Diversen Nationaal

Groeten vanaf de DNRT Paasraces op Zandvoort

14

Afgelopen weekend vonden op het Circuit van Zandvoort de traditionele Paasraces weer plaats. Onder haast zomerse omstandigheden en met veel mooie en vooral goed gevulde startvelden werd het een fraai weekend in de Zandvoortse duinen. Er waren leuke hobby raceauto's maar ook prachtige professioneel gebouwde bolides, voormalige cupraces en een handje vol formule wagens. Ondanks het gebrek aan publiciteit bezochten een paar duizend bezoekers de duinen en de paddocks. Autosport.nl was er natuurlijk ook weer bij en maakte op de zondag deze afwisselende reportage.


Tekst en foto's: Niels van der Peet en Erik van der Schaaff

1


Bij de Paasraces horen paaseitjes

paasraces2019-4

En de paashaas niet te vergeten natuurlijk! Deze Westfield rijder had Zoef de paashaas aan zijn auto gebonden voor wat haastige rondjes over het asfalt.

paasraces2019-5

Het was zonovergoten op zondag, dus bij het opstellen een paraplu als bescherming tegen de felle zon.

paasraces2019-1

Het leken wel de Jumbo Racedagen met zoveel Paasgele Citybugs in de paddock. Ruim 25 kwamen er aan de start, na afloop was er één bolide rijp voor de sloop en een stuk of wat hadden schade opgelopen. Ja, er werd gestreden, daar is niets op tegen. De schade ontstond door een mix van jonge overmoed en gebrek aan ervaring. Dat zagen we in andere cups vaak anders.

3

Overstuur aan het begin van het Scheivlak, gas los en na twee zwiepers frontaal de bandenstapels in om terug de baan op te rollen. Er was stof, veel stof. Zelfs een geharde fotograaf hield zijn hart vast. Na een tiental seconden was de stof wat opgetrokken en kwam de geschrokken rijder de auto uit gestrompeld.

4

Complimenten aan de mannen en vrouwen van de OCA op alle posten, maar voor de bemanning van post 9, na de flinke klap in het bijzonder.

Reacties

    • 5
    • 0
     
    Dirk 23 april 2019 12:58

    Geweldig, cup racen zoals het hoort! Ik had verwacht dat de MX-5 Cup meer te lijden zou hebben met het feit dat er een nieuwe MX-5 Cup is. Goed om te zien dat het veld nog steeds prima is.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 april 2019 18:15

    Peugeot ging eraf in het schijvlak en over de kop , hij werd ietswat vreemd oo zijn kant weggesleept vandaar al het grind

    • 0
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 23 april 2019 22:38

    Tja de paasraces wat zal ik hier eens over zeggen. Vroeger gewoon op maandag verreden. Vroeger ook gewoon de aftrap van de Nederlandse autosport. Vroeger ook rustig 25000 toeschouwers. De tranen springen in je ogen als je deze reportage bekijkt. Genoeg over vroeger. Nu de toekomst mogelijkheden. Want de hamvraag blijft natuurlijk gaan we hier over exact 1 jaar een compleet formule 1 veld loslaten op deze hopeloos vervallen racebaan ??? Het zal mij benieuwen...

    • 2
    • 0
     
    Willem J. Staat 24 april 2019 00:37

    Uit Kostenoverwegingen worden de Paasraces op achtereenvolgende dagen gereden. En uit deze overwegingen heeft het weinig zin om op een locatie aanwezig drie dagen aanwezig terwijl er maar twee dagen activiteiten zijn. Dit brengt in onze huidige tijd vaak extra reis/verblijfkosten met zich mee waar niemand op zit te wachten. Het enige land waar ze nog fatsoenlijke Paasraces kenden warend de Coupe de Paques op Nogaro voor de FFSA GT4, Peugeot Cup en F4. En die werden overigens op zondag/maandag verreden. Tja, vroeger had je de F2/F3000 Easter Meeting op Thruxton(waar ik meermaals geweest ben) of zelfs F3/BTCC op Brands Hatch. Het resultaat van minder Europese Paasraces? Tja, de sport heeft zich kapot georganiseerd. F2/F3 rijden in het F1 bijprogramma. Alleen de F4 ontbreekt daar nog. Maar dat gaat vast nog komen. Circuitexploitanten hebben dan nog weinig mogelijkheden toch. Vroeger hadden we nog zoiets als een DTCC, Dutch Powerpack etc. Maar aangezien de importeurs al jaren niet meer meespelen en de nationale Formule Ford/Renault kampioenschappen zijn weggekwijnd heb je nog weinig mogelijkheden om events met "uitstraling" te organiseren. Het blijft bij amateursport of streetracing events of zoiets. En in het voormalige Britse racemekka hadden ze op Oulton Park GT's en iets dat voor F3 door moet gaan. En op Brands Hatch hadden ze Paasraces voor Trucks afgelopen weekend. Welcome into the real world. Het is buiten onze landsgrenzen niet veel anders. De tijden zijn veranderd en vroeger was het toch beter.......

    • 3
    • 0
     
    Dirk 24 april 2019 08:22

    En als ik de reportages op deze site zie over de vroege jaren 90 met de Ascona Cup, AX Cup, Squadra Bianca. DNRT Paasraces doen daar zeker niet voor onder!

    • 0
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 24 april 2019 10:49

    Dirk ik weet niet wat jou geboortejaar is maar geloof me. 12 rondjes AX cup waren spannender dan 2 dagen DNRT gestuntel. Blijft de hamvraag gaan we hier over exact 1 jaar een compleet formule 1 veld loslaten ? Volgens Eric Weijers is het rond.

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 24 april 2019 12:14

    Het leek aanvankelijk een goed idee om weer een duidelijke ladder naar de formule 1 te krijgen van F4-F3-F2-F1 ipv een wildgroei aan klasses. Alleen in de praktijk is zelfs de laagste trede F4 al veel te duur.. Maar aan de andere kant voor een meer betaalbare klasse als formule rp1 bleek in Nederland ook al niet voldoende animo. Hoe zou je formule wagens terug kunnen krijgen op een nationaal nivo? Formule Ford Kent? Formule Libre?

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 24 april 2019 13:57

    Vriend waar heb je het in hemelsnaam over.

    • 0
    • 0
     
    Gixxer17 24 april 2019 14:21

    DNRT blijft de leukste manier om hard te rijden voor een goede prijs zonder kamikazepiloten. Zaterdag was het veld met E30's en Compact 318's zo groot dat de Compacts bij de Volvo's en Alfa's in het veld werden gezet. Formule klassen blijven echter een zorgenkindje, Formule Ford was toch de best betaalbare klasse, maar zelfs die velden werden steeds kleiner.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 april 2019 15:40

    Laten we blij zijn met het DNRT, low budget racing met enorme startvelden. Alleen jammer dat ze altijd voor een lege bühne rijden. Als toeschouwer heb je er trouwens niet zoveel aan zonder raceprogramma en commentator. Meer publiciteit zou zeer welkom zijn! Die 'paar duizend toeschouwers' heb ik overigens niet gezien.

    • 2
    • 0
     
    Drrrrkkk 24 april 2019 17:11

    Vroeger, toen hadden we tenminste nog paardenrennen. En daar deden veel paarden aan mee joh. En de uitslagen werden gebeiteld in steen. Vroeger!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 april 2019 18:27

    Geen gek idee hoor paardenrennen met Pasen. Om nu het hele jaar op die max Verstappen dagen te wachten.

    • 1
    • 0
     
    TheNextGeneration 27 april 2019 22:47

    Alles was mooier vroeger? Als ik vorig weekend naar de startvelden keek denk ik dat we zeer tevreden mochten zijn! Spannende races, alles dicht bij elkaar. Zoals vroeger wordt het nooit meer, maar eigenlijk is dit ook wel heel erg mooi