Formule 1

Formule 1: Weer dubbelzege Mercedes in 1000e GP, Verstappen niet verder dan 4e

Hamilton

Met Lewis Hamilton op kop heeft Mercedes zijn derde dubbelzege in evenzoveel races in 2019 behaald. In tegenstelling tot in Bahrein was dit nu wel op basis van eigen kracht: Mercedes was dominant en de dubbelzege kwam geen seconde in gevaar. Ferrari daarachter maakte het zichzelf moeilijk met onnodige teamorders – uiteindelijk werd Leclerc opgeofferd om Vettel voor Verstappen te houden. Dat lukte. Verstappen kon één keer in de aanval gaan, maar verloor het gevecht van de Duitser.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Na het kwalificatiefiasco is Max Verstappen extra gebrand om vandaag de Ferrari's in te halen. Dat zal niet meevallen, aangezien hun topsnelheid onovertroffen is. De start biedt een uitgelezen mogelijkheid, maar Verstappens voorbereiding is niet ideaal. Verstappen spint in de opwarmronde. Het is erg koud – de spin laat zien hoe moeilijk de medium banden het hebben.

Verstappens spin heeft geen weerslag op de start, want de Nederlander komt prima van zijn plek. Van de twee Mercedessen op kop komt Lewis Hamilton het beste weg, hij duikt als leider de eerste lange doordraaier in. Vettel is beter weg dan Bottas en wordt naar de buitenkant geduwd. Dat komt hem duur te staan, want teamgenoot Leclerc pakt de binnenbocht en gaat er met de derde plek vandoor. Verstappen daarachter blijft Gasly voor, die op softs rijdt. De Nederlander kan niet aanvallen bij de Ferrari's.

In het middenveld sandwicht Kvyat de beide McLarens. Hij glijdt eerst met onderstuur tegen Sainz aan. Het contact is zo flink dat Kvyat nog verder naar buiten stuitert en Norris torpedoot. Kvyat kan opmerkelijk genoeg door zonder pitstops, McLaren draait even overuren. De Rus krijgt een drivethrough.

Teamorders brengen Ferrari in problemen
In de openingsfase lijkt Sebastian Vettel sneller te zijn dan zijn teamgenoot. Hij komt gemakkelijk dichtbij – gaat Ferrari ingrijpen? Het team heeft aangegeven bij 50/50-situaties Vettel het voordeel te geven. Het team brengt het subtiel: "Charles, rij wat sneller, anders moet je Sebastian voorbij laten." Leclerc is er niet blij mee, want hij is zijn banden aan het sparen. Toch laat hij uiteindelijk Vettel voorbij.

Vettel

Vervolgens bewijst Leclerc zijn gelijk: hij volgt Vettel net zo gemakkelijk als toen de rollen omgedraaid waren en lijkt nu de snellere. "En wat nu?", vraagt de Monegask cynisch. Even later: "Nu ben ik sneller." Het is duidelijk dat hij in race drie al minder blij is met de teamorders dan bij de openingsrace in Melbourne. Dit kon nog wel eens een interessant jaar worden bij Ferrari.

De oplossing voor Ferrari lijkt simpel: laat de twee gewoon racen. Maar dat is tegen de natuur van het Italiaanse team. Verstappen zit intussen al de hele race op zo'n twee seconden achter de Ferrari's. Die hoeven alleen naar elkaar en naar achteren te kijken, want de Mercedessen zijn er al lang en breed vandoor.

Verstappen sparks

Undercut Verstappen
Zo dicht achter beide Ferrari's heeft Verstappen de macht in handen om een undercut te doen. Met een goede stop krijgt Verstappen mediums aangemeten. Het enige nadeel voor de Nederlander is dat hij achter Ricciardo en Perez terechtkomt en dus niet helemaal voluit kan gaan.

Ferrari reageert, maar kan niet beide mannen tegelijk binnenhalen. De keuze valt op kopman Vettel en dat is de goede keuze. De Duitser komt vlak voor Verstappen weer de baan op. Verstappen is echter warm en gaat direct in de aanval. In dezelfde hairpin als waar Verstappen vorig jaar tegen Vettel aan reed, remt hij nu weer extreem laat. Nu haalt de Nederlander de bocht wel, zij het ternauwernood. Vettel snijdt echter terug, duwt Verstappen een beetje op het gras en pakt de plek weer terug. Een cruciale actie van Vettel, want nu zijn zijn banden meteen goed warm en kan hij een gat slaan. Verstappen zal weten dat dit misschien wel zijn enige kans was.

Voor Leclerc heeft het nu geen zin meer om te stoppen, dus Ferrari wacht wat langer. Het werpt Leclerc terug naar p5, tien seconden achter Verstappen. De Mercedessen hebben geen druk en maken veilige stops. Leclerc komt daarna en valt terug naar de vijfde plek, tien tellen achter de Nederlander.

Leclerc

Plan B Leclerc
Charles Leclerc is na de stops de snelste man op de baan. Hij komt met grote stappen dichter bij Verstappen, die helemaal niet zo'n lekker tempo heeft op de harde band. Ferrari schakelt naar plan B.

Red Bull wacht niet af tot Leclerc op Verstappens staart is en haalt met nog 20 ronden te gaan Verstappen weer binnen. Hij krijgt weer mediums, waar de Red Bull lekkerder op ging.

Ferrari reageert en haalt Vettel weer als eerste binnen. Logisch, en Vettel heeft ruimschoots genoeg marge. Mercedes etaleert vervolgens even een perfect staaltje teamwork: het haalt Hamilton en Bottas tegelijk binnen en stuurt beide in drie seconden weer weg.

Leclerc blijft lang doorrijden. Wat is Ferrari's plan B? Een eenstopper of een korte laatste stint? Het goede antwoord is het laatste, niet eens op softs maar op mediums. Leclerc wordt opgeofferd voor Vettel, moet Bottas zo lang mogelijk ophouden, helpt daarna Vettel nog even met DRS en stopt dan. Hij komt 15 tellen achter Verstappen terug de baan op. Zijn race is gestreden, hij kan zijn tweede viool naar huis gaan brengen.

Gasly

Laatste punten
Leclerc is wel wat sneller dan Verstappen, maar niet snel genoeg om dat gat te dichten. Daarmee is de strijd om de eerste vijf posities wel gestreden. P6 is ook veilig voor Pierre Gasly. Veertig seconden achter zijn teamgenoot, maar in ieder geval op p6. Gasly zit in zulk niemandsland dat hij nog naar binnen mag om op softs een aanval te doen op de snelste raceronde. Dat lukt; eindelijk een hoogtepuntje voor Gasly.

Om p7 tot 9 is het nog een beetje spannend. Ricciardo ligt voorop, Perez en Räikkönen zitten niet ver achter hem. Dat gat wordt in de laatste ronden echter niet kleiner maar groter, waardoor dit ook de finishvolgorde wordt. Het laatste punt is wel nog een vermelding waard: Alex Albon crashte zaterdag in de training, startte vanuit de pits, maar houdt nu Grosjean achter zich en gaat met een puntje naar huis.

Hamilton aangenaam verrast
In Bahrein was de overwinning van Mercedes nog een cadeautje, vandaag waren ze ongenaakbaar. "Toen we hier kwamen wisten we niet waar we zouden staan ten opzichte van de Ferrari's. De vorige keer waren zij snel, nu wij. Deze 1-2 is extra speciaal in de 1000e GP. De start maakte het verschil, daarna was het redelijk simpel."

Bottas

Eén moment
Voor Bottas kostte één momentje hem de race. "Ik had te veel wielspin bij de start, de baan was vuil en daarbij verloor ik het. Het zijn kleine details die het op dit niveau bepalen. We hebben als team drie perfecte weekenden gehad, dat maakt wel trots. Maar ik ben wel de leiding in het kampioenschap kwijt. Maar ik kom wel weer terug."

Vettel had lol met Max
Sebastian Vettel staat vooral teleurgesteld op het podium. "Ik ben blij dat ik op het podium sta, maar baal dat we de Mercedessen niet konden volgen. Vanaf de start waren ze weg. Ik had wel een leuk duel met Max. Max kennende wist ik dat hij zou aanvallen en ik verwachtte al dat hij de binnenbocht zou kiezen. Ik koos dus om terug te steken. Ik had een klein momentje, maar mijn opzet slaagde. Dat was een leuk duel, maar we hoopten eigenlijk hier om de overwinning te strijden."

Over de teamorders hield de Duitser zich uiteraard op de vlakte. "Achter Charles had ik het gevoel sneller te zijn. Eenmaal ervoor kon ik echter mijn ritme niet zo vinden. Ik had een paar momentjes en daardoor verloor ik mijn voorsprong."

Uitslag Grand Prix China
1. Lewis Hamilton, 56 ronden
2. Valtteri Bottas, op 6.552
3. Sebastian Vettel, op 13.744
4. Max Verstappen, op 27.627
5. Charles Leclerc, op 31.276
6. Pierre Gasly, op 1:29.307
7. Daniel Ricciardo, op 1 ronde
8. Sergio Perez, op 1 ronde
9. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
10. Alex Albon, op 1 ronde

11. Romain Grosjean, op 1 ronde
12. Lance Stroll, op 1 ronde
13. Kevin Magnussen, op 1 ronde
14. Carlos Sainz, op 1 ronde
15. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
16. George Russel, op 2 ronden
17. Robert Kubica, op 2 ronden
18. Lando Norris

Daniil Kvyat
Nico Hülkenberg

Reacties

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 april 2019 11:30

    Niet verder dan 4de. Korte samenvatting van de race die ik zojuist bekeken heb. Max maximaal. Mercedes veel dominanter dan in 2018. Ferrari worstelt weer met zichzelf. Tom Coronel was weer mega irritant en voorspelt dat leclerc de race gaat winnen. ( Kan die man niet lekker thuis blijven aub... ) Renault valt weer uit. Haas valt weer terug in de race. Force India ging best redelijk. Kvyat moest weer brokken maken. Albon en Raikkonen erg sterk. Williams weer laatste. McLaren was onzichtbaar helaas. Norris komt er wel. Is snel genoeg. Tot over 2 weken. Fijne zondag...

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 april 2019 12:44

    Viel niet mee om wakker te blijven, dull as ever. Zelfs op het lange rechte stuk weinig inhaalacties met dat verderfelijke DRS.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 april 2019 16:40

    Deze 1000e GP was nou niet bepaald een reclame voor de Formule 1, wat een saaie vertoning weer.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 15 april 2019 10:29

    Dat laatste dacht ik ook al, ze wisten al tig jaar dat dit er aan zat te komen, konden ze de 1000e GP dan niet op een circuit doen met historie en er een heel event van maken? Gemiste kans, deze race was geen reclame voor de sport.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 april 2019 10:47

    Tijdens een race in slaap gevallen......snurk

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 april 2019 11:18

    Naast dat de race zelf niet spannend was, verbaasde ik mij over het gebrek aan aandacht en speciale activiteiten rondom de 1000e race. Ik had wel wat leuke extra's verwacht (race in het voorprogramma met oud f1 coureurs, tentoonstelling van oude kampioenschapswagens, ludieke race/sport met alle huidige coureurs,.....)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet