Sportscars

WEC: Nakajima/Alonso/Buemi winnen in Spa, podiumplaats Job van Uitert in LMP2 (lang)

190504 WEC Spa Toyota
De nummer 8-Toyota won de verkorte race in Spa

De Total 6 Hours of Spa, de zevende en voorlaatste ronde van het zelfbenoemde 'Super Season' van het FIA WEC, gaat de boeken in als een race waarop met name het weer een enorme invloed had. Sneeuw, hagel, regen en ijzel: de race had het allemaal te bieden. Er waren in totaal vier safety-car-fases en de wedstrijdleiding besloot om er een kleine 20 minuten eerder dan gepland maar een eind aan te maken, omdat er geen zicht op enige verbetering was. De overwinning was voor de nummer 8-Toyota met Kazuki Nakajima, Fernando Alonso en Sébastien Buemi, waarmee Toyota zich ook al voortijdig kampioen in het LMP1-merkenklassement mag noemen. Het DragonSpeed-team won met Anthony Davidson, Pastor Maldonado en Roberto Gonzalez de LMP2-klasse, voor Job van Uitert, Jean-Eric Vergne en Roman Rusinov in de G-Drive-Aurus. Ho Pin Tung en teamgenoten werden vierde, Racing Team Nederland werd met Giedo van der Garde, Nyck de Vries en Frits van Eerd als zesde geklasseerd. Ook in de GTE-Pro-klasse werd de WK-strijd voortijdig beslist, en wel in het voordeel van Porsche, dat de merkentitel niet meer kan ontgaan. De klassezege in Spa was echter voor het Aston Martin-duo Alex Lynn en Maxime Martin. Nicky Catsburg en Martin Tomczyk werden met de MTEK-BMW negende in de klasse. In GTE-Am zegevierde de Dempsey-Proton-Porsche met Christian Ried, Ricardo Pera en Matt Campbell.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De race ging weliswaar volgens plan om 13.30 uur bij droog weer van start, maar al tijdens de tweede ronde van de wedstrijd kwam er weer natte sneeuw naar beneden, wat het ergste deed vrezen... De neerslag werd sterker en zo kwam na nog geen half uur de safety-car de baan op. De prototypes reden inmiddels allemaal op regenbanden. Na enige tijd werd de race weer vrijgegeven, maar korte tijd later was er opnieuw een interventie van de safety-car na een aanrijding tussen de Kolles-Enso en een LMP2-auto.

190504 WEC Total

In het derde uur had Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota een redelijk comfortabele voorsprong van een minuut op de zusterauto opgebouwd, maar een probleem met een sensor van het hybridesysteem was de reden voor een extra pitstop, waarbij het Toyota-team vijf ronden verloor. Zo kwam de nummer 8 met Alonso, Nakajima en Buemi aan de leiding en reed uiteindelijk ook de overwinning naar huis. Voor dit trio was het de vierde zege van het seizoen. Ze hebben nu een ruime voorsprong van 31 punten op hun merkgenoten, terwijl er in Le Mans nog maximaal 39 punten te verdienen zijn.

190504 WEC Toyota sneeuw

Mede dankzij de problemen voor de nummer 7-Toyota eindigde de Rebellion met Nathanael Berthon, Thomas Laurent en Gustavo Menezes op de tweede plaats, gevolgd door de beide SMP-BR1's van Mikhail Aleshin/Vitaly Petrov/Stoffel Vandoorne en Stéphane Sarrazin/Egor Orudzhev/Sergei Sirotkin. Daarbij liet met name Stoffel Vandoorne zien dat hij ook het lange-afstandsracen heel snel onder de knie gekregen heeft. Achter de andere Rebellion van André Lotterer, Neel Jani en Bruno Senna eindigde de nummer 7-Toyota nog als zesde op vier ronden van de winnaar.

190504 WEC Safety car

De winst in de LMP2-klasse was voor DragonSpeed, dat met Ricardo Gonzalez, Pastor Maldonado en Anthony Davidson de eerste klasseoverwinning behaalde. Daarachter eindigde de Auris-Gibson (die natuurlijk gewoon een Oreca is) van G-Drive met WEC-debutant Job van Uitert, Jean-Eric Vergne en Roman Rusinov. Van Uitert kan meer dan tevreden zijn met een sterke première in de serie met pole-position en een podiumplaats. "Het was een knotsgekke race", meldde hij na afloop. "Ik heb zelf twee stints in het droog gereden, dat was heel mooi. We hadden in het eerste uur met een extra pitstop een minuut verloren, maar ik heb een halve minuut goed kunnen maken. We waren heel blij dat de race uiteindelijk werd gestopt met de rode vlag, want we hadden nog maar een halve liter over! Anders hadden we het dus niet gehaald..." De derde plaats was voor de Alpine-Gibson (die ook gewoon een Oreca is) van het Signatech-Alpine-Matmut-team en rijders Lapierre/Negrão/Thiriet.

Waar de rode vlag voor Van Uitert en teamgenoten nog de podiumklassering redde, kostte de safety-car en de onderbreking Ho Pin Tung en zijn teamgenoten Gabriele Aubry en Stéphane Richelmi uiteindelijk een podiumplaats en zelfs een mogelijke overwinning: de drie werden als vierde geklasseerd. "Het was een gekke race met alle regen, sneeuw en safety-cars", zei Tung. "Qua snelheid hadden we verdiend om te winnen. Op verschillende momenten waren we het snelste en we wisten te consolideren als dat moest. Aan het einde van de race was het gewoon zaak om in de buurt te blijven van Alpine, DragonSpeed en G-Drive, omdat we wisten dat die alledrie moesten stoppen. Toen kwam de safety-car vanwege hagel en daardoor kwamen DragonSpeed en Alpine niet meer in gevaar en kon zelfs G-Drive het nog halen. Al met al dus niet beloond voor het harde werk vandaag."

190504 WEC RTN

Bij Racing Team Nederland (foto boven) was Giedo van der Garde in de beginfase opnieuw de smaakmaker. Met een geweldige actie passeerde hij Jean-Eric Vergne in de eerste ronde en nam zo tijdelijk de leiding in de klasse over. Het team sloot de race uiteindelijk als zesde in de klasse af. "Het was een zeer enerverende race", zei teammanager Mark Koense. "Het is de hele dag niet warmer geweest dan een graad of drie en we hebben echt alles gehad: zon, regen, hagel en forse sneeuwbuien. Het afvlaggen was dan ook zeer terecht. Het eerste uur van Giedo was fantastisch, hoe hij van P6 naar P1 reed. Het hele eerste uur daarna op kop gelegen zonder al teveel problemen. We waren zowel op een natte als een droge baan constant competitief. De eerste bandenkeuze kostte wat tijd, maar we konden ons goed in de top drie handhaven, en vanaf dat moment werd het een soort van 'crazy race'. Veel bandenkeuzes, safety-cars, extreme buien. Vervolgens kregen we een naar onze mening nogal discutabele 'stop-and-go penalty' van twee minuten vanwege een aanrijding met een Aston Martin. Dat kostte een volle ronde en daarmee de aansluiting met de kop, dus dat was best zuur. Toen nog twee 'drive-throughs' vanwege fouten bij 'full-course-yellows', wat de gang er redelijk uithaalt. In de tweede helft waren we wel weer competitief: Nyck deed het wederom fantastisch en Frits heeft een zeer goede stint gereden. Dat mocht vanwege de achtertand niet meer echt baten, al konden we nog terugkomen naar de zesde plaats. Zonder die straffen hadden we zomaar vijfde of wellicht vierde kunnen worden. Het team heeft het uitstekend gedaan, veel juiste beslissingen en opnieuw de race uitgereden. Het moet alleen allemaal een keer samenvallen, dat gebeurt misschien wel in Le Mans, de belangrijkste race van het jaar."

190504 WEC Aston Martin

In GTE-Pro zegevierden Maxime Martin (voor eigen publiek) en Alex Lynn met de Aston Martin (foto boven), voor het AF Corse-Ferrari-duo Alessandro Pier Guidi en James Calado. Porsche-rijders Michael Christensen en Kévin Estre eindigden als derde, terwijl er met de snelste van de beide MTEK-BMW's met Augusto Farfus en Antonio Félix Da Costa als vierde en de Ford met pole-sitters Andy Priaulx en Harry Tincknell als vijfde vijf verschillende merken op de eerste vijf plaatsen eindigden. Nicky Catsburg werd samen met Martin Tomczyk in de andere MTEK-BMW negende en zei: "Het was heel moeilijk met de bandenkeuzes en de strategie. We hebben het uiteindelijk allemaal verloren door de code rood aan het eind, toen wij als een van de weinigen nieuwe banden hadden. Zonder dat afbreken was een podium zelfs mogelijk geweest, maar het pakte helaas anders uit."

190504 WEC GTE-Am winner

Het Dempsey-Proton-team eindigde met de nummer 77-Porsche (foto boven) en rijders Christian Ried, Ricardo Pera en Matt Campbell bovenaan in de GTE-Am-klasse, net voor de pole-winnende TF-Sport-Aston Martin van Salid Yoluc, Charlie Eastwood en Euan Hankey. De Clearwater-Ferrari van Luiz Perez-Companq, Matteo Cressoni en Matt Griffin werd derde in de klasse.

190504 FIA WEC Spa uitslag race

Reacties

    • 3
    • 10
     
    Anonieme gebruiker 04 mei 2019 22:33

    Tja wat moet je hier nu weer van zeggen. Zou er nu nooit eens iemand tegen die Frits van Eerd zeggen joh Frits misschien is het béter om een stapje terug te doen. Misschien worden Giedo en Nyck wel fluitend kampioen zonder opa Frits. Misschien is de Dutch supercar challege ook best leuk. Misschien is de jumbo Dallara wel de snelste auto van het veld. En misschien is het een beetje zonde van de tijd om iedere keer bijna laatste in de klasse te worden. Reden 8 LMP 2 auto's mee dacht ik. Tja die Frits wat een mannetje.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 mei 2019 22:58

    Iemand enig idee waarom RTN is teruggevallen? Guido ging als vergif de eerste 2 uur, maar zo'n wedstrijd is lastig te volgen langs de baan. Wel lekker zoning af en toe, moest zelfs mijn wollen muts afzetten toen het weer +6 werd, ipv +1 tijdens de sneeuwbij kort na de start...

    • 10
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 mei 2019 23:15

    Drie drive through penalties zorgden er voor dat de RTN Dallara terugviel. En voor de goede orde. A) Frits van Eerd gebruikt zijn eigen geld om te kunnen racen en geeft daardoor Giedo en Nyck een baan als professionele coureurs. En B) wat je blijkbaar niet weet is dat elk team verplicht is op zijn minst een zilver of een bronzen coureur in te zetten. Giedo en Nyck mogen dus niet eens samen rijden zonder iemand als Frits, zonder wie het team er niet zou zijn.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 mei 2019 23:36

    idd, de gentleman drivers zijn nodig. Ook omdat ze er voor zorgen dat er vollere startvelden zijn.En ik ben er trots op dat er een Nederlands team in het WEC is en er niet een plaatsje in een ander team gekocht is voor Frits alleen. Nu kunnen we toch ook genieten van Giedo en Nick. Was wel verbaasd dat er gezien het weer en de temperatuur weinig crasches en uitvallers waren en er toch aardig doorgereden werd. Goed weekend, eric

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 05 mei 2019 00:56

    Met deze rijderssamenstelling is een podium voor RTN out of reach. Frits zit progressie van het team zelf in de weg, heeft hij dat nog niet door?

    • 2
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 05 mei 2019 07:38

    Een pluim voor Van Uitert, die reed ijzersterk. In potentie had RTN kunnen winnen, aan Van der Garde en De Vries kan het niet liggen! Gelooft Koense nu echt dat Frits een goede stint reed? Ik hoor er geen kritisch woord over. Een hoge klassering op Le Mans zit er ook dit jaar weer niet in. Tenzij Frits wordt vervangen door een snellere bronzen of (liefst nog) zilveren coureur.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 mei 2019 07:54

    Waarom kreeg RTH drie (!) drive through penalties toebedeeld?

    • 5
    • 0
     
    René de Boer 05 mei 2019 08:24

    Zoals in het verslag hierboven te lezen valt: één 'stop-and-go penalty' ('stop-and-hold' voor onze Amerikaanse vrienden) van twee minuten was vanwege het veroorzaken van een aanrijding met de nummer 95-Aston Martin in bocht 1 (La Source). Twee 'drive-through penalties' waren er omdat Frits van Eerd tijdens een 'full course yellow' niet binnen de daartoe beschikbare tijd had afgeremd tot de voorgeschreven maximumsnelheid van 80 km/u.

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 05 mei 2019 09:30

    Tja die Frits.

    • 3
    • 5
     
    Anonieme gebruiker 05 mei 2019 10:59

    RTN heeft heel veel aan Frits te danken, hij heeft dit project geïnitieerd en met heel veel enthousiasme vormgegeven! Maar na dit weekend zou hij eigenlijk zijn biezen moeten pakken! Drie penalties is werkelijk te zot voor woorden.

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 05 mei 2019 15:14

    Dat is inderdaad de enige oplossing. Frits eruit Jan Lammers er weer in. ( Bronze rijder ) Jan is een stuk sneller en maakt echt geen beginners fouten meer. Mark Koense zal ook wel hoofdpijn krijgen om iedere keer weer een persbericht te moeten samenstellen met.... We hebben veel geleerd. Het viel net niet samen. Het team deed het fantastisch. Bla bla bla. FIA WEC staat voor het wereldkampioenschap sportcars. Niet voor het wereldkampioenschap oefenen. Gaat op Le mans ook weer een ramp worden straks.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 mei 2019 15:37

    @ Reactie 3 Ik ben uitstekend op de hoogste van de LMP 2 regelementen. Dank je !

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 mei 2019 20:55

    3 penalty s ?

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 05 mei 2019 23:22

    Tuurlijk Frits eruit....maar wie betaalt het feest dan???

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 06 mei 2019 00:52

    Er zijn zoveel hoofdsponsoren die zelf niet actief racen, wat is het punt?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 mei 2019 12:47

    Ja daar is het eerste persbericht. RTN klaar voor Le Mans.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 mei 2019 15:14

    Tuurlijk kan je makkelijk de boel betalen en niet meerijden. Als die jumbo auto gaat winnen komen de inkomsten vanzelf. Nu is het een schip van bijleggen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 mei 2019 17:44

    Doe eens niet zo negatief hier! Het is toch supertof dat Frits van Eerd zijn geld in een raceteam stopt waardoor je een nederlands team hebt. Nee, hij gaat niet zo snel als Guido en Nyck, maar als ze 't met z'n drieen zo prima vinden, who cares?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 mei 2019 12:04

    Het mooiste van alle reacties is dat minstens de helft van de gebruikers hier de naam Giedo nog steeds niet fatsoenlijk kan spellen..

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet