Sportscars

Sportscars: 1-2 voor Toyota in Sebring, bijna klassewinst Catsburg, Porsche wint beide GT-klassen

190315 WEC race Start
Start van de '1000 Miles of Sebring', de zesde ronde van het FIA WEC 'SuperSeason'

Opnieuw een dubbel succes voor Toyota in een FIA WEC-race: Fernando Alonso, Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima wonnen de '1000 Miles of Sebring', voor hun merkgenoten Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López. In LMP2 ging de winst naar het Jackie Chan DC Racing-trio David Heinemeier-Hansson, Jordan King en Will Stevens, terwijl Porsche beide GT-klassen won. In de Pro-divisie zegevierden Gianmaria Bruni en Richard Lietz, in de Am-klasse ging de winst naar het Dempsey-Proton-trio Christian Ried, Julien Andlauer en Matt Campbell. De succesvolste Nederlander in de WEC-race op Sebring was BMW-coureur Nicky Catsburg, die op weg leek naar de zege in GTE-Pro, maar bij een extra pitstop na een hoosbui in het laatste halfuur alsnog de leiding verloor. Hij eindigde heel verdienstelijk als tweede. Ook het Racing Team Nederland kwam sterk voor de dag en had kansen op het LMP2-podium, totdat tijdverlies vanwege een reparatie van het telemetriesysteem de kansen teniet deed. De wedstrijd eindigde achter de safety-car, nadat Loïc Duval van de door regen gladde baan in de TDS Racing-LMP2 in de bandenstapels was beland.

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

In de eerste uren van de race bleven de beide Toyota's nog redelijk dicht bij elkaar, maar het pleit werd beslecht in het zesde uur toen de nummer 7 (Conway/Kobayashi/López) voor herstel van de bodemplaat de pits in moest en zo'n drie minuten verloor. De schade was ontstaan toen López over de kerbstones reed om een aanrijding met Aston Martin-rijder Jonny Adam te voorkomen. Daarna was de weg vrij voor Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Fernando Alonso naar een onbedreigde overwinning. De drie kunnen daarmee 32 punten toevoegen aan het totaal. De nummer 7-Toyota eindigde op de tweede plaats, voor de enige resterende SMP-BR1, de nummer 11-auto van Mikhail Aleshin, Vitaly Petrov en Brendon Hartley.

Het Rebellion-team kende een slechte race: de nummer 1-auto (Jani/Beche/Senna) was de eerste officiële uitvaller, de andere auto (Berthon/Laurent/Menezes) liep forse achterstand op. De Dragonspeed-BR1 met Renger van der Zande, Hendrik Hedman en Ben Hanley haalde de eindstreep niet. "Vanaf de start hadden we al problemen met het elektronische deel van het schakelen", vertelde Renger van der Zande. "We denken dat er een kabel in de hoofdkabelboom zit die niet goed is. Soms lukte het tien ronden wel, en dan opeens weer niet. Dan moesten we naar 'manual mode': met de koppeling op het stuur schakelen en van het gas af. Dat kostte heel veel tijd. Op een gegeven moment werd dat zelfs gevaarlijk toen ik echt langzaam over de baan ging. We zijn wel tevreden met hoe de auto lag. We hadden misschien nog wel eens een potje kunnen breken als we geen technische problemen hadden gehad, maar we moesten er helaas mee ophouden. Het enige voordeel is dat ik nog voor tien uur in mijn bed lig, goed voor de voorbereiding op de IMSA-race van morgen. Het komt niet vaak voor dat je uitvalt tijdens een race en dan een dag later alweer de kans hebt om op hetzelfde circuit een goed resultaat te scoren!"

In de LMP2-klasse waren de kansen van de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung, Gabriele Aubry en Stéphane Richelmi snel verkeken. Al in het eerste uur moest de auto voor reparatie van een probleem met de kabelboom naar binnen. Later leidde een niet sluitend portier voor verder tijdverlies. De andere Jackie Chan DC Racing-auto met David Heinemeier-Hansson, Jordan King en Will Stevens leidde het grootste deel van de race in de klasse en won, met een solide tweede plaats voor de Signatech Alpine van Nicolas Lapierre, André Negrão en Pierre Thiriet.

190315 WEC race 29
Het Racing Team Nederland reed een tijdlang in de top drie van de LMP2-klasse

De Dallara van Racing Team Nederland deed het in de race opmerkelijk goed en leek lange tijd op weg naar een podiumplaats. Nadat het team door het schrappen van de kwalificatietijden van achteraan het veld moest starten, baande Nyck de Vries zich professioneel een weg door het GT-veld en klom binnen twee ronden op van de 33e naar de 16e plaats en vond nog een ronde later de aansluiting bij het LMP2-veld. Waar diverse andere LMP2's problemen kenden, reed de Jumbo-gele Dallara regelmatig in de top drie, totdat een langduriger pitstop in het vijfde uur van de race voor tijdverlies zorgde. "De FIA-telemetrie was kapot en die moesten we van de wedstrijdleiding vervangen", meldde teammanager Mark Koense. Daarmee viel het team terug en eindigde als vijfde. Zo ging de derde plaats uiteindelijk naar de Dragonspeed-auto (Gonzalez/Maldonado/Davidson), ondanks dat dit team door incidenten twee keer de achtervleugel verspeelde.

190315 WEC race 91
Winst voor Porsche-rijders Gianmaria Bruni en Richard Lietz in de GTE-Pro-klasse

In de GTLM-klasse leek Nicky Catsburg zonder al teveel problemen de overwinning naar huis te kunnen rijden. Na wat de laatste reeks pitstops leek te zijn, reed de Amersfoortse coureur in de nummer 81-BMW vrij comfortabel aan de leiding, maar met nog een halfuur te gaan kwam er een forse regenbui naar beneden, waarop alle rijders nog een keer de pits opzochten voor regenbanden. Daarbij wisselde het Porsche-team sneller dan het BMW Team MTEK, waarop Gianmaria Bruni in de nummer 91-Porsche de leiding kon overnemen en vervolgens samen met Richard Lietz de klasse won, toen de wedstrijd achter de safety-car niet meer werd vrijgegeven. Catsburg en zijn teamgenoten Martin Tomczyk en Alexander Sims eindigden als tweede voor Andy Priaulx, Harry Tincknell en Jonathan Bomarito in de nummer 67-Ford, die een ronde achterstand op de Porsche en de BMW hadden.

190315 WEC race 77
In GTE-Am won de Dempsey-Proton-Porsche van Ried/Andlauer/Campbell

Ook in de GTE-Am ging de winst naar Porsche, tevens verreweg het succesvolste merk in de klassieke twaalf-uursrace op Sebring. Hier was het de nummer 77-Dempsey Proton-Racing-911 van Christian Ried, Julien Andlauer en Matt Campbell die als eerste over de eindstreep kwam, gevolgd door de Spirit of Race-Ferrari van Thomas Flohr, Francesco Castellacci en Giancarlo Fisichella en de Project 1-Porsche met Jörg Bergmeister, Patrick Lindsey en Egidio Perfetti.

190315 WEC race 81
Nicky Catsburg was als tweede in de GTE-Pro-klasse de best geklasseerde Nederlander

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 maart 2019 18:57

    Maar dan nu de hamvraag was het weer een leerzaam weekend voor onze vrienden Mark Koense en ome Frits ?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 maart 2019 19:27

    Ome Frits is er zich van bewust dat hij het tempo van Nyck en Guido niet bij kan benen. Fouten maakt hij weinig, dat siert hem. Dat Frits dit weekend de langzaamste LMP2-rijder was, dat is niet anders.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 maart 2019 19:28

    Snelste race ronde was wederom voor RTN in LMP2. Toch jammer dat het er gewoon niet uitkomt.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 maart 2019 22:44

    Snelste en langzaamste raceronde voor RTN, dat verklaart e.e.a. Geen kritiek maar droge cijfers. Als men progressie wil boekrpen, dan moet je ingrijpen in de rijdersbezetting.

    • 0
    • 0
     
    Gixxer17 17 maart 2019 14:20

    Mooi om dit kampionschap op Sebring te zien, de GT bewees voor mij maar weer eens waarom zij de show stelen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 maart 2019 21:41

    En als je ingrijpt in de rijdersbezetting verwacht ik binnen 1 race een podium of overwinning. Misschien een idee voor le Mans ?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 maart 2019 22:06

    RTN lag gewoon op schema voor een podiumplaats, tot er wat kapot ging. Als die kabel heel was gebleven had een podium er wel ingezeten met deze rijders. Ingegrepen in de rijdersbezetting is er al....niet voor niets is Lammers vervangen door De Vries.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 maart 2019 22:40

    Dat vind ik te makkelijk want Jan Lammers kon op Silverstone en le Mans nog prima mee komen. Was wel iets trager dan giedo maar geen 12 seconden.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 18 maart 2019 23:18

    Lammers kon prima meekomen? Op Le Mans was hij slechts 2 seconden sneller dan Van Eerd, maar wel bijna 5 seconden langzamer dan Van der Garde. Als Lammers de centen van Van Eerd had gehad, was het een ideale Bronze rijder geweest in een ander team ;-)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 maart 2019 13:28

    Lul maar raak.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet