GT

GT4 European Series: Winst voor Equipe Verschuur op Monza. Podiumplaats voor Simon Knap

A38I4374


Het dikke veld van de GT4 European Series maakte er op Monza een fantastisch spektakel van. Vele malen wisselde de koppositie tussen de twee leidende McLarens. Ook drie safety car periodes, die het grote veld weer bij elkaar bracht, zorgde voor de nodige fraaie acties op de baan. Uiteindelijk was het de Equipe Verschuur McLaren die de overwinning naar zich toe trok. Simon Knap mengde zich in zijn stint ook in de strijd om de koppositie, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de derde podiumplaats. Reclame voor de autosport was het. Hopelijk morgen ook zo veel actie in de tweede race die om 12.10 uur van start gaat.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: PR

Charlie Fagg behaalde de eerste pole positie dit seizoen. Zijn Team GT McLaren 570S GT4 had slechts 0.007 sec. voorsprong op Daniel McKay rijdend voor Equipe Verschuur. Twee McLarens op de eerste startrij. De eerste Nederlander Max Koebolt mocht met zijn Leipert Motorsport Mercedes vanaf een 13de plaats vertrekken. Duncan Huisman reed naar een 16de tijd. Ricardo van der Ende startte vanaf een 19de plaats in zijn Ekris BMW. Een 24ste plaats was er voor de teruggekeerde Junior Strous.
  3S3A6042

Een fantastisch gezicht om de 36 wagens van start te zien gaan. Links en rechts wat contact, onderdelen die van wagens vlogen. Daniel McKay had de beste start gevolgd door de andere McLaren van Charlie Fagg. Een hele fraaie start maakte Duncan Huisman, die naar een achtste plaats doorstoomde. Na een hectische eerste ronde moest Ricardo van der Ende snel de pits opzoeken. Ook Junior Strous zakte na een pitbezoek, ver terug naar de achterhoede.

De twee McLarens aan kop waren aan elkaar gewaagd, ondanks hun hevige strijd liepen de wagens uit op Dominik Schraml met de Mercedes, die zijn derde plaats moest inleveren aan Gabriele Piana, die nog flinke tikken kreeg in de openingsronde. Alec Udell, MDM Motorsport teamgenoot van Simon Knap, lag nadat Schraml terugviel, met zijn BMW op een vierde plaats, maar ondervond zware druk van de dikke Chevrolet van Duncan Huisman, die met een opmars bezig was.
De safety car moest na 20 minuten racen de baan op om gelegenheid te geven om de gestrande KTM X-Bow van Mads Siljehaug weg te laten slepen. Het veld kroop weer bij elkaar. Weg grote voorsprong van de beide McLaren bolides aan kop.
Gelijk na de herstart ging de 'pitwindow' open voor de verplichte rijderswissel. Er ontstond een flinke kopgroep met de twee McLarens aan kop voor Piana en Udell met Huisman daar vlak achter. Piana en Udell doken als eerste de pits in. McKay met Huisman daarachter reden nog een ronde extra door.

Na alle pitstops ging de strijd door het gehele veld onverminderd door. Een beetje te bont maakte Dominik Olbert het. De KTM verminderde weinig snelheid en boorde zich in de eerste rechterbocht vol in de Aston Martin van Jamie Vandenbalck, met veel schade tot gevolg. Voor de tweede keer moest de safety car uitrukken.

Na een hele snelle pitstop, had de teamgenoot van Duncan Huisman, Olivier Hart de koppositie verrassend overgenomen, gevolgd door de beide McLarens met Benjamin Lessennes voor Equipe Verschuur en Michael Benyahia voor Team GT achter het stuur. Simon Knap zat lekker in zijn MDM BMW en pakte de vierde plaats over van de Audi van Cedric Freiburghaus.
Fantastisch strijd om de kop. Allereerst passeerde Benjamin Lessennes Hart voor de kop. Dit kunstje deed Benyahia daarna dunnetjes over. Beide McLarens streden zij aan zij voor de koppositie, waarbij Benyahia in de Variante del Rettifilio, te wijd ging en twee plaatsen verloor. Simon Knap profiteerde hiervan en pakte de tweede plaats. Olivier Hart was inmiddels uit de kopgroep verdwenen na een straf vanwege een te korte pitstop. Benyahia herpakte zich en verwees Simon Knap weer terug naar een derde plaats. Ook koploper Lessennes moest er aan geloven en Benyahia pakte de kop.

Een derde safety car periode kwam er door een crash van Marc Basseng net de Schwede Motorsport Mercedes in bocht 11. Met nog een kleine vijf minuten volgde de herstart met wederom de twee McLarens aan kop. Weer stuivertje wisselen tussen beide rijders. Lessennes herpakte de koppositie. Simon Knap had het moeilijk met vierde man Cedric Freiburghaus, en kreeg wat tikken te verduren. De andere MDM BWM met Mark van der Aa aan het stuur, maakte een mooie progressie en reed op een achtste plaats rond.

Winst voor de McLaren van Equipe Verschuur, Daniel McKay /Benjamin Lessennes die het de gehele race aan de stok had met de andere McLaren van Charlie Fagg/Michael Benyahia. Derde eindigde Simon Knap/Alec Udell. Een vijde plaats was er voor Mercedes AMG coureur Max Koebolt, die samen met de Pool Jasiek Kisiel een duo vormde. Mark van der Aa reed de andere MDM BMW naar een achtste plaats samen met teamgenoot Koen Bogaerts. Na de straf van Olivier Hart/Duncan Huisman zakte de Chevrolet terug naar de 20ste positie, gevolgd door Luc en Liesette Braams met de Las Moras by Equipe Verschuur McLaren. Bas Schouten bracht met Junior Strous, na alle problemen van de beginfase, hun Selleslagh Mercedes, als 27ste over de finish. Slechts één rondje reed Ricardo van der Ende in deze eerste race voordat de pits moest worden opgezocht. Morgenmiddag de tweede wedstrijd op Monza.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet