GT

GT: Groeten vanaf de ADAC GT Masters Oschersleben 2019

Voor het twaalfde achtereenvolgende jaar opende het ADAC GT Masters in Oschersleben. Met een opkomst van meer dan 25.000 toeschouwers kon men bij ADAC Sport andermaal tevreden terugblikken op een geslaagde seizoensopener voor de GT Masters, GT4 Germany, TCR Germany en de ADAC Formule 4 powered by Abarth.

2019 Get ready
Nog 5 seconds en het ADAC GT Masters seizoen bij het leukste team is weer begonnen.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Groeten vanaf de ADAC GT Masters Oschersleben 2019
In tegenstelling tot de VLN op de Nordschleife speelden de weergoden op Oschersleben beter mee. Behalve wat motregen tijdens de kwalificaties en de F4 wedstrijd op zondag bleef het behoorlijk droog. De ADAC GT Masters openingswedstrijd was dankzij een kortstondig regenbuitje in de slotfase een absolute thriller. Veel spektakel in de GT4 en in de Formule 4 maakte een andere Leclerc ook al indruk. Dit belooft al wat voor de toekomst. De grote startvelden in de TCR en F4 zijn verdwenen. Absoluut geen gemis.

2019 Iron Force Ring Police Het team van Iron Force Ring Police ofwel Jan Erik Slooten en Lucas Luhr begrijpt hoe je de fans bij je activiteiten kunt en moet betrekken toch?

Want met compacte velden heb je cleanere en meer spectaculaire races en weinig safetycar-onderbrekingen. Vooral sprintwedstrijden met veel auto's rijdt anders iedereen elkaar toch maar in de weg toch? De premiere van de GT4 was absoluut geslaagd. Op Oschersleben bedraagt het verschil met de GT3's ongeveer elf seconden.

2019 Von der Laden 2
Team GT van Felix von der Laden en de Zwitser Alain Valente eindigde in R1 als vijfde bij de GT4.

De Duitse You Tube Star Felix von der Laden komt niet onverdienstelijk in de GT4 uit en stapte pas twee jaar geleden in de professionele autosport. Zijn droom? Deelname aan 24U Nürburgring en de stap naar de GT3 wagen. Iets waar hij eigenlijk nooit over gedroomd had. De kans kwam per toeval. Zijn favoriete coureurs zijn opmerkelijk. Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg. Nauwelijks min puntjes en een geslaagd weekend waarbij we nog eens even achter de schermen terugblikken.

2019 Von der Laden 3
Bescheiden maar ontzettend populair en veel fans.

2019 Von der Laden 1
Al steppend poseren voor de fotograaf.

2019 Borden
Indy Dontje reed jarenlang met nummer 48. Fabian Vettel heeft zijn plek ingenomen. Het is even wennen.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 30 april 2019 08:12

    Voorheen was GT4 toch een beetje van oudere rijders en nationale coureurs. Nu reden er veel jonge gasten, een trend die toch echt lijkt door te zetten. Opvallende verschuiving, van de formulewagens naar GT4... ben benieuwd hoe dat op de lange termijn ontwikkeld en wat dat gaat betekenen voor F1, Formule E en Indycar.

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 30 april 2019 08:32

    @Dirk eind vorig jaar met veel mensen gesproken. De huidige generatie kiest voor zekerheid gezien de F3 en eenzitterpolitiek van de FIA. Je moet tweemaal F3 rijden om ergens te komen. Beter een goed betaalde fabrieksrijder in GT3, Sportscar etc dan miljoenen in het F1 putje is de keiharde realiteit van 2019.Voor Indycar is het beter om direct naar de States te gaan.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 30 april 2019 11:28

    Tsja, en zelfs in de States is een kampioenschap Indy Lights geen garantie. We gaan zien wat de toekomst brengt Willem! In de tussentijd blijven we gewoon de races bezoeken die ons geboden worden.

    • 1
    • 0
     
    Ascona 30 april 2019 22:38

    @ Dirk: net als vroeger inderdaad, toen talenten vanuit de toerwagens konden opklimmen. Denk Rindt, Lauda en Roelof - en nu Rik Breukers?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 mei 2019 11:23

    GT4 zou voor de amateurs zijn....maar je ziet een verschuiving. Ooit was dit ook bij GT3 het geval (daarom ABS en TC). GT1 en GT2 voor de profs, GT3 voor de rijke amateurs. Dit pakte anders uit, want rijden heel wat fabrieksjongens in de GT3. Nu lijkt dit te gaan gebeuren met GT4, ook omdat velen een GT3 te duur vinden (zie Frans GT-kampioenschap). Daarna rijden alle profs GT4.....dus zoeken de amateurs weer iets anders...

    • 0
    • 0
     
    Marcel ten Caat 01 mei 2019 14:23

    Meeste reglementen beschouwen een Bronze rating van de FIA als amateur. Maar een voormalig F1-rijder ouder dan 60 jaar of een jong talent in zijn eerste jaar autosport zijn allebei ook Bronze volgens de FIA. Mooi voorbeeld in ADAC GT4 Germany is het duo Piana-Zug. Zug is erg jong, maar zit in zijn eerste jaar autosport en is dus Bronze. Was hij ook Silver, dan had die BMW wat extra gewicht gekregen. Of ze met extra gewicht race 1 hadden gewonnen is dan de grote vraag ;-)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet