Formule 2

Formule 2: Nicholas Latifi wint hoofdrace in Bahrein, geen succes voor Nyck de Vries

latifi-wint

Het was, net als de vorige F2-races in Bahrein, snel duidelijk dat de rijder die het beste met zijn banden was omgegaan, de hoofdrace zou winnen. Nicholas Latifi won uiteindelijk met overmacht de wedstrijd voor Luca Ghiotto, die zich na een slechte start terugvocht naar de tweede plaats. De Braziliaan Sergio Sette Camara pakte de laatste podiumplaats. De race duurde een paar ronden te lang voor Nyck de Vries, die in de slotfase zo veel problemen met zijn banden kreeg dat hij zijn koppositie en een eventuele podiumplaats snel zag verdwijnen. Een zesde plaats werd zijn deel.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: PR

Acht rookies maken hun debuut in de Formule 2 in Bahrein. Tatiana Calderon is de eerste vrouw in deze klasse. Twaalf coureurs zijn gebleven. Veel druk voor Nyck de Vries, die dit seizoen moet gaan voor niets minder dan de titel. De snelle man uit Sneek rijdt in de winnende wagen van vorig jaar en komt uit voor het beste team ART Grand Prix.

Het was echter Luca Ghiotto die naar zijn eerste polepositie reed voor de ervaren Louis Delétraz en De Vries. Mick Schumacher gaat volgende week voor Ferrari en Alfa Romeo in een Formule 1 testen en de nieuwkomer mocht vanaf een 10e plaats vertrekken. Iedereen vertrekt met de gele mediumband om halverwege verplicht te switchen naar het zachtere rode rubber.
  start

start-2

Ghiotto had bij het wegrijden voor de opwarmronde problemen met de koppeling en zijn motor sloeg bijna af. Ook bij de start van de race kwam de Italiaan door teveel wheelspin niet goed weg en verloor gelijk vijf plaatsen. Nyck de Vries profiteerde en pakte de tweede plaats maar moest deze na twee bochten teruggeven aan Nicholas Latifi. Met Louis Deletraz op kop reden deze drie rijders weg van 4de man Jack Aitken.
    crash-geleal

Sean Geleal spinde bij het einde van het rechte stuk zijn bolide, doordat zijn DRS open bleef staan en had al het geluk dat hij niemand raakte. De eerste opgave van dit seizoen was een feit. Nyck de Vries kwam binnen 1 seconde van Latifi, die vlak achter Deletraz reed. De topdrie was aan elkaar gewaagd. In de negende ronde pakte de Canadees Latifi de koppositie. Nobuharu Matsushita had Jack Aitken te pakken gekregen maar moest nu uitkijken voor Ghiotto, die na zijn slechte start het racetempo goed te pakken had. Het duurde niet lang voordat Ghiotto de Japanner te pakken kreeg. Jack Aitken zakte steeds verder terug en kwam voor de zesde plaats onder druk te staan van nieuwkomer Anthoine Hubert, die een geweldige indruk achter liet.

Aan kop vergrootte Latifi zijn voorsprong op het strijdende duo Delétraz en De Vries. Wat onze landgenoot ook probeerde, hij kwam er niet langs. Ghiotto kwam zienderogen dichterbij en verwees De Vries terug naar de vierde plaats. Ook was Ghiotto te sterk voor Delétraz en stoomde in korte tijd van een zesde naar een tweede plaats.

Het bandenmanagement ging een belangrijke rol spelen in het verdere verloop van de wedstrijd. Het circuit stond al bekend als een bandenvreter, door zijn hete en zanderige asfalt. Matsushita verloor steeds meer plaatsen en moest veel te vroeg in de 13de ronde zijn versleten banden laten omwisselen voor de verse zachte compound. In de volgende ronde moest ook Nyck de Vries zijn verplichte bandenstop maken. Het was duidelijk dat de rijders die het langst zouden doorrijden aan het einde van de wedstrijd het meest zouden profiteren van hun versere banden.

Koploper Latifi kwam halverwege de race binnen voor vers rubber maar viel door een slechte pitstop terug naar een zesde plek. Ghiotto kwam als een van de laatste rijders binnen en kwam de baan weer op met banden die vijf ronden verser waren als die van De Vries, die na alle pitstops de kop had overgenomen voor Matsushita en Deletraz. Latifi reed op plaats vier gevolgd door Sette Camara met Hubert daarachter. De eerste zes wagens kropen steeds dichter naar elkaar toe.

Een ontketende Latifi maakte al snel zijn slechte pitstop goed door eerst Delétraz te verschalken en gelijk daarna Matsushita voor de tweede plaats. Ook koploper De Vries was niet bestand tegen de oprukkende Latifi en moest hem laten gaan. Ghiotto, met zijn beste banden, sneed door de kopgroep heen en pakte met zijn DRS in één manoeuvre twee plaatsen. Matsushita kreeg steeds meer problemen met zijn banden en verloor zijn derde plaats eerst aan Ghiotto en daarna aan Sette Camara. Het was een kwestie van tijd voordat Ghiotto koploper De Vries te pakken kreeg. De race duurde een paar ronden te lang voor De Vries, die al snel een podiumplek kon vergeten en steeds verder terugviel. Latifi won met overmacht de race voor Ghiotto, die in de slotfase het gat van 8 seconden niet meer kon dichten. Sette Camara pakte de laatste podiumplaats. De opvallende rookie Hubert kwam als vierde over de finish, gevolgd door Louis Delétraz, die in de laatste ronde Nyck de ries voorbij reed. Eerste punten ook voor Mick Schumacher die met zijn achtste plaats de sprintrace van morgen vanaf pole positie mag beginnen.

  podium  

F2, Sakhir, hoofdrace, 30 maart 2019

1. Nicholas Latifi (DAMS) 59:19.517 – 25 pnt
2. Luca Ghiotto (Uni-Virtuosi )+08.744 – 18 pnt
3. Sergio Sette Camara (DAMS) +14.826 – 15 pnt
4. Anthoine Hubert (BWT Arden) +17.273 – 12 pnt
5. Louis Deletraz (Carlin) +26.686 – 10 pnt
6. Nyck de Vries (ART Grand Prix) +28.497 – 8 pnt
7. Jack Aitken (Campos Racing) +31.545 – 8 pnt (1e rij sprintrace)
8. Mick Schumacher (Prema Racing) +34.708 – 4 pnt (pole sprintrace)
9. Nobuharu Matsushita (Carlin) +37.395 – 2 pnt
10. Guanyu Zhou (Uni-Virtuosi )+41.131 – 3 pnt (snelste ronde)
11. Ralph Boschung (Trident) +42.092
12. Giuliano Alesi (Trident) +47.711
13. Tatiana Calderon (BT Arden) +55.775
14. Callum Ilott (Sauber Junior Team by Charouz) +56.293
15. Dorian Boccolacci (Campos Racing) +1:14.247
16. Juan Manuel Correa (Sauber Junior Team by Charouz) +1:24.998
17. Jordan King (MP Motorsport) +1:26.511
18. Mahaveer Raghunathan (MP Motorsport) +1:33.150
19. Nikita Mazepin (ART Grand Prix) +1:37.568
20. Sean Gelael (Prema Racing) DNF

Reacties

    • 1
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 30 maart 2019 17:39

    De Vries zou het wel gaan doen, niet dus.

    • 6
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 30 maart 2019 18:51

    Best knap als je na 1 race al kan zeggen hoe het seizoen gaat verlopen voor Nyck. Wees blij dat we een rijder hebben op topniveau in de formule 2 !

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 maart 2019 21:50

    Jammer dat bandenmanagement zo'n doorslaggevende rol speelt. Zie liever iedereen op een een controltyre rijden zonder bandenwissel.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet