TCR Series

WTCR: Tarquini wint, technisch defect kost Catsburg vrijwel zekere zege

190407 WTCR R2 Catsburg
Catsburg voerde gedurende de eerste helft van de race onbedreigd het veld aan

Dat je ook als 57-jarige nog toerwagenraces op mondiaal niveau kunt winnen, bewees Gabriele Tarquini in de BRC-Hyundai met zijn zege in de tweede WTCR-race van Marrakesj. De Italiaanse routinier kon de leiding overnemen nadat Nicky Catsburg, die vanaf pole was gestart, in de tiende ronde met een technisch defect uitviel. Tot die tijd leek Catsburg zonder problemen op weg naar de zege, maar het mocht helaas niet zo zijn. Achter Tarquini werd Audi-rijder Jean-Karl Vernay tweede, Yann Ehrlacher liet als derde wederom een podiumplaats voor Lynk & Co. liet aantekenen. Tom Coronel werd 14e, Niels Langeveld werd als 18e afgevlagd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

190407 WTCR Start R2

Catsburg, die als tiende uit de tijdtraining vanwege de reversed-grid-regeling als eerste mag vertrekken, komt vanaf de pole uitstekend weg, hij neemt de leiding voor Tarqini en Verney, terwijl Guerrieri een plek verliest aan Ehrlacher. Tarquini tikt bij het aanremmen van de eerste bocht een paar keer de achterkant van Catsburgs auto aan, maar onze landgenoot laat zich niet gek maken en verdedigt de eerste plaats. Thed Björk verliest in het strijdgewoel bij de start een spiegel van zijn Lynk & Co. Achterin gaat het mis als Shedden de autzo van Coronel raakt. Laatstgenoemde kan zijn Cupra maar net onder controle houden, terwijl ook Huff dwars gaat en Bennani schade oploopt.

Catsburg leidt voor Tarquini, Vernay, Ehrlacher, Guerrieri, Azcona, Björk, Muller, Monteiro en Vervisch. Tom Coronel rijdt op de 16e plaats, Niels Langeveld is 20e. Bennani parkeert opnieuw de auto in de pits, de tweede vroegtijdige uitval van de Marokkaan voor eigen publiek. In de vijfde ronde loopt Catsburg als leider in de wedstrijd behoorlijk uit op merkgenoot Tarquini, terwijl het opvallend is hoe veel rijders op het rechte stuk uitwaaieren in plaats van het bekende 'treintje rijden', om de motoren en vooral de remmen voldoende koeling te geven. Halverwege de race zijn er geen positiewisselingen in het veld, blijkbaar hebben de straffen van gisteren hun uitwerking gehad en blijft

In de tiende ronde raakt Catsburg bij het aanremmen van een linkerbocht in de tweede sector rechtuit met een ogenschijnlijk rem- of ophangingsdefect. De Amersfoorter schiet frontaal de bandenstapels in en raakt daarmee zijn comfortabele leiding kwijt. Hij kan ongedeerd uitstappen, maar uiteraard is voor hem de wedstrijd ten einde. Vanwege de gestrande Hyundai stuurt wedstrijdleider Mirek Bartos de safety-car de baan op. Die blijft tot het einde van de 14e ronde buiten, in ronde 15 wordt de race weer vrijgegeven. De afstand is met twee ronden verlengd tot 20 ronden.

190407 WTCR Podium R2
Podium met vrln Vernay, Tarquini en Ehrlacher en een vertegenwoordiger van het winnende BRC-team

Tarquini is de nieuwe leider voor Vernay, Ehrlacher, Guerrieri, Azcona, Björk, Muller, Monteiro, Vervisch en Girolami. Coronel is 14e, Langeveld 18e. Positiewisselingen zijn er niet meer en zo luidt de volgorde dan ook aan de finish na 20 ronden. Daarmee kan titelverdediger Gabriele Tarquini met de Hyundai zijn eerste overwinning van het seizoen laten bijschrijven, terwijl er met Audi-rijder Jean-Karl Vernay en Yann Ehrlacher in de Lynk & Co. in totaal rijders van drie verschillende merken op het podium staan.

190407 WTCR Marrakesj uitslag race 2

Reacties

    • 2
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 07 april 2019 20:10

    Als je denkt dat formule 1 saai is moet je eens WTCC proberen. Jezus wat een totale onzin is dit. De uitzending van Eurosport is vreselijk. De auto's zijn vreselijk saai. Het circuit is verschrikkelijk. En het deelnemersveld steld ook weinig voor. Komt die onzin ook naar Zandvoort ?

    • 5
    • 0
     
    TheNextGeneration 07 april 2019 22:34

    Ja, dit circuit stelt weinig voor, en de vele reclames van Eurosport zijn hinderlijk. Maar we hebben hier te maken met auto's waarmee écht geracet kan worden, en misschien wel het meest competitieve deelnemersveld in toerwagenracen van de afgelopen 25 jaar. Zullen we de azijn even wegzetten?

    • 0
    • 0
     
    Cees van Oord 08 april 2019 06:58

    Inderdaad de azijn wegzetten en even wachten tot er op een echt circuit geraced gaat worden! Mooi veld met mooie auto's en mooie namen, maar nooit meer terug naar Marrakesj!

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 08 april 2019 07:03

    Probleem is dat de Marokkaanse overheid (bureau voor toerisme) een meerjarige overeenkomst met Eurosport Events heeft. Die willen met Mehdi Bennani als nationale held (hoewel die dit weekeinde maar weinig reed), natuurlijk ook een eigen evenement in huis en betalen daar goed voor.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet