Formule 1

Formule 1: Verstappen met dominante Mercedessen op het podium

Hamilton

Mercedes heeft in Barcelona zijn vijfde dubbelzege van het jaar geboekt. De hegemonie lijkt elke race groter te worden en de races hierdoor saaier. In Spanje was Mercedes een klasse apart, Hamilton pakte bij de start zijn teamgenoot en bracht de leiding niet meer in gevaar. Verstappen ging bij de start Vettel voorbij en kwam vervolgens ook niet meer in de problemen, zelfs niet met een safetycar. Ferrari had het weer vooral druk met zichzelf en moest twee keer teamorders uitdelen. Verder was de GP in Barcelona weinig enerverend, zeker niet voor het eerst. De kans is groot dat het circuit in 2020 plaats moet maken voor Zandvoort.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Verstappen ruikt kans
Mercedes lijkt hier zo dominant dat als het de start overleeft, de kans op een eenzijdige race op de loer ligt. Max Verstappen zat in de kwalificatie dicht bij de Ferrari – en Red Bull is doorgaans in de race sneller dan in de kwalificatie. Red Bull ruikt dus een kans en de start is de eerste.

Hamilton komt het beste van zijn plaats. Hij kruipt meteen naast zijn teamgenoot, heeft de binnenbocht en grijpt zo de leiding. Vettel is ook goed gestart en probeert buitenom Bottas aan te vallen. Vettel verremt zich echter, de twee moeten moeite doen om elkaar niet te raken, en Bottas houdt zijn plek.

Verstappen wordt richting de eerste bocht licht aangevallen door Leclerc, maar die haakt aanvankelijk af. Door de verremming van Vettel moet Verstappen echter ook even inhouden en kan Leclerc buitenom toch de Red Bull voorbij. In bocht 2 moet de Monegask echter ook in de ankers voor zijn teamgenoot en dat geeft Verstappen weer het momentum. Hij neemt de wijde lijn in bocht 3 en gaat na Leclerc ook Vettel voorbij. P3.

Leclerc

Leclerc weer sneller
Door het verremmen van Vettel heeft de Duitser al een behoorlijke flat spot als de race nog moet beginnen. Hij verliest dan ook snel de aansluiting bij Verstappen, terwijl Leclerc op Vettels staart zit. Voor de zoveelste keer dit jonge seizoen moet Ferrari eigenlijk teamorders uitdelen ten nadele van Vettel. Maar dat laat weer lang op zich wachten. Leclerc gaat dus maar zelf in de aanval. Na 12 ronden komt eindelijk de call dat Vettel aan de kant moet. De achterstand van Leclerc op Verstappen is dan 5 seconden.

Vettel kan niet wachten tot hij mag stoppen
De achterstand van Vettel op Leclerc loopt met een seconde per ronde op. De Duitser kan met zijn flat spot niet wachten tot hij mag stoppen, maar hij moet even door tot hij in een vrij gat terechtkomt. Na 20 ronden – als Hamilton de Williamsen al aan het lappen is – komt Vettel eindelijk naar binnen voor mediums. Hij hoopte voor de Toro Rosso's terug te komen, maar zijn stop duurt iets te lang, waardoor Vettel die twee plekken verliest en als 10e terugkomt. Hij moet dus nog wat tragere mensen inhalen.

verstappen-spanje

Verstappen reageert op de stop van Vettel en komt de ronde erna binnen. Zijn stop is wel goed en Verstappen blijft op p5. Hij krijgt opnieuw softs, dus het zal sowieso een tweestopper worden. Vettel rijdt op mediums, dus voor hem geldt dat niet per se. Leclerc stopt niet meteen, dus die houdt ook nog beide opties open. Hij komt na 26 ronden en haalt verrassend de harde band. Net als bij Vettel is zijn stop niet optimaal, maar het lijkt erop dat hij niet meer hoeft te stoppen. De achterstand op Verstappen is 12 seconden, dat moet Verstappen dus gaan uitbreiden.

Bottas stopt de ronde na Leclerc en blijft Verstappen redelijk eenvoudig voor. Hamilton volgt de ronde erna. Zijn voorsprong op zijn teamgenoot is maar liefst 10 seconden. Beide Mercedessen rijden ook op mediums.

Zelfde dilemma Ferrari
Na de stops zijn de rollen weer omgedraaid bij Ferrari. Nu is Vettel op zijn mediums sneller dan Leclerc op zijn hards. En nu zit Vettel achter zijn langzamere teamgenoot. Moet Ferrari nu opnieuw ingrijpen? Het lijkt alsof Ferrari steeds in deze situatie komt. Wederom doet Ferrari niets en dus gaat Vettel zelf aan het aanvallen. Wederom duurt het lang, maar grijpt het team uiteindelijk in; Leclerc gaat aan de kant. Dat doet hij overigens op zo'n onlogisch punt dat zowel hij als Vettel nog kostbare tijd verliezen.

1 of 2 stops?
Max Verstappen heeft 10 seconden voorsprong op Vettel, als zijn tweede stop zich begint aan te dienen. Dat is bij lange na niet genoeg om hem voor te blijven. Als Vettel maar één stop hoeft te maken, lijkt de tweestopper van Verstappen slecht uit te pakken. Ferrari knippert echter nog eerder dan Red Bull. Vettel komt na 41 ronden binnen voor een nieuwe set mediums.

Vettel

Op die nieuwe set is Vettel razendsnel. Hij opent daarmee de aanval op Verstappen. Wanneer stopt die? Het antwoord is 3 ronden later. Blijft hij daarmee de Ferrari voor? Ja, het gat is nog groot genoeg. Maar wat doet Leclerc? Verstappen roept over de radio dat er 'no way' is dat hij op 1 stop de race uit gaat rijden. Met nog 22 ronden te gaan, precies een derde, is de achterstand op Leclerc 6 tellen en Verstappen is beduidend sneller. Ook zonder stop gaat de Ferrari-rijder dat niet volhouden.

Safetycar
De Mercedessen hoeven geen enkele risico te nemen en stoppen in alle rust ook voor de tweede keer. Bottas komt als eerste. Hamilton moet de volgende ronde stoppen, maar het gemoedelijke feestje wordt verstoord door Stroll en Norris. De twee vechten, raken elkaar in bocht 2 en gaan de grindbak in. De safetycar komt om de auto's op te ruimen. Het maakt voor Hamilton niet zo veel uit, want hij stopt meteen en behoudt de leiding. Leclerc maakt de 'gratis' stop natuurlijk ook en komt achter Vettel terug.

Sprintrace
Met nog 14 ronden te gaan, gaat de sprintrace richting het einde van start. De Mercedessen staan op softs, Verstappen en de Ferrari's op mediums. Achter de Ferrari's zit Gasly overigens, dus misschien kan hij ook nog aanvallen.

Voor de herstart houdt Hamilton het hele veld dicht bij elkaar. Verstappen is niet zo veilig weg, komt onder druk van Vettel, maar een aanval blijft uit. Leclerc komt nog meer onder druk van Gasly, maar ook de Monegask houdt stand. Achter hem haken de Haas' elkaar, gaat Grosjean wijd en haakt Magnussen aan. Die gaat meteen door in de aanval bij Gasly, is de Red Bull bijna voorbij, maar het lukt net niet.

In de eerste paar ronden na de safetycar is er nog geen DRS. Het is voor Verstappen lang genoeg om het gat naar Vettel boven de seconde te tillen. Spannender is het rond plaats 7. Grosjean opent opnieuw de aanval bij Magnussen, maar kiest weer om rechtdoor te gaan.

De ronde erna valt Sainz aan bij de Fransman en nadat de twee elkaar raken, gaat Grosjean wéér rechtdoor. Drie keer achter elkaar is voor de wedstrijdleiding misschien wel iets te veel van het goede. Sainz gaat hier niet op wachten, valt de volgende ronde weer aan en pakt voor het oog van zijn thuispubliek de achtste plek. Grosjean krijgt geen rust, want ook Kvyat valt aan en gaat hem voorbij. Alex Albon probeert tot de laatste ronde hetzelfde, maar Grosjean behoudt het laatste punt.

Bottas

Saai einde aan saaie race. De laatste?
Zelfs de safetycar 14 ronden voor het einde kan de saaie race niet spannender maken. Hamilton slaat weer een gat naar Bottas én pakt nog even de snelste raceronde. Verstappen kan niet aanhaken, maar geeft Vettel ook geen hoop. Leclerc haakt eveneens af en hetzelfde geldt voor Gasly. De GP van Barcelona is niet vaak spannend en ook dit jaar niet. Is het de laatste keer? De kans is groot dat volgende week bekend wordt gemaakt dat Zandvoort de Catalaanse race gaat vervangen.

Trots op Mercedes
De twee winnaars kunnen bijna niet geloven hoe goed de start van het seizoen is: 5 dubbelzeges op rij. "We schrijven hier echt geschiedenis", aldus winnaar Hamilton. "De eerste races waren zeker niet gemakkelijk, maar de resultaten waren fantastisch. Bij de start vocht ik harder dan in Baku. Het was krap, maar ik pakte de leiding. Na de herstart had ik splinternieuwe banden, ik wist dat dat het moment was voor de snelste ronde. Ik had die dit jaar ook nog niet gehad, dus het werd tijd."

Valtteri Bottas onderstreepte het gevoel. "Het is echt ongelofelijk wat het team dit jaar presteert. Elk punt telt dit jaar, dus wat dat betreft is de tweede plek niet verkeerd. Maar ik verloor het bij de start. Er gebeurde iets geks met mijn koppeling. Ik weet niet wat, dat moeten we voor de volgende race gaan uitzoeken."

verstappen-spanje-2

Verstappen volwassen
Max Verstappen lijkt dit seizoen bijzonder volwassen, zeker als je het vergelijkt met het begin van vorig seizoen. Hij maakt geen fouten, haalt altijd het maximale uit zijn auto en staat met deze derde plaats ook gewoon derde in het kampioenschap. "Het waren een paar hectische eerste ronden, maar ik kwam goed door de eerste drie bochten. Daarna waren de Mercedessen te snel, maar ik kon mijn eigen tempo rennen. We waren competitief en ik ben blij om op het podium te staan."

Uitslag Grand Prix Spanje
1. Lewis Hamilton, 66 ronden
2. Valtteri Bottas, op 4.074
3. Max Verstappen, op 7.679
4. Sebastian Vettel, op 9.167
5. Charles Leclerc, op 13.361
6. Pierre Gasly, op 19.576
7. Kevin Magnussen, op 28.159
8. Carlos Sainz, op 32.342
9. Daniil Kvyat, op 33.056
10. Romain Grosjean, op 34.641

11. Alex Albon, op 35.445
12. Daniel Ricciardo, op 36.758
13. Nico Hülkenberg, op 39.241
14. Kimi Räikkönen, op 41.803
15. Sergio Perez, op 46.877
16. Antonio Giovinazzi, op 47.691
17. George Russel, op 1 ronde
18. Robert Kubica, op 1 ronde

Lance Stroll
Lando Norris

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 mei 2019 18:44

    Laten we hopen op een klein beetje actie op Monaco want het begint wel erg voorspelbaar te worden nu. Maar de vraag blijft is Mercedes nu zo goed of de rest gewoon zo slecht. Ik denk het laatste. In 2018 Had je Ricciardo die ook erg snel was. Gasly haalt het gewoon niet. In 2018 won Vettel nog rustig een paar races. Oke Leclerc had al 2 races kunnen winnen maar het gebeurt gewoon simpelweg niet. Eigenlijk is Mercedes al kampioen. Jammer jammer jammer.

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 12 mei 2019 20:36

    Ook volgens RTL nieuws is het rond en zal op 3 mei 2020 de GP op zandvoort te bewonderen zijn. Wat een feest gaat dat worden zeg.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 mei 2019 22:44

    Er wordt veel geroepen, Lammers vertelt voor de tigste keer dat de GP bijna rond is. Zandvoort wordt minstens zo saai als Barcelona, áls het doorgaat. Het rechte stuk van ons duinencircuit is zó kort (nog geen 700 meter als ik het gied heb) dat zelfs met DRS inhalen zo goed als onmogelijk is.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 mei 2019 08:25

    Laten we hopen dat het regent in Monaco, dan wordt het misschien nog vermakelijk om naar te kijken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet