Sportscars

Sportscars: Albuquerque/Barbosa winnen Long Beach, Porsche-succes Vanthoor/Bamber in GTLM

190413 IMSA race Finish
De Mustang Sampling-Action Express-Cadillac DPi komt als winnaar over de eindstreep

Het Portugese duo João Barbosa/Filipe Albuquerque won met de Mustang Sampling-Action Express-Cadillac DPi de Bubba burger Sports Car Grand Prix at Long Beach, de derde ronde van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship en met een duur van 100 minuten tevens de kortste wedstrijd van het seizoen. De beide Penske Racng-Acura DPi's van Ricky Taylor/Helio Castroneves en Juan Pablo Montoya/Dane Cameron eindigden als tweede en derde. Minder succes was er voor Renger van der Zande en teamgenoot Jordan Taylor in de nummer 10-Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi: Van der Zande raakte vlak na het begin van zijn stint de muur en zo was de uitval een feit. In de GTLM-klasse ging de winst naar de Porsche 911 van Laurens Vanthoor en Earl Bamber, voor de beide Corvettes van Jan Magnussen/Antonio Garcia en Oliver Gavin/Tommy Milner.

Tekst: René de Boer (vanuit Long Beach, Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, Rebocar

Voor het Mazda Team Joest was er weinig rust voor de race, want na de crash van Jonathan Bomarito gisteren in de kwalificatie bleek de ophanging de monocoque te hebben beschadigd, waardoor een nieuw chassis moest worden opgebouwd. Dat betekende een nacht doorhalen voor het Duits/Amerikaanse team, maar de nummer 55-Mazda DPi stond er voor de race weer in optima forma bij. Met zo'n korte raceduur was de strategie in Long Beach uiteraard van het grootste belang, temeer omdat inhalen op het op vele plaatsen smalle circuit uitermate lastig is.

De start verliep zonder problemen, maar al in de eerste ronde raakte Jon Bennett de controle over zijn CORE-Nissan-DPi kwijt en crashte in de bandenstapels, wat de eerste 'full course yellow' tot gevolg had. Nadat de auto was verwijderd, kon de race worden voortgezet, maar even later ging het mis voor Jonathan Bomarito in de nummer 55-Mazda, die in de rondte ging na een spectaculaire situatie met drie auto's naast elkaar, naast de Mazda ook de WTR-Cadillac met Jordan Taylor en de nummer 6-Penske-Acura met Juan Pablo Montoya. Taylor was voortvarend gestart vanaf de zevende plaats en was bij de neutralisatie al vierde, maar kreeg even later een drive-through vanwege inhalen onder geel.

Het was opnieuw de nummer 55-Mazda, na een vroege stop met Harry Tincknell achter het stuur, die verantwoordelijk was voor de volgende neutralisatie, zo'n 35 minten na de start. Tincknell kwam met een technisch probleem op de baan tot stilstand. De Brit kon weliswaar na korte tijd weer verder rijden, maar toen werden de gele vlaggen al gezwaaid. Vrijwel alle teams benutten de neutralisatie voor een pitstop, behalve de Juncos-Cadillac van Will Owen en Kayle Kaiser en de nummer 77-Mazda van Oliver Jarvis en Tristan Nuñez, die daarmee prompt de eerste twee plaatsen in handen kregen. Een opvallend incident was er voor de nummer 31-Whelen-Action Express-DPi van Felipe Nasr en Pipo Derani, waar bij de pitstop het rechter voorwiel niet goed bleek te zijn bevestigd, waarop het wiel eraf liep en de auto een extra pitstop moest maken.

190413 IMSA race Zande
De inzet van Van der Zande en Taylor bleef onbeloond

Met nog 55 minuten te gaan werd de race weer vrijgegeven. Vijf minuten later was de race over voor Renger van der Zande, die net de WTR-Cadillac had overgenomen van Jordan Taylor. Bij het aanremmen van bocht 9 raakte hij de controle over de auto kwijt en raakte met de linker kant de muur. "Ik remde, maar daarbij blokkeerde het rechter voorwiel. Het zou kunnen dat de banden nog wat koud waren, waardoor de spanning nog niet helemaal op het ideale niveau was. Vervolgens kon ik de auto niet meer voldoende afremmen en ging ik de muur in. Dat risico is op een stratencircuit groot. Ontzettend balen natuurlijk, want na de problemen van gisteren hadden we de afstelling flink gewijzigd en in de race zat de snelheid er aan behoorlijk goed in. Het spijt me vooral enorm voor het team."

Nadat voorin het veld ook de Juncos-Cadillac en de Mazda hun pitstop gemaakt hadden, kwam Filipe Albuquerque met nog een halfuur te gaan aan de leiding en reed vervolgens de overwinning naar huis. Die kreeg hij bepaald niet cadeau, want Ricky Taylor kwam in de nummer 7-Penske-Acura zienderogen dichterbij. Mede geholpen door wat GT-auto's wist Albuquerque echter Taylor achter zich te houden en behaalde zo de zege, voor de beide Penske-Acura's. De nummer 77-Mazda van Jarvis en Nuñez eindigde op de vierde plaats, voor de JDC Miller Motorsports-Cadillac van Simon Trummer en Stephen Simpson.

190413 IMSA Race 912
Ondanks een kapotte diffusor wonnen Porsche-rijders Vanthoor en Bamber de GTLM-klasse

In de GT-klasse domineerde Porsche vrijwel de gehele wedstrijd, al moest het Duitse team na de neutralisatie en de pitstops kortstondig de nummer 66-Ford met Dirk Müller voor zich dulden. Het Ford-team had net voor de neutralisatie zijn stop gemaakt, waarop Müller de leiding in handen had toen alle andere GT's tijdens de neutralisatie stopten en achter hem weer de baan op kwamen. In het onderlinge duel tussen de beide Porsches passeerde Earl Bamber in de nummer 912 vrij snel na de stops Patrick Pilet in de 911 en maakte vervolgens jacht op Dirk Müller in de Ford. Met nog zo'n drie kwartier te gaan plaatste Bamber de eerste aanval, reed een halve ronde lang zij aan zij met Müller, die aanvankelijk nog het gas erop hield. Een ronde later echter was Bamber wel succesvol en kon zo de leiding overnemen.

Makkelijk was het voor de Porsche-rijders echter geenszins: "Al in de tweede ronde reed Oliver Gavin tegen de achterkant van mijn auto aan, waardoor de diffusor losraakte", gaf Laurens Vanthoor te kennen. Na de rijderswissel begon het onderdeel steeds meer te flapperen, wat voor Earl Bamber het rijgedrag niet optimaal maakte, maar niettemin slaagde de Nieuw-Zeelander erin om Dirk Müller achter zich te houden en zo de overwinning veilig te stellen. "Uiteindelijk ging het er alleen nog maar om, de auto op de een of andere manier aan de finish te brengen", zei Bamber opgelucht. "Ik heb echt gebeden dat de diffusor er niet af zou vallen. Gelukkig bleef hij erop zitten!" Voor Porsche was het na de zege in Sebring de tweede IMSA-overwinning op rij.

190413 IMSA race Ford schade
De Ford van Müller/Bourdais wordt met schade teruggebracht naar de paddock

Daarachter eindigden de beide Corvettes op de plaatsen twee en drie, nadat Dirk Müller in de laatste ronde langzamer werd vanwege een lege brandstoftank en Corvette-rijder Jan Magnussen de Ford raakte, die vervolgens achterwaarts de muur in ging. Zo werden Magnussen en Garcia nog tweede, voor Gavin en Milner. De onfortuinlijke Müller werd samen met Sébastien Bourdais als vierde geklasseerd, voor de tweede Porsche van Patrick Pilet en Nick Tandy, die met Pilet aan het stuur mede vanwege gebrek aan grip duidelijk snelheid tekort kwam.

190413 IMSA Long Beach uitslag race

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet