TCR Series

WTCR: Girolami en Tarquini winnen zondagsraces Hungaroring, Catsburg beide keren in top tien (UPD met samenvattingen en commentaren Nederlandse rijders)

190428 WTCR Start R3
Start van de slotrace met Guerrieri voor Michelisz, Ehrlacher en de uiteindelijke winnaar Tarquini

Nestor Girolami en Gabriele Tarquini zijn de winnaars van de beide zondagsraces in het FIA WTCR op de Hungaroring. In een turbulente tweede race van het weekeinde herhaalde Girolami met de Honda Civic van het Duitse team Allinkl.com-Münnich Motorsport zijn succes van gisteren en won voor de Fransman Jean-Karl Vernay in de Audi RS 3 van het WRT-team en de Zweed Daniel Häglof in de PWR-Cupra. In de derde race van het evenement was er een 1-2 voor het Italiaanse Hyundai-fabrieksteam met Gabriele Tarquini die zijn tweede zege van het seizoen behaalde, voor de Hongaar Norbert Michelisz, die voor eigen publiek zijn pole-position weliswaar niet in winst kon omzetten, maar zijn landgenoten in ieder geval nog tevredenstelde met een podiumplaats. De derde positie ging naar Yann Ehrlacher in de Lynk & Co, nadat Esteban Guerrieri in de tweede Münnich-Honda een vrijwel zekere top-drie-klassering verspeelde door een crash. Nicky Catsburg was in beide races de best geklasseerde Nederlander met een plek in de top tien: tiende in race twee, negende in race drie. Tom Coronel sloot de eerste wedstrijd van vandaag als 14e af, in de slotrace werd hij 13e. Niels Langeveld viel in de eerste race een ronde voor het einde uit, in de laatste race van de dag eindigde hij als 18e.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: FIA WTCR

Race 2:

190428 WTCR Girolami win R2
Girolami herhaalde zijn succes van gisteren

Lichte regen voorafgaand aan de start maakte de bandenkeuze voor sommigen wat lastig, maar slicks bleken zonder meer de juiste optie en dat was dan ook de keuze die verreweg de meeste rijders hadden gemaakt. Jean-Karl Vernay startte vanwege de reversed-grid-regeling vanaf de pole-position, maar verloor de koppositie bij de start al aan Daniel Häglof. In de eerste ronde was er zelfs voor WTCR-begrippen wel heel veel contact overal in het veld. Mehdi Bennani was daarvan – opnieuw – het eerste slachtoffer: hij viel uit met een gebroken wielophanging en bleef daarmee opnieuw met lege handen, in een weekeinde waarin de kansen van de Golfs dankzij een gewichtsvermindering van tien kilogram iets beter leken dan bij de seizoensstart in Marrakesj. Vanaf de zesde plaats op de grid was Nestor Girolami in de openingsronde al opgeklommen naar de tweede plaats achter Häglof en het was duidelijk slechts een kwestie van tijd voordat de Argentijn de leiding zou nemen. In bocht 12 was dat het geval en zo kwam Girolami als leider terug uit de eerste omloop. Vernay passeerde Häglof en was daarmee tweede. Zo bleef uiteindelijk ook de volgorde tot aan de finish. Mikel Azcona eindigde als vierde, voor Guerrieri, Muller, Huff, Tassi en de beide Hyundai-rijders Farfus en Catsburg. Tom Coronel zorgde voor een spectaculair moment in de slotfase door samen met Leuchter wijd te gaan, maar hij wist uiteindelijk als 14e toch weer punten te scoren. Niels Langeveld daarentegen haalde de eindstreep niet.

 
Race 3:

190428 WTCR R2 Tarquini
Routinier Tarquini won voor zijn Hyundai-merkgenoot Michelisz en Ehrlacher namens Lynk & Co

De verwachtingen van het als altijd talrijk – en duidelijk hoorbaar – aanwezige Hongaarse publiek gingen in vervulling: nationale held Norbert Michelisz startte met zijn BRC-Hyundai vanaf de pole-position, nadat hij in de Superpole-sessie Esteban Guerrieri met het minimale verschil van 0,008 seconde naar de tweede startplaats verwees. Zelfs Lynk & Co-rijder Yann Ehrlacher kwam als derde slechts 0,04 seconde op Michelisz tekort. Ondanks de morele ondersteuning verloor de Hongaar echter de eerste plek net na de start aan Guerrieri, terwijl Tarquini in het kielzog van de Argentijn opstoomde naar de tweede plaats en Michelisz nog slechts derde was. Verderop in het veld kwamen Lynk & Co-teamgenoten Andy Priaulx en Yvan Muller met elkaar in botsing, waarvoor Muller uiteindelijk een 'drive-through' kreeg opgelegd.

Vooraan bleven grotere incidenten vooralsnog uit, totdat Guerrieri in de elfde ronde van de baan raakte en door een crash in de bandenstapels zijn derde plaats verloor. Dat bracht voor drie ronden de safety-car de baan op, maar direct na de herstart, met nog drie ronden te gaan, ging het mis voor Kevin Ceccon in de Alfa Romeo, waarop de safety-car andermaal in actie moest komen. Zo eindigde dan ook de race, met een dubbel succes voor Hyundai-rijders Tarquini en Michelisz en de derde plaats voor Ehrlacher. Azcona, Björk, Girolami, Huff, Farfus, Catsburg en Vernay completeerden de top tien, waarbij Girolami na zijn succesvolle weekeinde met twee overwinningen en een zesde plaats nu de tussenstand van het kampioenschap aanvoert. Tom Coronel werd ditmaal 13e, Niels Langeveld 18e.

 

Reacties Nederlandse rijders:


190428 WTCR Nederlanders
De drie Nederlanders in het veld: vlnr Niels Langeveld, Nicky Catsburg en Tom Coronel

Na afloop van de races konden we van de drie Nederlandse deelnemers de volgende reacties over het weekeinde noteren:

Nicky Catsburg: "Niet zo'n makkelijk weekeinde voor mij helaas. We blijven last houden van een probleem dat we in Marrakesj hebben opgelopen: veel vibraties in de auto. We hebben van alles geprobeerd, maar met name vrijdag en zaterdag heb ik daar veel last van gehad. In de kwalificatie kon ik mijn teamgenoten echt niet bijhouden, wat ook bleek te komen door een kapotte turbo. Die is vervangen en vandaag ging het gelukkig een stuk beter. Ik was als 13e gekwalificeerd, ik had achtste kunnen zijn, maar helaas werd die ronde geschrapt omdat ik iets te wijd ging. Dat had van mijn kant dus iets beter kunnen zijn, maar de races gingen gelukkig erg goed. Race 2 was echt een gigantische bende: ik denk dat ik het hele veld wel heb geraakt, het was echt teveel van iedereen, ook van mijn kant, daar ben ik eerlijk in. Maar het was vast heel leuk om te zien! Ik heb goed naar voren kunnen rijden, punten weten te pakken. Race 3 was het moment van het weekeinde waarop mijn auto het beste was. Op een gegeven moment zat ik achter mijn teamgenoot Augusto, die kon ik niet voorbij, dus zo ben ik uiteindelijk negende geworden. Het moet wel beter en hopelijk zijn de problemen met de auto op de Slovakia Ring verleden tijd en kan ik er weer volledig tegenaan!"

Tom Coronel: "Het was een mooie puinhoop vandaag! Race 2 was de botsautoshow van het jaar denk ik. Dat was echt niet normaal: er is geen auto zonder schade. Het begon af en toe ook een beetje te miezeren, dus er werden ook veel foutjes gemaakt, wat ook wel een van de oorzaken was dat iedereen elkaar als excuus kon raken. Echt heftig toerwagenracen, dus ik denk dat iedereen wel genoten heeft. Ikzelf heb een lekker weekeinde gehad. De eerste kwalificatie was een drama. Uiteindelijk ben ik van 26 naar 19 gereden en omdat er nog wat mensen gediskwalificeerd werden won ik nog een paar plaatsen. Vandaag, race 2 en 3, waarin ik 14e en 13e werd. De kwalificatie ging ook een stuk beter. Yvan Muller stond maar één plek voor me en achter me stonden jongens als Kristoffersen die gisteren zevende was en Vervisch die gisteren zesde was, dus het wordt iedere keer gemixt in dit kampioenschap, omdat het allemaal zo ontzettend close is. In race 2 zat ik achter Nicky, maar die werd uiteindelijk tiende. Race 3 was bij de start een beetje rommelig. De auto zit rondom in elkaar, het was lekker toerwagenracen, ik heb het echt naar m'n zin gehad en heb weer punten gepakt."

Niels Langeveld: "Wederom een ontzettend moeilijk weekeinde. Ik ben zwaar teleurgesteld in hoe het verlopen is, al zijn we er inmiddels wel achter waarom het niet ging. Eigenlijk ben ik nu wel heel positief ingesteld om zo snel mogelijk naar Slovakia Ring te gaan. Dit was niet het weekeinde waarop ik gehoopt had, het moet echt beter, maar nu even resetten, opladen en dan gaan we er weer voor! De wedstrijden waren erg zwaar. Race 2 vandaag op half nat, half droog, daar gebeurde van alles. Ik ben in één race meer geraakt dan vorig jaar in TCR Germany in een heel seizoen! Dat zegt wel wat over hoe we hier met elkaar omgaan. Dat is wel even wennen. Ik heb veel geïncasseerd, het is op Slovakia Ring tijd om uit te delen. Maar waar gaat het over: duwen en trekken, bumpers eraf rijden voor een twintigste plaats... Op Slovakia Ring ga ik duwen en trekken, maar dan wel in de top tien.".

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 28 april 2019 20:09

    valt niet mee voor langeveld in een veld met echte rijders

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 28 april 2019 21:11

    Niels Langeveld valt inderdaad zwaar tegen. Nieuw in het kampioenshap natuurlijk, maar kent de Audi wel door en door en ook zijn engineer is hetzelfde dus daar ligt het niet aan. Maar het is een erg competatief kampioenschap waar je geen steken kunt laten vallen. Een Gordon Shedden bijvoorbeeld, toch een drievoudig BTCC-kampioen, valt ook in zijn tweede seizoen erg tegen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 april 2019 09:08

    Volgende ronde zandvoort ?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 april 2019 09:24

    Nee volgende ronde Brno v

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 29 april 2019 09:37

    Nee, Slovakia Ring. WTCR rijdt niet op Brno dit jaar.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 april 2019 13:29

    Niet te snel oordelen.... Een drama weekend! Snel vergeten en door! Kon er na de kwalificatie niet bij dat ik 20ste stond op zaterdag en dus veelte langzaam was. Heb tot laat in de data zitten kijken en geanalyseerd, mijn conclusie was dat ik veel dingen hetzelfde doe dan teamgenoot en structureel op dezelfde bochten tijd verlies op onderstuur. Slecht van geslapen. Mijn overtuiging was dat er iets niet goed met de auto was. Audi en het team deden het wijten aan iets andere lijnen en te weinig curbs. Ik natuurlijk totaal niet mee eens. Uiteindelijk voor zondag de sporing weer sporing goed gezet (deze was een beetje verlopen) en iets andere bandenspanning gezet. Weer een drama kwalificatie op p23... ik was de weg kwijt. Toen moest ik VIPlaps rijden in andere Audi met gasten, die auto voelde toch echt veel stijver en beter aan... bleek uiteindelijk bij mij dus de juiste veren voor er niet in zaten (te zacht) en de monteurs een fout hebben gemaakt door dit niet terug te wisselen. Dit scheelt nogal veel..weekend weg gegooid, 0 punten!

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 29 april 2019 18:39

    We blijven ook zeker fan hoor! Veel succes in Slovakije!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 april 2019 19:25

    Tom Coronel zit overigens bij M aan tafel op Nederland 1. Is die de nieuwe Peter r de Vries. ?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet