IndyCar

IndyCars: Alexander Rossi voor tweede jaar op rij op pole in Long Beach

190413 Indy Rossi
Alexander Rossi was in de straten van Long Beach een klasse apart in de kwalificatie

Voor het eerst dit seizoen kwalificeerde Alexander Rossi zich op de pole-position in de NTT IndyCar Series. In de Firestone Fast Six op het stratencircuit van Long Beach reed de Andretti Autosport-rijder uit Californië met 1:06,4811 minuten de snelste tijd en herhaalde daarmee zijn Long-Beach-pole van vorig jaar. Scott Dixon reed namens het Ganassi-team de tweede tijd, voor Penske-rijders Will Power en kampioenschapsleider Josef Newgarden.

Tekst: René de Boer (vanuit Long Beach, Twitter: @renedeboer)
Foto's: IndyCar

De kwalificatie in Long Beach bestond uit twee afzonderlijke heats van tien minuten, waarvan de snelste zes rijders doorgingen naar Q2. Dat was opnieuw een sessie van tien minuten met in totaal dus twaalf deelnemers, van wie de zes snelsten mochten deelnemen aan de Fast Six-sessie van zes minuten.

Q1: Sato en Dixon bepalen tempo
Takuma Sato was met een tijd van 1;07,7245 minuten het snelst in de eerste heat, voor Ryan Hunter-Reay, Josef Newgarden, Graham Rahal, Will Power en Tony Kanaan. Laatstgenoemde zorgde met een crash in bocht 6 één minuut voor het einde voor de rode vlag. Daarmee werden zijn tijden zoals gebruikelijk geschrapt, zodat Felix Rosenqvist als zevende alsnog promoveerde naar de tweede doorgang. De rijders die niet promoveerden, waren Ferrucci, Hinchcliffe, Jones, Ericsson en Kanaan.

190413 Indy Dixon
Scott Dixon zette al vroeg een snelle tijd neer

In de tweede heat zette Scott Dixon met 1:07,2912 minuten al vroeg een snelle tijd neer, waarop de concurrentie aanvankelijk geen antwoord had. Nadat iedereen een pitstop had gemaakt, werden de tijden sneller: eerst reed Pato O'Ward naar de eerste plaats, maar hij werd al snel verdrongen door achtereenvolgens Pagenaud, Dixon en Rossi. Rossi reed met 1:06,8621 minuten als eerste onder de 1:07 en sloot de sessie als snelste af, gevolgd door Dixon, Pagenaud, Andretti, Herta en O'Ward. Voor Bourdais, Chilton, Harvey, Leist, Veach en Pigot was de dag vroegtijdig ten einde.

Q2: Dixon bovenaan, Rosenqvist crasht na snelle tijd
Dixon, Rossi en Sato waren achtereenvolgens de snelsten in de eerste helft van Q2, waarna alle rijders de pits in reden en de zachtere 'rode' banden lieten monteren. Sato had met 1:07,4311 minuten, nog op 'zwarte' banden de voorlopig snelste tijd laten noteren, maar met nieuw – en zachter – rubber kwamen de meesten tot verbeteringen. Allereest Felix Rosenqvist, die met 1:06,6917 minuten de eerste indicatie gaf, maar direct daarna dook zijn teamgenoot Scott Dixon met 1:06,6556 minuten daaronder. Pagenaud reed de derde tijd, voor Power, Rahel en Newgarden.

190413 Indy Rosenqvist
Felix Rosenqvist raakte in bocht 6 de controle kwijt

Met nog een halve minuut te gaan crashte Rosenqvist in bocht 6 in de banden, nadat hij zijn rempunt gemist had. Daarmee kwam er ook ditmaal de rode vlag en Rosenqvist was zijn tijden kwijt. Dixon eindigde bovenaan, voor Rossi, Pagenaud, Power en Rahal, terwijl Newgarden profiteerde en ook doorschoof naar de 'Firestone Fast Six'.

Firestone Fast Six: Rossi klasse apart
Graham Rahal was de eerste die in de slotsessie een tijd neerzette, maar moest al snel zijn meerdere erkennen in Rossi, Newgarden en Power. Halverwege leidde Rossi met 1:07,0749 minuten. Pagenaud bleef achter Rahal, terwijl Dixon de laatste was die een tijd op de klokken zette. En hoe: met 1:06,7479 minuten klom hij gelijk bij zijn eerste poging op naar de eerste plaats in het klassement. Zijn volgende poging brak Dixon enigszins verrassend af. Will Power reed naar de tweede plaats, maar vervolgens was het Rossi die met een tijd van 1:06,4811 minuten de pole-position voor zich opeiste. Dixon eindigde als tweede, voor Power, Newgarden, Pagenaud en Rahal. Het was voor Rossi zijn vijfde pole in IndyCars en zijn tweede op rij in Long Beach. Voor Andretti Autosport was het de 40e IndyCar-pole.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet