NASCAR

NASCAR: Chase Elliott wint op Talladega onder neutralisatie. Big One in de laatste ronde

Chase Elliott won de Talladega Geico 500 onder neutralisatie. In de voorlaatste ronde spinde de Toyota van Erik Jones richting infield maar omdat dit geen gevaar opleverde bleef het nog één ronde groen. En toen brak de chaos definitief uit.

Elliott Pack Racing
Een prachtig gezicht zolang het niet fout gaat.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

Chase Elliott wint op Talladega onder neutralisatie. Big One in de laatste ronde
In de allerlaatste ronde van de Geico 500 toucheerden de No 38 Ford van David Ragan en de No 24. Chevrolet van William Byron elkaar. Het resulteerde in een kettingreactie waarbij de No 42 Ganassi Chevrolet en de No 81 van Jeffrey Earnhardt bij betrokken waren. Beiden gingen richting binnenkant Safer Barrier waarbij Larson de lucht inging en meerdere koprollen maakte. NASCAR neutraliseerde direct en Chase Elliott was de winnaar.

Kyle Larson: "In eerste instantie dacht ik dat ik de binnenmuur erg hard ging raken en net voordat dit gebeurde voelde ik dat de auto los van de grond kwam en hoopte dat het zichzelf zou oplossen. Toen begon hij te rollen. De langste koprol die ik ooit meemaakte. Ik wist niet of er ooit een einde aan zou komen. Het was een beetje beangstigend maar ik ben goddank OK." In de witte vlag ronde ging ook Ricky Stenhouse Jr. eveneens de muur in.

Elliott Almirola Bowman
Elliott, Almirola, Truex Jr, en Bowman in actie.

De laatste herstart kwam zes ronden voor het einde nadat eerder Chris Buescher, Matt Di Bennedetto en Justin Haley ook al zwaar crashten. De achterkant Buescher's auto werd behoorlijk kort gereden. Ook brak er nog een brandje uit en de wedstrijd moest met een Code Rood onderbroken worden.




De zege van Elliott maakt overigens een einde aan de Ford dominantie op Talladega. Tot vandaag had het merk zeven achtereenvolgende wedstrijden op de Superspeedway gewonnen. Overigens was de invloed van de fabrikanten duidelijk zichtbaar. Zowel de Ford, Chevrolet als Toyota teams hadden duidelijk instructies gehad om tegelijk naar binnen te gaan. Bij de Chevrolet teams was dit goed zichtbaar gedurende de wedstrijd.

De eerste crash deed zich al in de elfde ronde voor toen Bubba Wallace op de achterbumper van zijn buddy Ryan Blaney reed. Wallace had zeker niet de intentie om achter op zijn tegenstander te rijden. Ook enkele andere deelnemers waren hierbij betrokken. Het eerste wedstrijdsegment leverde een overwinning voor Ty Dillon op. Achter hem volgden Alex Bowman, broer Austin, Chase Elliott en Daniel Suarez.

Het tweede wedstrijdsegment leverde een overwinning voor Chase Elliott op. Bovendien was de samenwerking tussen de Chevrolet-coureurs duidelijk zichtbaar. In de top eindigden maar liefst zeven Chevolet-coureurs.

Voor Chase Elliott betekende het zijn vierde Cup-overwinning. Chevrolet-coureurs bezetten dankzij een vooraf afgesproken tactiek de eerste vier posities. Alex Bowman eindigde als tweede en daarachter volgden zijn merkgenoten Ryan Preece en Daniel Hemric.

Chase Elliott: "Er werd vandaag veel teamwork gedaan en wij hadden een plan dat perfect werd uitgevoerd. Gelukkig bleef iedereen bij elkaar en hield zich eraan. Die laatste neutralisatie in de allerlaatste ronde hielp natuurlijk wel." In totaal wisselde de kop op Talladega maar liefst 38 maal en ook de traditionele "Big Ones" konden ook dit voorjaar niet uitblijven.

Elliott overwinning Elliott had gedeeltelijk geluk. Anderzijds waren er duidelijk afspraken tussen de Chevrolet-coureurs.

Uitslag
1. Chase Elliott Chevrolet 188 ronden
2. Alex Bowman Chevrolet 188 ronden
3. Ryan Preece Chevrolet 188 ronden
4. Joey Logano Ford 188 ronden
5. Daniel Hemric Chevrolet 188 ronden
6. Kurt Busch Chevrolet 188 ronden
7. Ryan Newman Ford 188 ronden
8. Brendan Gaughan Chevrolet 188 ronden
9. Aric Almirola Ford 188 ronden
10. Kyle Busch Toyota 188 ronden

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet