Supercar Challenge

Supercar Challenge: Neil Primrose wint race 2 op Magny-Cours, top 3 GT’s binnen één seconde met debutant Max Weering als winnaar

600-header-Start

Waar Neil Primrose gisteren zijn poleposition niet kon benutten was hij in race 2 genadeloos. Met een snelste ronde van 1:40.000 was de Norma niet bij te houden voor de GT's en de andere prototypes. Max Weering, gestart vanaf P5, reed een hele sterke race en wist twee ronden voor de finish de leidende positie in de GT-divisie over te nemen van John de Wilde, die de gehele race op kop had gereden. De spanning bij de GT's was tot op de finish om te snijden, de top 3 finishte binnen 0,9 sec met Weering voor De Wilde en Bob Herber op 3. In Supersport 1 kwamen Max Veels en Jacky van der Ende ruim voor Dennis de Borst en Stan van Oord over de finish. Met Thijmen Nabuurs en Lorenzo van Riet als derde is daarmee het hele podium voor Leon Cupra-coureurs. In Supersport 2 wonnen Maxime Oosten en Milan Teekens ook race 2, voor Remco de Beus, Nicolas Delencre viel voortijdig uit. Henk Tappel wist zijn BMW Zilhouette nu heel te houden en won de Sport-klasse, voor Rob Nieman en Chris Voet en Bart van den Broeck. Zowel coureurs als organisatie kijken tevreden terug op de openingsraces op circuit Magny-Cours.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR


start


Bij de rollende start gaat de Norma van Neil Primrose niet direct voluit, Bob Herber op positie twee komt daardoor net een paar centimeter eerder over de startlijn, wat hem een tijdstraf van vijf seconden extra bij de pitstop oplevert. John de Wilde profiteert en neemt de leiding over, voor Herber en Primrose. Waar verwacht werd dat de Norma snel zou weglopen gaat het dus heel anders, want Primrose heeft moeite om de twee Porsches voor hem voorbij te komen. Pas in ronde 6 lukt het hem om Herber te passeren. De Wilde moet zich zelfs pas in ronde 10 gewonnen geven, maar dan rijdt de Norma inderdaad weg van zijn achtervolgers. Het is mooi om te zien dat de GT-coureurs erg aan elkaar gewaagd zijn, ze blijven tot aan de pitwindow redelijk dicht bij elkaar, met De Wilde voor Herber en Jos Jansen en debutant Max Weering op de vierde positie bij de GT's. De problemen die de Lamborghini gisteren nog leek te hebben zijn nu voorbij, Weering rijdt uitstekend en hij kan de strijd met de Porsches zeker aan.

  Veels

In Supersport 1 heeft Max Veels de koppositie overgenomen van Dennis de Borst, die wel zicht houdt op zijn teamgenoot. Thijmen Nabuurs rijdt derde en ook de andere coureurs in Supersport 1 blijven goed bij elkaar.
Remco de Beus weet in de vierde ronde in Supersport 2 de leiding over te nemen van de vanaf pole gestarte Maxime Oosten. Vier ronden later valt De Beus echter terug naar de derde positie, met Oosten weer op kop en Nicolas Delencre achter hem.

  Nieman

Rob Nieman heeft in de Sport-divisie de leiding overgenomen van Henk Tappel, Chris Voet ligt derde.

In de elfde ronde is er een touché tussen de Peugeot 308 Cup van Delencre en de BMW Zilhouette van Oosten. Oosten kan verder, met wat schade aan de achterzijde, Delencre staat stil langs de baan, moet opgeven en wordt weggesleept. Er is tijdelijk geel in bocht 8 tot de auto van Delencre in veiligheid is gebracht. De wedstrijdleiding bekijkt de beelden van het incident nauwlettend, oordeelt dat het een race-incident is en deelt geen straf uit. Oosten valt wel terug naar de tweede positie in Supersport 2, achter De Beus.

  DeBorst

Dennis de Borst komt na het openen van de pitwindow als eerste binnen. De Seat Leon Cupra moet na de zege in race 1 nu 15 seconden extra stilstaan en wanneer alle pitstops gemaakt zijn blijkt Stan van Oord, die het stuur heeft overgenomen, op de vierde positie in Supersport 1 te liggen. Jacky van der Ende neemt het stuur over van zijn pupil Max Veels, hij behoudt de leiding en weet achter zich Lorenzo van Riet die het stuur heeft overgenomen van Thijmen Nabuurs. Marcel van de Maat rijdt op de derde positie.

  Weering

Op kop loopt Primrose per ronde zo'n vier seconden weg van de GT's. De Wilde rijdt nog altijd op kop bij de GT's, maar kort achter hem rijdt de Lamborghini van Weering, die steeds beter zijn draai lijkt te vinden. Herber is door de pitstop met extra vijf seconden tijdstraf teruggevallen naar de vierde plaats, met kort achter hem Jansen.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet