Formule 1

Formule 1: Grand Prix-legende Niki Lauda op 70-jarige leeftijd overleden

lauda4

Een icoon van de Formule 1 is ons ontvallen: Niki Lauda is gisteren aan de gevolgen van zijn ziekbed overleden. De Oostenrijker was meer voor de sport dan een drievoudig wereldkampioen. Zowel tijdens als na zijn carrière was hij sterk betrokken bij het reilen en zeilen van de Formule 1, waarbij hij het zelden naliet om het achterste van zijn tong te laten zien. Met zijn dood verliest de sport een van de markantste persoonlijkheden die de Formule 1 ooit heeft gekend.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Willem J. Staat & Mercedes AMG F1

In de jaren zeventig, op het hoogtepunt van zijn roem, was Lauda de spreekwoordelijke F1-coureur voor iedereen die de autosport volgde, maar ook daarbuiten. 'Je lijkt Niki Lauda wel!' was een gevleugelde uitspraak onder het grote publiek als iemand te hard had gereden. Zijn status als levende legende verkreeg hij vervolgens door zijn dramatische ongeluk op de Nürburgring in 1976, dat hij ternauwernood overleefde, om daarna een van de onwaarschijnlijkste comebacks in de geschiedenis van de autosport te maken.

lauda2

In zijn benadering van de sport was Lauda een model voor de generaties die na hem kwamen: een zeer intelligente coureur die los van zijn talent tomeloze inzet toonde en een scherpe neus had voor menselijke verhoudingen. Als politiek dier stond hij altijd vooraan tijdens zijn carrière, zelfs toen hij na zijn terugkeer in 1982 eigenlijk net kwam kijken. In de rijdersstaking op Kyalami nam 'De Rat' meteen het voortouw en kreeg door zijn natuurlijk overwicht bijna alle 30 coureurs achter zich. Ook nadat hij zijn helm aan de wilgen had gehangen, liet hij zich altijd gelden – als teambaas en als adviseur.

lauda3

De media konden intussen altijd op Niki vertrouwen als ze op zoek waren naar uitspraken die er niet om logen. Lauda was helder, recht voor z'n raap en had lak aan reputaties – doorgaans slechte eigenschappen in de autosport, maar de aanstekelijkheid waarmee hij zei wat hij vond maakte hem bij iedereen geliefd. Niet zelden had hij ook gewoon gelijk.

lauda1

Toch had het er in het begin van zijn carrière niet echt naar uitgezien dat Lauda tot een van de allergrootsten in de Formule 1 zou uitgroeien. In de Formule 3 en Formule 2 was hij een goed coureur, maar hij torende bepaald niet boven de concurrentie uit. Zijn F1-avontuur leek een kort leven beschoren, maar hij zette bij de bank zijn ziel en zaligheid in voor een lening die zijn carrière kon verlengen. De doorbraak kwam in 1974 bij Ferrari, toen hij na een rampjaar bij March en een teleurstellend tweede seizoen bij BRM als tweede coureur achter Clay Regazzoni werd aangesteld.

lauda5

Ferrari had in 1973 net het slechtste F1-seizoen uit zijn geschiedenis achter de rug en had het niet voor het kiezen op de transfermarkt. De keuze voor de jonge Lauda was een gok, maar al gauw bleek dat Lauda de echte troef van het rijdersduo Regazzoni/Lauda was. In 1974 greep de Zwitser nog net naast de titel, maar was Lauda feitelijk al de snelste. In 1975 klikte het inmiddels zozeer met teambaas Luca di Montezemolo en ontwerper Mauro Forghieri dat de eerste wereldtitel een feit werd.

lauda6

De tweede stond eraan te komen in 1976 toen Lauda zijn ongeluk kreeg. Aan het eind van het seizoen verloor hij het kampioenschap op één punt van James Hunt – door eigen keuze. Net zoals hij aan het eind van het seizoen 1979 in de vrije training voor de GP van Canada uit de auto stapte (en toen om niet meer terug te keren), zo deed hij dat ook in de beslissende GP van Japan van 1976, die in de stromende regen werd verreden.

lauda7

Hij maakte het meteen goed in 1977 door alsnog zijn tweede titel in de wacht te slepen, maar de politiek van Ferrari (met onder meer de beslissing om na het ongeluk op de Nürburgring alvast maar Carlos Reutemann te tekenen als Lauda's vervanger) schoot bij de Oostenrijker in het verkeerde keelgat. Hij vertrok naar het Brabham van Bernie Ecclestone, waar hij nog twee maal won (waarvan een keer met de fameuze 'Fan Car') totdat het team dankzij de gratis motorendeal met Alfa Romeo echt kansloos werd in het ground-effect-tijdperk.

lauda8

Drie jaar lang wijdde Lauda zich volledig aan zijn chartermaatschappij, totdat hij in 1982 een aanbod van Ron Dennis niet kon weerstaan. Met de MP4/1 van John Barnard – de eerste auto met koolstofvezelmonocoque – behoorde Lauda meteen weer tot de winnaars. Zelfs de komst van Alain Prost naar McLaren wist hij te weerstaan: in 1984 versloeg hij de Fransman met een half punt, om zo zijn derde wereldtitel te behalen. 1985 werd zijn laatste seizoen, met een zege in de laatste GP van Nederland als mooiste zwanenzang.

senna4

Lauda werd na zijn actieve loopbaan eerst adviseur van Ferrari, om vervolgens een aanbod aan te nemen om in 2001 teambaas van Jaguar te worden. Het duurde maar een jaar en was waarschijnlijk het minst geslaagde seizoen uit zijn hele F1-carrière. In 2012 kreeg Lauda een plek in het directieteam van Mercedes, in een adviserende rol die hij vervulde tot het moment dat hij vorig jaar ziek werd.

F12016GP17JPN JK015211

Nadat hij in augustus 2018 een longtransplantatie had ondergaan, werd hij nooit meer echt de oude. Begin dit jaar werd hij opnieuw in het ziekenhuis opgenomen, waarna berichten over zijn herstel uitbleven. Lauda overleed gisteren in het bijzijn van zijn familie.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 21 mei 2019 10:44

    R.I.P.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 mei 2019 17:49

    Opvallend; Eén, zeer summiere reactie, bij het heengaan van een icoon. Bob Dylan zei het al een tijdje terug ; Times, they are a changin'

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 22 mei 2019 19:05

    Viel mij ook op maar 1 reactie. Lauda was niet echt geliefd bij het grote publiek denk ik ?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet