TCR Series

WTCR: Esteban Guerrieri eerste WTCR-racewinnaar seizoen 2019, Nicky Catsburg enige Nederlander aan de finish (UPD: commentaren Nederlandse rijders)

190406 WTCR Guerrieri R1
Esteban Guerrieri vertrok vanaf pole en leidde van start tot finish

Esteban Guerrieri is de eerste racewinnaar van het seizoen 2019 in de FIA WTCR presented by Oscaro. Op het Moulay El Hassan-stratencircuit in Marrakesj profiteerde de Argentijn in de Allinkl.com-Münnich Motorsport-Honda optimaal van zijn pole-position, leidde van start tot finish en won. Thed Björk werd tweede bij de racepremière van het Chinese merk Lynk & Co., terwijl Guerrieri's land- en teamgenoot Nestor Girolami als derde geklasseerd werd na een tijdstraf voor Audi-rijder Jean-Karl Vernay voor het veroorzaken van een aanrijding. Vermnay werd daarmee als zevende geklasseerd. Van de drie Nederlanders kwam alleen Nicky Catsburg aan de finish: de Hyundai-rijder eindigde als tiende. Zowel Tom Coronel als debutant Niels Langeveld moesten met schade voortijdig de strijd staken.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

190406 WTCR R1 Start
Start van de eerste race van het nieuwe seizoen

Bij de eerste racestart van het nieuwe seizoen ontbreekt Yvan Muller: hij rijdt de pitstraat in. Vooraan verdedigt pole-sitter Guerrieri de leiding bij het aanremmen van de eerste bocht tegen de aanvallende Björk. Coronel schiet rechtdoor door de chicane en ontwijkt zo een botsing. Even later gaat het mis: de Cupra-rijder gaat in de rondte en valt terug naar de 26e plaats. Guerrieri leidt voor Björk, Priaulx, Vernay, Girolami, Tarquini en Monteiro. Bennani rijdt de pits in met schade aan de rechter achterwielophanging. Ook Coronel staakt de race in de pits met flinke schade aan de rechter voorkant van zijn auto na een aanrijding met Bennani. Even later kwam de Gooise rijder, gisteren 47 jaar oud geworden, met zijn commentaar: "Mehdi Bennani wrong zich ertussen in een bocht waar je niet met z'n tweeën doorheen kan.





Daarna douwde hij hem naar buiten toe en toen stond ik tegen de muur. Beetje onhandig, als je hiervoor kiest, dan moet je ook zorgen dat je met z'n tweeën door de bocht heen kunt, dus het was klaar. Bij de start zag ik ook de lichten helemaal niet, dus het ging een beetje op gevoel met radio vanuit de engineers, maar dat is digitale radio, dus dat betekent dat je altijd één, twee seconden vertraging hebt, dus de start was ook niet briljant."
190406 WTCR R1 Coronel Langeveld Race
Niels Langeveld en Tom Coronel haalden beide de eindstreep van de race niet

Nicky Catsburg rijdt na twee ronden op de twaalfde plaats, Niels Langeveld is 19e. Nog een uitvaller is Johan Kristofferson, waarmee dus twee van de vier Volkswagen-rijders uit de wedstrijd zijn. In de vijfde ronde raakt Vernay de achterkant van Priaulx' auto, waarmee Vernay de derde plaats overneemt en Priaulx terugvalt naar de zesde plaats. Uiteraard wordt het incident door de wedstrijdleiding onderzocht. Twee plaatsen daarachter rijdt Daniel Häglof, die een sterk WTCR-debuut beleeft. Ehrlacher en Michelisz completeren de top tien. Voor de rest zijn er niet al teveel positiewisselingen, want inhalen is op het krappe Circuit Moulay El Hassan uiterst lastig.

In de negende ronde passeert Alfa Romeo-rijder Kevin Ceccon Nicky Catsburg en neemt de twaalfde plaats over, terwijl Ceccons teamgenoot Ma de auto in de pits parkeert. Een ronde later volgt het einde voor Aurélien Panis: de stalgenoot van Tom Coronel in het Comtoyou-team rolt uit met een lekke rechter voorband. Azcona raakt Michelisz, waarop de Hongaar terugvalt van de tiende naar de 13e plaats. Vrij snel daarna krijgt Azcona een tijdstraf van vijf seconden.

Via de boordradio meldt Guerrieri in de twaalfde ronde een probleem, Björk komt zienderogen dichterbij. Langeveld raakt in de 13e ronde de controle over zijn auto kwijt, raakt met de rechter achterkant van zijn Audi een muur en rijdt vervolgens volledig dwars met kapotte ophanging terug naar de pits. Zo is de volgende uitval een feit. In de 16e ronde schiet Attila Tassi in de eerste bocht rechtdoor de bandenstapels in.

190406 WTCR R1 Catsburg
Nicky Catsburg werd als tiende geklasseerd en was de enige Nederlander aan de finish

Vooraan zijn er geen wijzigingen meer en zo wint Esteban Guerrieri de eerste race van het seizoen, voor Björk, Vernay, Girolami, Tarquini, Priaulx, Monteiro, Ehrlacher, Azcona en Ceccon. Nicky Catsburg behaalt als tiende ook punten in zijn eerste WTCR-race, Michelisz, Huff, Vervisch en Farfus completeren de top 15. Voor het Duitse team Allinkl.com-Münnich Motorsport betekent de winst voor Guerrieri ook een mooi geschenk op de 35e verjaardag van teammanager Dominik Greiner. Het team kan zelfs een dubbel podium vieren, want van de wedstrijdleiding komt het bericht dat Jean-Karl Vernay een tijdstraf van vijf seconden krijgt voor de aanrijding met Priaulx. Daarmee valt Vernay in de eindrangschikking terug naar de zevende plaats, terwijl Nestor Girolami de derde plaats erft.

Update 20.45 uur: Inmiddels hebben we ook reacties van de beide andere Nederlanders in de race ontvangen. Ondanks het feit dat hij punten scoorde, was Nicky Catsburg bepaald niet tevreden: "Het was echt een drama om heel eerlijk te zijn. Lastig om de remmen koel te houden, het afremmen van de auto is erg lastig en daardoor kun je eigenlijk niet echt racen. Je moet heel voorzichtig zijn om de auto op de baan te houden en niet de mensen voor je eraf te rijden in de remzones. Daar komt nog bij dat wij gewoon heel langzaam zijn op de rechte stukken, dus in de race is het echt moeilijk om mensen achter je te houden en mensen in te halen. Met wat geluk heb ik wat mensen in kunnen halen, dus P10, goede punten, en nu wordt de kwalificatie morgen nog belangrijker, want we weten dat we in de race echt niets kunnen, dus de focus op de kwalificatie, hopelijk een top vijf en dan gaan we zien wat ervan terecht komt, maar makkelijk is het niet."

Niels Langeveld had zich zijn WTCR-debuut ook een beetje anders voorgesteld. "Het is een moeilijk weekeinde voor mij", meldde hij. "Vanmorgen voor het eerst op dit circuit en toen was het gelijk half nat, dus we konden de helft van de training eigenlijk al vergeten. Dat betekende dat we maar twintig minuten hadden waarin we goed konden rijden. Daarin moest ik de baan leren kennen, rempunten en de set-up vinden. Aanvankelijk stonden we wat te hard afgesteld, dus voor de tweede training kozen we voor een zachtere set-up, maar om alles tot in de details tegen de ervaren rotten te vinden, is natuurlijk lastig. Je rijdt echt niet zomaar even in de top tien in de kwalificatie. Ik zat drieënhalf tiende achter Vernay. Het was echt een halve tiende hier, een tiende daar: Vernay stond P7, ik stond P18. In de race had ik een heel slechte start: ik kon de lichten niet zien en werd voorbijgestoken door twee auto's. Ik wilde voornamelijk zorgen dat ik de race zou finishen. Ik kwam in gevecht met Vervisch en Shedden, beide ook Audi-rijders, dus die wilde ik natuurlijk niet gelijk raken met het risico van schade. Daarna kwam ik achter Farfus terecht, maar ook bij mij werden de remmen veel te heet en in één keer had ik geen remmen meer, waardoor ik bij het aanremmen vol achterop Farfus schoot. Daardoor brak de achterkant uit en kwam ik in de muur terecht. Gelukkig kon Farfus wel door, maar voor mij was het einde race. Ontzettend balen, want anders had ik wel een paar punten gescoord. Helaas! Morgen wordt de kwalificatie heel belangrijk, proberen voor de Hyundai's te blijven!"

190406 WTCR R1 podium
Dubbel podium voor Allinkl.com-Münnich Motorsport met Girolami, de jarige teammanager Dominik Greiner en racewinnaar Guerrieri (vlnr)

190406 FIA WTCR Marrakesj uitslag race 1

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Tijn67 06 april 2019 18:47

    Niet echt het verwachtte spektakel. Kan Coronel aan het eind van dit seizoen gewoon stoppen?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 06 april 2019 18:53

    Inherent aan dit circuit, waar je nauwelijks kunt inhalen. En zoals Coronel eerder deze week al zei: "Tarquini is 57, dus ik kan nog minstens tien jaar door."

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 april 2019 19:36

    @Rene, Tarquine pakte kampioenschappen en zeges op die leeftijd. Coronel niet. Het is zijn goed recht om door te gaan en zijn enthousiasme is geweldig, maar kwa racen kan hij gewoon niet meer mee. Vorig jaar heeft Lessennes dat wel aangetoond. Die reed als rookie Coronel om de oren. Toen gaf de Nederlander aan dat het aan het chassis lag, maar nu deelt Panis de lakens uit in het team.

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 06 april 2019 19:43

    Probleem van WTCR is de kalender. Dit circuit b.v. levert gewoon geen leuke races op.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 april 2019 09:07

    misschien kunnen ze er een kermis van maken met zoveel ongelukken daar heeft het een naam botsautos

    • 0
    • 1
     
    Cees van Oord 07 april 2019 16:12

    Zolang het hele veld zich binnen 1 seconde kwalificeerd (ok, met uitzondering van de pole; ik zal onze negatieve anonieme gebruiker voor zijn..!), rijdt er volgens mij niemand voor spek en bonen mee! Gelukig heeft Tom wel het respect van de mensen die er toe doen!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet