Formule 2

Formule 2: Fraaie overwinning voor Nyck de Vries in straten Monte Carlo

nyck-blij

Na zijn foutloze overwinning in de hoofdrace van Monaco is Nyck de Vries weer helemaal terug in de strijd om de titel. Ondanks een lange code rood situatie en in de slotfase nog een safety car periode, reed de ART coureur naar een fantastische overwinning voor Luca Ghiotto en Nobuharu Matsushita. Onze landgenoot heeft zijn achterstand tot op 1 punt verkleind op Nicholas Latifi (93), die er vandaag helemaal niets van bakte. Ghiotto is derde met 85 punten.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Formula2

Goed nieuws voor Nyck de Vries, die na zijn vertrek bij McLaren, nu door het topteam van Mercedes is aangetrokken voor simulatorwerk. Ook mag de snelle man uit Sneek de eerste hoofdrace vanaf poleposiotion aanvangen, wat op het stratencircuit van Monte Carlo, waar inhalen praktisch onmogelijk is, natuurlijk een groot voordeel oplevert. Naast onze landgenoot start de snelste rijder uit de B-kwalificatie groep Callum Ilott. Luca Ghiotto start als derde.
De regen heeft vannacht alle grip van de baan weggespoeld. Het is nu droog, maar het is moeilijk om de banden voor de start op temperatuur te krijgen. Ilott zwaait met de handen, hij heeft zijn wagen af laten slaan en wordt de pits ingeduwd. Hij mag vanuit de pits starten maar zijn monteurs krijgen de wagen niet meer aan de gang. Na een extra formatieronde gaat het veld eindelijk op weg maar de eerste rechterbocht van Saint Devote. Nyck de Vries heeft een wereldstart en ligt aan de leiding voor Ghiotto en Sette Camara. Knappe actie van Mick Schumacher die bij het uitremmen voor Mirabeau, Anthoine Hubert verschalkt en de vierde plaats pakt. Inhalen is dus zeker mogelijk.

Aan kop neemt De Vries voorsprong op zijn zachte compound banden, banden waarmee je ten opzichte van de super zachte versie langer kan doorgaan. De éénmalige MP Motorsport vervanger van Jordan King, Artem Markelov wordt bestraft met een tien seconde tijdstraf vanwege het afsnijden van de eerste bocht na de start.

Na een negental ronden komen de eerste rijders, Gelael, Hubert, Boschung en Mazepin al de pits in om hun super zachte banden te vervangen. Een ronde later komen ook Schumacher, Latifi en Deletraz naar binnen. Aan kop rijdt De Vries een fraai en constant tempo en vergroot zijn voorsprong op Ghiotto. Van alle stoppers ligt Schumacher op de tiende plaats er het beste voor. Alle negen rijders daarvoor moeten nog naar binnen voor hun verplichte pitstop. De Vries blijft de snelste op de baan en heeft nog geen problemen met de banden. Schumacher heeft alle geluk na een onmogelijke inhaalactie van Latifi,in de hairpin. Latifi beschadigt hierdoor zijn voorvleugel en zakt een aantal plaatsen terug.

Mick Schumacher duwt in de strijd om de negende plaats, Tatiana Calderon in de rondte na de Rascassebocht. Niemand kan er meer langs en een lange rij wagens voegen zich in de file. Code rood. Iedereen moet de pits ingeduwd worden. Dit kan wel even gaan duren.

Tijdens de code rood periode mogen er banden worden gewisseld in de pits. Echter de rijders die nog hun verplichte pitstop moeten ondergaan moeten toch nog tijdens het vervolg van de race naar binnen. Zaak voor koploper Nyck de Vries om na de herstart, op verse zachte banden, zoveel mogelijk voorsprong op te bouwen om een veilige pitstop te kunnen maken.

Na een lange onderbreking gaan de wagens achter de safety car de baan weer op. De Vries mag na het doven van de lichten van de SC het tempo bepalen voor een rollende start voor het vervolg van een race van 20 ronden. Schumacher krijgt vanwege zijn actie op Calderon een tijdstraf van vijf seconden en een drive through straf.

nyck-actie

Aan kop is Nyck de Vries flink aan het trappen om het verschil te maken voor zijn verplichte pitstop. Hij moet rekening houden met negende man Deletraz, die er het beste voor staat van de eerder gestopte rijders. Hubert ontsnapt aan een flinke crash en weet maar net de vangrail te ontwijken. De Vries heeft al snel zijn tijd gepakt voor een veilige pitstop, maar een safety car zou weer roet in het eten kunnen gooien. Het blijft Monaco, je weet het maar nooit. Latifi duikt in een gat wat er niet is en tikt Geleal aan, die zijn voorvleugel beschadigt tegen de rail. Hubert profiteert en haalt beide kemphanen in. Latifi rijdt met een waas voor de ogen en doet vandaag alles verkeert. De wedstrijdleiding grijpt in en geeft hem een drive through straf. De Vries en Sette Camars blijven het langst op hun banden rondrijden en duiken vijf ronden voor het einde de pits in voor vers soft rubber. Er gaat gelukkig niets mis met de pitstop en De Vries behoudt de leiding voor Ghiotto en de opgerukte Matsushita. Aitken plaatst zijn wagen in de rail van de hairpin na een tik van Raghunathan. Ook Correa plaatst zijn wagen in de vangrail na de bocht van het zwembad. De safety car verschijnt op de baan voor de laatste paar ronden. De wedstrijd wordt nog met één ronde te gaan opnieuw gestart. De winst van Nyck de Vries komt niet meer in gevaar en behaalt ondanks de lange onderbreking de overwinning in de hoofdrace voor Ghiotto en Matsushita.

Uitslag: (onder voorbehoud)
1. Nyck de Vries - ART – 1:23.390
2. Luca Ghiotto – Virtuosi
3. Nobuharu Matsushita
4. Sergio Sette Camara
5. Dorian Boccolacci
6. Guan Yu Zhou – Virtuosi
7. Artem Markelov – MP Motorsport
8. Louis Delétraz – Carlin (pole sprintrace)

Stand:
1. Latifi 93
2. De Vries 92
3. Ghiotto 85
4. Aitken 62
5. Sette Camara 45
6. Zhou 42
7. Hubert 29
8. King 26
9. Matsushita 23
10. Boccolacci 22

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Gixxer17 24 mei 2019 16:04

    Ik weet niet wat Schumacher denkende was met die move in Rascasse, daar kun je gewoon niet inhalen. Verder strak gereden door Nyck, als je in Monaco vanaf pole vertrekt, dan moet je ook winnen.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 24 mei 2019 22:16

    Top!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 25 mei 2019 10:01

    Dan zijn die kartlessen in Strijen niet voor niks geweest!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet