DTM

DTM: Analyse van het eerste raceweekeinde met de nieuwe turbomotoren

190505 Herstart
De DTM begon dit weekeinde aan het 'turbotijdperk'

Dit weekeinde startte in Hockenheim het nieuwe seizoen van de DTM. Met veel belangstelling was uitgekeken naar de komst van de dit jaar nieuwe tweeliter viercilinder turbomotoren, die de oudgediende vierliter-V8's vervingen. Ook het debuut van Aston Martin in de serie werd met spanning tegemoet gezien, evenals het optreden van het Belgische WRT als Audi-klantenteam en maar liefst vijf nieuwkomers in het veld van in totaal 18 rijders. Met flinke regen op zaterdag en een droge baan met wat zon op zondag was er volop afwisseling, wat ook van de beide races gezegd kan worden. Verheugend vanuit Nederlands perspectief was het sterke optreden van Robin Frijns, die met zijn Audi beide malen als derde eindigde en daarmee twee keer op het podium stond. De seizoensstart van de DTM smaakt duidelijk naar meer.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

Het was wel even wennen: de Mercedes-ster straalt niet meer op Hockenheim. Symbolisch was de grote ronddraaiende ster eind vorig jaar al verdwenen van het dak van het Baden-Württemberg Center, op een dag in december waarop uw verslaggever toevallig ook in Hockenheim was in verband met een productpresentatie van Porsche. Ook de Mercedes-tribune heet geen Mercedes-tribune meer, maar wordt voortaan als 'Ost-Tribune' aangeduid. Dat Mercedes in de DTM ontbreekt, was natuurlijk al lang bekend, maar het was toch een raar gezicht, voor het eerst sinds decennia geen auto's uit Stuttgart meer op de grid in de toonaangevende Duitse toerwagenserie.

Toch waren er nog de nodige bekende elementen uit het Mercedes-tijdperk zichtbaar: enkele teamleden die vroeger voor Mercedes in de DTM actief waren, zijn nu bij andere merken werkzaam en de vroegere Mercedes-trucks en -trailers doen nu dienst bij nieuwkomer R-Motorsport met de vier Aston Martins, waarbij het vroegere Mercedes-fabrieksteam HWA nauw betrokken was bij het ontwerp en de bouw van de auto's en via een joint-venture ook een rol speelt bij de inzet tijdens de races. Naar de komst van Aston Martin, het eerste niet-Duitse merk in de DTM sinds Alfa Romeo in de jaren 1993-1996, werd reikhalzend uitgekeken. Zelfs Aston Martin-topman Andy Palmer, zelf ook een verdienstelijk hobbycoureur, had er de voorkeur aan gegeven om persoonlijk op Hockenheim ter plekke te zijn, in plaats van bij de FIA WEC in Spa-Francorchamps, waar Aston Martin zijn tweede zege van het seizoen in de GTE-Pro-klasse binnenhaalde.

190504 Di Resta
De Aston Martin van Paul Di Resta, die op zondag de eerste kilometers aan de leiding pakte

Dat er van Aston Martin nog geen wonderen mochten worden verwacht, was duidelijk. Het was al een prestatie op zich dat de vier Vantage DTM's dit weekeinde op de grid stonden. Toch kan het R-Motorsport-team, dat met parfummerk Baldessarini op de auto van Paul Di Resta eindelijk weer eens een echt branchevreemde sponsor in de DTM liet zien, af en toe dit seizoen best voor verrassingen gaan zorgen. Dat bleek bijvoorbeeld al door de derde plaats op de grid voor Jake Dennis in de race van zaterdag en ook uit het feit dat Paul Di Resta op zondag de eerste ronden met een Aston Martin aan de leiding reed in de DTM. Hadden zijn banden het langer uitgehouden, dan had Di Resta zelfs de race kunnen winnen. Nu moest hij genoegen nemen met de zevende plaats, niettemin een keurige prestatie. Op zaterdag eindigde Dani Juncadella als negende en scoorde daarmee de eerste punten voor het R-Motorsport-Aston Martin-team. Daar horen we zeker nog meer van, al blijft Di Resta realistisch: "Op het moment komen we nog een seconde tekort op de concurrentie."

190504 Wittmann Start
Wittmann was in de regen superieur

Galavoorstelling Wittmann in de regen
Die concurrentie, Audi en BMW, konden in Hockenheim elk één overwinning vieren. BMW was met Marco Wittmann op zaterdag in de regen heel sterk, Wittmann controleerde aan kop de race van start tot finish en liet een ware galavoorstelling zien. Ook Timo Glock, die in de eerste ronde in de rondte getikt werd door René Rast, herstelde zich sterk door nog als vierde te eindigen. Op zondag was de pole-position voor Philipp Eng, in een nieuwe recordtijd voor toerwagens op Hockenheim, een pleister op de wonde na allerlei elektronische ellende op vrijdag en zaterdag, waardoor Eng in de trainingen nauwelijks aan rijden was toegekomen.

190505 Eng Race
Philipp Eng reed na allerlei elektronische ellende met een nieuwe recordtijd naar pole

Waar BMW op één ronde snel is, getuige de twee pole-positions van het weekeinde, is Audi vooral over een langere afstand sterk. Dat bleek op zaterdag al met René Rast, die in de slotfase van de race duidelijk het snelst was en het de uiteindelijke winnaar Wittmann ongetwijfeld nog erg lastig had kunnen maken, als hij niet was uitgevallen vanwege een losgeraakte olieleiding naar de versnellingsbak. In de zondagsrace bezette Audi zelfs het volledige podium met een bijzonder sterk optreden. Dat zorgde ook voor lof van Bram Schot, de Nederlandse bestuursvoorzitter van Audi, die zijn waardering voor de DTM in het openbaar uitte: "Dit beviel me heel erg goed. De sfeer, de fascinatie voor de serie, het extra vermogen, dat smaakt naar meer!" Een duidelijk statement ten gunste van de DTM.

1905095 Rast Midfield 1
Met een goede strategie klom Rast vanaf de 16e startplaats snel op

De manier waarop Rast in de zondagsrace van de 16e plaats op de grid naar de overwinning reed, dwong respect af. Hij was zelf de eerste om toe te geven dat hij daarbij ook had geprofiteerd van concurrenten die in de rondte gingen of op andere wijze uit de weg gingen, maar de strategie met een extra pitstop tijdens de safety-car-fase en daardoor verser rubber en meer snelheid was zonder meer een briljante manoeuvre van Rast en zijn Rosberg-team. Zelf noemde de Duitser de wedstrijd "één van mijn beste races ooit", en als de techniek hem niet in de steek laat, zoals op zaterdag, is Rast de gedoodverfde favoriet voor het kampioenschap.

190505 Top 3
Robin Frijns (rechts), met winaar Rast en teamgenoot Müller, opende sterk met twee podiumplaatsen

Frijns beste Audi-rijder in kampioenschap
Lof verdient ook Robin Frijns, die met twee podiumplaatsen een bijzonder sterke seizoensstart kende en achter Marco Wittmann op de tweede plaats in het kampioenschap staat. Op zaterdag had hij in de eerste stint te maken met bandenproblemen, waardoor hij niet voldoende snelheid vond, maar na de pitstop en wissel ging het uitstekend en toonde hij weer zijn kwaliteiten. Zondag behaalde hij als derde zijn beste kwalificatieresultaat tot nu toe in de DTM, waarmee hij liet zien dat hij ook die discipline beter onder de knie krijgt. Frijns kwam hij bij de start beroerd weg en verloor ook nog eens onnodig veel tijd tijdens de pitstop, maar ook ditmaal zat de snelheid er in de tweede helft van de race uitstekend in. Daarmee maakte Frijns de ene na de andere plaats goed en had de race nog één ronde langer geduurd, dan was hij waarschijnlijk teamgenoot Müller ook nog voorbij geweest. "Een goed begin", vond hij zelf ook van het weekeinde. "Vorig jaar stond ik na het eerste weekeinde met nul punten, nu met twee podiumplaatsen. Dat is toch een stuk beter!"

190505 WRT Midfield
Pietro Fittipaldi deed het goed voor nieuwkomer WRT

Positief was ook het optreden van de diverse nieuwkomers. Het WRT-team scoorde gelijk in de eerste race een kampioenschapspunt door de tiende plaats van Pietro Fittipaldi en ook Jake Dennis leek op zaterdag op weg naar punten. Sheldon van der Linde deed het met zijn BMW op zaterdag helemaal goed met de sterke zesde plaats, een prima première voor de Zuid-Afrikaan.

190505 Duval Off 1
De Hankook-banden waarmee hier Duval van de baan raakt, waren een veelbesproken onderwerp

Er werd veel gesproken over banden: vanwege het grotere koppel en het extra vermogen van de nieuwe turbomotoren slijten de Hankooks sneller dan voorheen. Dat sommige sets niet lekker functioneren, is iets wat men bij Hankook niet graag hoort, maar het viel ook dit weekeinde een aantal malen op te tekenen. Verder blijkt dat er ook af en toe weer eens dingen stuk gaan bij DTM-auto's, wat in het verleden nauwelijks het geval was. De uitval van Rast op zaterdag was een voorbeeld, ook de problemen bij Eng wijzen nog op de nodige kinderziekten bij de nieuwe auto's. Dat maakt het ook interessant om de ontwikkeling in de gaten te houden. Volgende afspraak in Zolder over een kleine twee weken.

190505 Herstart 2

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 mei 2019 09:35

    Wat mij ook was opgevallen was de terugloop van bezoekers. Voorheen nam het merk met de ster natuurlijk een pak mensen mee naar de eigen tribune. Ook het stadion gedeelte zat minder vol en daarbij zijn een aantal plekken gesneuveld ten opzichte van voorgaande jaren. De klasse was voor de rest best vermakelijk!

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 mei 2019 12:29

    Bij deze eerste race waren inderdaad minder toeschouwers aanwezig dan vorig jaar. Ook toen was er al een terugloop te zien, door enerzijds fors hogere toegangsprijzen en anderzijds een zwak bijprogramma. Alle positieve mediauitlatingen ten spijt krijgt de DTM steeds meer concurrentie van wedstrijden die op het zelfde tijdstip worden gereden zoals dit weekend in Spa en Brands Hatch. Voor de echte autofan best wel smullen. Keus genoeg.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 mei 2019 14:11

    Als ik goed ben ingelicht worden de toeschouweraantallen niet meer door de DTM in het openbaar gecommuniceerd. Wel stelde Berger dat er nog nooit zoveel seizoenkaarten in de voorverkoop waren aangeschaft. Alles terwille van de marketing?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 08 mei 2019 17:57

    Klopt, sinds vorig jaar maakt de DTM geen bezoekersaantallen tijdens evenementen meer bekend. Amerikaanse organisaties als IMSA of IndyCar doen dit overigens per definitie niet, en ook bij de Formule 1 hoor je zelden een officieel cijfer. Seizoenkaarten, zoals bijvoorbeeld bij voetbal, heb je in de DTM niet, behalve permanente accreditaties voor degenen die er beroepshalve zijn. Waarover Berger sprak, was de voorverkoop voor het evenement in Hockenheim. Die was inderdaad beter dan in afgelopen jaren, maar je ziet wel de tendens dat mensen die vroeger een weekeinde kwamen en bleven overnachten, nu eerder één dag komen. Overigens is het nog steeds zo dat je bij de DTM veel waar voor je geld krijgt. Wie de auto's gewoon een keer wil zien en horen, kan op vrijdag al voor tien Euro naar binnen, en in Hockenheim boden alle verkochte kaarten tevens toegang tot de paddock. Op zaterdagavond was er een optreden van DJ Antoine en het is de bedoeling dat er dit jaar bij elk evenement op zaterdag een live-concert is. De meeste mensen komen niet apart daarvoor, maar je krijgt het wel. En verder zijn er natuurlijk de traditionele zaken als pitwalk, interview- en handtekeningsessies met alle rijders, de pitview-box, waarin je kunt volgen wat er in de pits gebeurt. Ik sprak twee Italiaanse F1-journalisten met tientallen jaren ervaring en die waren echt verbaasd over wat je als bezoeker bij de DTM allemaal krijgt.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 09 mei 2019 10:18

    Dat er geen cijfers bekend worden gemaakt is marketingtechnisch begrijpelijk, maar dat maakt wel dat je in het ongewisse wordt gehouden hoeveel bezoekers een evenement trekt. Het is wel een meetpunt voor de populariteit van een serie, los van de tv views. Wat het bijprogramma betreft: de Porsche Cup torent ver boven de Audi TT Cup en de overhyped W-series uit. Ben niet echt een DTM-fan (smaken verschillen, nietwaar?), maar wel mijn complimenten voor jullie professionele en nuchtere berichtgeving!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet