Formule 1

Formule 1: Bottas verrast met zege, Verstappen doet serieus mee

Bottas

Valtteri Bottas heeft afscheid genomen van zijn demonen uit 2018 en de eerste GP van dit seizoen met overmacht op zijn naam geschreven. De Fin greep bij de start de leiding en was vervolgens oppermachtig. Hamilton had het aanzienlijk moeilijker, moest een strategische zet van Vettel pareren, en had daarna grote moeite om zijn banden onder controle te houden. Max Verstappen begon rustig, voerde na de stops de druk op en pakte de derde plek van Sebastian Vettel met een mooie inhaalactie. Daarna leek hij nog snel genoeg om Hamilton aan te vallen, maar zo ver liet de Brit het niet komen. De podiumplek betekent een zeer voortvarende start voor de combinatie Red Bull - Honda. Dat kan niet gezegd worden van Ferrari. Ging het Italiaanse team nog als topfavoriet naar Australië, het tempo in de race was ontluisterend. Het zal morgen donderen in Maranello.

De eerste GP van het jaar had verder een aantal mooie voorbodes voor het nieuwe seizoen. Ten eerste was er beduidend meer actie op de baan dan vorig jaar – hebben de nieuwe regels toch hun effect? Ten tweede voegde het extra punt voor de snelste ronde een zeer interessante dimensie toe in de slotfase, met zelfs de raceleider die nog iets had om voor te strijden. Ten derde was de strijd in het middenveld bijzonder spannend, met vijf teams op een kluitje. En ten vierde, laten we chauvinistisch blijven, lijkt Verstappen dit jaar beduidend dichter bij Mercedes en Ferrari te zitten dan vorig jaar.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Met twee oppermachtige Mercedessen op de voorste startrij en Verstappen tussen de Ferrari's, gaat het seizoen 2019 van start. Bottas komt fantastisch weg en schiet naar de leiding – de poleman heeft hier de afgelopen zeven jaar slechts eenmaal gewonnen. Verstappen is goed weg, maar wordt in de eerste bocht buitenom uitgeremd door Leclerc. Die wordt op de kerb echter in het gras geduwd door zijn teamgenoot, en dat geeft Verstappen de kans om de vierde plek weer terug te dringen.

In het middenveld heeft Daniel Ricciardo een dramatische start. Hij komt op zich goed van zijn plek, zoekt ruimte naast Sergio Perez, moet hiervoor een klein beetje door het gras, maar daarbij breekt pardoes zijn hele voorvleugel af. De Australiër zou ook eens een goede thuisrace hebben.

Daar gaat de eerste Renault
Red Bull heeft de hele winter gejubeld over de betrouwbaarheid en kracht van de Honda, terwijl Cyril Abiteboul van Renault voorspelde dat Renault grote stappen had gemaakt. De Fransman krijgt als eerste het deksel op de neus; er komt rook achter uit de McLaren van Sainz en de eerste Renault van 2019 heeft de geest gegeven. In Nederland zullen wat Verstappen-fans hebben moeten gniffelen thuis op de bank.

Aan kop
Valtteri Bottas is snel in de openingsfase. Hij rijdt Hamilton op 3,5 seconde achterstand. Daar worden de rondetijden gelijk – heeft Hamilton dat gat bewust laten vallen voor vrije lucht? Achter de Brit valt ongeveer hetzelfde gat naar Vettel. Verstappen blijft dichter bij de Ferrari – de racepace van de Red Bull lijkt wel weer goed te zitten. Leclerc verliest de aansluiting als hij door het gras gat, en is dan ook wat langzamer dan de Nederlander.

Vettel

Pitstops
Na 14 ronden is Sebastian Vettel de eerste koplopers die de pits in duikt. Hij probeert de undercut bij Hamilton. Vorig jaar liet Mercedes een strategische steek vallen, nu roept het Hamilton direct binnen. Er wordt een uitzondering gemaakt op de leider-eerst-stelregel, en dat is verstandig. Hamilton behoudt de plek op de Duitser.

Ook het middenveld maakt zijn pitstops en het verschil in banden en temperaturen veroorzaakt een hoop meer baanactie. Haas is het hele weekend herinnerd aan het pitstopdrama van vorig jaar, maar krijgt een déjà-vu bij Grosjean. Hij staat kostbare tijd stil als zijn linkervoorwiel niet wil blijven zitten. Gelukkig voor de Fransman en het team kan hij uiteindelijk wel weer verder. Of het ermee te maken heeft is onduidelijk, maar vele ronden later valt Grosjean tóch uit met een kapotte ophanging linksvoor ...

Valtteri Bottas hoeft de volgende ronde nog niet binnen te komen. Hij is nog altijd sneller dan Hamilton. De kans is groot dat de wereldkampioen veel eerder moest stoppen dan hij wilde om Vettel af te houden, maar nu extreem voorzichtig moet zijn om 44 ronden op deze set mediums te rijden. De Brit roept ook al snel over de radio dat hij niet verwacht op deze set de race uit te kunnen rijden. Heeft Ferrari gezien dat de Mercedessen hier moeite mee hebben? Het zou een strakke strategische move zijn.

Bottas komt na 23 ronden de pits in. Zijn stop is prima en hij blijft Hamilton en de nog niet gestopte Leclerc ruimschoots voor. Verstappen leidt nu. Dat lijkt nietszeggend, maar het is de eerste keer dat een Honda aan de leiding ligt sinds Rubens Barrichello in Canada 2008. Daar mogen de Japanners drie ronden van genieten, dan komt Verstappen ook binnen. Zijn stop is prima en hij sluit 4 tellen achter Vettel aan. De 10 ronden jongere banden zouden Verstappen in de slotfase nog wat op kunnen leveren. Een paar rondjes later stopt ook Leclerc.

Verstappen stad

Verstappen in de aanval
Max Verstappen dicht razendsnel het gat naar Sebastian Vettel. De Nederlander is net zo snel als Bottas aan kop, maar erger nog is dat Vettel wordt opgehouden door de supervoorzichtige Hamilton, die maar liefst 16 tellen achter de leider ligt.

Nu kan Verstappen laten zien of inhalen met deze nieuwe voorvleugels en tussen koplopers mogelijk is. De Nederlander opent de actie in de eerste bocht, die slaat Vettel af, maar Verstappen heeft een betere exit. Met DRS als extra hulp schiet hij buitenom en pakt hij in bocht 2 de plek van de Ferrari.

Gasly

Red Bull vs. Toro Rosso
Na 38 ronden maakt Gasly eindelijk zijn eerste pitstop. Hij startte op de harde band – het verklaart mede waardoor hij niet zo snel door het veld kon komen. Op softs komt hij als tiende de baan op, vlak voor Kvyat van zusterteam Toro Rosso. Die heeft nog wel wat te bewijzen en gaat in de aanval bij Gasly. De Fransman kan dit niet gebruiken op zijn hagelnieuwe banden, maar het weerhoudt de Rus er niet van om die plek te pakken. Gaat Red Bull hier ingrijpen? Zo werkt het gelukkig niet tussen de zusterteams, want Gasly moet het op eigen kracht doen.

Gasly

"Waarom zijn we zo langzaam?"
Ferrari ging als topfavoriet naar Australië, maar de race is een ontluistering. Nadat Vettel is ingehaald door Verstappen loopt zijn achterstand razendsnel op. Hij is bijna een seconde langzamer dan de Nederlander en meer dan een seconde dan de leider. "Waarom zijn we zo langzaam?", vraagt de Duitser zich hardop af. "Geen idee", moet het team bekken. Vettel is zelfs beduidend langzamer dan zijn teamgenoot, die het gat dicht.

Prachtig middenveld
Net als vorig jaar valt er achter de topteams weer een gigantisch gat. Magnussen geeft meer dan een halve minuut toe op Leclerc. Maar wat prachtig is, is dat de teams in dat middenveld extreem aan elkaar gewaagd zijn. Achter de Haas volgen Hülkenberg (Renault), Räikkönen (Alfa Romeo), Stroll (Racing Point), Kvyat (Toro Rosso) en Gasly (Red Bull). En dat binnen 6 seconden.

Komt Verstappen nog?
Na de inhaalactie bij Vettel, leek Lewis Hamilton de volgende prooi voor Verstappen. De Brit klaagt al lang dat zijn achterbanden op zijn, maar houdt de Red Bull wel op 1,5 seconde. Gaat Verstappen in de laatste 10 ronden nog voor een kans? Als hij zich verremt in de eerste bocht verliest hij 1,5 seconden extra.

Snelste ronde
De snelste ronde levert dit jaar een extra punt op – mits de rijder in kwestie in de toptien eindigt. Deze race bewijst direct wat het effect daarvan is. Bottas ligt soeverein aan kop en zou normaal gesproken de race rustig uit rijden. Maar nu blijft er iets om voor te strijden. Hij vraagt zelfs of hij nog een keer moet stoppen voor dat extra punt. "We nemen geen risico", zegt Mercedes. "Maar ik wil dat laatste puntje", klinkt de strijdlustige Fin.

Bottas heeft de snelste ronde lang in handen, maar drie ronden voor het eind is het Max Verstappen die die trofee afpakt. Hier is duidelijk meer prestige mee gemoeid dan dat ene puntje. Gaat Mercedes dit vertellen tegen Bottas? Ja, want ook Bottas gaat nog op jacht.

Hamilton

Met die ronde komt Verstappen tevens weer dichter bij Hamilton. Gaat hij in de laatste drie ronden nog een aanval wagen? Hij komt op de DRS-seconde, maar daar blijft het ook bij. In de tussentijd pakt Bottas in de voorlaatste ronde de snelste ronde terug. Het neemt niet weg dat Verstappen voor het eerst op het podium eindigt in Melbourne. En dat Honda voor het eerst op het podium eindigt in het V6-tijdperk.

Achter Verstappen is de achterstand van Vettel ontluisterend. Leclerc eindigt op de staart van zijn teamgenoot, maar mag of kan geen inhaalactie inzetten.

De strijd in het middenveld blijft spannend tot het eind en wordt gewonnen door Kevin Magnussen op p6. Hij is ook de laatste die niet op een ronde wordt gezet door Bottas; dat zegt dan wel weer veel over het krachtsverschil. Hülkenberg en Räikkönen eindigen achter Magnussen. Negende wordt Stroll, die daarmee meteen een tik uitdeelt aan teamgenoot Perez en laat zien dat hij niet alleen op die plek zit omdat hij de zoon van de eigenaar is. Het laatste punt gaat naar Daniil Kvyat, die tot het einde Pierre Gasly achter zich houdt. Een debuut voor Red Bull buiten de punten – dat is toch ook niet wat de Fransman ervan verwacht had.

Bottas heeft mentale stap gezet
Na een seizoen vol tegenslagen, opent Valtteri Bottas het seizoen ijzersterk. Na afloop geeft hij een klein inkijkje in zijn mentale voorbereiding. "Het harde werk dat ik hier heb gedaan, betaalt zich uit", zegt hij terwijl hij op zijn hoofd tikt. "Dit was mijn beste race ooit. Ik weet eigenlijk niet wat er gebeurde, het ging zó lekker. Ik had alles onder controle en kon zelfs die snelste ronde nog pakken. Je moet wel wat risico nemen op oude banden, maar ik wilde hem graag hebben. Ik ben zo blij."

Hamilton tevreden
De wereldkampioen werd niet alleen verslagen door zijn teamgenoot, maar ook op grote achterstand gezet. Toch straalt hij vertrouwen uit. "Het is het perfecte start voor het team. Valtteri verdiende het vandaag. We hebben als team wel nog werk voor de boeg, maar ik weet precies waar we aan moeten gaan werken. Max kwam dichtbij, maar ik had hem onder controle."

Verstappen snelheid

Geweldige start
Max Verstappen mocht voor het eerst naar het podium in Melbourne, voor Honda was het de eerste podiumfinish in het V6-tijdperk. Een betere start kunnen ze bijna niet wensen. "Ik ben vooral blij voor Honda. De samenwerking is echt prettig en zij hebben dit dik verdiend. In de eerste stint moest ik voorzichtig doen, want de softs oververhitten snel als je binnen 1,5 seconde rijdt. Op de mediums kon ik geleidelijk naar Vettel toe rijden zonder de banden kapot te rijden. Eenmaal bij hem kon ik direct aanvallen. Lewis daarna was wel iets sneller dan Seb. Ik had wel het gevoel dat ik sneller was dan hem, maar op deze baan blijft het erg moeilijk om in te halen. Maar om in de eerste race van het jaar al te kunnen vechten met de Mercedessen – dat is een geweldige start."

Uitslag Grand Prix Australië
1. Valtteri Bottas, 58 ronden*
2. Lewis Hamilton, op 20.886
3. Max Verstappen, op 22.520
4. Sebastian Vettel, op 57.109
5. Charles Leclerc, op 58.230
6. Kevin Magnussen, op 1:27.156
7. Nico Hülkenberg, op 1 ronde
8. Kimi Räikkönen, op 1 ronde
9. Lance Stroll, op 1 ronde
10. Daniil Kvyat, op 1 ronde

11. Pierre Gasly, op 1 ronde
12. Lando Norris, op 1 ronde
13. Sergio Perez, op 1 ronde
14. Alex Albon, op 1 ronde
15. Antonio Giovinazzi, op 1 ronde
16. George Russel, op 2 ronden
17. Robert Kubica, op 3 ronden

Romain Grosjean
Daniel Ricciardo
Carlos Sainz

* snelste raceronde

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 maart 2019 08:20

    Respect voor de Fin die al werd afgeschreven, Max een prima racepace met een goed getimede DRS-manoeuvre, wederom een megasaaie GP. Het gat tussen de topteams en de rest blijft, Ferrari mag haar wonden likken.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 maart 2019 11:11

    Wat ben ik blij met die Honda motor. Fantastisch.....

    • 0
    • 0
     
    Gixxer17 17 maart 2019 14:24

    Ik ben erg blij met dit podium voor Max, en het is mooi om te zien dat RedBull met de Honda een veel betere start van het seizoen kent, nu ook hopen dat Gasly de komende races wat meer in zijn ritme komt en het de Ferrari’s nog lastig kan maken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet