Formule 1

Formule 1: Wedstrijdleider Charlie Whiting plotseling overleden

whiting

De Formule 1 is aan de vooravond van de GP van Australië opgeschrikt door het onverwachte overlijden van wedstrijdleider Charlie Whiting. Hij is slechts 66 jaar geworden.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA

Meer dan 40 jaar maakte Whiting deel uit van het F1-circus, een periode waarin hij zich ontwikkelde van monteur tot de alom gerespecteerde wedstrijdleider van de Formule 1. Whiting stapte in de autosport via zijn broer, die aan rallycross en toerwagens deed, en raakte betrokken bij de Formule 1 toen Nick Whiting een Surtees TS16 inzette voor Divina Galica in het Shellsport-kampioenschap, de voorloper van het Britse F1-kampioenschap. Daarna stapte hij over naar Hesketh, een team in zijn nadagen, waar hij werkte aan de auto's van onder meer Eddie Cheever en Derek Daly.

Toen Hesketh kopje onder ging, vond Whiting onderdak bij het Brabham van Bernie Ecclestone, net op het moment dat ontwerper Gordon Murray met de 'stofzuigerauto' BT46B op de proppen kwam. Whiting bleef bij Brabham tijdens de hele gouden periode van het team, die leidde tot twee wereldtitels voor Nelson Piquet. Als hoofdmonteur vanaf 1981 was hij direct medeverantwoordelijk voor beide titels.

Whiting zat daardoor ook in het oog van de storm van de FISA/FOCA-oorlog, die woedde van 1980 tot 1983 en leidde tot de Concorde-overeenkomst, het document dat nu nog altijd de basis vormt voor de commerciële afspraken over de Formule 1. Samen met andere Brabham-kopstukken zoals Herbie Blash en Alistair Caldwell zat Whiting uiteraard in het FOCA-kamp van 'verzetsleider' Bernie Ecclestone, in een team dat 'creatieve oplossingen' niet schuwde.

whiting2

De oorlog eindigde met een wapenstilstand waarbij de FIA de organisator en regelgever werd van het nieuwe F1-wereldkampioenschap en Bernie Ecclestone de commerciële rechten ging bestieren. Tot 1987 hield Ecclestone een dubbelrol vol, waarbij hij het Brabham-team bleef leiden. De verkoop van Brabham resulteerde echter in een overstap van Whiting – toen chief engineer bij het team – naar de FIA. Ook Blash maakte die overstap.

Zo werden de stropers de jachtopzieners. In 1991, toen Max Mosley – Ecclestones strijdmakker in FISA/FOCA-oorlogstijden – Jean-Marie Balestre opvolgde als FIA-voorzitter, kreeg Whiting een vaste rol in het technische team van de FIA. De nieuwe rol was voor Whiting een hele omschakeling. In plaats van creatieve oplossingen verzinnen moest hij ze nu ontdekken.

Twee jaar na het rampjaar 1994 nam Whiting de rol van race-starter over, die daarna werd uitgebreid tot wedstrijdleider en veiligheidsman, als opvolger van de Belg Roland Bruynseraede. In eerste instantie vervulde Roger Lane-Nott die laatste twee taken, maar in 1996 legde Mosley alle drie taken weer bij één man neer. Herbie Blash werd Whitings secondant.

Samen met Dr. Sid Watkins speelde Whiting een belangrijke rol in het veiliger maken van de F1-circuits. Plannen om zijn opvolging te regelen liepen intussen twee keer op niets uit toen Marcin Budkowski en Laurent Mekies de FIA weer verlieten en kozen voor een carrière bij respectievelijk Renault en Ferrari. Op zijn 65e liet Whiting weten dat hij niet van plan was om te stoppen, net zoals zijn voormalig teambaas tot ver na zijn 80e in het zadel bleef. Het mocht niet zo zijn.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 5 dagen geleden

    R.I.P.

    • 9
    • 0
     
    Rob Petersen 5 dagen geleden

    Één van de meeste stabiele factoren in de Formule 1 is er niet meer. De strijd om zijn opvolging zal ongetwijfeld los barsten. Nooit krijgt F1 meer zo'n integere en altijd aanspreekbare man. Clerck of the Course werd bij de F1 verwoord door "Charlie". Als de eigen naam zo wordt gebruikt dan heb je het echt ver geschopt. De finish vlag is gevallen voor Charlie. Zijn erfenis zal nog lang blijven. rust in vrede Charlie.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Mooi gesproken Rob.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 5 dagen geleden

    Wat een triest nieuws. Charlie kreeg het vaak zwaar te verduren maar behield altijd zijn waardigheid. RESPECT met hoofdletters. Een opvolger van zijn kaliber en statuur is nauwelijks vindbaar, maar dat is nu ook niet direct aan de orde. Wat overheerst is verslagenheid. Vaarwel Charlie.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet