Sportscars

Sportscars: Catsburg blij met eerste WEC-podium, Tung betreurt gemiste punten in Sebring

190315 WEC Race podium BMW
Nicky Catsburg (r.) behaalde zijn eerste WEC-podium samen met Martin Tomczyk (m.) en Alex Sims (l.)

BMW-fabriekscoureur Nicky Catsburg was zoals gemeld met zijn tweede plaats in de GTE-Pro-divisie de best geklasseerde Nederlander in de '1000 Miles of Sebring', de zesde ronde van het FIA WEC 'Super Season' 2018-2019. Het was de eerste podiumplaats in het WEC voor de Amersfoortse coureur, uitkomend voor het BMW Team MTEK. Naderhand sprak hij met AUTOSPORT.NL over zijn ervaringen. Ook Ho Pin Tung, die samen met zijn teamgenoten de hooggespannen verwachtingen na het behalen van de pole-position in de LMP2-kasse vanwege technische problemen niet zag worden ingelost, vertelde over zijn ervaringen.

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboeer)
Foto's: PR

Anders dan in de IMSA-serie wacht BMW in het FIA WEC nog steeds op de eerste overwinning voor de M8, maar gisteren was het wit-blauwe merk in Sebring dicht bij mogelijk succes. De nummer 81-BMW van Martin Tomczyk, Alexander Sims en Nicky Catsburg reed lange tijd aan de leiding, maar greep uiteindelijk net naast de zege vanwege een iets langere laatste pitstop: bij BMW moest, anders dan bij Porsche, naast het wisselen van de banden ook nog wat brandstof worden bijgevuld, waarop Gianmaria Bruni in de Porsche de leiding kon overnemen en Nicky Catsburg in de BMW genoegen moest nemen met de tweede plaats. Niettemin een keurig resultaat, waarmee ook Catsburg na de nodige doorstane ellende in eerdere races meer dan blij was.

190316 WEC Race BMW actie
Catsburg in actie met de BMW M8 van het BMW Team MTEK

Onze landgenoot is alweer onderweg naar het vliegveld in Orlando als we hem spreken, want morgen wordt hij in Italië verwacht voor de presentatie van het BRC-Hyundai-team, waarmee hij dit seizoen uitkomt in het FIA WTCR. "Een beetje weinig geslapen vannacht", lacht Catsburg dan ook. Het behoeft geen betoog dat hij tevreden is met het raceverloop in Sebring: "De auto liep van begin tot eind goed. Met name in het donker kwam de auto heel erg goed tot zijn recht. Daar waren we ook wel een beetje van uitgegaan en dat bleek in de praktijk gelukkig ook goed uit te pakken. Middenin de race hebben we een dubbele stint moeten doen met de banden, die helaas niet zo ging als gepland. Dat was best lastig. Alexander Sims zat achter het stuur, hij is de enige die de banden heeft moeten dubbelstinten. Daar verloren we best wel wat tijd mee. Uiteindelijk moesten we ook eerder stoppen en daardoor kwamen we de rest van de race net iets tekort op de rest en zonder 'yellows' hadden we ook niet kunnen winnen, de verwachting was P3, P4."

De turbulente slotfase bracht de beslissing: "We hebben aan het eind alles gegeven om met zo snel mogelijke rondetijden in ieder geval nog op het podium te komen, maar toen begon het te regenen en daarmee werd alles ineens anders. Helaas werd het een klein beetje een loterij met de regen: het was echt ontzettend gevaarlijk, heel erg tricky. Ik denk dat ik tijdens mijn twee ronden met slicks in de regen wat tijd heb verloren ten opzichte van Bruni in de Porsche. Helaas moesten wij tijdens de laatste stop ook brandstof pakken, terwijl zij alleen maar banden hoefden te wisselen, dus dat maakte de stop zo'n tien seconden langzamer. Toen gingen we de pitstraat uit op regenbanden en ik kon direct weer wat dichterbij Bruni komen, maar het was zo glad dat het voor ons beide niet makkelijk was. Toen kwam de safety-car. Vanuit ons perspectief zou het natuurlijk mooi geweest zijn als we nog een herstart hadden gekregen, maar ik begrijp heel goed dat ze dat vanwege de omstandigheden niet hebben gedaan. Qua veiligheid was dit zeker de juist beslissing. Ik ben heel blij met het resultaat dat we hebben behaald, ik denk dat dit een mooie 'boost' is voor het team aan het begin van de tweede helft van dit WEC-seizoen."

190315 WEC race Tung
Voor Ho Pin Tung en zijn teamgenoten zat de snelheid er pas na reparatie in

Ho Pin Tung: "Opnieuw punten laten liggen in een race met extra punten"
Voor Ho Pin Tung, rijdend met de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca in de LMP2-klasse, was er ditmaal geen podiumsucces weggelegd. Ook hij sprak over zijn ervaringen in de race: "Vrij snel na de start kregen we al last van elektronische problemen. We zijn een paar keer gestopt om dingen te vervangen: het stuur, de ECU (computer van het motormanagement, red.) en andere zaken, maar het hielp eigenlijk niet, dus we besloten de auto terug te rijden naar de tent. Daar hebben we een grotere reparatie uitgevoerd en de oorzaken gevonden. Daarna was de 'pace' weer ontzettend goed, van ons alledrie. Wat dat betreft hadden we zeker om de overwinning mee kunnen doen, maar ja, 'als' telt niet. Daarentegen was het wel een mooie race met een prachtige overwinning voor onze zusterauto, de 37. Voor ons is het jammer dat we voor de tweede keer in dit 'Super Season' punten hebben laten liggen, en opnieuw in een race waarin er extra punten te verdienen waren: vorig jaar in Le Mans door een lekke band, en nu hier ook weer. Het is niet iets waar het team iets aan kan doen, het is meer pure pech. Maar goed, ook dat is autosport. We kijken vooruit en richten ons nu op Spa, waar we er hopelijk weer goed vooraan bij zitten en kunnen meestrijden om de overwinning!"


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet