TCR Series

WTCR: Reacties Nederlandse rijders op de zondagsraces in Marrakesj

190407 WTCR Catsburg
Nicky Catsburg belandde met een remdefect hard in de bandenstapels

Na afloop van de beide WTCR-races van vandaag in Marrakesj wilden we uiteraard ook graag horen wat de drie Nederlandse coureurs in het deelnemersveld te vertellen hadden. Nicky Catsburg na zijn uitermate zure uitval als leider in de eerste race van de dag, waarna hij in de slotwedstrijd niet meer in actie kwam, Niels Langeveld over zijn debuutweekeinde en Tom Coronel over de twee races waarin hij in ieder geval een paar punten scoorde na zijn voortijdige uitval van gisteren. Hier hun reacties:

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCR/DPPI

Nicky Catsburg: "Ja, teleurstellend natuurlijk. Gisteren was het met de tiende plaats nog oké, ik kon in ieder geval punten scoren. We hadden enorm veel problemen met de remmen, ik denk zoals iedereen. Toch konden we ons vandaag goed kwalificeren: P10, wat dus P1 betekende voor race twee. Dat ging aanvankelijk helemaal perfect: de start was perfect, de eerste tien ronden waren perfect, geen problemen met de remmen. Omdat ik vooraan reed, hoefde ik me ook geen zorgen te maken over de koeling, totdat de remmen het opeens helemaal niet meer deden! Het bleek dat er een remleiding was losgeraakt, dus het rempedaal ging naar de bodem en ik ging de muur in. Dat was einde race twee en einde race drie. Dat was echt heel erg balen, want ik denk dat we dit weekeinde qua BOP niet de snelste auto hadden, maar we hebben nog steeds heel veel punten gescoord en ik had heel veel punten kunnen scoren... Dat is uiteindelijk dus niet gelukt en dat is heel erg jammer! Als je ziet waar Tarquini nu staat, die staat derde en daar had ik ook bij kunnen staan. Maar we gaan nu vooruit kijken naar Boedapest, hopelijk is het daar wat makkelijker dan hier in Marrakesj."

190407 WTCR R2 Coronel

Tom Coronel:
"Wat tijdens dit weekend duidelijk werd, is dat de onderlinge verschillen nog kleiner zijn dan vorig jaar. Het gaat tijdens de kwalificatie nu om tienden en soms zelfs om honderdsten van een seconde. Wij zitten er goed bij, de samenwerking met het team loopt goed en ik krijg steeds meer gevoel met de Cupra. Waar ik nog iets meer uit kan halen is de piek in de banden. Het links remmen gaat lekker en ik heb de remmen hier ook prima kunnen managen. Op een stratencircuit als dit zijn de remmen echt essentieel. Zelf denk ik dat er ook nog wat meer bij de start te winnen valt. Dus voor de volgende race heb ik nog wat uitdagingen. Het is echt een superklasse met toprijders, waarin ik het prima naar mijn zin heb. In de races van vandaag had ik meerdere malen een momentje, maar ving dat goed op en kon lekker mee blijven doen. In de laatste race tikte Rob Huff regelmatig op de achterbumper, maar kwam er niet voorbij. Aan het eind van de derde race profiteerde ik nog een keer van de fouten die anderen maakten. Twee keer in de punten, dat is ook fijn, maar de volgende keer wil ik tijdens de kwalificatie toch verder naar voren eindigen. Het zit er in en aan mij de taak om het ook waar te maken. Ik heb er zin in en kijk uit naar de races in Hongarije."

190407 WTCR Langeveld R2

Niels Langeveld:
"Twee moeilijke races vandaag na een ontzettend moeilijke kwalificatie. Het was weer ontzettend close. Ik deed vier runs in Q1, maar uiteindelijk kwam ik niet in de top twaalf. Drie tienden sneller en je zit in de top twaalf, die hier toch wel heel belangrijk is, zoals bleek. In de eerste race (van vandaag, red.) had ik een supergoede start, ik klom gelijk een paar plaatsen van P25 naar P20, daarna nog twee plaatsen gepakt doordat anderen uitvielen. Daarmee werd ik 18e. De laatste race was treintje rijden, remmen sparen, remmen koelen en uit de problemen blijven. Ik had een slechte start, maar ben uiteindelijk wel 18e geworden dankzij diverse uitvallers. Zonde van dit weekeinde, snel vergeten en op naar Hongarije over drie weken, dan zijn we er weer en gaat het hopelijk beter!"

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet