Formula Renault 2.0

Formule Renault: R-Ace en MP gaan tijdens test Paul Ricard door met onderlinge strijd

smolyar

De twee topteams in de Eurocup Formule Renault zijn tijdens de tweede collectieve test op Paul Ricard doorgegaan met hun onderlinge strijd. Alexander Smolyar was voor R-Ace GP twee dagen de snelste, maar Victor Martins en Lorenzo Colombo van MP zaten de Rus dicht op de hielen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Renault Sport

Het aantal deelnemers aan de test was sinds de vorige test op Magny-Cours met vier gestegen tot 21. Dat aantal kwam tot stand door een nieuw team (GRS) en extra auto's bij JD (Lorandi) en Drivex (Benavides). Das Cameron maakte intussen bij M2 plaats voor Yves Baltas. De verwachting is dat het veld tot aan de seizoensstart nog kan groeien tot rond de 25 auto's. Dat is in ieder geval flink meer dan de auto's die tot nu toe zijn bevestigd bij de twee kampioenschappen (European F3 Regional en European Formula Masters) die in dezelfde vijver vissen.

martins

Bij gebrek aan Kaufmann – het derde topteam van vorig jaar – liep de test op Paul Ricard net als op Magny-Cours uit op een tweestrijd tussen R-Ace GP en MP Motorsport. Alexander Smolyar voerde namens R-Ace twee dagen de boventoon. Op de eerste dag was de Rus de enige die onder de 2-minutengrens dook tijdens vier sessies die de Eurocup afwisselde met het ELMS-team Idec Sport, dat ook deels Paul Ricard had afgehuurd. Zijn teamgenoot Piastri bleef daar net boven steken, terwijl debutant Ugo de Wilde sterk presteerde door Renault-junior Victor Martins (MP) af te troeven.

piastri

Smolyar was ook vandaag de snelste, maar onder de 2-minutengrens kreeg hij gezelschap van vijf anderen, aangevoerd door MP-duo Martins en Colombo. De Wilde was opnieuw de snelste rookie. Smolyar zette zijn snelste tijd al in de eerste sessie tussen 9 en 10 uur 's ochtends. Martins kwam pas in de laatste middagsessie bij de Rus in de buurt. De tijd van Smolyar was zo'n 1,3 seconden sneller dan de beste Formule Renault-tijd van Yifei Ye vorig jaar, in de oude Tatuus-Renault.

muth

De derde en laatste test vindt op 2-3 april plaats op het circuit van Barcelona.

Eurocup Formule Renault, Paul Ricard, 2e collectieve test, 15-16 maart 2019

1e dag
1. Alexander Smolyar - R Ace - 1'59"786
2. Oscar Piastri - R Ace - 2'00"013
3. Ugo De Wilde - JD Motorsport - 2'00"130
4. Victor Martins - MP Motorsport - 2'00"256
5. Sebastian Fernandez - Arden - 2'00"560
6. Caio Collet - R Ace - 2'00"728
7. Petr Ptacek - Bhaitech - 2'01"013
8. Leonardo Lorandi - JD Motorsport - 2'01"082
9. Lorenzo Colombo - MP Motorsport - 2'01"144
10. Federico Malvestiti - Bhaitech - 2'01"238
11. Esteban Muth - M2 Competition - 2'01"238
12. Brad Benavides - Drivex - 2'01"246
13. Kush Maini - M2 Competition - 2'01"402
14. Amaury Cordeel - MP Motorsport - 2'01"408
15. Frank Bird - Arden - 2'01"507
16. Joao Vieira - JD Motorsport - 2'01"556
17. Patrick Schott - Drivex - 2'01"577
18. Patrik Pasma - Arden - 2'02"112
19. Xavier Lloveras - GRS - 2'02"336
20. Yves Baltas - M2 Competition - 2'03"143
21. Alessio Deledda - GRS - 2'04"173

2e dag
1. Alexander Smolyar - R Ace - 1'59"415
2. Victor Martins - MP Motorsport - 1'59"433
3. Lorenzo Colombo - MP Motorsport - 1'59"609
4. Oscar Piastri - R Ace - 1'59"822
5. Ugo De Wilde - JD Motorsport - 1'59"886
6. Sebastian Fernandez - Arden - 1'59"964
7. Leonardo Lorandi - JD Motorsport - 2'00"018
8. Petr Ptacek - Bhaitech - 2'00"116
9. Caio Collet - R Ace - 2'00"137
10. Kush Maini - M2 Competition - 2'00"287
11. Frank Bird - Arden - 2'00"326
12. Esteban Muth - M2 Competition - 2'00"378
13. Patrik Pasma - Arden - 2'00"478
14. Patrick Schott - Drivex - 2'00"562
15. Federico Malvestiti - Bhaitech - 2'00"604
16. Xavier Lloveras - GRS - 2'00"808
17. Joao Vieira - JD Motorsport - 2'01"149
18. Brad Benavidas - Drivex - 2'01"203
19. Yves Baltas - M2 Competition - 2'01"552
20. Alessio Deledda - GRS - 2'03"093
21. Amaury Cordeel - MP Motorsport - geen tijd

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet