VLN

VLN: Sensationeel slot bezorgt Catsburg/Wittmann/Edwards de eerste Nordschleife overwinning(lang)

Het team van ROWE Racing neemt dit seizoen aan slechts vijf wedstrijden op de Nordschleife deel. In een spectaculaire eindsprint met de Manthey Porsche van de Fransman Patrick Pilet ging de Amerikaan John Edwards na een Code 60 situatie ter hoogte van de Karussell iets op eerder het gas en bezorgde ROWE Racing de eerste seizoensoverwinning. Tot aan de laatste pitstops reed de No 99 ROWE BMW onopvallend in de kopgroep mee.

2019 Beslissende stop
De allesbeslissende pitstop in de slotfase.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Sensationeel slot bezorgt Catsburg/Wittmann/Edwards de eerste Nordschleife zege
Vanwege een langdurige ochtendmist ving de één uur durende kwalificatie pas om 12.30u aan i.p.v. 8.40u. Het betekende dat de start ruim 3,5 uur verschoven moest worden en de wedstrijdafstand werd ingekort tot 2.45u zodat de teams toch de volle punten voor het kampioenschap konden behalen. Pas om 15.20u ging het licht definitief op groen. Met een tijd van 8.01. 192 pakte de Amerikaan Conor de Philippi met de ROWE BMW M6 GT3 de pole. Het verschil tussen de GT3's in de Top 10 bedroeg slechts 2.550 secs.

De Philippi nam direct bij de start het commando en behield die tot de reguliere pitstops. In totaal wisselde de leiding maar liefst zevenmaal. Uitermate sterk was het optreden van de Konrad Lamborghini GT3 te noemen. Franck Perera verloor na de laatste reguliere pitstops de aansluiting met de koplopers en viel naar de zevende plek terug. Sterk was eveneens het optreden van Klaus Bachler met de Falken Porsche 911 GT3 R maar verloor halverwege de wedstrijd toch een beetje het contact met de koplopers en viel naar de vierde plek terug. In de slotronde slaagde Bachler er nog in om de Car Collection Audi R8 LMS van Markus Winkelhock te verschalken.

2019 File Ondanks alle gekibbel en gemor een record aan GT3 inschrijvingen........

Nordschleife expert Frank Stippler was in de slotfase erg goed bezig, hij wist met de Phoenix Audi R8 LMS in de allerlaatste ronde maar liefst drie concurrenten te verschalken. Het leverde een zesde plek algemeen op. Daarachter volgde de best geklasseerde HTP Mercedes van Maximilian Götz/Christian Hohenadel/Raffaele Marciello. Voor het team van Getspeed werd het trouwens een teleurstellende voorstelling want bij het uitkomen van de Veedol Chicane knalden de Getspeed Mercedes AMG GT3 van Hill/Schoffler/Schiller, de Manthey Porsche GT3 R van Bamber/Vanthoor en de Black Falcon Mercedes AMG GT3 van Assenheimer/Buurman/Piana tegen elkaar.


Voor alle betrokkenen was de wedstrijd over nog voor hij eigenlijk begonnen was. Ook bij de Scuderia Glickenhaus verliep de wedstrijd niet geheel naar wens. Direct bij de start ging SCG003 C achterstevoren en viel naar de staart van het veld terug. Een fraaie inhaalwedstrijd leverde de combinatie Mutsch/Mailleux/Laser alsnog een vijftiende plek algemeen op.

2019 Bleekemolen
Nog veel werk bij Zakspeed voor de boeg.

Voor de Zakspeed Viper GT3-R van de combinatie Florian Strauss/Chris Mamerow/Jeroen Bleekemolen was VLN1 niet meer dan een leerproces om de parameters voor de 24U op de rit te krijgen. Ze werden als 21e algemeen geklasseerd. Op de 23e plek volgde de Kondo Nissan GT-R Nismo GT3 van Tom Coronel/Takabosi Mitsunori/Fujii Tomonobu/Tsugio Matsuda.


Halverwege de wedstrijd wisselden de beide No 98/99 ROWE BMW's van kop. Maar de laatste stops waren cruciaal voor Edwards. In de 17e ronde nam Patrick Pilet met de Manthey Porsche 911 GT3 R de leiding. En de beslissing viel 23 seconden voor het einde van de wedstrijd toen Edwards na het opheffen van een Code 60 situatie nabij Karussell eerder op het gas ging en Pilet liet staan. Onboard camera wees uit dat Edwards volledig correct gehandeld had. Met een voorsprong van 5.48 secs. bezorgde de Amerikaan het team van ROWE Racing haar negende Nordschleife overwinning.

2019 Winnende ROWE BMW Sterk optreden van BMW met drie auto's in de Top 10. Wordt het dit jaar 24U Nürburgring voor het Beierse merk?

Winnaar John Edwards: " In de twee voorgaande rondes passeerden we de Code 60 situatie in de Karussell. Maar in de allerlaatste ronde zag ik dat deze situatie wat sneller was opgeheven terwijl de Porsche nog zijn banden aan het opwarmen was. Toen ik groen zag ging ik direct op het gas en dit bezorgde ons de overwinning."
Nick Catsburg: "De Nordschleife is het beste circuit ter wereld. Fantastisch om hier met mijn jongens te winnen."

Marco Wittmann: "Een spannend gevecht in de slotfase van de wedstrijd. John zat de Porsche op zijn hielen. En met de Code 60 situatie hadden we gewoon het nodige geluk." Wel was er teleurstelling bij Tom Blomqvist: "Wij hadden gewoon moeten winnen. Wij hadden de pole, een perfecte start en een supergoede eerste stint maar op het einde hadden we gewoon een te zwakke strategie.

2019 Falken Porsche De Falken Porsche verloor in de slootfase een podiumklassering.

Met een verschil van slechts 0.281 secs. miste de Falken Porsche 911 GT3 nipt het podium. Jörg Bergmeister: "Vanwege het ingekorte tijdschema konden wij ook een geplande test niet uitvoeren en moesten nog een paar kleinigheidjes optimaal verbeteren. De auto bevindt zich nu wel op een enorm hoge Performancelevel en dit werd met de vierde plek beloond." De Falken BMW M6 GT3 van Alexandre Imperatori/Jens Klingmann eindigde als achtste.

2019 Coronel
De fraaie Kondo Nissan NISMO GT-R GT3

De Getspeed AMG Mercedes GT3 van de combinatie Vettel/Ellis/Dontje kwam als 14e over de streep. Voor de kop kwamen ze 4.48.916 minuten te kort. In de tussenstand van het kampioenschap voeren Catsburg/Wittmann/Edwards het klassement aan omdat de GT3 Proklasse met 20 auto's het sterkst bezet was. Bij een horror crash met een VW Jetta in Brünnchen met een VW Jetta bleef de rijder ongedeerd. De naam van betrokkene werd door de organisatie niet vrijgegeven.

2019 Manthey Porsche
Geen hattick voor Manthey bij de openingswedstrijd. BMW verstoorde het feestje.

Op 13 april vindt VLN2 met de DMV 4std plaats. En dan met de traditionele starttijd van 12.00u.

2019 Nordschleife
De Eifelridders zijn weer onderweg.

Uitslag 65e ADAC Westfalenfahrt
1. Nick Catsburg/Marco Wittmann/John Edwards BMW M6 GT3 20 ronden in 2.53.30.383
2. Patrick Pilet/ Fred Makowiecki Porsche 911 GT3 R + 5.486 secs
3. Conor de Philippi/Tom Blomqvist/Mikkel Jensen BMW M6 GT3 + 22.428 secs
4. Klaus Bachler/Jörg Bergmeister Porsche 911 GT3 R + 22.709 secs.
5. Matt Campbell/Mathieu Jaminet Porsche 911 GT3 R + 25.081 secs
6. Vincent Kolb/Frank Stippler Audi R8 LMS + 27.866 secs.
7. Maximilian Götz/Christian Hohenadel/ Rafaelle Marciello AMG Mercedes GT3 + 28.378 secs.
8. Alexandere Imperatori/Jens Klingmann BMW M6 GT 3 + 39.381 secs.
9. Michele Di Martino/Marco Mapelli/Franck Perrera Lamborghini GT3 + 42.422
10. Christopher Haase/Markus Winkelhock Audi R8 LMS + 1.05.851 min

2019 Winnaars
Vreugde bij het winnende team. De als derde geklasseerde ROWE BMW M6 nadert op de achtergrond.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Gixxer17 24 maart 2019 14:30

    Ondanks de weersomstandigheden, wat voor de nodige vertraging zorgde, toch een mooie start van het VLN seizoen. Het is trouwens wel goed zichtbaar dat de GT3's aan vermogen hebben ingeleverd, ze komen de Porsche Cups op de rechte stukken amper voorbij. Ik weet niet of dat de veiligheid nu echt ten goede komt. Gisteren was er wel te zien dat er hier en daar wat duw- en trekwerk werd gebruikt door de GT3's om de Porsches voorbij te komen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 maart 2019 19:58

    Meer info en beelden van de vliegende youngtimer Jetta hier: https://www.motorsport-total.com/vln-langstreckenmeisterschaft/news/horrorcrash-im-bruennchen-vw-jetta-ueberschlaegt-sich-sechsmal-19032306 Gelukkig goed afgelopen, maar het laat wel zien hoe je in het gedrang zomaar "de macht over het stuur" (en de rest) verliest.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet