Formula E

Formule E: Nieuws voorafgaand aan de race in Parijs UPD: Wehrlein verliest pole

190428 FE Nieuws

UPDATE 15.15 uur: een uur voorafgaand aan de start komt het nieuws dat Pascal Wehrlein zijn pole-position is kwijtgeraakt. Bij de keuring na afloop van de kwalificatie bleek dat de druk in de Michelin-banden van zijn auto niet conform de voorgeschreven minimumwaarde van 1,6 bar was. Daarmee start Oliver Rowland in de Nissan-e.dams vanaf de eerste plaats. Ook Wehrleins Mahindra-teamgenoot Jerôme D'Ambrosio raakte vanwege een te lage bandenspanning zijn startpositie kwijt.

- Pascal Wehrlein (foto boven) behaalde voor de tweede keer na Mexico de pole-position in de Formule E. In de beslissende Super Pole-sessie voor de zes snelste rijders uit de kwalificatie eindigde de Duitse rijder van het Mahindra-team met een tijd van 1:00,838 minuten bovenaan. Naast Wehrlein op de eerste startrij staat Oliver Rowland van het Nissan-e.dams-team, die in de kwalificatie het snelst was, maar met een fout op zijn vliegende Super Pole-ronde de beste startplaats aan Wehrlein moest laten. Rowlands teamgenoot Sébastien Buemi start als derde, gevolgd door onze landgenoot Robin Frijns in de Envision-Virgin-auto. Venturi-coureur Felipe Massa en Jerôme D'Ambrosio in de tweede Mahindra, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, completeren de top zes.

- De eerste vrije training vanmorgen vroeg werd gekenmerkt door een flink aantal incidenten, waarbij onder andere de beide Envision-Virgin-rijders Robin Frijns en Sam Bird hun auto's beschadigden. Op het nog vochtige asfalt raakte Frijns de controle over zijn auto kwijt en reed de bandenstapels in. Bird was eerder al door Buemi in de rondte getikt en raakte later in de sessie de vangrail. Beide incidenten leidden tot een onderbreking met de rode vlag. Daarvoor had Lucas Di Grassi zijn auto tijdens zijn eerste ronde na het verlaten van de pits ook al tegen de vangrails beschadigd. André Lotterer sloot de sessie als snelste af.

- Voor de tweede vrije training was het wel droog, en prompt waren de gerealiseerde rondetijden van net iets meer dan een minuut zo'n tien seconden sneller dan in de eerste sessie van de dag. Ditmaal was het Panasonic Jaguar-rijder Mitch Evans, die onlangs in Rome zijn eerste overwinning in de serie behalde, die bovenaan de tijdenlijst eindigde. Oliver Rowland en Lucas Di Grassi volgden op de plaatsen twee en drie, voor Lotterer. Terwijl Di Grassi en Robin Frijns na reparatie van de in de eerste training opgelopen schade weer normaal van start konden gaan, moest Sam Bird nog werkloos toezien, want zijn auto kon niet tijdig worden hersteld.

190427 FE Paris Jaguar

- Brian Sellers maakte in de race voor de Jaguar I-Pace Trophy optimaal gebruik van zijn pole-position en behaalde de overwinning. Voorafgaand aan de race trokken al donkere wolken op boven het circuit en al snel kwam er een flinke bui naar beneden, die het voor de deelnemers erg lastig maakte. De wedstrijd kende een tweetal interventies van de safety-car, eerst nadat er de nodige brokstukken op de baan lagen, afkomstig van de auto van Célia Martin, en later toen Caca Bueno na een botsing met Katherine Legge de afgrenzing beschadigd had. Na deze laatste neutralisatie werd de wedstrijd niet meer herstart en met de rode vlag voortijdig gestaakt. Achter winnaar Sellers completeerden Rzadzinski en Jimenez de top drie. VIP-rijder Archie Hamilton (de kleinzoon van oud-Jaguar-fabriekscoureur Duncan) eindigde als twaalfde en laatste.

- Rondom de Formule E-race in Parijs organiseerde het Envision Virgin-team een 'Innovation Summit', waarbij sprekers uit ondermeer de zakenwereld en de politiek refereerden over mogelijke raakvlakken om meer duurzaamheid te realiseren. Ook Sylvain Filippi, de baas van het Envision Virgin-Formule E-team, voerde het woord.

- Citroën, dat via zuster-/submerk DS in de Formule E vertegenwoordigd is, maakte van de internationale mediabelangstelling rondom de Formule E-race in Parijs gebruik om een select gezelschap journalisten alvast een 'sneak preview' te gunnen van de E-concept-car, die het Franse merk ter gelegenheid van het honderdjarig jubileum ontwikkeld en gebouwd heeft. De elektrisch aangedreven auto beleeft op 16 mei tijdens de innovatiebeurs VivaTech in Parijs zijn officiële première.

- Afgelopen maandag, tweede Paasdag, had er op de Ringstrasse in Wenen een demonstratie met een Formule E-auto van het team Audi Sport Abt Schaeffler zullen plaatsvinden. Het evenement was een initiatief van het Oostenrijkse concern Voestalpine, maar uiteindelijk kon het toch geen doorgang vinden."We hebben moeten vaststellen dat het op zo'n korte termijn niet te realiseren viel", stelde Voestalpine in een korte verklaring. Gepland is om de demonstratie nu op een later tijdstip dit jaar te laten plaatsvinden. Zoals al eerder gemeld zijn er initiatieven om Wenen aan de Formule E-kalender toe te voegen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet