Formule 1

Formule 1: Mercedes toch weer vooraan, Verstappen 4e, na kwalificatie met 2 knallers

Bottas


Na een spannende kwalificatie met twee grote klappers, heeft Mercedes toch weer de voorste startrij gegrepen. Ferrari leek in alle trainingen de snelste en zelfs Verstappen rook een kans, maar toen puntje bij paaltje kwam én de baan door zwaar oponthoud flink was afgekoeld, hield Bottas zijn teamgenoot met 0.059 van de pole af. Verstappen start morgen wel als vierde, met dank aan een grote fout van Charles Leclerc, die in Q2 de muur in ging. De sessie ervoor deed Robert Kubica precies hetzelfde. In totaal lag de sessie door deze klappers bijna een uur stil.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Treurig Williams
Het geplaagde Williams-team heeft in Azerbeidzjan niet alleen een treurig, maar ook een duur weekend. Kon George Russel er in de training nog niets aan doen dat de putdeksel tegen zijn bodem aan kletste, in Q1 is Robert Kubica zelf schuldig. In de chicane bij het kasteel raakt hij de vangrail aan de binnenkant en daardoor schiet hij hard rechtdoor in de bandenstapel. Zijn Williams heeft flinke schade, de sessie is meteen afgelopen. En had het verschil gemaakt? Kubica is 4 tienden langzamer dan zijn teamgenoot, en die is nog 1,5 seconde langzamer dan de nummer 18. Wat een treurige situatie bij het roemruchte team.

Het plotsklapse einde aan de sessie geeft twee opvallende uitvallers, maar beide worden op pure snelheid (of gebrek daaraan) geklopt. Renault gaat hier niet lekker, Hülkenberg blijft steken op p18, terwijl zijn teamgenoot zich ternauwernood, vlak voor de rode vlag wordt gezwaaid, veilig weet te rijden naar p15. Ook Romain Grosjean vindt geen snelheid, hij maakt zijn ronde namelijk op tijd af, maar blijft steken op p17. Stroll eindigt op p16.

Leclerc is stupid
Het duurt een kwartiertje extra voordat Q2 begint, zodat de marshalls de vangrail kunnen herstellen. Krap tien minuten in de sessie kunnen ze weer opnieuw beginnen. Dit keer is het Charles Leclerc die op precies dezelfde plek als Kubica de stapels in knalt. Leclerc raakt niet de binnenbocht, maar verremt zich en gaat te diep de bocht in. Met een doffe knal eindigt Leclercs kwalificatie.

Voor Ferrari zijn de druiven extra zuur, want de Italianen leken in de training oppermachtig op dit stratencircuit. Bovendien was Leclerc alle trainingen zijn teamgenoot de baas. Na drie mislukte races en ogenschijnlijk een 1-2 voor het oprapen, is dit een zure appel voor de Italianen. "I am stupid", zegt Leclerc over de boardradio. De fout doet denken aan Verstappen vorig jaar in Monaco. Het voordeel voor Leclerc is dat de races in Baku doorgaans onvoorspelbaarder zijn dan in Monaco.

Als de sessie eindelijk weer van start gaat, staan er nog een kleine acht minuten op de klok. Tijd genoeg voor één run. Verstappen staat eerste en de baan is inmiddels flink afgekoeld. Hij hoeft zich niet zo'n zorgen te maken, en neemt ook geen risico's. Leclerc staat nog vijfde, de kans is aanwezig dat hij startplek 10 bemachtigt. De kans is echter ook groot dat hij morgen uit de pitstraat start.

Vettel staat twaalfde en moet dus wel nog aan de bak. Zijn eerste ronde brengt hem naar p7; het laat zien hoe zeer de baan is afgekoeld.

Het valt voor Ricciardo, Albon, Magnussen en Giovinazzi dan ook niet mee om Sainz en Norris uit de sessie te duwen. Toch slaagt Giovinazzi hier in; hij klimt naar p10. Omdat Norris zijn tijd verbetert en Sainz niet, betekent dit einde kwalificatie voor de Spanjaard. Gasly eindigt de sessie tijdloos – hij moet morgen uit de pits starten omdat hij gisteren vergat naar de weegbrug te rijden en laat Q2 varen.

Kan Verstappen verrassen?
Om 18:40 begint de allesbeslissende derde sessie. Max Verstappen was in de laatste training én in Q2 sneller dan de Mercedessen. Met Leclerc uit de weg lijkt een plekje op de voorste startrij binnen handbereik. Maar zoals al zo vaak dit jaar, stijgt Mercedes in Q3 weer boven zichzelf uit. Verstappen rijdt zijn tijd als eerste, maar ziet Bottas, Vettel en de allersnelste Hamilton voorbij komen.

Al snel blijkt echter ook waarom Verstappen 7 tienden toegeeft: hij is zwaarder volgetankt. Na de snelle ronde volgt een coolingdown-rondje en dan gaat Verstappen opnieuw; lichter en met warmere banden. Deze ronde is beter dan zijn vorige. Het is niet genoeg voor de pole, maar hij springt wel over Vettel en Bottas heen, naar p2.

Verstappen kan geen ronde meer rijden, dus vanuit de pits kan hij toekijken hoe Bottas en Vettel het ervan afbrengen. Vettel heeft in ieder geval vrij baan, maar de Mercedessen zitten midden in de drukte. Dat laatste is opvallend, want de twee laten bij het opgaan van de baan iedereen voorbij rijden. Blijkbaar weegt de slipstream hier zwaarder dan vrij baan.

Vettel komt dus als eerste. Na de eerste sector zit hij onder de tijd van Hamilton. Dat geldt ook voor Bottas. Hamilton zelf is flink langzamer. Na de tweede sector is Vettel een tiende langzamer, Bottas 6 honderdste en komt Hamilton met een paarse sector dichterbij. De run naar het einde is allesbepalend en daar heeft Vettel dus geen slipstream. Hij komt uiteindelijk 0.094 tekort op Hamilton. Bottas flikt het wel, en pakt de pole met 0.059. Hamilton rijdt ook een paarse laatste sector, maar heeft in de eerste sector net te veel verloren en blijft tweede. Verstappen valt dus weer terug naar p4.

"Ik had geen nieuwe banden meer, dus een extra run zat er niet meer in", analyseert Verstappen. "Je zag aan het einde dat die slipstream bij iedereen enorm hielp. Zelf verloor ik 2,5 tiende op dat stuk. Anders had ik dichterbij kunnen zitten, maar goed. De dalende temperatuur had geen invloed op mijn ronde – voor het eerst eigenlijk. Ik had verwacht dat Ferrari mijlenver voor zou liggen, maar dat was dus niet het geval. Dat wordt interessant morgen."

Uitslag kwalificatie Azerbeidzjan
1. Valtteri Bottas, 1:40.495
2. Lewis Hamilton, op 0.059
3. Sebastian Vettel, op 0.302
4. Max Verstappen, op 0.574
5. Sergio Perez, op 1.098
6. Daniil Kvyat, op 1.186
7. Lando Norris, op 1.391
8. Antonio Giovinazzi, op 1.929
9. Kimi Räikkönen, op 2.573
10. Charles Leclerc, geen tijd

11. Carlos Sainz, 1:42.398
12. Daniel Ricciardo, 1:42.477
13. Alex Albon, 1:42.494
14. Kevin Magnussen, 1:42.699
15. Pierre Gasly, geen tijd

16. Lance Stroll, 1:42.630
17. Romain Grosjean, 1:43.407
18. Nico Hülkenberg 1:43.427
19. George Russel, 1:45.062
20. Robert Kubica, 1:45.455

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet