Sportscars

Sportscars: Leonard Hoogenboom: “Vanaf het eerste moment dat ik in een sportscar naar buiten ging, was ik enthousiast”

ammel-elms-monza2019-fri-42

Niet alleen Job van Uitert schreef in 2018 een LMP3-titel op zijn naam. Ook Leonard Hoogenboom werd kampioen in een LMP3-auto, maar dan in de Michelin Le Mans Cup in het voorprogramma van de ELMS. Net als Van Uitert promoveerde hij dit jaar naar de LMP2-klasse. Hoogenboom blikte op Monza met AUTOSPORT.NL terug op zijn succesjaar.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

In de winter van 2017 zagen we Hoogenboom vanuit de Formule 4 van alles testen, onder meer GP3 bij MP Motorsport. Daarna deed hij in 2018 nog enkele races in de Euroformula Open. Toch koos hij als 18-jarige al voor de sportscars. "Die paar keer in de Euroformula Open waren puur invalbeurten, ik verving iemand die ziek was geworden. Mijn keuze voor de sportscars had ik toen al gemaakt. Het begon met een belletje van Kendy Janclaes van DKR Engineering. Of ik een LMP3 wilde testen. Ik dacht: hmm, moet ik nu al de overstap maken? Maar vanaf het moment dat ik op Barcelona voor het eerst in een LMP3 naar buiten ging, sloeg het om. Ik was meteen enthousiast, het was een fantastisch goede auto. En voor mijn carrière is dit ook beter. Vanuit de LMP3's kun je alle kanten op, met goede kansen voor de langere termijn."

In de Norma M30 van DKR maakte Hoogenboom een bliksemstart in de sportscars, met drie overwinningen uit de zeven races in de Michelin Le Mans Cup. Het leverde meteen de titel op. "En ook nog als jongste rijder ooit, dat had ik natuurlijk nooit verwacht. Het was echt een geweldig jaar."

ammel-elms-monza2019-fri-37

Hoogenboom neemt ons mee door het seizoen met zijn Duitse teamgenoot Jens Petersen. "In de eerste race moest ik de start doen. Ik had nog nooit een start gedaan met die auto! Maar het ging heel goed en daarna reed ik binnen anderhalf rondje van P3 naar P1. Toen heb ik gepusht om het gat zo groot mogelijk te maken voor Jens, die het daarna heeft afgemaakt. Heerlijk om meteen je eerste race te winnen! De tweede race op Monza was lastiger, want we moesten iets meer van achteren komen. Maar ook die wonnen we, twee achter elkaar!"

Op Le Mans waren er twee races in het voorprogramma van de 24 Uur. "Allebei deden we een kwalificatie. In mijn sessie deed ik twee keer paars en toen kwam door een zwaar ongeluk de rode vlag uit. Zo bleef ik steken op P17. Maar vervolgens reed ik van P18 naar P3. Het ging echt supergoed, wat niet makkelijk was in korte tijd op zo'n lang circuit. Maar ik stond wel meteen op het podium op Le Mans, een geweldig gevoel gaf dat. De tweede kwalificatie ging wel goed, Jens was naar de tweede plaats opgeklommen, maar vlak voor de rijderswissel ging hij eraf. Echt alles was krom aan de auto, maar ik ben toch nog teruggereden naar P4. Of zo'n prestatie net zo is opgevallen als die twee overwinningen op rij? Ja, dat denk ik wel, zeker op Le Mans voor het oog van alle WEC- en ELMS-teambazen."

ammel-elms-monza2019-fri-36

De laatste races van Hoogenboom waren minstens zo heroïsch. "De Red Bull Ring was een mooie race, die in de regen begon. Jens voelde zich niet fijn in de regen, dus we kwamen in het middenveld uit. Ik ben toen op slicks naar buiten gegaan en heb zó veel auto's ingehaald... En in de laatste halve ronde ging ik ook nog de nummer 1 voorbij. Die was daar niet blij mee!"

Ook op Spa kwam de regen met bakken naar beneden. "Niet normaal, zo slecht was het weer. Jens startte, maar spinde en lag meteen laatste – en we moesten P5 finishen om op Spa al kampioen te worden. Maar ik was in de regen zo snel... Na P5 pakte ik ook P4, en op de pitmuur zeiden ze al dat ik het kalmer aan moest doen. Maar ik zat in mijn ritme en bleef pushen. Zo heb ik zelfs nog het podium gehaald. Dus voor de laatste race op Portimão waren we al kampioen – en gelukkig maar, want daar brandde tijdens de rijderswissel de startmotor door..."

ammel-elms-monza2019-fri-39

Zo werd de winter van 2018 voor Hoogenboom heel anders dan de vorige. "Veel teams vragen je natuurlijk als je kampioen bent geworden. Ik heb uiteindelijk voor twee teams getest. Ik was gelijk onder de indruk van Panis-Barthez. Een topteam met een goede teambaas. Het is een serieuze stap van LMP3 naar LMP2, maar ik was gelijk snel. We worstelen nog wel met de overstap van Michelin naar Dunlop. Daardoor hadden we een lastig weekend op Paul Ricard. Maar we hebben nu meer data over de banden, dus hopelijk gaat het vanaf nu steeds iets beter. Het doel is om binnen een paar races op het podium te staan en dan gaan we gewoon voor de winst."

Reacties

    • 1
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 17 mei 2019 20:00

    Iedereen met een beetje teveel geld is tegenwoordig autocoureur. De enige echte is overigens het hele weekend in Zandvoort.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet