GT

GT4 European Series: Beheerste overwinning voor Max Koebolt op Brands Hatch

A38I2900


Max Koebolt en Jan Kisiel werden de grote triomfators in de tweede GT4 European race op het Grand Prix circuit van Brands Hatch. Kisiel reed de Mercedes-AMG al met voorsprong de pits in waar Koebolt zijn plek overnam. Ondanks een safety car periode in de slotfase reed Max een erg sterke en beheerste race en won overtuigend.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: PR

De poleposition was er voor het Equipe Verschuur duo Daniel McKay en Benjamin Lessennes in hun McLaren, met naast hun Jan Kisiel met teamgenoot Max Koebolt in de Leipert Motorsport Mercedes-AMG.

  3S3A6633


Jan Kisiel had de beste start gevolgd door Daniel McKay. Ook een fantastische start van Ricardo van der Ende, die vanaf de vierde startrij met zijn Ekris BMW gelijk doorstootte naar een derde plaats, met Möller-Madsen daar vlak achter.

3S3A6663

Contact tussen nummer Gabriele Piana en Akhil Rabindra waarbij ook de Aston Martin van Will Moore betrokken was. Piana moest de pits opzoeken met schade. Rabindra werd bestraft met een drive through straf.


De eerste vier wagens nemen afstand van hun achtervolgers. De koplopers reden hun rondjes maar zonder noemenswaardige inhaalpogingen. Tot het moment dat Ricardo van der Ende de aanval koos op tweede man McKay, die naar de derde plaats werd terugverwezen en gelijk zijn positie flink moest verdedigen tegen de Audi van Möller-Madsen. Ook de Aston Martin van Marc Basseng mengde zich in deze strijd. Daniel McKay op plaats drie kon het tempo van Van der Ende niet bijhouden en moest opboxen tegen een steeds grotere groep achter hem. Basseng, leider in Pro-Am viel weg uit deze groep vanwege een lekke band en moest de pits opzoeken. Ricardo van der Ende kwam steeds meer dichterbij koploper Kisiel. Mark van der Aa was inmiddels al op een zesde plaats gekomen met de MDM Motorsport BMW. Een zeldzame fout van Ricardo van der Ende, die waarschijnlijk over olie, in een spin raakte, maar gelukkig niets raakte en zijn strijd op de vijfde plaats kon vervolgen.

Tijd voor de rijderswissels halverwege deze tweede race. Max Koebolt nam het stuur over van Kisiel, Euan McKay wisselde met Ricardo van der Ende. Max Koebolt bleef op kop na de pitstops met een flinke voorsprong van ruim 10 seconden op de McLaren van Benjamin Lessennes. Cedric Freiburghaus volgde als derde vlak achter de Belg. Op plaats vier reed Jamie Vandenbalck met de Aston Martin. De winnaar van de eerste race Patric Niederhauser maakte de top vijf compleet. Meindert van Buuren lag inmiddels op een zevende plaats, één plek voor de Ekris BMW van McKay, die iets was teruggezakt. Lessennes kreeg een drive through straf vanwege track limits. De op de derde plaats liggende Freiburghaus profiteerde en pakte zo gemakkelijk de tweede positie maar moest zich verdedigen tegenover de KTM van Niederhauser. Dit duel om de tweede plaats werd snel een trio doordat Jamie Vandenbalck er zich ook mee ging bemoeien. Fraaie autosport, close racing en knokken om iedere meter. Ook David Griessner met zijn Aston Martin kwam steeds dichterbij, maar ook hij werd bestraft met een drive through vanwege track limits.

  3S3A5236

Aan kop had Max Koebolt niets te vrezen. Zijn voorsprong werd steeds groter op zijn strijdende achtervolgers. Met nog zeven minuten te gaan verscheen de safety car op de baan. Meindert van Buuren zette zijn Mercedes op een gevaarlijke plek naast de baan. Weg fraaie voorsprong van Koebolt. Het hele veld schoof weer in één.

In de voorlaatste ronde werd het veld weer losgelaten. Een echte sprintrace tot aan de finish. Max Koebolt liet zich niet gek maken en reed beheerst naar de winst. Cedric Freiburghaus pakte de tweede plaats voor de KTM van Patric Niederhauser.


Uitslag Race 2

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet