Formule 1

Formule 1: Dure en pijnlijke nederlaag Ferrari, Verstappen machteloos 4e

Leclerc

Ferrari heeft in Bahrein een dure en pijnlijke nederlaag geleden. Het Italiaanse team had duidelijk de snelste auto, maar kon dat voordeel niet verzilveren. Sebastian Vettel maakte weer eens een dure fout en kwam niet verder dan p5. Charles Leclerc leek echter de kastanjes uit het vuur te rijden en was op weg naar een ijzersterke eerste zege. Totdat zijn Ferrari-krachtbron hem tien ronden voor het einde in de steek liet. Leclerc reed kansloos rond en zag eerst Hamilton en vervolgens Bottas voorbij komen. Max Verstappen reed een machteloze race en kon nooit serieus de strijd aangaan met de twee teams voor hem. Toch leek hij door het probleem met Leclerc alsnog naar het podium te mogen, maar een safetycar drie ronden voor de finish – wegens twee stilgevallen Renaults – voorkwam dat. Het was symbolisch voor Verstappens hele weekend: net niet. Voor Leclerc was zijn eerste pole toch nog een schrale troost voor zijn weekend, al zal er zelden iemand zo teleurgesteld zijn met zijn eerste podiumplek.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Relaxte Leclerc
De knappe pole van Leclerc in zijn tweede race voor Ferrari is indrukwekkend – zijn relaxte benadering van de race misschien nog wel indrukwekkender. De grote vraag is: kan en mag hij in de race de strijd aangaan met teamgenoot Vettel?

In de eerste meters van de start blijkt al dat het niet kan: Vettel komt het beste weg en zit al direct naast de poledebutant. Leclerc probeert nog wel buitenom in bocht 1 wat te doen, maar Vettel duwt zijn teamgenoot wat op zij en pakt de leiding.

Vettel voor Leclerc

Doordat Leclerc momentum mist in die bocht kunnen ook de Mercedessen aanvallen. Bottas is zijn teamgenoot voorbij, opent de aanval bij Leclerc en gaat ook de Ferrari voorbij. Hamilton probeert hetzelfde, raakt de Ferrari bijna met zijn voorvleugel, maar blijft heel en erachter.

Verstappen probeert bij alle duels mee te profiteren, maar zit steeds net te ver weg om zich in de strijd te mengen.

Leclerc vecht zich terug
Charles Leclerc laat het er niet bij zitten na de slechte start. Na de eerste ronde gaat hij weer terug in de aanval bij Bottas. Hij lijkt net te kort te komen, maar Bottas verremt zich wat en dat is voor Leclerc genoeg. Ook Hamilton ziet dit buitenkansje, zet zijn auto naast zijn teamgenoot en pakt de bij de start verloren plek terug. Daarmee is de goede start van Bottas weer tenietgedaan.

Voor Leclerc houdt het bij p2 niet op, want hij gaat brutaal door en jaagt op zijn teamgenoot. In Melbourne werd hem nog verteld dat hij niet mocht aanvallen, maar vandaag gelden die voorlopig niet – of Leclerc luistert al niet meer. Hoe dan ook, Leclerc remt Vettel uit, haalt net de bocht en pakt brutaal de leiding.

Verstappen onder druk
Max Verstappen moet al snel de Mercedessen voor hem laten gaan. Sterker nog, Verstappen komt zelf onder druk. Carlos Sainz in de McLaren zit vlak achter zijn oud-teamgenoot en opent met DRS de aanval. Sainz lijkt Verstappen voorbij, maar die vecht terug en behoudt toch de plek. Dat gaat echter niet zonder een licht contact. Het is bijna niet te zien, maar het is genoeg om Sainz zijn voorvleugel kapot te tikken. De Spanjaard valt terug, Verstappen heeft nergens last van. Sainz vloekt over de radio, de wedstrijdleiding onderzoekt het incident nog, maar onderneemt geen actie.

Verstappen sparks

Verstappen steekt het vuurtje aan
Na Sainz heeft Verstappen ook rust. Ricciardo en Hülkenberg zitten achter hem, maar laten een groot gat vallen. Na 12 ronden besluit Red Bull in de aanval te gaan: hij komt de pits in. Dat is primair niet eens uit tactisch oogpunt, maar omdat Verstappens band langzaam leegloopt. Daarmee ontketent het team wel een kettingreactie.

Mercedes reageert en haalt Valtteri Bottas binnen om Verstappen af te houden. Dat lukt net, maar Verstappen heeft zijn banden al een ronde opgewarmd. De Nederlander weet wat dat betekent, gaat in de aanval en pakt de plek van de Mercedes. Als Bottas echter ook weer is opgewarmd, komt hij terug. Verstappen slaat de eerste twee aanvallen af, maar DRS in drie zones is hier te krachtig en Bottas pakt de plek terug.

Vettel de sigaar
Leclerc en Hamilton komen de volgende ronde ook binnen, en blijven Verstappen en Bottas maar net voor. Vettel moet een ronde langer wachten omdat Leclerc de leidende Ferrari was en dat komt hem duur te staan. Hamilton is door de undercut sneller en Vettel komt achter de Mercedes de baan op.

Hamilton niet snel op softs
Lewis Hamilton is de enige van de topvijf die softs heeft genomen in plaats van mediums. In theorie zou hij hiermee sneller moeten zijn dan de Ferrari's, maar de praktijk blijkt anders. Hij verliest de aansluiting met de leider en valt langzaam in de klauwen van Vettel. De wereldkampioen lijkt kansloos, Vettel wacht geduldig op het perfecte moment, dat komt er als Hamilton een klein foutje maakt en Vettel kan er gemakkelijk langs.

Bottas

Na dat gevecht valt de voorhoede langzaam uit elkaar. Als de race halverwege is, heeft Leclerc 8 seconden voorsprong op zijn teamgenoot, Vettel 3 op Hamilton, die 10 op Bottas en hij 7 op Verstappen. Achter de Nederlander volgt pas 18 seconden later Nico Hülkenberg.

Tweede stops
Na 33 ronden is Verstappen wederom degene die de tweede serie stops opent. Zijn stop duurt twee tellen te lang, hierdoor moet Verstappen Räikkönen even inhalen, maar dat vormt geen probleem.

Prachtig gevecht wereldkampioenen
Hamilton komt de volgende ronde om eindelijk mediums te krijgen. De druk op Ferrari lijkt nu niet zo groot, maar Hamilton is in dat ene rondje verrassend snel. Vettels stop is perfect en hij blijft de Mercedes maar net voor. Hamilton lijkt in één klap weer strijdbaar. Hij gaat extreem brutaal buitenom in bocht 4. Hoe de twee elkaar níét raken is bijzonder, maar de twee maken er een prachtig gevecht van, dat wordt gewonnen door de Ferrari-rijder.

Vettel

Vettel verliest
De volgende ronde opent Hamilton op precies hetzelfde punt de aanval. Nu trekt de Brit wel aan het langste eind, maar nog erger is dat Vettel de controle over zijn Ferrari verliest. Hij spint, verliest niet direct een plaats, maar beschadigt wel zijn banden. Een paar bochten later lijkt de spin echter duurder te zijn, want ook Vettels voorvleugel gaat eraan – het lijkt alsof de vibraties door de beschadigde band te hevig zijn. Vettel moet zonder vleugel terug naar de pits en valt helemaal terug naar p9. Het is wederom een dure fout van de Duitser.

Ricciardo

Renaults in contact
Ver achter Verstappen rijden de twee Renaults. Hülkenberg rijdt voor Ricciardo, en dat is opvallend. De Duitser startte namelijk als 17e, de Australiër als 11e. Ricciardo zit op een eenstopper en dat is een ongelukkige keuze. Hülkenberg valt zijn nieuwe teamgenoot buitenom aan, Ricciardo verremt zich en de twee raken elkaar net. Op de endplate van Ricciardo's Renault na komen de tweede wonderwel onbeschadigd uit de strijd. Het zal waarschijnlijk wat Franse vloekwoorden opleveren. Ricciardo kan op zijn oude banden sowieso geen vuist meer maken en valt langzaam weg uit de punten.

Leclerc in de problemen
Met de slotfase aangebroken lijkt niets de eerste zege voor Charles Leclerc nog in de weg te kunnen staan. Maar F1 blijft een mechanische sport ... "Er is iets geks met de motor!", schreeuwt Leclerc. "Wat gebeurt er!?" Het vermogen is weg en de rondetijden tuimelen omhoog. Hamilton ruikt bloed, rijdt het gat razendsnel dicht, neemt geen risico en cruist er voorbij. In een weekend dat Ferrari overduidelijk de snelste is, lijkt de wereldkampioen er als een duveltje uit een doosje met de hoofdprijs vandoor te gaan.

Hamilton

Dure nederlaag Ferrari
De nederlaag in Bahrein is een extreem dure voor Ferrari. Het team was dit weekend overduidelijk de snellere, maar na weer een fout van Vettel en daarna de pech voor Leclerc gaat er weer geen overwinningsbeker naar Italië.

Hoe ver komt Leclerc?
Leclercs tempo is dramatisch, maar Valtteri Bottas lag bijna een halve minuut achter, Verstappen zit daar 6 tellen achter. Kan Leclerc zijn aangeslagen Ferrari toch nog naar het podium brengen? Het lijkt er niet op, want de Ferrari verliest zes seconden per ronden. Het duurt tot ronde 54 van de 57 en dan komt Bottas voorbij de Ferrari.

Verstappen

Safetycar voorkomt podium Verstappen
Verstappen ligt op koers voor de derde plek, maar Leclerc krijgt een reddingsboei toegeworpen. Beide Renaults vallen nagenoeg tegelijk stil met mechanisch falen en ze stranden op vervelende plekken. De safetycar wordt de baan op gestuurd, met nog drie ronden te gaan. Dat kan maar één ding betekenen: de race eindigt achter de safetycar.

Het is een schrale troost voor Leclerc, die na een ijzersterke race eigenlijk zijn eerste overwinning verdient, maar in ieder geval naar het podium mag. Een tweede schrale troost is dat hij een punt krijgt voor de snelste raceronde. Voor Verstappen is de vierde plaats ook wel passend bij deze race. In de kwalificatie kwam hij tekort, bij de start kon hij net niet aanhaken bij de gevechten, in de race was zijn Red Bull net te min en ook nu komt hij één ronde te kort. Werk aan de winkel bij Red Bull.

Hamilton complimenteus
Hamilton krijgt de zege in zijn schoot geworpen, maar weet dat hij het eigenlijk niet verdient. "We hadden geluk vandaag, maar die momenten moet je ook pakken. Het gevecht met Vettel was leuk. Ik remde later dan normaal en ging buitenom, volgens mij raakten we elkaar niet. Leclerc heeft geweldig gereden en zal nog nog vele overwinningen halen."

Leclerc kalm teleurgesteld
Charles Leclerc was onwaarschijnlijk kalm voor aanvang van zijn eerste race vanaf poleposition, en is dat ook na afloop nog. "Ik ben extreem teleurgesteld, maar het blijft motorsport. Het team is geweldig teruggekomen van Melbourne, de auto was het hele weekend geweldig. Vandaag was echter niet onze dag, maar ik weet zeker dat we hier sterker van terug zullen komen."

Verstappen kent zijn plek
Max Verstappen baalt niet heel hard dat hij niet naar het podium mocht. "Eerlijk gezegd hadden we het podium ook niet verdiend. Ik vind het dus niet zo erg. We konden niets uitrichten vandaag, ik gleed veel rond. De balans was gewoon niet goed. Ik probeerde te overleven en de finish te halen. Als je dan de kans krijgt om nog naar het podium te gaan, dan probeer je die te grijpen. Maar toen kwam de safetycar. Het zij zo."

Uitslag Grand Prix Bahrein
1. Lewis Hamilton, 57 ronden
2. Valtteri Bottas, op 2.980
3. Charles Leclerc, op 6.131
4. Max Verstappen, op 6.408
5. Sebastian Vettel, op 36.068
6. Lando Norris, op 45.754
7. Kimi Räikkönen, op 47.470
8. Pierre Gasly, op 58.094
9. Alex Albon, op 1:02.697
10. Sergio Perez, op 1:03.696

11. Antonio Giovinazzi, op 1:04.599
12. Daniil Kvyat, op 1 ronde
13. Kevin Magnussen, op 1 ronde
14. Lance Stroll, op 1 ronde
15. George Russel, op 1 ronde
16. Robert Kubica, op 2 ronden
17. Nico Hülkenberg
18. Daniel Ricciardo
19. Carlos Sainz

Romain Grosjea

Reacties

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 31 maart 2019 20:40

    Zat er nou echt geen brandstof meer in die Renault's ? De start van 2019 voor Max is nu al geslaagd wat mij betreft. Alleen Pierre is een beetje uit vorm. Gewoon blijven uitrijden en je eindigt met Redbull voor Ferrari straks.

    • 3
    • 0
     
    Gixxer17 01 april 2019 07:57

    Max heeft zeker een betere start dan vorig jaar, maar het moge duidelijk zijn dat men bij RedBull nog heel veel werk te doen heeft om ervoor te zorgen dat de auto competitief word. Ook in Melbourne was Hamilton, met een beschadigde vloer, amper bij te houden. RedBull is weer het derde team, af en toe een podium pakken, en misschien 1 of 2 races winnen, daar zal het wel bij blijven.

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 01 april 2019 15:40

    Deadline Zandvoort is vandaag verlopen dus geen GP op zandvoort. Ik blijf het herhalen Assen maakt de meeste kans.

    • 1
    • 0
     
    Gixxer17 02 april 2019 08:56

    @Anonieme gebruiker Het was al eerder aangegeven, door onder andere Jan Lammers, dat als de onderhandelingen rond zijn, je het niet gelijk zal horen. Hoogstwaarschijnlijk word het pas aangekondigd of de GP komt, als de FOM de kalender voor volgend jaar aankondigd.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 april 2019 10:36

    Re-eerste anonieme gebruiker. Hulkenbergs's motor ging stuk en van Ricciardo ersK kapot. Wilde stuur er niet op doen omdat auto "niet safe" was. Kon ge-electrocuteerd worden, vandaar safety car. Tip; zet geluid uit bij Ziggo, hoef je niet die onzin aan te horen.... Gr. Jaap

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 april 2019 22:20

    Bedankt Jaap. De studio bijdrage van Ziggo is tenenkrommend. RTL Duitsland mheeft wel een serieuze voorbeschouwing trouwens.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet