroep en wist in de slotfase de aanvallen van Alexander Rossi af te slaan en pakte zijn eerste 500. Pagenaud is daarmee de eerste Fransman die sinds zijn landgenoot René Thomas in 1914 de Indy 500 won. Een Code Rood na een crash tussen Sebastien Bourdais en Graham Rahal zorgde in de slotfase voor een Code Rood en een 20 ronden durende shoot-out

White flag
Witte vlag ronde voor Simon Pagenaud.

Tekst Willem J. Staat

Foto's Indycar

Simon Pagenaud wint 103e editie Indy 500. Eerste Franse winnaar sinds 1914
Een Code Rood zorgde voor een geweldige slotfase c.q shootout waarin Penske-coureur Simon Pagenaud na een fantastisch duel met Alexander Rossi in de slotfase zijn eerste Indy 500 wist te winnen. Pagenaud is daarmee overigens de eerste Franse winnaar sinds 1914

2019 Race start
Start van de 103e editie van de Indy 500.

Wedstrijdverloop
Polesitter Simon Pagenaud nam direct de leiding voor Ed Carpenter, Will Power, Spencer Pigot, Josef Newgarden en Ed Jones. Colton Herta zorgde in de zesde ronde al voor de eerste neutralisatie. De rookie viel aan het begin van de pitlane stil met electrische of versnellingsbakproblemen. Marco Andretti kwam gedurende deze neutralisatie met een beschadigde voorvleugel naar binnen terwijl ook Ganassi-coureur Felix Rosenqvist voor een ongeplande stop naar binnenging. Na de herstart namen de beide Penske Dallara's van Simon Pagenaud en Will Power de kop. In de openingsfase werden de eerste vijf posities door Chevrolet-aangedreven Dallara's ingenomen. Pagenaud, Power, Carpenter, Pigot en Newgarden daarachter volgden 2016 winnaar Alexander Rossi en Sebastien Bourdais. Tevens een opvallend sterk optreden van James Davison(Dale Coyne Racing with Byrd Hollinger Belardi) die de negende positie innam.

Het voordeel ging verloren toen Helio Castroneves bij het inrijden van de pits tegen James Davison aanreed. Bij Castroneves moest er een nieuwe voorvleugel aangebracht worden. Ook kreeg de populaire coureur een "drive-through" voor deze actie opgelegd. In de 32e ronde ging Penske-coureur Simon Pagenaud als eerste voor zijn reguliere stop naar binnen, kort daarop volgden zijn teamgenoten Josef Newgarden en Will Power.

2019 Newgarden Reguliere pitstop van Josef Newgarden.

Het team van Dreyer&Reinbold(J.R. Hildebrand) kreeg gedurende de wedstrijd al een waarschuwing en een boete opgelegd voor het onjuiste gebruik van haar gereedschap. De Dragonspeed Dallara van Ben Hanley kwam in de 54e ronde na een touché met de muur naar binnen. De Brit had problemen bij het wegrijden. In de 62e ronde ging Ed Carpenter aan de Penske Dallara Chevrolet van Will Power voorbij. Vervolgens kwam direct daarop de tweede reguliere stop van polesitter Simon Pagenaud.

Crash Kyle Kaiser
Voor Kyle Kaiser spatte de droom in de 74e ronde uiteen toen hij tegen de muur knalde. Kort daarvoor had de Brit Jordan King zijn monteur Chris Minot bij een reguliere stop aangereden. Minot moest met een beenblessure afgevoerd worden. King kreeg voor deze actie gevens een "drive-through" opgelegd. Na de herstart was de volgorde Pagenaud, Carpenter, Newgarden, Rossi, Bourdais, Pigot, Daly, Dixon, Ericsson, Rahal. Halverwege de wedstrijd ging Pagenaud voor zijn derde reguliere stop naar binnen. Kort daarop volgde Ed Carpenter. Rookie Marcus Ericsson deed het in de eerste wedstrijdhelft met een achtste plek aanvankelijk uitstekend. De derde stop van Will Power verliep niet geheel vlekkeloos doordat de auto weggleed. Indy 500 Rookie Santino Ferrucci liet Indy 500 veteraan Tony Kanaan na de derde reguliere stop bij het uitkomen van de pitlane "even staan" Een move die op het randje was.Overigens had James Hinchcliffe halverwege de wedstrijdafstand de meeste posities goedgemaakt. Vanaf een 32e startplek was de Canadees naar de 17e plek opgeklommen.

2019 Crash Castroneves Davison
Castroneves rijdt tegen James Davison aan en daarmee waren de kansen op een vierde overwinning wel verkeken. Overigens maakte de populaire Braziliaan zich ditmaal als waterdrager van Pagenaud bij Alexander Rossi niet echt populair.

Chaos in de 138e ronde
In de 125e ronde beschikten Pagenaud, Carpenter en Rossi een klein beetje over een competitievoordeel dat dertien ronden later teniet werd gedaan.Rookie Marcus Ericsson ging bij het binnenrijden van de pits in de 138e ronde achterstetevoren en knalde in de pitmuur terwijl de brandstofslang bij Alexander Rossi niet loskwam. Met een daaropvolgende neutralisatie had Rossi een beetje geluk. Op dat moment was de volgorde Dixon, Ferrucci, Rosenqvist, Veach, Hinchcliffe, Jones, Pagenaud. Ondanks dat de pitlane gesloten was kwam Kanaan naar binnen en moest weer achteraan aansluiten. J.R. Hildebrand kreeg vanwege te snel rijden in de pitlane een "drive-through" opgelegd.

Achter de schermen was er kennelijk een incidentje tussen de spotters van Castroneves en Alexander Rossi. Castroneves zou de opdracht gekregen hebben om voor Pagenaud af te gaan blokken......Rossi was al niet blij met Castroneves, maar nog minder met de gelapte Oriol Servia waarin de gebalde vuist richting Spanjaard voor zichzelf sprak.In de 150e ronde nam Josef Newgarden voor de eerste maal de leiding van Simon Pagenaud over, daarachter volgden Carpenter, Daly, Bourdais, Rossi, Rahal, Kimball, RHR en Ferrucci.

Slotfase
Omstreeks de 170e ronde gingen vrijwel alle deelnemers voor hun laatste reguliere stop naar binnen. Daarna bestond de kop uit Pagenaud, Rossi, Carpenter en Newgarden.





Een inschattingsfout van Bourdais in de 177e ronde in Turn 4 leidde tot een NASCAR-achtige megacrash waarbij de wedstrijd in de 180e ronde met een Code Rood onderbroken moest worden. Het commentaar van Graham Rahal loog er dan ook niet om. "Met deze snelheden kun je iemand's dood veroorzaken." De wedstrijdleiding legt de schuld van de massacrash bij Bourdais. De Fransman verklaarde in een TV interview dat "het de tijd in de wedstrijd was dat niemand op wil geven."

2019 Pitlane Crash Jordan King
Jordan King rijdt zijn eigen monteur omver.

Op dat moment bedroeg de stand Pigot, Rossi, Pagenaud, Carpenter, Newgarden, Daly, Sato, Dixon, Ferrucci, Ryan Hunter Reay. Behalve Bourdais en Rahal waren Charlie Kimball, Felix Rosenqvist en Zach Veach bij de crash betrokken.

Pagenaud nam bij de herstart direct de leiding van Rossi over. Sato komt onder druk van Ed Carpenter te staan maar wist de aansluiting bij de Top 2 te vinden. In de 198e ronde ging Rossi aan Pagenaud voorbij.

In Turn 1 wist Rossi Pagenaud nog achter zich te houden maar in Turn 3 ging de Penske-coureur definitief aan de Amerikaan voorbij. Op het achterste gedeelte zigzagde Pagenaud nog eenmaal voor "clean air" en nam daarmee defintief afstand van de Amerikaan in een meer dan spectaculaire wedstrijd waarin Santino Ferrucci overigens de beste rookie op de Brickyard is. (later meer)

duel Pagenad Rossi
Prachtige finale in de Indy 500.





Uitslag Indy 500

1. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 200 ronden
2. Alexander Rossi Dallara Honda 200 ronden
3. Takuma Sato Dallara Honda 200 ronden
4. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 200 ronden
5. Will Power Dallara Chevrolet 200 ronden
6. Ed Carpenter Dallara Chevrolet 200 ronden
7. Santino Ferrucci Dallara Honda 200 ronden
8. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 200 ronden
9. Tony Kanaan Dallara Chevrolet 200 ronden
10.Conor Daly Dallara Honda 200 ronden

Reacties

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 mei 2019 09:08

    Wat een feest weer. De jaarlijkse traditie. Overdag optochtrijden in Monaco en 's avonds spektakel. Spannend tot de laatste meter.

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 mei 2019 10:04

    Mee eens. Meer inhaalacties dan het hele seizoen F1

    • 0
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 27 mei 2019 10:26

    Appels en peren...

    • 0
    • 8
     
    Racing-Fan 27 mei 2019 10:37

    Appels en peren inderdaad. Van de Indy 500 hoef je eigenlijk ook alleen maar de laatste 10 ronden te kijken.

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 mei 2019 10:57

    Ja en voor Monaco hoef je alleen de eerste bocht te kijken

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 mei 2019 14:19

    Formule 1 zou met een paar simpele ingrepen best weer leuk kunnen worden. Minder downforce. Een pitwindow. Weg met dat bandenregelemend. En gewoon minder compounds. En tot slot natuurlijk terug naar de smalle auto van 2016.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet