Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Vierde 1-2 Mercedes op rij, Verstappen blijft vierde

Bottas

De GP van Azerbeidzjan heeft niet de actie opgeleverd waarop was gehoopt. Hoewel de kopgroep de hele race dicht bij elkaar zat kwam de topvier in dezelfde volgorde over de streep als waarin ze gestart waren. De enige virtuele safetycar was vanwege een stilgevallen Gasly, iedereen bleef uit de muur. Het betekende dat Mercedes, ondanks alle signalen dat Ferrari hier niet te kloppen zou zijn, zijn vierde dubbelzege op rij boekte. Bottas kreeg het niet cadeau van zijn teamgenoot, die in de slotfase de druk vol opende, maar de Fin bezweek niet en behaalde zijn tweede zege van het jaar. Verstappen was grote delen van de race de snelste man op de baan en leek zich op te maken voor een slotactie bij Vettel, maar een virtuele safetycar tien ronden voor het einde ontnam de Nederlander zijn voordeel.

Tekst: Daan Jeuken

Actie gegarandeerd?
De GP van Azerbeidzjan was vorig jaar de race met de meeste inhaalacties en nog elke race op dit stratencircuit kende tenminste één (virtuele) safetycar. Met de potentieel snelste man (Leclerc) op p8 met mediums, terwijl iedereen voor hem op softs start, en drie man in de pits (Gasly, Räikkönen en Kubica) lijkt actie ook dit jaar weer gegarandeerd.

De polesitter heeft dit jaar nog geen race gewonnen, dus Bottas zal op zijn hoede zijn. Hamilton is het beste weg, heeft de eerste plaats voor het grijpen, maar houdt extra marge om zijn teamgenoot niet de muur in te jagen. Dat is verstandig, maar Bottas weet zo wel de leiding te houden. Perez is ook erg goed weg, hij zet zijn aanval wel door bij Max Verstappen en pakt p4. Verstappen kan ook niet meteen terug aanvallen – hij moet na de eerste ronde zelfs in de verdediging bij Lando Norris. Daarna heeft Verstappen een paar ronden nodig om een doortastende aanval bij Perez te plaatsen. Als dat moment in ronde 6 is aangebroken, duikt Verstappen met DRS-hulp op start/finish in de binnenbocht en pakt hij p4 terug. De achterstand op Vettel is dan 4 seconden.

Leclerc komt in zijn ritme
Charles Leclerc verliest op zijn mediums bij de start twee plekken, maar komt daarna vrij snel lekker in zijn ritme. Ricciardo heeft het nakijken, Kvyat heeft niets in te brengen, dan volgen de twee McLarens en daarna is Perez aan de beurt. Leclerc ligt dan vijfde, 2,5 seconde achter Verstappen. De Monegask is veruit de snelste op de baan – de mannen hebben na 10 ronden al grote problemen met de softs. Leclerc dicht het gat naar Verstappen razendsnel en met slipstream en DRS is er voor de Nederlander geen houden aan. Leclercs achterstand op Vettel is dan ook maar 3 seconden.

Ook Gasly gaat overigens lekker, hij ligt na 10 ronden op p8.

Vettel stopt eerst
Na 12 ronden is Leclerc aan de staart van Vettel aangekomen, maar Ferrari laat de twee niet vechten. Vettel wordt binnengehaald voor softs. Hij komt als vijfde alweer de baan op, zoveel sneller zijn de topteams dan het middenveld. Wat doen Mercedes en Red Bull? Mercedes reageert. Leider Bottas komt als eerste en blijft Vettel ruimschoots voor, Hamilton de ronde erna doet hetzelfde en blijft Vettel ook voor, maar dat had geen ronde langer moeten duren.

Verstappen snelste man
Red Bull heeft niets te winnen of verliezen met een vroege stop, dus Verstappen blijft een paar rondjes langer rijden. Hij komt achter zijn teamgenoot als zesde de baan op, maar die gaat netjes opzij. Door die latere stop is het gat naar Vettel 10 tellen geworden, maar vervolgens is de Red Bull-kopman wel snel. In een rustige middenfase van de race is Verstappen steevast de snelste man op de man, sneller dan de Ferrari's en Mercedessen. Wat gaat dit aan het einde van de race opleveren? De ogen zijn gericht op Leclerc, want die rijdt aan kop en zal in de slotfase naar softs overstappen.

Na dertig ronden is Bottas aan de staart van Leclerc aangekomen, en ook Hamilton is dichter naar zijn teamgenoot gekropen. De Fin moet dus aanvallen, want wachten op Leclercs pitstop betekent dat Hamilton zal gaan aanvallen. Bovendien zit Vettel ook maar 3 tellen achter Hamilton. Bottas en Hamilton komen tegelijk in de DRS-zone. Bottas zet buitenom de aanval in en pakt de leiding. Hamilton zit net te ver weg en moet een ronde wachten. Dan lijkt Hamilton ook nog iets te kort te komen, maar hij remt laat en pakt binnendoor die plek. Bottas heeft dan alweer 2 tellen lucht.

Waar blijft de stop?

De race duurt dan nog 18 ronden en Leclerc laat ook Vettel voorbij. Je zou denken dat Ferrari Leclerc binnen moet halen, maar zijn team meldt dat de softs het niet lang genoeg zullen uithouden. Dus moet Leclerc doorrijden, tot er nog 16 ronden te gaan zijn. Hij komt vlak achter Gasly de baan op. Dat is precies wat Ferrari niet wilde. Gasly kan zijn teamgenoot helpen en maakt zijn Red Bull de hele ronde breed. Zelfs op start/finish weet Gasly de Ferrari achter zich te houden, maar drie ronden later is Leclerc toch te slim. Zijn achterstand op Verstappen is dan 20 seconden. Dat lijkt te groot om nog goed te maken.

Kopgroepclimax?
Als de slotfase aanbreekt, kruipt de toptien steeds dichter bij elkaar. Hamilton zit weer binnen 2 seconden, Vettel zit op 2 seconden en Verstappen heeft het gat, dat eerder nog 10 seconden was, gedicht tot binnen de 3 seconden – de Nederlander blijft maar snelste racenronden rijden. Gaat dit naar een slotclimax leiden? De actie gaat even op pauze als Gasly stilvalt en de virtuele safetycar wordt uitgeroepen om zijn auto op te ruimen.

Met nog 10 ronden te gaan wordt de race hervat. De banden zijn dan dermate afgekoeld dat Verstappen zijn auto bijna in de muur zet. Hamilton heeft de VSC ook niet goed aangepakt, want hij heeft een seconde verloren op Bottas. Vettel heeft zijn banden het beste gehouden, want hij is ineens de snelste. Verstappen heeft zijn voordeel verloren en is nu de langzaamste. Al snel blijkt dat de VSC de angel uit de strijd heeft gehaald. Bottas is snel genoeg om Hamilton op afstand te houden, Vettel komt niet meer dichterbij en Verstappen is zijn voordeel kwijt.

Leclerc wil snelste raceronde
Charles Leclerc heeft in de slotfase niets meer te verliezen, dus maakt hij een extra pitstop om een aanval te doen op de snelste raceronde. Op softs en in kwalificatiemodus stamt de Monegask er een perfect rondje uit en pakt hij dat extra punt.

Hamilton geeft niet op
Met nog drie ronden te gaan, laat Hamilton zien dat hij de zege niet zomaar aan zijn teamgenoot schenkt. Hij zit binnen de DRS-seconde en zet zijn teamgenoot nog vol onder druk. Bottas bezwijkt echter niet, houdt zijn teamgenoot ver genoeg achter zich en pakt zijn tweede overwinning van het seizoen.

Goede dag Racing Point en McLaren
In de schaduw van de topteams hebben Racing Point en McLaren ook een goede zondag, met allebei twee auto's in de punten. Perez eindigt als best of the rest, voor Sainz, Norris en Stroll. Räikkönen pakt het laatste punt.

Bottas en Hamilton trots
Vier dubbelzeges op rij – het kan niet op voor Mercedes dat aan het begin van elk raceweekend te horen krijgt dat Ferrari sneller is. De mannen zijn dan ook trots. "Het is geweldig om deel uit te maken van dit team, het is ongelofelijk wat we presteren. Ik stond de hele race vol onder druk van Lewis, ik was blij dat ik de race was afgelopen."

Zijn teamgenoot vult aan: "Dit is echt een teamprestatie. Elk jaar is de honger naar succes groter. Dit is de beste seizoensstart die we ooit gehad hebben. We konden de hele race pushen, dat was ook wel eens leuk. Maar Valtteri maakte geen fout en verdiende de overwinning. Ik heb het gisteren verloren."

Vettel weer niet
Ferrari kon dit weekend de hoge verwachtingen weer niet waarmaken. "Het was helaas weer het maximaal haalbare. Er zit nog veel aan te komen voor de auto, maar het wordt wel tijd dat we ze gaan pakken. In de eerste stint had ik erg veel moeite met de banden. Ze waren te koud, daardoor liepen ze snel schade op, en toen ze eenmaal op temperatuur waren, waren ze al op. Ik maakte me op voor een zware tweede stint, maar toen ging het verrassend goed op de banden. Ik kon Mercedes een beetje onder druk zetten en moest Max nog wel in de gaten houden, maar ik had genoeg snelheid over."

Uitslag Grand Prix Azerbeidzjan
1. Valtteri Bottas, 51 ronden
2. Lewis Hamilton, op 1.524
3. Sebastian Vettel, op 11.739
4. Max Verstappen, op 17.493
5. Charles Leclerc, op 1:09.107
6. Sergio Perez, op 1:16.416
7. Carlos Sainz, op 1:23.826
8. Lando Norris, op 1:40.268
9. Lance Stroll, op 1:43.816
10. Kimi Räikkönen, op 1 ronde

11. Alex Albon, op 1 ronde
12. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
13. Kevin Magnussen, op 1 ronde
14. Nico Hülkenberg, op 1 ronde
15. George Russel, op 2 ronden
16. Robert Kubica, op 2 ronden

Pierre Gasly
Romain Grosjean
Daniil Kvyat
Daniel Ricciardo
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet