Mazda MX-5 Cup

Mazda MX-5 Cup: Nieuwe cup zorgt voor spanning op Zandvoort. András Kiraly wint voor Dekker en Kreuger

untitled-8911

De tweede Mazda MX-5 Cup race voor volle tribunes en duinen werd een prooi voor András Kiraly, die aan het einde van de wedstrijd niet meer belaagd kon worden vanwege twee safetycarperiodes, waarvan de laatste tevens het eind van de race betekende. Marcel Dekker moest na zijn wereldstart toch nog hard knokken om naar een tweede plaats te rijden. Joshua Kreuger maakte indruk en werd als derde gehuldigd. Reclame voor de nationale autosport, wie hier nog cynisch tegen aan kijkt heeft het niet begrepen. Op naar de volgende twee wedstrijden op Circuit Zolder.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Co van der Gragt

De twee pechvogels van gisteren András Kiraly en Paul Sieljes gaan vanaf de eerste rij starten met op de tweede rij Dominique Kraan en Max de Bruijn. Snelle man Kiraly kreeg gisteren gelijk na de start een flink tik op zijn rechter achterwiel, waardoor de boel daar flink werd ontzet. Het harde werken van gisteravond zorgde er wel voor dat de wagen vandaag gewoon aan de start verschijnt. Ook Sieljes komt aan de start, met dank aan onderdelen leverancier Intrax. Paul verschakelde zich in de Hans Ernstbocht en alles liep in de soep. Maar ook dit is allemaal hersteld. Hevig slingerend komen de wagens het rechte stuk op om wat warmte te krijgen in hun Hankook banden op het nog koude wegdek.

Voor volle tribunes en duinen gaan de 20 wagens op weg naar de Tarzanbocht. Paul Sieljes is het eerste weg, heel erg close gevolgd door Kiraly en Marcel Dekker, die opnieuw een wereldstart heeft gehad. Dekker passeert in de Mastersbocht Kiraly, maar na een slipstreamduel voor de Tarzanbocht herstelt Kiraly de volgorde weer. De eerste drie rijders zijn erg aan elkaar gewaagd, met Max de Bruijn en Kraan daar weer vlak achter. Kiraly pakt de kop en pakt een gaatje op een grote achtervolgende groep van zeven wagens. Dominique Kraan neemt de kop over van deze groep. Autosport van de bovenste plank, wat een strijd. Deurkruk aan deurkruk gevecht tussen Kraan en Dekker, die afstand nemen van de achtervolgende groep. Koploper Kiraly trekt zich nergens wat van aan en laat iedereen achter hem lekker knokken, zodat hij zijn voorsprong steeds verder uitbouwt. Dirk Warmerdam en Max Weering worden aan het eind bestraft met 1 plaats naar achteren vanwege een jumpstart. Ook heeft Weering bij het insturen boven aan het Scheivlak de bocht af gesneden, een actie die door de wedstrijdleiding nog eens met twee plaatsen extra straf wordt beloond.

Joshua Kreuger heeft zich ook gemeld in de groep achtervolgers, de uit de DNRT gekomen rijder zit in de sandwich tussen Max Weering en Olivier Naaktgeboren.

untitled-8951

Marcel Dekker ziet een kans om Kraan uit te remmen voor de Tarzanbocht en pakt de tweede plaats. Rogier de Wit, zorgt voor een safetycarperiode, de ervaren rijder gaat eraf in het Scheivlak en boort zich vast in het grind. Weg grote voorsprong van Kiraly, het hele veld komt weer bij elkaar.

untitled-8960

Na de herstart gaat het gelijk weer mis in de Tarzanbocht. Driedik uitremmen voor de Tarzan resulteerde in een tik met een spin en uitwijkende wagens tot gevolg. Olivier Naaktgeboren, Max de Bruijn en Dick Freebird worden het slachtoffer van deze actie en blijven staan in het grind. Tranen met tuiten, langs de baan en een reden om gewoon je helm op te houden. In het korte stukje onder groen verliest Dominique Kraan een aantal plaatsen. Weer een safetycarperiode die duurt tot het einde van de wedstrijd. Jammer dat de race geen gelegenheid kreeg om op de baan een beslissing te krijgen. Mooie race, met spanning van begin tot het einde.

andras-actie

Voorlopige uitslag:
1. András Kiraly
2. Marcel Dekker 0.534
3. Joshua Kreuger +1.005
4. Toine Kreijne +1.792
5. Paul Sieljes +2.227
6. Dominique Kraan +2.990
7. Michael Bleekemolen +3.953
8. Berry van Elk +4.666
9. Dirk Warmerdam +3.334 (incl. straf)
10. Max Weering +2.626 (incl. straf)

Reacties

    • 2
    • 14
     
    Anonieme gebruiker 19 mei 2019 20:20

    Ik denk niet dat dit een aanwinst is. Het hobby gehalte op en naast de baan is prima voor de DNRT en daar is ook gelijk alles mee gezegd.

    • 15
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 mei 2019 21:35

    Belachelijk , dit bovenstaande commentaar ! Dit is juist een aanwinst voor de Nederlandse autosport .bij het debuut al gelijk 20 auto’s , wat nog kan groeien naar 30 auto’s. Tijdens de Jumbodagen hele mooie wedstrijden gezien.

    • 8
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 mei 2019 12:32

    Meer spannen en actie gezien in de Mazda MX-5 Cup dan in menig klasse. WTCR was weinig sprankelend te noemen en de plichtmatige donuts van Verstappen, die daarna snel op zijn telefoonscherm tuurt is ook niet om over naar huis te schrijven. Ricciardo wordt node gemist bij Red Bull, die wist er echt een feestje van te maken met Coulthard. Verstappen en Gasly steken daar maar als vervelende pubers tegen af.

    • 8
    • 0
     
    Michael Drost 20 mei 2019 12:48

    Ik kneep het gaas in het hek fijn van de spanning. Daarbij moet wel aangemerkt worden dat ik er een persoonlijk belang in had, maar toch; spektakel was het zeker. Dit smaakt echt wel naar meer! Ik hoop echt dat er de komende dagen ook een paar onboards online komen (een enkele al gezien). Daar zie je echt goed hoe close er gevochten is om elke millimeter.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 mei 2019 10:41

    reactie op het eerste commentaar, dan ben je zeker niet door het paddock bij de Mazada MX5 Cup gelopen en heb je zeker niet de prachtige Mazda Hospitality gezien? Hobby gehalte ?? Super leuke klasse en er wordt gestreden. Dit heb ik bij de andere klassen niet gezien

    • 0
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 21 mei 2019 15:12

    Nogmaals prima voor de DNRT en verder een 1 dagsvlieg. Staan volgend jaar alle 30 weer te koop die hokken.

    • 0
    • 0
     
    Gixxer17 22 mei 2019 08:36

    Heel mooi debuut voor een nieuwe cup klasse, die we in Nederland zeker nodig hebben. Helaas in de trainingen al wel wat schade gezien, hopelijk valt dit de rest van het seizoen mee, anders word het een duur grapje.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 22 mei 2019 12:01

    @ de negatieve Anonieme gebruiker: Wat wil je dan?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet