IndyCar

Indycar: Debuut COTA begint met historische overwinning Colton Herta

Mooier kon het voor de Amerikanen niet zijn. In de allereerste Indycar-wedstrijd op COTA ofwel Circuit of the Americas behaalde de jonge Colton Herta direct zijn eerste Indycar-overwinning in de NTT Indycar-series. De Steinbrunner Harding-coureur profiteerde 15 ronden voor het einde van een neutralisatie. Met een voorsprong van 2.7182 secs. op Penske-coureur Josef Newgarden zag hij als eerste het zwart-wit geblokt.


Herta Podium
Wat een sensatie op COTA. Colton Herta pakt in zijn derde start direct de overwinning.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

Debuut COTA met historische overwinning Colton Herta
Met een leeftijd van 18 jaar, 11 maanden en 25 dagen verbeterde Herta het elf jaar oude record van Graham Rahal. Die won in St. Petersburg 2008 en was toen 19 jaar, 11 maanden en 2 dagen oud. Voor Herta, die in 2018 als tweede in de Cooper Tires Indy Lights series eindigde betekende het afgelopen zondag zijn derde Indycar-start. Vader Bryan Herta racete twaalf jaar lang in de Indycar-series en wist viermaal een wedstrijd op zijn naam te schrijven. Herta Sr. is nu co-eigenaar bij Andretti Autosport werkt als strateeg voor Marco Andretti.


Herta actie Herta op weg naar zijn allereerste overwinning in Indycar.

Colton Herta: "Ik sta nu op de lange lijst met namen die een wedstrijd gewonnen hebben. Ik leef en sterf als een Indycar winnaar. Dit is op zichzelf al bijzonder spectaculair. Op zo'n jonge leeftijd natuurlijk een prachtig record. Het voelt nogal surrealistisch aan om hier te staan. Wij hadden totaal niet verwacht om hier te winnen. Ik dacht dat we voor een podium gingen, daar hadden wij zeker de snelheid voor. Dit is wel heel bijzonder."

Herta begon met zijn No 88 Harding Steinbrenner Racing als vierde aan de wedstrijd. Tot aan de 44e ronde domineerde de Penske-coureur Will Power volledig maar een confrontatie tussen de SPM teamgenoten James Hinchcliffe en Felix Rosenqvist op de baan leidde tot een neutralisatie die in het voordeel Herta zou uitvallen. Kort daarvoor had Herta zijn allerlaatste stop voor brandstof gemaakt terwijl de rest nog naar binnen moest. Daardoor werden Power, Rossi en Dixon gedwongen om onder neutralisatie voor hun laatste stop naar binnen te gaan. Toen die de pits indoken kwam Herta voor de eerste maal aan de leiding in zijn nog korte Indycar-carrière.

Direct bij de herstart in de 50e ronde wist hij Penske-coureur Josef Newgarden achter zich te houden en wist zelfs een voorsprong op te bouwen. Colton Herta: "Bij de herstart waren we snel. Direct daarna liet ik de snelste ronde noteren. Het was natuurlijk fijn dat de banden al op temperatuur waren en er alles klaar voor was."

Start
Start van een historische wedstrijd.

Voor het team dat eigendom is van Mike Harding en George Michael Steinbrenner IV betekende het direct de allereerste Indycar-overwinning. Nadat zij in 2017 en 2018 een Indy Lights auto voor Herta hadden ingezet besloot men om voor dit jaar naar de NTT Indycar series over te stappen. De 22-jarige Steinbrenner: "Hij verrichtte fenomenaal werk, liet zijn sporen achter en de crew deed alles om voor Newgarden te blijven. Alles verliep perfect. Ik kan nauwelijks geloven dat we hier zitten. Een droom is werkelijkheid geworden."

Na zijn overwinning in de seizoensopener in St. Petersburg was Newgarden eigenlijk meer dan tevreden. Zeker omdat hij in de tussenstand van het kampioenschap een voorsprong van 18 punten op Herta heeft. Josef Newgarden: "Met die late neutralisatie hadden we een beetje geluk. Ik was ervan overtuigd dat dit ons voor een overwinning in de kaart kon spelen. De auto voelde goed aan, maar het zat er aan het einde niet in. Een tweede plek betekent veel voor ons. We bespraken het feit dat je over podiumklasseringen moet beschikken als je geen races wint en voor het kampioenschap is er nog een lange weg te gaan." Een aandrijfas probleem elimineerde Will Power definitief. De Penske-coureur had tot zijn pech eigenlijk het gehele weekend gedomineerd."

Dixon
Scott Dixon was mee met zijn gedachten bij de aanslag in Nieuw Zeeland en de dood van Charlie Whiting vorige week.

Verder waren er sterke optredens van Sebastien Bourdais en Marco Andretti. Bourdais wist maar liefst 12 posities goed te maken met zijn Dale Coyne Dallara Honda en Marco Andretti zelfs 14. Rookie Pat O'Ward eindigde bij zijn eerste optreden dit seizoen als achtste. Alexander Rossi kwam na zijn pitstop onder neutralisatie nog als 9de over de finish terwijl Scott Dixon zich nog naar een dertiende plek wist op te werken.


Ward
Mooi resultaat voor Patricio O'Ward en Carlin.

Patricio O'Ward deed het eveneens uitstekend en behaalde direct een goed resultaat door als achtste te eindigen. Ook had O'Ward zich als achtste gekwalificeerd. "Ik weet dat we over de snelheid beschikken om aan de kop tegen de veteranen te vechten. Felicitaties aan Colton. Erg blij voor hem. Ik weet dat dit voor hem veel betekent."


Rosenqvist Hinch
Rosenqvist en Hinchcliffe in de problemen.

James Hinchcliffe: "Omdat ik naast Marcus Ericsson startte besloten we de strategie te splitsen. In de laatste stint kwamen we echter gelijk samen. Met de Firestone blacks beschikten niet over voldoende snelheid maar de Arrow Auto voelde wel goed aan. Ik denk dat Marcus en ik als zevende en achtste de pits in zijn gegaan. Er waren een aantal mensen voor ons die hun banden afschrobden waardoor er nog meer rubber vanaf ging. Wij keken uit naar een solide Top 10 resultaten en misschien waren we wel met een Top 5 resultaat aan het flirten. Gezien de positie vanwaar we vertrokken zou dit een fantastisch resultaat geweest zijn.

Helaas raakte ik bij het incident met Felix betrokken. Pech want we hadden een zeer mooi gevecht en dit toont aan dat COTA een goede show kan bieden. In Turn 19 was het een beetje een racing incident tussen Felix en mij. Voor Felix heb ik er een slecht gevoel over. Hij had een goede wedstrijd. Niet het resultaat dat wij wilden. Maar vanwaar we gestart zijn hebben snel teruggeslagen. Als we niet bij dit incident betrokken waren geweest en als Marcus in de pitlane geen probleem gehad zou hebben dan denk ik dat beide auto's de top van het leaderboard aangevoerd zouden hebben."

Power Pitlane
Game over voor Will Power.

Marcus Ericsson: "Wij wisten dat het vanaf een zestiende startplek een zware dag zou worden. Ook wisten wij dat we zoals we in St. Petersburg hebben laten zien over een sterke auto beschikten. Ik had een goede start met een goede eerste stint. Toen deden wij een tweede stop om wat lucht te krijgen om de wedstrijd op gang te brengen. Ik moet zeggen dat we net zoals in St. Petersburg weer vlogen. Strategisch en rij technisch gezien maakten wij de juiste beslissingen.

Voor een groot gedeelte van de wedstrijd beschikten wij over de snelste auto van het veld. Vervolgens verliep alles volgens plan. Erg jammer dat we bij de laatste pitstop in het verkeer kwamen en daar een probleem hadden. Dit leverde ons een tijdstraf op en was behoorlijk frustrerend. Zeker omdat ik mij bij de laatste herstart op goede banden in P5 bevond. Met de snelheid waarover wij beschikten lag er gewoon een podiumplek in het verschiet.

Whiting
Gone but not forgotten.

Gezien de positie van waaruit we van start gingen zou een vijfde plek een fantastisch resultaat geweest zijn. Ik denk dat we ons over veel dingen kunnen verhogen en daar mogen we trots op zijn. Maar het is wel frustrerend dat we voor de tweede achtereenvolgende week wij over de snelheid beschikken en weer met lege handen naar huis gaan. Dit moeten we oplossen maar er is genoeg positiefs. Persoonlijk vond ik dit één van de beste wedstrijden uit mijn carrière. En daar mag ik trots op zijn. Ik kijk nu al uit naar de volgende."

Felix Rosenqvist: " Wij beschikten over voldoende snelheid alleen waren niet waar wij wilden zijn. Ik maakte een fout en spinde. Toen raakten James Hinchcliffe en ik elkaar. Ik ging K.O. Weet niet wat er precies gebeurde. Daarvoor zou ik de herhaling nogmaals moeten zien. Ik heb er weer van geleerd en kom op Barber Motorsports Park vast sterker terug."

Colton Herta 1
Van Colton Herta gaan we vast nog veel horen.

Uitslag COTA
1. (4) Colton Herta, Dallara Honda 60 ronden
2. (7) Josef Newgarden, Dallara Chevrolet, 60 ronden
3. (3) Ryan Hunter-Reay, Dallara Honda, 60 ronden
4. (10) Graham Rahal, Dallara Honda 60 ronden
5. (17) Sebastien Bourdais, Dallara Honda, 60 ronden
6. (20) Marco Andretti, Dallara Honda, 60 ronden
7. (14) Takuma Sato, Dallara Honda, 60 ronden
8. (8) Patricio O'Ward, Dallara Chevrolet, 60 ronden
9. (2) Alexander Rossi, Dallara Honda, 60 ronden
10. (23) Jack Harvey, Dallara Honda, 60 ronden

Reacties

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 25 maart 2019 08:11

    Jammer van die vreemde pitstraat regel. Precies zoals Power het verwoordde, je leidt heel de race en dan wordt het een Russich roulette. Dit kan voor Herta toch niet voelen als een echte overwinning? Je krijgt gewoon even drie plekken kado.

    • 1
    • 0
     
    Rob Petersen 25 maart 2019 10:16

    @anonieme gebruiker. Die regels zijn overal het zelfde bij een safetycar. Safetycars kunnen een wedstrijd behoorlijk beïnvloeden. Maar dat is overal zo.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet