Sportscars

ELMS: Van Uitert en G-Drive zegevieren op Monza

5cd6937a6c0f7

Job van Uitert heeft zijn eerste LMP2-overwinning in de ELMS in de wacht gesleept. De jonge Nederlander leverde een belangrijke bijdrage aan de zege van G-Drive in de race op Monza, want met een ijzersterke middenstint – en de snelste ronde van de wedstrijd – schonk hij teamgenoot Norman Nato de buffer die de Fransman nodig had om de Idec Sport ORECA van Lafargue/Rojas/Chatin en de United Autosports Ligier van Cullen/Owen/Brundle voor te blijven. De EuroInternational Ligier van Jensen/Petersen won in LMP3, de Dempsey-Proton Porsche van Ried/Cairoli/Pera was de sterkste GTE.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: ELMS (Jakob Ebrey)

Na de enorme regenval van de zaterdagmiddag startte het veld onder een bewolkte maar droge hemel. Vanaf de tweede rij maakte Alexandre Cougnaud een bliksemstart voor Graff, om meteen de kop te nemen. Roman Rusinov wurmde zich aanvankelijk ook voorbij poleman Alexandre Coigny, met in zijn kielzog James Allen, de teamgenoot van Renger van der Zande bij DragonSpeed. In de zesde ronde moest Coigny met de auto van Cool Racing al de pits opzoeken, waarna Allen en vervolgens Pierre Ragues (Duqueine) Rusinov naar de vierde stek terugdrongen.

Leonard Hoogenboom, gestart in een van de Ligiers van Panis-Barthez, streed om de achtste plaats met Fjordbach (totdat de High Class-auto moest afhaken), Paul Lafargue (Idec Sport) en teamgenoot René Binder. In de LMP3-klasse leidde Noble (Nielsen) voor polesitter Legéret (M Racing), terwijl in GTE de Porsches van Ried (Dempsey-Proton) en Perfetti (Project 1) stuivertje wisselden met de hoogtonige Ferrari van Lavergne (Luzich).

5cd7fc3231dc9

Allen was na een halfuur de eerste die binnenkwam, om het stuur over te dragen aan Hedman, die als vierde terug op de baan kwam. Terwijl eerst Allen het leven van Cougnaud zuur maakte, was het nu de beurt aan Ragues, die na 45 minuten rijden op zijn beurt tot op minder dan een seconde naderde. Daarachter won Hoogenboom een plekje door een vroege pitstop van RLR MSport met Bruno Senna, een stop die daarna ook nog aan onderzoek onderhevig werd.

De eerste full-course yellow kwam op het eerste hele uur. Cougnaud leidde nog steeds voor Ragues en Rusinov, met daarachter Cullen (United Autosports), Lafargue en Hedman. Het was voor diverse teams de gelegenheid om rijders te wisselen: bij G-Drive stapte Job van Uitert aan boord, bij Panis Barthez nam Timothé Buret het over van Hoogenboom. In LMP3 hadden David Droux (Realteam) en Mikkel Jensen (EuroInternational) het roer overgenomen van Noble en Legéret. Bij de GTE's leidde Lavergne nog altijd voor Perfetti, met John Segal (JMW) inmiddels op de derde plaats.

5cd7fc99c8a73

Van Uitert was met een kleine halve minuut achterstand op Cougnaud de baan op gekomen en bleef derde, maar zijn voordeel kwam toen de leiders onder groen nog hun pitstop moesten maken. Na 42 respectievelijk 43 ronden kwamen Ragues en Cougnaud naar binnen om hun auto's over te dragen aan Nicolas Jamin en Jonathan Hirschi, waarna de Nederlander de leiding soeverein in handen kreeg, met een halve minuut voorsprong op Cullen en Lafargue. Hoogenbooms teamgenoot Buret schoof door naar de vierde plaats.

Na anderhalf uur kwam de eerste safety car de baan op. Opnieuw regende het pitstops, waarbij Will Owen de plaats van Cullen innam, maar nu bleef Hirschi als enige buiten voor Graff, zodat de Zwitser de leiding overnam van Van Uitert. Na 12 minuten werd het veld weer losgelaten, met in de LMP3-klasse nu Droux nog steeds aan de leiding, voor Noble en Matthieu Lahaye voor Ultimate. Bij de GTE's had Segal de kop overgenomen, met in zijn spoor nog twee Ferrari's: het damesteam van Kessel (met nu Michelle Gatting achter het stuur) zat op vijf seconden van Segal, met achter Gatting de Spirit of Race-auto met Aaron Scott – die een druk weekend had, want met zijn team Scott Sport runde hij in het voorprogramma van de Masters Endurance Legends ook de ORECA-Nissan 03 van Keith Frieser en de ORECA-GM FLM09 van Tommy Dreelan.

5cd6ce898df88

Van Uitert bleef Hirschi najagen, terwijl Owen langzaam terrein verloor. Buret zakte intussen in het klassement: de Fransman moest Memo Rojas (Idec Sport), Phil Hanson (United Autosports) en Jamin voorlaten. In de 66e ronde kwam Hirschi uiteindelijk naar binnen voor de derde stop van Graff, waarmee Van Uitert weer de leiding in handen kreeg, met vijf seconden voorsprong op Owen. De Zwitser kwam als achtste weer de baan op. De helft van de race zat er nu op. Realteam bleef de aanvoerder in LMP3, bij de GTE's leidde Segal voor Gatting, terwijl Matteo Cairoli voor Dempsey-Proton op de weg terug naar boven was – zozeer zelfs dat de Italiaan tien minuten later de leiding in de klasse in handen had.

Na 2 uur en een kwartier volgde onder groen een uitgebreide pitstopfase, waarin vrijwel elke LMP2-auto naar binnen kwam. Voor Renger van der Zande was dat ook het eerste moment om in de auto van DragonSpeed te stappen. Aan de volgorde veranderde niets, behalve dat Hirschi (die out of sequence was) doorschoof naar de derde plaats. EuroInternational had intussen het roer overgenomen in LMP3, met Jens Petersen nu achter het stuur. Realteam en Nielsen volgden op korte voet. Een ontketende Cairoli had bij in de GTE-klasse een gat van een halve minuut geslagen op Giorgio Roda in de Porsche van Project1. Daarachter kreeg Kessel de 'meatball' gezwaaid, zodat Spirit of Race de derde plaats in de klasse overnam.

5cd7fc4d3fbe5

Aan kop was Job van Uitert niet alleen de snelste zilveren coureur van het veld, maar sowieso de allersnelste op de baan – op de voet gevolgd door Arjun Maini, die bij RLR MSport het stuur van John Farano had overgenomen en op de 14e plaats uiterst snelle tijden zette. Van Uitert had zijn voorsprong op Owen uitgebreid van vijf naar 12 seconden toen een full-course yellow met nog 75 minuten te gaan de laatste ronde rijderswissels in gang zette.

Met nog een uur te gaan verdedigde Norman Nato voor G-Drive een voorsprong van vijf seconden op Alex Brundle (United Autosports) en Paul Loup Chatin (Idec Sport). De tweede United Autosports-auto, met Filipe Albuquerque, lag nu vierde – op grote afstand, maar wel met het hoogste tempo. De auto's van Graff (met Tristan Gommendy) en Duqueine (met Richard Bradley) lagen inmiddels meer dan een minuut achter. De Ligier van Panis Barthez waarin Hoogenboom was gestart, lag zevende en op een ronde, nu met Tereschenko aan boord. Renger van der Zande lag achtste, maar kwam niet dichterbij. In de LMP3-klasse had Realteam opnieuw EuroInternational afgelost aan kop, terwijl Riccardo Pera (Dempsey-Proton Porsche) zes seconden in handen had op Matteo Cressoni (JMW Ferrari).

5cd6937c1f1fc

Terwijl achterblijvers van invloed bleven op de rondetijden van de koplopers, bleef Nato ongeveer vier seconden in handen houden op Brundle, die Chatin pal op zijn staart had. De leider mocht hopen dat Brundle daardoor meer aandacht voor zijn achtervolger had, maar dat leek er voorlopig niet op. Stukje bij beetje kalfde Brundle iets van de voorsprong van Nato af, soms met tienden, soms met hondersten. De meervoudig GP2-winnaar kon de rondetijden van Van Uitert voorlopig niet herhalen, al kreeg Nato weer even wat lucht toen Brundle tijd verloor in verkeer. In de LMP3 had EuroInternational met Jens Petersen het stokje weer opgepakt, nu met de Ultimate Norma van François Heriau in de achtervolging. Bij de GTE's liep Pera verder weg van Cressoni.

Met ruim een halfuur te gaan begon Brundle plotseling meer terrein te verliezen. De voorsprong van twee seconden die hij op Chatin had opgebouwd, verdween als sneeuw voor de zon en op weg naar de Parabolica ging de Fransman er met twee wielen op het gras langs. De strijd had Nato wel een buffer van zes seconden gegeven – en voor de twee achtervolgers was dat ook meteen een teken om voor hun laatste stop naar binnen te komen. Een ronde later volgde Nato zelf, met de rest van het veld.

5cd558eb9fc10

Op nieuw rubber wist Nato meteen wel verder afstand te nemen, de voorsprong op Chatin en Brundle liep nu op naar respectievelijk 8 en 12 seconden. Een full-course yellow met nog 20 minuten te gaan zette wel wat pitstops in gang, maar niet meer aan de kop. De neutralisatie gaf wel de benodigde lucht aan de leider, die nu een voorsprong van 14 seconden mocht koesteren. Zo reed Nato de zege voor G-Drive en zijn teamgenoten Rusinov en Van Uitert naar huis. In LMP3 maakte Jens Petersen het af voor EuroInternational, terwijl Riccardo Pera voor Dempsey-Proton zijn voorsprong op Cressoni had uitgebouwd naar zo'n halve minuut. De Ligier van Leonard Hoogenboom eindigde als zevende, de DragonSpeed ORECA van Renger van der Zande viel door een extra pitstop terug naar de tiende plaats.

"Het voelt geweldig om hier mijn eerste LMP2-overwinning te behalen", zei Van Uitert na afloop. "Het team heeft het geweldig gedaan. Het verkeer was soms lastig, maar ik denk ik er eigenlijk wel vrij gelukkig mee was in vergelijking met anderen. Er waren veel full-course yellows en safety cars, maar daar kun je eigenlijk geen strategie op afstemmen. Je moet gewoon snel reageren en dat heeft het team gedaan."

P5122648

ELMS, Monza, 12 mei 2019

1. G-Drive Racing - Roman RUSINOV - Job VAN UITERT - Norman NATO - - Aurus 01 - Gibson - D - LMP2
2. Idec Sport - Paul LAFARGUE - Paul Loup CHATIN - Memo ROJAS - - Oreca 07 - Gibson - M - LMP2
3. United Autosports - Ryan CULLEN - Alex BRUNDLE - Will OWEN - - Ligier JSP217 - Gibson - M - LMP2
4. United Autosports - Philip HANSON - Filipe ALBUQUERQUE - - - Ligier JSP217 - Gibson - M - LMP2
5. Graff - Tristan GOMMENDY - Alexandre COUGNAUD - Jonathan HIRSCHI - - Oreca 07 - Gibson - M - LMP2
6. Duqueine Engineering - Nicolas JAMIN - Pierre RAGUES - Richard BRADLEY - - Oreca 07 - Gibson - M - LMP2
7. Panis Barthez Competition - Timothé BURET - Konstantin TERESCHENKO - Léonard HOOGENBOOM - - Ligier JSP217 - Gibson - D - LMP2
8. Cool Racing - Nicolas LAPIERRE - Antonin BORGA - Alexandre COIGNY - - Oreca 07 - Gibson - M - LMP2
9. Panis Barthez Competition - René BINDER - William STEVENS - Julien CANAL - - Ligier JSP217 - Gibson - D - LMP2
10. DragonSpeed - Henrik HEDMAN - Renger VAN DER ZANDE - James ALLEN - - Oreca 07 - Gibson - M - LMP2
11. Carlin - Jack MANCHESTER - Harry TINCKNELL - Ben BARNICOAT - - Dallara P217 - Gibson - D - LMP2
12. Algarve Pro Racing - John FALB - Andrea PIZZITOLA - - - Oreca 07 - Gibson - D - LMP2
13. Inter Europol Competition - Jakub SMIECHOWSKI - Dani CLOS - - - Ligier JSP217 - Gibson - M - LMP2
14. Algarve Pro Racing - Tacksung KIM - Henning ENQVIST - James FRENCH - - Oreca 07 - Gibson - D - LMP2
15. BHK Motorsport - Francesco DRACONE - Sergio CAMPANA - - - Oreca 07 - Gibson - D - LMP2
16. High Class Racing - Anders FJORDBACH - Dennis ANDERSEN - - - Oreca 07 - Gibson - D - LMP2
17. Idec Sport - Patrice LAFARGUE - Erik MARIS - Stephane ADLER - - Ligier JSP217 - Gibson - M - LMP2
18. Eurointernational - Mikkel JENSEN - Jens PETERSEN - - - Ligier JS P3 - Nissan - M - LMP3
19. Inter Europol Competition - Martin HIPPE - Nigel MOORE - - - Ligier JS P3 - Nissan - M - LMP3
20. United Autosports - Wayne BOYD - Garett GRIST - Tommy ERDOS - - Ligier JS P3 - Nissan - M - LMP3
21. Realteam Racing - Esteban GARCIA - David DROUX - - - Norma M 30 - Nissan - M - LMP3
22. M Racing - Laurent MILLARA - Lucas LÉGERET - - - Norma M 30 - Nissan - M - LMP3
23. 360 Racing - Terrence WOODWARD - James DAYSON - Ross KAISER - - Ligier JS P3 - Nissan - M - LMP3
24. Nielsen Racing - Anthony WELLS - Colin NOBLE - - - Norma M 30 - Nissan - M - LMP3
25. Dempsey - Proton Racing - Christian RIED - Riccardo PERA - Matteo CAIROLI - - Porsche 911 RSR - D - LMGTE
26. 360 Racing - John CORBETT - Andreas LASKARATOS - James WINSLOW - - Ligier JS P3 - Nissan - M - LMP3
27. JMW Motorsport - Jeffrey SEGAL - Matteo CRESSONI - Wei LU - - Ferrari F488 GTE EVO - D - LMGTE
28. Inter Europol Competition - Paul SCHEUSCHNER - Sam DEJONGHE - - - Ligier JS P3 - Nissan - M - LMP3
29. Luzich Racing - Alessandro PIER GUIDI - Nicklas NIELSEN - Fabien LAVERGNE - - Ferrari F488 GTE EVO - D - LMGTE
30. Team Project 1 - Egidio PERFETTI - Giorgio RODA - Jörg BERGMEISTER - - Porsche 911 RSR - D - LMGTE
31. Ebimotors - Fabio BABINI - Marco FREZZA - Sébastien FORTUNA - - Porsche 911 RSR - D - LMGTE
32. Kessel Racing - Manuela GOSTNER - Rahel FREY - Michelle GATTING - - Ferrari F488 GTE EVO - D - LMGTE
33. Spirit of Race - Duncan CAMERON - Matthew GRIFFIN - Aaron SCOTT - - Ferrari F488 GTE EVO - D - LMGTE
34. United Autosports - Michael GUASCH - Christian ENGLAND - - - Ligier JS P3 - Nissan - M - LMP3
35. RLR MSport - John FARANO - Bruno SENNA - Arjun MAINI - - Oreca 07 - Gibson - D - LMP2
36. Ultimate - Matthieu LAHAYE - Jean-Baptiste LAHAYE - François HERIAU - - Norma M 30 - Nissan - M - LMP3
37. Kessel Racing - Claudio SCHIAVONI - Sergio PIANEZZOLA - Andrea PICCINI - - Ferrari F488 GTE EVO - D - LMGTE
38. Oregon Team - Damiano FIORAVANTI - Gustas GRINBERGAS - Lorenzo BONTEMPELLI - - Norma M 30 - Nissan - M - LMP3
39. Nielsen Racing - Nobuya YAMANAKA - James LITTLEJOHN - - - Ligier JS P3 - Nissan - M - LMP3
40. Cetilar R. Villorba Corse - Roberto LACORTE - Giorgio SERNAGIOTTO - Andrea BELICCHI - - Dallara P217 - Gibson - M - LMP2
41. RLR MSport - Martin VEDEL - Christian Stubbe OLSEN - Martin RICH - - Ligier JS P3 - Nissan - M - LMP3

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet