Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Verstappen moet toch weer buigen voor Mercedessen

Verstappen snelheid

Max Verstappen start morgen de GP van Monaco als derde. Hij kon in de eerste twee sessies de strijd aan met de Mercedessen, maar kon zich uiteindelijk niet mengen in de strijd om pole. Zoals zo vaak wist Mercedes in Q3 nog een tandje bij te schakelen – zelfs op een circuit waar topsnelheid niet zo belangrijk is. Ook niet voor het eerst steeg Lewis Hamilton in de allerlaatste poging boven zichzelf uit. Op de baan waar de startpositie cruciaal is, versloeg Hamilton zijn teamgenoot met 0.086 seconde. Verstappen hield Sebastian Vettel achter zich. Ferrari maakte er sowieso een puinhoop van vandaag. Vettel crashte vanochtend, moest in Q1 hard vechten om niet af te vallen, en raakte in Q3 weer de muur. Teamgenoot Leclerc strandde helemaal knullig in Q1, omdat zijn team hem niet meer de baan op wilde laten gaan. Een dure fout –
de Monegask start zijn thuisrace als 16e. 


Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Vettel op tijd gerepareerd, maar toch in de problemen
Vorig jaar was Max Verstappen de grote schlemiel in Monaco door in de derde training zijn auto in de muur te zetten. Vandaag valt die eer te beurt aan Sebastian Vettel, die zich verremde in de eerste bocht en rechtdoor de muur in ging. Toch komt Vettel er wel mee weg, want hij doet het niet in de laatste minuten van de sessie. Zo kan zijn Ferrari op tijd gerepareerd worden om aan de kwalificatie deel te nemen. Zijn tempo in Q1 is echter nog niet zeer hoopgevend.

Hoopgevend is wel het tempo van Verstappen; hij is net zo snel als de Mercedessen.

De Williamsen zijn weer eens de langzaamste. Doordat het baantje hier zo kort is, lijkt de achterstand mee te vallen, maar de laatste startrij is weer gereserveerd. De Racing Points staan daar voor. Stroll heeft al negen races op rij Q2 niet gehaald en ook nu lukt het niet. Perez springt wel naar p12, maar zakt al snel weer terug onder de streep.

Puinhoop bij Ferrari
Als ook Ricciardo zich veilig rijdt, zakt Vettel onder de streep. Die staat in de pits, omdat hij halverwege zijn laatste snelle ronde de muur raakte – op een vrij opmerkelijke plek bij de zwembadchicane. Vettel heeft echter nog net genoeg tijd om naar buiten te gaan; in die ene ronde moet het gebeuren.

In die ronde gebeurt het ook voor Vettel, maar daarmee zijn de zorgen voor Ferrari niet voorbij. Leclerc heeft namelijk ook geen goede ronde gereden – miste ook nog eens de weegbrug – en is door zijn team niet meer naar buiten gestuurd. Hij ziet met lede ogen toe hoe mannen als Albon en Norris zijn tijd verbeteren en zakt als een baksteen op de tijdenlijst. Uiteindelijk is het Vettel die zijn teamgenoot de genadeklap uitdeelt.

Zo moet de Monegask zijn thuisrace morgen als zestiende beginnen. "Dit is moeilijk te slikken. Het team zei dat ik niet meer naar buiten hoefde. Ik vroeg nog of ze het zeker wisten, maar ze zeiden van wel. Toen vroeg ik nogmaals of ik niet nog naar buiten moest, maar ik kreeg geen antwoord. We hadden tijd genoeg, ook toen ik nog terug moest naar de weegbrug. Ik ben benieuwd naar hun uitleg. Nu zal ik morgen risico moeten nemen, misschien zelfs om te crashen. Maar als het niet regent wordt het anders erg saai."

Q2
In Q2 zijn de Mercedessen en Verstappen al snel veilig – dit keer geeft Verstappen drie tienden toe. Verstappen komt echter nog een keer en rijdt de snelste tijd. Zou de Nederlander vandaag echt om de pole kunnen strijden?

Met Vettel gaat het iets beter dan in Q1, hij begint zijn laatste vliegende ronde als negende, maar klokt ruim op tijd de vierde tijd.

Onderin is het spannend. De Alfa Romeo's komen te kort, daarboven staan in de laatste minuut Grosjean, Norris en Albon. Albon verbetert zijn tijd, dat gaat ten koste van Magnussen. Norris weet zich niet veilig te rijden. Magnussen lukt dat wel en dat kost Nico Hülkenberg een Q3-plek. Grosjean wordt in zijn laatste poging flink gehinderd door Gasly. De Haas-rijder, die meestal al niet heel lekker gaat in Monaco, geeft op de boardradio zijn frustraties de vrije loop: praktisch alle woorden moeten weggebliept worden.

Strijden om pole?
Na twee sessies als eerste te hebben afgesloten, lijkt dit de kans voor Verstappen om eindelijk zijn eerste pole te grijpen. Of weet Mercedes in Q3 toch weer net dat beetje extra te vinden? Daar lijkt het wel op bij de eerste run, want Verstappen is 0.389 langzamer dan Bottas. Hamilton haalt de chicane niet in zijn vliegende ronde, maar doet een tweede ronde. Daarin haalt hij de chicane wel, is hij niet zo snel als Bottas, maar verwijst hij wel Verstappen naar p3.

Kan Verstappen in zijn tweede poging het gat naar de Mercedessen dichten?

Vettel gaat Verstappen in ieder geval niet meer bedreigen, want hij raakt in zijn vliegende ronde weer de muur. Verstappen is ook niet zo snel en hij weet na twee sectoren al dat het hem niet gaat lukken. Hamilton is wel snel, zijn laatste sector is wat rommelig, maar hij is 0.086 sneller dan Bottas. Diens laatste ronde is ook rommelig, waardoor hij toch weer moet buigen voor de wereldkampioen.

Verstappen niet zwaar teleurgesteld
Max Verstappen kon de goede Q2 geen vervolg geven in de allesbelissende sessie. "Mercedes was net te snel. In Q3 verloor ik in de eerste ronde wat tijd in bocht 1, omdat ik koude banden had. Verder was dat rondje wel redelijk – de hartslag ging wel iets omhoog in zo'n ronde in deze straten. Voor de tweede poging was mijn outlap te langzaam. Daardoor had ik veel te koude banden in de eerste bocht en zat ik daar al twee tienden boven mijn eigen tijd. Toen had het geen zin meer om die ronde af te maken. We mogen echter blij zijn met p3 – ten opzichte van vorig jaar is het al lang fijn om weer aan de kwalificatie mee te mogen doen."

Achter Vettel komt start Gasly morgen als vijfde, naast Magnussen. Ricciardo, Kvyat, Sainz en Albon staan daarachter.

Regen op komst?
Voor iedereen die vandaag teleurgesteld het circuit verlaat, is er nog hoop. Er is morgen een aanzienlijke kans op regen. Dat belooft wat ...

Uitslag kwalificatie Monaco
1. Lewis Hamilton, 1:10.166
2. Valtteri Bottas, op 0.086
3. Max Verstappen, op 0475
4. Sebastian Vettel, op 0.781
5. Pierre Gasly, op 0.875
6. Kevin Magnussen, op 0.943
7. Daniel Ricciardo, op 1.052
8. Daniil Kvyat, op 1.105
9. Carlos Sainz, op 1.251
10. Alex Albon, op 1.487

11. Nico Hülkenberg, 1:11.670
12. Lando Norris, 1:11.724
13. Romain Grosjean, 1:12.027
14. Kimi Räikkönen, 1:12.115
15. Antonio Giovinazzi, 1:12.185

16. Charles Leclerc, 1:12.149
17. Sergio Perez, 1:12.233
18. Lance Stroll, 1:12.846
19. George Russel, 1:13.477
20. Robert Kubica, 1:13.751
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet