Formule 1

Formule 1: Verstappen jaagt hele race op leider, maar verliest podium door tijdstraf

Verstappen snelheid

Max Verstappen heeft de GP van Monaco zeldzaam spannend gemaakt, door de hele race volle bak te jagen op leider Lewis Hamilton. Die hield op zeer slechte banden echter zijn auto breed en Verstappen achter zich – continu binnen de seconde. Eén poging waagde de Nederlander, die eindigde in een lichte aanrijding, maar maakte geen verschil voor de eindklassering. Daarmee kwam Verstappen als tweede over de eindstreep, maar hij mag niet naar het podium. Een unsafe release bij de pitstop, die hem overigens wel op de tweede plek bracht, leverde een tijdstraf van vijf seconden op. Omdat Vettel en Bottas vlak achter de Nederlander eindigden, is de vierde plek voor Verstappen.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Ergens regen verwacht
Met twee Mercedessen op de eerste startrij en de wetenschap wat een optocht de GP in Monaco doorgaans is, ligt er weinig in de weg voor een zesde dubbelzege voor het Duitse team. Er is echter een variabele die het nog wel eens leuk kan maken: volgens de meteorologen is er negentig procent kans op regen. Of dat wat druppeltjes zullen zijn of een stortbui, wordt in het midden gelaten.

Bij de start is het echter nog gewoon droog. Iedereen komt goed van zijn plek, Verstappen het allerbeste. Hij valt aan in de eerste bocht en lijkt de plek te hebben. Bottas gaat buitenom echter vroeg op het gas en Verstappen moet opgeven. Iets zegt dat de Verstappen van een paar jaar geleden deze aanval had doorgezet – ook al had het in tranen kunnen eindigen. Zeker gezien Verstappens geschiedenis in Monaco klinkt dit wijsheid.

Ricciardo houdt alles op
Achter Vettel wint Ricciardo bij de start de plek van Magnussen. Daarachter verliest Kvyat twee plekken aan Gasly en Sainz. Het snelheidsverschil in de openingsfase is angstaanjagend. Ricciardo verliest per ronde meer dan twee seconden op Vettel, dit loopt zelfs op naar drie seconden. Het zorgt ervoor dat achter Ricciardo het hele veld in de trein rijdt.

Leclerc

Leclerc actief
Charles Leclerc heeft bij de start twee plekken gewonnen, in de tweede ronde haalt hij in de hairpin Norris in. Achter Grosjean zit hij lang te gluren en met een mooie move in La Rascasse remt hij Grosjean heel laat uit. De volgende ronde probeert de Monegask hetzelfde bij Hülkenberg, maar dat gaat niet goed. Hülkenberg geeft Leclerc net genoeg ruimte, maar de jongeling raakt met zijn rechter achterwiel de vangrail en spint. Leclerc kan door, maar de klap is te veel voor zijn achterband. Die is lek en Leclerc moet een hele ronde afleggen voor hij de pits in kan.

Druk in de pits
Leclerc rijdt die ronde redelijk hard door en dat is niet heel verstandig. Over de hele baan liggen flarden banden en de wedstrijdleiding moet de safetycar de baan op sturen. Dat is voor iedereen het moment voor een pitstop. Hamilton heeft marge, maar Bottas houdt Verstappen en Vettel op om voor zichzelf wat ruimte te geven. Dat maakt het voor de drie wel extreem spannend, want Bottas, Vettel en Verstappen stoppen in die volgorde. Bottas is als eerste binnen en als eerste weg. Verstappen heeft een snelle stop en wordt meteen weggestuurd. Hij komt vlak naast Bottas, de twee raken elkaar, en Verstappen pakt de plek. Het heeft er echter alle schijn van dat dit een 'unsafe release' was, en dan ligt een drivethrough op de loer. Had Red Bull echter netjes gewacht, dan had Verstappen de plek aan Vettel verloren.

Bottas komt na de aanraking opnieuw binnen voor nieuwe banden en verliest daarmee ook nog een plek aan Vettel. Gasly en Sainz zijn de grote winnaars. Zij stoppen niet en rijden nu vijfde en zesde.

Vlak na de herstart is er een opstopping; Giovinazzi wil Kubica inhalen, maar tikt hem aan in La Rascasse. De Williams spint, staat dwars en niemand kan erdoor. Gelukkig zit het veld nog dicht bij elkaar en weet de Pool de achteruit te vinden voordat er meer mensen in de file moeten aansluiten.

Leclerc wint slim een plaatsje van de Kubica-situatie, maar voor hem is het kwaad al geschied. Hij heeft op die lekke band zo hard gereden dat zijn Ferrari veel schade heeft opgelopen. Na drie stops mag hij uitstappen.

Haven

Verstappen krijgt tijdstraf
Na de herstart ligt het tempo veel lager dan in de openingsfase. Hamilton houdt het veld op, omdat hij mediums heeft en de mannen achter hem hards. Het lijkt extra zuur voor Verstappen, want als hij een drivethrough krijgt, gaat hij veel verliezen. Verstappen wordt echter gematst – in de lijn van 2019 waarin de wedstrijdleiding iets minder streng is. Hij hoeft niet door de pits, maar krijgt een tijdstraf van 5 seconden. Die moet hij inlossen als hij een pitstop maakt, of wordt na de race opgeteld bij zijn eindtijd.

Het betekent voor Verstappen echter nog steeds dat het niet heel handig is dat Hamilton zo langzaam rijdt. Zijn team geeft de Nederlander de vrijheid: als je Hamilton wilt inhalen, ga je gang. Maar wees voorzichtig. Verstappen voert de druk op. Hamilton is ervaren genoeg om een aanval niet te laten gebeuren, maar waar Verstappen eigenlijk op hoopt is dat Hamilton wel te veel van zijn banden gaat vragen en nog moet stoppen.

Outsiders
Als de race halverwege is, lijkt het onwaarschijnlijk dat Hamilton de race op deze set mediums uit gaat rijden. Verstappen heeft met zijn push echter ook niet meer zo'n vers rubber. Vettel doet het bewust iets rustiger aan en is daarmee misschien wel de grootste kanshebber voor de overwinning – mits hij het wel redt tot de finish.

Overigens is die aangekondigde regen ook nog steeds niet in zicht.

Gewoon doorrijden
Lewis Hamilton is echter ook door schade en schande wijs geworden. In 2015 gaven hij en Mercedes de zege uit handen, door in de slotfase te stoppen voor vers rubber. Hij kwam vast te zitten achter Rosberg, die op stokoude banden veel langzamer was, maar de deur dichthield. Wat weerhoudt Hamilton ervan om gewoon door te rijden tot de finish? Zo lang zijn banden niet van de velg lopen, hoeft hij nergens naartoe.

Hamilton rode halo

Hamilton klinkt radeloos
Lewis Hamilton lijkt de leiding redelijk eenvoudig in handen te houden, maar de boardradio laat een ander geluid horen. Hamilton klaagt steen en been over de onmogelijkheid van deze missie. Verstappen blijft intussen continu binnen de seconden zitten. Omdat Vettel en Bottas ook bijblijven, ligt Verstappen dus eigenlijk vierde. Verstappen móét aanvallen om op het podium te komen. Mocht dat lukken, dan kan hij zomaar een gat slaan. Bovendien weet ook Hamilton dat Verstappen niet zijn grootste concurrent voor het kampioenschap is. Gaat die aanval nog komen?

Aanvalsmodus
Met nog tien ronden te gaan, mag Verstappen zijn aanvalsmodus inschakelen. Tot dusver had Hamilton in de tunnel continu genoeg vermogen om de Red Bull op afstand te houden. Lukt dat nu ook nog? Verstappen zit direct dichter op de Brit, probeert zelfs iets in de Loews hairpin, maar het blijft bij kijken.

Verstappen

Toch die aanval
Drie ronden voor het einde gaat Verstappen dan toch in de aanval. Maar dat lijkt toch een beetje een wanhoopspoging. Aan het eind van de tunnel remt hij extreem laat, maar hij zat te ver weg. Verstappen komt te laat, Hamilton heeft alle recht om in te sturen, de twee raken elkaar, maar kunnen allebei door. Het is mooi dat hij aanvalt, maar het zou triest zijn als dit gevecht met een tranendal eindigt.

Daarmee heeft Verstappen zijn enige kruit verschoten. Hamilton houdt stand, houdt zijn banden heel en wint de GP van Monaco. Verstappen finisht als tweede, maar Vettel en Bottas zitten zo dicht bij dat Verstappen als vierde geklasseerd wordt.

Hamilton moest diep gaan
"Dit was de zwaarste race uit", blaast Hamilton na afloop uit. "Ik vocht hard, met de spirit van Niki. Ik wilde hem trots maken en denk dat dat wel gelukt heeft. Hij zal van boven meegekeken hebben en zijn petje afnemen. Dit was het hele weekend al mijn doel. We missen hem."

"Ik heb sinds Shaghai 2007 (het beroemde pitsincident dat hem de titel kostte, red.) niet meer op zulke slechte banden gereden. Ik heb een paar jaar geleden echter op de pijnlijke manier geleerd wat de tol hier is van een pitstop. Het was de verkeerde bandenkeuze, de auto stuurde niet meer in, maar ik ging absoluut niet stoppen. Max waagde nog een poging, ik zag hem last minute. Hij zat er nog niet naast, we raakten elkaar licht, maar er was niets aan de hand."

Vettel

Vettel zag het aan
Sebastian Vettel eindigde vandaag voor het eerst dit jaar voor een Mercedes. Het was een kleine pleister op de wonde. "Monaco is altijd een moeilijke race om te managen, want er gebeurt vaak wel iets. Zo ook vandaag. Ik dacht dat wij een goede stop hadden, maar Max had een geweldige. Ik zag hoe hij en Valtteri elkaar raakten, dus ik wist dat ik kon profiteren, eerst van Valtteri's lekke band en vervolgens van Verstappens tijdstraf. Mijn banden waren niet zo slecht als die van Lewis en Max, dus ik kon dicht genoeg achter Max blijven. Het was vandaag een mooie ode aan Niki."

Bottas machteloos
Valtteri Bottas kon vandaag weinig uitrichten en zette ook niet veel druk op Vettel. "Het was een teleurstellend weekend. Het tempo was er, ik voelde me goed in de auto. Gisteren verloor ik met een kleine marge, en dat maakte het vandaag moeilijk. Door de safetycar moest ik tegelijk stoppen met Lewis, dus ik verloor wat tijd. Hierdoor kwam ik naast Max terecht. Hij gaf geen ruimte en ik liep een lekke band uit. Daarna heb ik rustig de race uitgereden."

Verstappen kan ermee leven
Max Verstappen was de smaakmaker vandaag, maar dat werd niet beloond met een beker. "Het is jammer van de penalty, maar ik heb alles gegeven om Lewis in te halen. Ik wist dat hij op zachtere banden reed, dus ging hem onder druk zetten. Hij moest versnellen en daardoor gingen zijn banden er nog sneller aan. Ik wilde vechten, maar het probleem in de tunnel is dat je steeds net niet dichtbij genoeg komt. Het was niet gemakkelijk om de hele race zo dicht achter iemand te rijden in de vuile lucht door al die bochten. Een podium was leuk geweest, maar als je kijkt naar onze snelheid deze race, mogen we wel tevreden zijn."

 

Uitslag GP van Monaco

1. Lewis Hamilton, 78 ronden
2. Sebastian Vettel, op 2.602
3. Valtteri Bottas, op 3.162
4. Max Verstappen, op 5.537
5. Pierre Gasly, op 9.946
6. Carlos Sainz, op 53.454
7. Daniil Kvyat, op 54.574
8. Alex Albon, op 55.200
9. Daniel Ricciardo, op 1:00.894
10. Romain Grosjean, op 1:01.034

11. Lando Norris, op 1:06.801
12. Kevin Magnussen, op 1 ronde
13. Sergio Perez, op 1 ronde
14. Nico Hülkenberg, op 1 ronde
15. George Russel, op 1 ronde
16. Lance Stroll, op 1 ronde
17. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
18. Robert Kubica, op 1 ronde
19. Antonio Giovinazzi, op 2 ronden

Charles Leclerc

Reacties

    • 2
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 26 mei 2019 18:11

    Zo’n schijtwedstrijd waar je niet in kunt halen krijg je ook op Zandvoort, gelukkig is er Ziggo, hoef je er in iedergeval niet naartoe om je ook hier aan te ergeren.

    • 1
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 26 mei 2019 18:35

    Even 2 dingen. 1 als Verstappen gewoon was doorgereden tijdens de safetycar situatie had de Nederlander met 1 hand op zn rug gewonnen. En 2 Ja het was een schijtwedtrijd maar de voorbeschouwing op RTL Duitsland is minder erg dan die van Ziggo.

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 26 mei 2019 19:24

    Want... Verstappen had niet hoeven stoppen voor banden?

    • 1
    • 12
     
    Anonieme gebruiker 26 mei 2019 21:33

    Jawel sukkel maar dan rij je 2 seconden per ronde weg en stop je gewoon veilig. Sainz reed toch ook gewoon door. Moeilijk he formule 1 ?

    • 6
    • 0
     
    Gixxer17 26 mei 2019 23:31

    Joepie wat een niveau in de reacties weer. Hoog tijd dat hier op de website niet meer anoniem gereageerd kan worden, het azijn spuwt van de reacties af. Verder wel een leuke race, deze strategie van Mercedes kon alleen maar op Monaco werken, elk ander circuit was Max er 15 ronden voor het einde voorbij gegaan.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 27 mei 2019 08:20

    Max en Vettel hadden gewoon door moeten rijden dan had Hamilton nooit gewonnen. Sainz was de enige die het door had samen met grosjean.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 27 mei 2019 14:15

    Was inderdaad een shitrace.

    • 1
    • 0
     
    Nylz 28 mei 2019 15:18

    Aan de anonieme gebruiker die het nodig vindt om mensen voor sukkel uit te maken. Ik denk dat Verstappen op oude rode banden niet bij Hamilton weg was gereden. Hamilton zou dan Verstappen hebben gevolgd. En op de gele banden een overcut hebben gedaan. Dus ook nog een keer naar binnen maar met een paar rappe rondjes op de gele banden wanneer Max naar wit was gegaan. Om vervolgens te stoppen en voor Max weer op de baan te komen. Ik vermoed dat Vettel de race zou hebben gewonnen in dat geval.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 mei 2019 22:47

    A eindelijk iemand die het wel snapt. Vettel had had zeker gewonnen als hij was doorgereden maar ben blij dat je het ook ziet.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet