Sportscars

Sportscars: Whelen-Cadillac wint Sebring, Porsche wint GTLM, opnieuw IMSA-klassezege Rik Breukers

190316 IMSA race winner
Winst voor de Whelen-Action Express-Cadillac in de 12 Hours of Sebring

Na de Rolex 24 At Daytona bood ook de 67e editie van de Mobil 1 12 Hours of Sebring Nederlands succes. Bij de prototypes eindigde Renger van der Zande samen met zijn teamgenoten Jordan Taylor en Mathieu Vaxivière in de Konica Minolta WRT-Cadillac DPi als tweede, achter de winnende Whelen-Action Express-Cadillac. In GTD herhaalde het GRT Grasser Racing Team met de Lamborghini Huracán GT3 de overwinning van Daytona, waarmee het team de officieuze '36 Uur van Florida' wint. Net als in Daytona maakte ook hier onze landgenoot Rik Breukers deel uit van het winnende team, zodat hij nu beide klassiekers in één seizoen gewonnen heeft. Jeroen Bleekemolen en zijn Riley-teamgenoten konden vanwege het te hoge BOP-gewicht van de Mercedes geen vuist maken en moesten genoegen nemen met de vijfde plaats in de klasse. Voor Porsche was er winst in de GTLM-klasse, waar Nick Tandy, Parick Pilet en Fred Makowiecki met de 911 RSR hun Sebring-klassezege van vorig jaar herhaalden.

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Wisselende weersomstandigheden hadden hun invloed op de 67e editie van de klassieke race, de oudste nog bestaande sportwagenwedstrijd in de Verenigde Staten. Hoewel de duur van de regen over de dag verdeeld uiteindelijk aanmerkelijk korter uitviel dan aanvankelijk voorspeld, speelde de af en toe intensieve regenval de deelnemers toch parten. Zo moest de wedstrijd achter de safety-car worden gestart, omdat de flinke neerslag in de ochtend voor heel wat staand water op diverse plaatsen op de baan zorgde. Pas na 40 minuten was de racelijn zodanig opgedroogd dat de race kon worden vrijgegeven. Ook later viel er af en toe nog wat neerslag, maar zonder noemenswaardige gevolgen.

De DPi's gaven een soortgelijk beeld te zien als eind januari bij de seizoensstart in Daytona, want ook in Sebring bepaalden de Cadillacs grotendeels het tempo aan de kop van de klasse. Bij het Penske-Acura-team koesterde men na de sterke pole-position van Dane Cameron wellicht ook hoop op een goede raceklassering, maar die werd al snel teniet gedaan door diverse pitstops in de beginfase. Ook voor de nummer 10-Konica Minolta-WTR-Cadillac verliep het eerste uur van de race niet zonder problemen: hier was het de koeling die niet optimaal functioneerde, waardoor ook twee extra pitstops noodzakelijk werden. In het verdere verloop van de wedstrijd kwam het winnende team van Daytona goed terug en streed vrijwel constant voorin mee. "Het zal niet echt makkelijk worden, want met name de 31 is snel", zei Renger van der Zande, verwijzend naar de Whelen-Action Express-Cadillac van Felipe Nasr, Eric Curran en Pipo Derani. "Voor de rest loopt het echter zonder problemen."

Het leek erop dat de laatste pitstop, zoals zo vaak, de beslissing zou brengen: met 36 minuten te gaan kwam Felipe Nasr in de nummer 31-Whelen-Action Express-Express-Cadillac de pits in en kwam net voor Jordan Taylor in de nummer 10-WTR-Cadillac weer de baan op. Ditmaal echter kwam er nog een 'full course yellow', toen Bill Auberlen een kwartier voor het einde van de baan raakte als gevolg van een gebroken linker voorwielophanging aan de Turner-BMW M6 uit de GTD-klasse. Met nog zeven minuten te gaan werd de race weer vrijgegeven. Wat Taylor echter ook probeerde, hij kon het gat naar Felipe Nasr niet meer helemaal dichtrijden en zo kwam de Braziliaan in de Whelen-Action Express-Cadillac DPi als winnaar over de eindstreep. Nasr deelde het succes met Eric Curran en Pipo Derani.

190316 IMSA race 10
Na de winst in Daytona opnieuw een podium voor Renger van der Zande en zijn teamgenoten.

Jordan Taylor finishte als tweede en bezorgde zichzelf en zijn WTR-teamgenoot Renger van der Zande daarmee opnieuw een podiumplaats, na de overwinning in Daytona. Ditmaal deelde de Fransman Mathieu Vaxivière in het succes. "De tweede plaats is weer goed voor de punten", verklaarde Van der Zande naderhand. Daarmee staan we gedeeld eerste in het kampioenschap. We hebben Petit Le Mans gewonnen, Daytona gewonnen en nu tweede in Sebring. Daarmee mogen we natuurlijk niet klagen. Aan de andere kant hadden we hier natuurlijk ook graag gewonnen, maar de 31 was gewoon sneller. Ik zou aanvankelijk de finish rijden, maar uiteindelijk bleef Jordan in de auto zitten en die heeft het heel goed gedaan. Het is gewoon goed om voor een topteam te rijden, zoals ik nu doe. Het was een heftig weekeinde voor mij, omdat ik beide races reed, maar ik ben blij dat het allemaal goed gegaan is. Natuurlijk wilde ik Wayne Taylor niet teleurstellen, nadat hij me toestemming gegeven heeft om beide te doen. Het switchen tussen de auto's is wel even omschakelen, maar het ging me heel goed af. Met de tweede plek mogen we echt niet klagen. Van hier uit kunnen we weer verder bouwen!"  De andere Action Express-Cadillac, de nummer 5-Mustang Sampling-auto van João Barbosa, Brendon Hartley en Filipe Albuquerque completeerde het Cadillac-succes met de derde plaats.

Beste niet-Cadillac was de nummer 7-Penske-Acura van Ricky Taylor, Helio Castroneves en Alexander Rossi op de vierde pöaats. In het Joest-Mazda-kamp beleefde men opnieuw een dramatisch weekeinde. Net als in Daytona vatte de nummer 77 vlam in het motorcompartiment, wederom met Timo Bernhard achter het stuur, die ook weer net als in Daytona zelf op zoek moest naar een baanpost met een brandblusser om erger te voorkomen. De andere Mazda raakte met Tristan Nuñez achter het stuur van de baan, maar kon in ieder geval met twee ronden achterstand de race nog voortzetten. Dit team
werd als vijfde geklasseerd.

190316 IMSA race 911
Na de beide GT-zeges in de FIA WEC-race won Porsche ook de GTLM-klasse in de IMSA-wedstrijd

In de GTLM-klasse leken de Fords gedurende het grootste deel van de tijd het tempo te bepalen, maar Porsche had duidelijk dezelfde strategie toegepast als vorig jaar en voor een afstelling gekozen waarmee de 911 RSR in de slotfase van de race het snelst was. Met name de manier waarop Nick Tandy in de Porsche met het startnummer 911 naar voren reed was een genot om te zien en toonde aan dat de Brit niet alleen in de regen over uitstekende kwaliteiten beschikt. Toen met nog 36 minuten te gaan Antonio García in de nummer 3-Corvette naar binnen kwam voor zijn laatste pitstop, was voor Nick Tandy de weg vrij om de leiding over te nemen en vervolgens de overwinning naar huis te rijden. Het team van Nick Tandy, Patrick Pilet en Fred Makowiecki herhaalt daarmee de GTLM-zege in Sebring van het afgelopen jaar en is het eerste team in de historie van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship dat twee jaar op rij de klasse in Sebring wint. De score voor Porsche dit weekeinde in Sebring komt na de beide GT-klassezeges in de WEC-race van gisteren daarmee op drie uit vier!

Ook hier werd het na de laatste 'full course yellow' nog even spannend, maar Ryan Briscoe was in de nummer 67-Ford iets te gretig in zijn poging om de achterstand op Tandy nog in te lopen, verslikte zich bij het passeren van Andy Lally in de GTD-Lamborghini en ging in de rondte, waarmee hij alle kansen op een goede klassering verspeelde. Zo ging de tweede plaats in de klasse naar de nummer 66-Ford van Joey Hand, Dirk Müller en Sébastien Bourdais. De Corvette van Jan Magnussen, António García en Mike Rockenfeller werd als derde geklasseerd.

190316 IMSA race GTD winners
GTD-klasswinnaars Rolf Ineichen, Mirko Bortolotti en Rik Breukers (vlnr)

In de GTD-klasse acteerden zowel Rik Breukers in de nummer 11-GRT-Lamborghini als Jeroen Bleekemolen in de nummer 33-Riley-Mercedes vrijwel constant in de voorste gelederen. Een tijdlang reden ze zelfs op de eerste twee plaatsen, vanuit Nederlands autosportperspectief prachtig om te zien. Het Lamborghini-team kreeg in het laatste kwart van de race echter te maken met wat problemen, die het gevolg waren van een aanrijding. "De Turner-BMW reed tegen de achterkant aan, waardoor we wat schade hebben opgelopen, vermoedelijk aan de diffusor", berichtte Rik Breukers. "Daardoor verliezen we telkens tegen het eind van een stint wat snelheid, wat het erg lastig maakt om voorin mee te blijven rijden. Het zit natuurlijk ook wel heel erg dicht bij elkaar."

190316 IMSA race 11 action
Na Daytona ook winst in Sebring voor de GRT-Lamborghini

Dat bleek wel in het laatste halfuur, toen Mirko Bortolotti in de nummer 11-GRT-Lamborghini en Andy Lally in de Magnus Racing-Lamborghini een fenomenaal duel om de leiding in de klasse en daarmee de mogelijke overwinning uitvochten. Na 308 ronden was het verschil tussen de twee slechts 0,628 seconden, maar ook hier viel de beslissing uiteraard na de laatste 'full course yellow'. Het was enigszins verwarrend, omdat er diverse GTLM-auto's tussen de GTD's reden, maar uiteindelijk slaagde Bortolotti erin om Lally achter zich te houden. Daarmee stelde de Italiaan de overwinning voor het GRT-Grasser-team en teamgenoten Rik Breukers en Rolf Ineichen veilig. Het Magnus-team completeerde het dubbele succes voor Lamborghini met John Potter, Andy Lally en Spencer Pumpelly op de tweede plaats. Ook de derde plaats in GTD was voor een Italiaanse sportwagen, en wel de Scuderia Corsa-Ferrari met Cooper MacNeil, Toni Vilander en Jeff Westphal.

190316 IMSA race 33 action
Vijfde plaats in de GTD-klasse voor Jeroen Bleekemolen, Ben Keating en Felipe Fraga

Voor Jeroen Bleekemolen en zijn Riley-Mercedes-teamgenoten restte er uiteindelijk niet meer dan de vijfde plaats in de klasse. "We hadden met deze BOP gewoon geen kans. Een gewicht van 1.400 kilo, daar is deze auto niet op gemaakt. De remmen waren helemaal op en dat was op het einde ook een mega-probleem. Ik kon niet meer normaal rondrijden, het pedaal lag constant op de bodem. Het is gewoon teveel, ze hebben ons keihard gestraft, terwijl het toch zeker niet zo is dat we ieder jaar kampioen zijn geworden en alle races winnen. Ik snap het niet, het is gewoon balen. Iedereen heeft alles gegeven, dit was denk ik een van onze beste races, en dan word je toch maar vijfde. Gewoon belachelijk, daar komen we niet voor. Maar goed, we gaan nu kijken naar de volgende race, kijken wat ze eraan gaan doen."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet