24H Series

Hankook 12H Spa pas in slotfase beslist met winst voor Bohemia Energy racing with Scuderia Praha

Winner Overall GT Scuderia Praha 800pix

De Hankook 12H Spa van dit jaar eindigde met een van de spannendste beslissingen in de historie van de 24H Series. Pas in de laatste drie minuten van de twaalf-uursrace wist de Bohemia Energy racing with Scuderia Praha-Ferrari 488 GT3 (#11, Jiří Písařík / Josef Kral / Matteo Malucelli) de Herberth Motorsport-Porsche 991 GT3 R (#91, Daniel Allemann / Ralf Bohn / Robert Renauer) te passeren en zo de overwinning voor zich op te eisen.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Met nog vijf minuten te gaan in de race reed Herberth Motorsport aan de leiding, maar een vermoedelijk probleem tijdens de laatste snelle 'splash-and-dash'-tankstop zorgde voor net genoeg oponthoud voor de Porsche met het startnummer 911 dat de Ferrari kon passeren en daarmee in de voorlaatste ronde de leiding kon overnemen. Na een totaal van 250 ronden op het 7.004 kilometer lange Circuit de Spa-Francorchamps kwam Matteo Mallucelli als winnaar over de eindstreep, slechts 7,8 seconden voor Ralf Bohn.

"Ik geloof dat ik zojuist een hartaanval had", grapte Jiří Písařík tegen Joe Bradley van Radiolemans.com. "Dit was gewoon geweldig! Na de pitstop bedroeg het verschil slechts een halve seconde. Ongelooflijk!"

"Het was mega!", stemde ook Písaříks teamgenoot Josef Kral mee in. "Het team heeft het geweldig gedaan, want uiteindelijk kwam het neer op duizendsten van een seconde en de laatste paar liter. Ik ben geweldig blij! Herberth Motorsport heeft het vandaag ook bijzonder goed gedaan, complimenten voor hen!"

  Impression 12H SPA 2 800pix

Met dit succes heeft Bohemia Energy racing with Scuderia Praha de leiding in de tussenstand van het European Championship 2019 in de GT-divisie stevig in handen. Herberth Motorsport aanvaardt de thuisreis vanuit Spa-Francorchamps met de overwinning in de klasse A6-Am en de fel bevochten tweede plaats algemeen.

"Happy Easter!" begon een genereuze Ralf Bohn. "Het was voor ons toch een geweldige race. We hadden een goede auto, en vergeet niet dat we streden tegen een professioneel team. Daardoor zijn we desondanks blij met onze tweede plaats."

  Impression 12H SPA 800pix

De derde plaats algemeen was voor de PHOENIX RACING-Audi R8 LMS (#5, Frank Stippler / Vincent Kolb / Kim-Luis Schramm / Ivan Pareras) na een sensationele comeback. De Audi reed gedurende het eerste uur van de race comfortabel in de top drie, maar viel vervolgens ver terug als gevolg van een lekke band. De WRT-Audi R8 LMS (#27, Stanislav Minsky / Steijn Schothorst / Marco Seefried / Rik Breukers), die zich in de beginfase ook ontpopte als een kanshebber op de zege, bejaalde de laatste podiumplaats in de klasse A6-Pro.
De CP Racing-Mercedes-AMG GT3 (#85, Charles Putman / Charles Espenlaub / Joe Foster) finishte na een goed weekeinde als vierde algemeen en als tweede in de klasse A6-Am. De derde plaats in de klasse was voor de HB Racing by Herberth Motorsport-Ferrari 488 GT3 (#41, Jürgen Häring / Taki Konstantinou / Tim Müller / Alfred Renauer), die na een lekke band in het laatste uur terugviel naar de vijfde plaats in het algemeen klassement.

  Verderop in het veld eindigde Modena Motorsports-Porsche 991-II Cup (#916, John Shen / Francis Tjia / Philippe Descombes / Benny Simonsen) voor Teichmann Racing (#903, Scott Marshall / Tommy Gråberg / Hans Holmlund) en behaalde zo de overwinning in de 991-klasse. Na een indrukwekkende prestatie eindigden de Porsches respectievelijk als negende en tiende algemeen. Een vroege kanshebber voor de klassezege, de Porsche Lorient Racing-Porsche 991-I Cup (#911, Jean-François Demorge / Gilles Blasco / Mathieu Pontais / Frédéric Ancel) werd uiteindelijk als derde geklasseerd.


De JR Motorsport-BMW M3 F80 (#202, Ted van Vliet / Ward Sluys / Michael Verhagen) kwam in de klasse SPX met een groot uitvalpercentage als enige rijdend aan de finish. De tweede en derde plaats in de klasse ging naar de beide MARC II V8's van Vr Racing by Qvick Motors (#709, Tom van Rompuy / Erik Qvick / John Rasse) en Cor Euser Racing (#717, Cor Euser / Einar Thorsen), maar geen van beide kwam verder dan twee derde van de totale afstand in Spa.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet