Sportscars

Sportscars: Toyota, Porsche vooraan in kwalificatie Sebring

190314 WEC quali 8
De nummer 8-Toyota staat op pole-position voor de FIA WEC-race op Sebring

Toyota bezet de eerste startrij voor de 1000 Miles of Sebring, met de nummer 8-auto van Fernando Alonso en Kazuki Nakajima op pole-position. De teamgenoten van Ho Pin Tung in de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca staan vooraan in de LMP2-klasse. In GTE-Pro staat de nummer 91-Porsche van Kévin Estre en Michael Christensen vooraan, de Dempsey Proton-Porsche van Matt Campbell en Christian Ried staat op pole in de GTE-Am-klasse.

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Dat Toyota op pole staat in de LMP1-klasse is niet echt een verrassing, de vraag was eigenlijk alleen nog welke van de beide TS050 Hybrids in de training het snelste zou zijn. Fernando Alonso en Kazuki Nakajima kwamen samen in de nummer 8-Toyota tot een gecombineerd gemiddelde van 1:40,318 minuten en waren daarmee bijna een halve seconde sneller dan Mike Conway en José María López, die in de nummer 7-Toyota een tijd van 1:40,803 minuten reden. López raakte tijdens zijn kwalificatiepogingen eenmaal van de baan. Beste niet-hybride was de nummer 17-SMP Racing-BR1 van Stéphane Sarrazin en Egor Orudzhev, voor de nummer 3-Rebellion (Laurent/Menezes) en de nummer 11-SMP-BR1 (Aleshin/Hartley). De Dragonspeed-BR1 met Hedman en Hanley, waarmee ook Renger van der Zande in actie komt, vertrekt vanaf de zevende plaats in de klasse. Na een straf voor Sarrazin vanwege het in de weg rijden bij andere deelnemers en het niet in acht nemen van blauwe vlaggen werd de snelste tijd van de Fransman geschrapt. De nummer 3-Rebellion schuift daardoor een plek op naar de derde plaats, de SMP-auto zakt naar de vierde plaats.

Het Jackie Chan DC Racing-team heeft de eerste startrij in de LMP2-klasse in handen, met de snelste tijd van 1:47,555 minuten voor Gabriele Aubry en Stéphane Richelmi in de nummer 38, waarmee ook Ho Pin Tung rijdt. Voor Will Stevens en David Heinemeier-Hansson kwalificeerden in de nunmer 37 met een tijd van 1:48,208 minuten op de tweede plaats. De derde tijd was voor de Signatech Alpine met Nicolas Lapierre en Pierre Thiriet. In de Racing Team Nederland-Dallara reden Frits van Eerd en Nyck de Vries de kwalificatie, ze kwamen tot een gecombineerd gemiddelde van 1;51,307 minuten en bezetten daarmee de zevende en laatste startplaats in de klasse. Later werden van zowel Van Eerd als De Vries alle kwalificatietijden geschrapt vanwege te snel rijden in de pitstraat. Bij beiden werd een snelheid van 66,2 km/u in plaats van de maximaal toegstane 60 km/u geconstateerd, wat wijst op een fout aan de 'pitlane speed limiter'

190315 WEC quali Christensen Estre
Blijdschap bij Michael Christensen en Kévin Estre na het behalen van de GTE-Pro-pole

Porsche bezet in de beide GT-klassen de pole-position. De kwalificatie moest eenmaal met de rode vlag onderbroken na een crash van Luis Perez-Companq in de Clearwater-Ferrari. Aanvankelijk bepaalden de beide Fords het tempo in de Pro-klasse, maar na de onderbreking kwam Kévin Estre in de nummer 91-Porsche, die hij deelt met Michael Christensen tot een gemiddelde van 1:57,500 minuten, gevolgd door de beide Fords, de nummer 67 van Tincknell/Priaulx (1:57,681 minuten) en de nummer 66 van Pla/Mücke (1:57,714 minuten). De beste BMW, de nummer 82 van Farfus/Félix Da Costa/Spengler, staat op de vierde plaats, voor de AF Corse-Ferrari van Rigon/Bird/Molina.

190315 WEC quali 77
De nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche start als eerste in de GTE-Am-klasse

In de Am-klasse is de volledige eerste startrij in handen van Porsche. De snelste tijd was voor Matt Campbell en Christian Ried in de nummer 77-Dempsey-Proton-911, voor Egidio Perfetti en Jörg Bergmeister in de nummer 56-Project 1-Porsche. Voor het team uit het Noord-Duitse Lohne is de tweede startplaats een geweldige prestatie, nadat afgelopen maandag tijdens een test in Sebring de oorspronkelijke auto door een defect volledig uitbrandde. Via snel handelen van Porsche en DHL werd er gisterochtend nog een nieuw chassis in Sebring aangeleverd, dat gisteravond voor het eerst reed en vanavond dus naar de tweede startplaats in de klasse reed. De nummer 98-Aston Martin Racing-Vantage werd als derde gekwalificeerd. Ook dit team had veel werk te doen, nadat Paul Dalla Lana vanmiddag in de vrije training hard crashte.

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2019 08:28

    RTN start achteraan, om een of andere reden zijn de kwalificatietijden van Frits en Nyck ongeldig verklaard! Ook van Sarrazin overigens. Reden?

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2019 08:34

    Ben er in inmiddels achter: pitlane speeding!

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2019 13:10

    Ja maar bij RTN zitten ze nog in een leer fase en dan mag dat. Wat oliedom zeg.....

    • 0
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2019 13:12

    Maar Frits is gewoon veel te traag.

    • 1
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2019 14:56

    Wat betreft de kwalificatietijden (die dus geschrapt werden): Nyck reed 1.49.063, Frits 1.53.551. Nou ja, zevende in de LMP2 worden ze sowieso.

    • 0
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2019 15:42

    4.5 seconden per ronde. Is echt gigantisch veel.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2019 16:43

    Kunnen we alstublieft een keer ophouden over de tijden vergelijken van Frans met Guido en Nick. Frits doet het puur voor de fun en Guido en Nick verdienen hun boterham hiermee. Als Frits dit niet leuk (meer) vindt bestaat racing team Nederland geen eens meer . Laten we Frits daar dankbaar voor zijn i.p.v. hem af zeezieken dat hij iets langzamer is . Zonder Frits geen team zo simpel is het .

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2019 17:46

    Frits zou een prima teambaas zijn en er ook verstandig aan doen om een stap terug te nemen. Dit is lachwekkend.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2019 18:02

    Frits vindt het leuk om te rijden ,en als hij het niet meer leuk vindt doekt hij gewoon het hele team op . Zo simpel is dat . Frits is geen beroepsrijder , laten we dat ook niet vergeten .

    • 3
    • 0
     
    Racing-Fan 15 maart 2019 18:40

    De azijn is weer in de aanbieding zo te zien.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2019 19:45

    De roze brillen ook...

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 15 maart 2019 21:45

    Welk commentaar hierboven is met een roze bril?

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 15 maart 2019 23:36

    Frits zou het voorbeeld van Dempsey moeten volgen.

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 16 maart 2019 11:26

    Hehe eindelijk iemand die heeft snapt. Inderdaad gewoon teammanager wórden.

    • 0
    • 0
     
    Michael Breedijk 16 maart 2019 19:24

    Dempsey is gestopt omdat hij het te druk had met zijn acteer werk. En hij heeft zijn naam verbonden aan het Proton Team, waarvan hij geen team baas is. Na het 2015 seizoen van Grey's Anatomy heeft Dempsey gewerkt aan wat kleinere projecten waar hij ook schrijf en regiseerwerk voor deed. De kans is redelijk dat Patrick Dempsey weer in een race serie terug komt (Fia WEC of Imsa) als hij er de tijd voor heeft.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 16 maart 2019 21:42

    Op 26 maart is er via de diverse view-on-demand-platforms de première van een documentaire onder de titel 'Hurley', over leven en carrière van Hurley Haywood, de succesvolste Amerikaanse coureur in de historie van de lange-afstandsracerij. Naast Haywoods sportieve successen (3x winnaar Le Mans, 5x winnaar Daytona, 2x winnaar Sebring) komen ook persoonlijke aspecten inclusief de homosexuele geaardheid van de coureur aan de orde. Patrick Dempsey trad op als 'executive producer' van deze documentaire. Daarnaast gaat op 27 september de film 'The art of racing in the rain' in première, naar de roman van Garth Stein, waarvan Patrick Dempsey de producer is.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet