Formule 3

Formule 3: Lundgaard snelste tijdens eerste test op Paul Ricard

1017398010-LAT-20190321-MALCY2161

Renault-junior Christian Lundgaard was de afgelopen twee dagen de snelste man van de eerste collectieve test van de nieuwe FIA F3. Op Paul Ricard ging de Deense ART-coureur een paar duizendsten harder dan Ferrari-junior Marcus Armstrong, die voor Prema op de eerste dag de snelste tijd zette. Richard Verschoor eindigde namens MP Motorsport de test met de zesde tijd. Bent Viscaal, de tweede Nederlander in de klasse, drong in de laatste middagsessie de top-tien binnen voor het nieuwe team van HWA.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F3 Championship

30 auto's verschenen er aan de start van de eerste tweedaagse test, wat in ieder geval aantoonde dat er aan belangstelling voor de nieuwe FIA F3 geen gebrek is. De kwaliteit van de bezetting van de meeste teams is bovendien hoog tot zeer hoog. Voor 29 auto's zijn de contracten inmiddels getekend, alleen bij Jenzer is één plekje nog niet definitief gevuld: de Zwitser Estner testte er zonder een handtekening onder een seizoenscontract.

1017398100-LAT-20190321-MALCY3164

De startnummers waren vooraf via loting vergeven, maar het was typerend dat topteam ART (in de afgelopen jaren hét team in de GP3) het geluk had er met de nummers 1, 2 en 3 vandoor te gaan. Met Beckmann, Fewtrell en Lundgaard hebben zij ook een zeer sterk trio onder contract. De verwachting is dat Prema (met startnummers 26 t/m 28) felle tegenstand zal bieden, in ieder geval via Armstrong en Shwartzman.

1017397409-LAT-20190320-MAL02754

Ook bij de overige teams zien we een mix van GP3-routiniers (Pulcini, Kari, Piquet, Hughes, Hyman), zij-instromers uit het oude FIA F3 of de Euroformula Open (Vips, Daruvala, Fernandez, Scherer, Petrov, Andres, Drugovich, Viscaal), promovendi uit de Formule Renault en Formule 4 (Ye, Sargeant, Peroni, Zendeli, Lawson, Tsunoda, Natori, Deledda) en coureurs die zich het afgelopen jaar al in de GP3 meldden (Verschoor, Laaksonen, DeFrancesco).

1017398033-LAT-20190321-MALCY2423

Lundgaard deed de openingszet door de eerste ochtendsessie als snelste af te wikkelen. Alle coureurs kregen zes setjes Pirelli-mediums, zodat de tijdverschillen in ieder geval niet aan de banden waren toe te rekenen. 's Middags nam Armstrong het roer van Lundgaard over, verrassend gevolgd door Zendeli, de kersverse ADAC F4-kampioen.

1017397532-LAT-20190320-MALC01942837

Vanochtend was Lundgaard opnieuw de snelste, in de sessie waarin de coureurs allemaal een tandje bijzetten. Dat gold niet meer voor de middag, waarin uiteindelijk de Japanse F4-kampioen en Red Bull-junior Tsunoda als snelste uit de bus kwam, voor beide Trident-oudgedienden Kari en Piquet.

1017397953-LAT-20190321-MALCY1370

Richard Verschoor zat in alle sessies in de top-tien en noteerde twee maal de vijfde tijd. In de derde sessie met de snelste tijden van de test was Verschoor zesde. Bent Viscaal eindigde de eerste dag in de lagere regionen, maar dook in de laatste sessie voor het eerst de top-tien binnen.

FIA F3, Paul Ricard, 1e collectieve test, 20-21 maart 2019

1e sessie
1. Christian Lundgaard - ART - 1'49"685 - 30 ronden
2. Leonardo Pulcini - Hitech - 1'49"772 - 30
3. Robert Shwartzman - Prema - 1'49"838 - 25
4. Niko Kari - Trident - 1'50"078 - 25
5. Jüri Vips - Hitech - 1'50"202 - 36
6. Maximilian Fewtrell - ART - 1'50"498 - 32
7. Alex Peroni - Campos - 1'50"545 - 23
8. Pedro Piquet - Trident - 1'50"597 - 25
9. Richard Verschoor - MP Motorsport - 1'50"606 - 19
10. Logan Sargeant - Carlin - 1'50"762 - 23
11. Simo Laaksonen - MP Motorsport - 1'50"767 - 25
12. Sebastian Fernandez - Arden - 1'50"845 - 21
13. David Beckmann - ART - 1'50"845 - 21
14. Yuki Tsunoda - Jenzer - 1'51"326 - 26
15. Marcus Armstrong - Prema - 1'51"344 - 20
16. Lirim Zendeli - Sauber Junior by Charouz - 1'51"434 - 18
17. Fabio Scherer - Sauber Junior by Charouz - 1'51"522 - 25
18. Ye Yifei - Hitech - 1'51"776 - 21
19. Jehan Daruvala - Prema - 1'51"846 - 18
20. Bent Viscaal - HWA Racelab - 1'51"944 - 11
21. Teppei Natori - Carlin - 1'51"945 - 25
22. Devlin DeFrancesco - Trident - 1'52"026 - 21
23. Alessio Deledda - Campos - 1'52"198 - 22
24. Felipe Drugovich - Carlin - 1'52"384 - 18
25. Raoul Hyman - Sauber Junior by Charouz - 1'52"459 - 18
26. Liam Lawson - MP Motorsport - 1'52"759 - 22
27. Andreas Estner - Jenzer - 1'52"792 - 19
28. Artem Petrov - Jenzer - 1'53"804 - 13
29. Keyvan Andres - HWA Racelab - 1'54"357 - 15
30. Jake Hughes - HWA Racelab - 2'21"077 - 5

2e sessie
1. Marcus Armstrong - Prema - 1'49"243 - 41 ronden
2. Lirim Zendeli - Sauber Junior by Charouz - 1'49"578 - 41
3. Robert Shwartzman - Prema - 1'49"634 - 32
4. Leonardo Pulcini - Hitech - 1'49"656 - 29
5. Richard Verschoor - MP Motorsport - 1'49"740 - 36
6. Simo Laaksonen - MP Motorsport - 1'49"770 - 35
7. Sebastian Fernandez - Campos - 1'49"793 - 33
8. Christian Lundgaard - ART - 1'49"817 - 48
9. David Beckmann - ART - 1'49"893 - 46
10. Jehan Daruvala - Prema - 1'49"956 - 31
11. Alex Peroni - Campos - 1'50"014 - 33
12. Yuki Tsunoda - Jenzer - 1'50"117 - 29
13. Logan Sargeant - Carlin - 1'50"181 - 35
14. Liam Lawson - MP Motorsport - 1'50"317 - 30
15. Andreas Estner - Jenzer - 1'50"335 - 33
16. Raoul Hyman - Sauber Junior by Charouz - 1'50"493 - 36
17. Niko Kari - Trident - 1'50"528 - 36
18. Pedro Piquet - Trident - 1'50"613 - 46
19. Felipe Drugovich - Carlin - 1'50"619 - 25
20. Maximilian Fewtrell - ART - 1'50"715 - 47
21. Fabio Scherer - Sauber Junior by Charouz - 1'50"858 - 42
22. Devlin DeFrancesco - Trident - 1'50"877 - 39
23. Artem Petrov - Jenzer - 1'50"906 - 31
24. Ye Yifei - Hitech - 1'50"927 - 34
25. Teppei Natori - Carlin - 1'51"045 - 43
26. Bent Viscaal - HWA Racelab - 1'51"244 - 19
27. Alessio Deledda - Campos - 1'51"660 - 29
28. Keyvan Andres - HWA Racelab - 1'51"741 - 37
29. Jüri Vips - Hitech - 1'53"097 - 12
30. Jake Hughes - HWA Racelab - no time - 0

3e sessie
1. Christian Lundgaard - ART - 1:48.786 - 42 ronden
2. Marcus Armstrong - Prema - 1:48.800 - 43
3. Leonardo Pulcini - Hitech - 1:48.904 - 26
4. Robert Shwartzman - Prema Racing - 1:48.975 - 42
5. Ye Yifei - Hitech - 1:48.997 - 39
6. Richard Verschoor - MP Motorsport - 1:49.118 - 41
7. Max Fewtrell - ART - 1:49.133 - 19
8. Liam Lawson - MP Motorsport - 1:49.176 - 17
9. Jake Hughes - HWA Racelab - 1:49.206 - 43
10. Felipe Drugovich - Carlin - 1:49.240 - 26
11. Alexander Peroni - Campos - 1:49.251 - 28
12. Jehan Daruvala - Prema - 1:49.254 - 19
13. David Beckmann - ART - 1:49.339 - 30
14. Jüri Vips - Hitech - 1:49.349 - 39
15. Pedro Piquet - Trident - 1:49.428 - 47
16. Simo Laaksonen - MP Motorsport - 1:49.479 - 16
17. Yuki Tsunoda - Jenzer - 1:49.528 - 25
18. Bent Viscaal - HWA Racelab - 1:49.606 - 27
19. Sebastian Fernandez - Campos - 1:49.623 - 21
20. Andreas Estner - Jenzer - 1:49.623 - 31
21. Raoul Hyman - Sauber Junior by Charouz - 1:49.654 - 17
22. Logan Sargeant - Carlin Racing - 1:49.654 - 27
23. Artem Petrov - Jenzer - 1:49.660 - 32
24. Teppei Natori - Carlin Racing - 1:49.880 - 24
25. Niko Kari - Trident - 1:49.881 - 25
26. Fabio Scherer - Sauber Junior by Charouz - 1:50.179 - 27
27. Devlin DeFrancesco - Trident - 1:50.453 - 23
28. Lirim Zendeli - Sauber Junior by Charouz - 1:50.633 - 10
29. Keyvan Andres - HWA Racelab - 1:50.773 - 18
30. Alessio Deledda - Campos - 1:51.091 – 20

4e sessie
1. Yuki Tsunoda - Jenzer - 1:49.301 - 25 ronden
2. Niko Kari - Trident - 1:49.372 - 35
3. Pedro Piquet - Trident - 1:49.487 - 33
4. Jake Hughes - HWA Racelab - 1:49.572 - 35
5. Richard Verschoor - MP Motorsport - 1:49.582 - 23
6. Alexander Peroni - Campos - 1:49.712 - 27
7. Leonardo Pulcini - Hitech - 1:49.742 - 28
8. Bent Viscaal - HWA Racelab - 1:49.931 - 29
9. Liam Lawson - MP Motorsport - 1:50.000 - 46
10. Sebastian Fernandez - Campos - 1:50.007 - 35
11. Felipe Drugovich - Carlin - 1:50.015 - 33
12. Devlin DeFrancesco - Trident - 1:50.034 - 26
13. Lirim Zendeli - Sauber Junior by Charouz - 1:50.111 - 27
14. Jüri Vips - Hitech - 1:50.121 - 24
15. Andreas Estner - Jenzer - 1:50.149 - 40
16. Fabio Scherer - Sauber Junior by Charouz - 1:50.156 - 35
17. Artem Petrov - Jenzer - 1:50.173 - 32
18. David Beckmann - ART - 1:50.373 - 24
19. Logan Sargeant - Carlin - 1:50.428 - 31
20. Christian Lundgaard - ART - 1:50.719 - 35
21. Teppei Natori - Carlin - 1:50.764 - 29
22. Max Fewtrell - ART - 1:50.867 - 31
23. Raoul Hyman - Sauber Junior by Charouz - 1:50.886 - 26
24. Alessio Deledda - Campos - 1:50.914 - 19
25. Jehan Daruvala - Prema - 1:51.013 - 39
26. Keyvan Andres - HWA Racelab - 1:51.410 - 31
27. Ye Yifei - Hitech - 1:51.962 - 21
28. Marcus Armstrong - Prema - 1:52.023 - 36
29. Robert Shwartzman - Prema - 1:52.043 - 38
30. Simo Laaksonen - MP Motorsport - 1:52.207 - 28

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 22 maart 2019 08:56

    Ik vind dat Verschoor er prima bij zit, top 5 in kampioenschap moet kunnen!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 maart 2019 14:11

    Is dit nu het oude GP3 chassis of het nieuwe F3 chassis?

    • 0
    • 0
     
    Gixxer17 22 maart 2019 16:07

    En het Formula European Masters is dood verklaard voordat de eerste race gereden is, met maar 6 inschrijvingen... Leuk dat de FIA alle formule klassen zo uniform wil hebben, maar de nationale formuleklassen en de klassen die niet in het F1 weekend meerijden, sterven nu uit. Dit met uitzondering van ADAC F4. Waar moeten we in de toekomst de jonge talenten klaarstomen voor F1? Direct vanuit de karts naar F3? Het word er allemaal niet goedkoper op.

    • 0
    • 0
     
    Marcel ten Caat 22 maart 2019 17:08

    Euroformula Open is er nog voor de oude F3 auto's, dus de teams die FEM wilden doen kunnen ook daar terecht. Daarnaast is er nog het Formula Regional European Championship met het Tatuus-chassis. Groeimogelijkheden zijn er dus wel degelijk. Goedkoop en autosport gaat sowieso niet samen...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet