Formula E

Formule E: Mortara erft zege na tijdstraf Bird, Frijns voor tweede maal dit seizoen op podium (UPD: Interview Robin Frijns)

190310 FE Race Frijns
Robin Frijns behaalt voor de tweede maal dit seizoen een top-drie-resultaat

Ruim drieënhalf uur na de finish is er een winnaar van de Formule E-race op het stratencircuit van Hongkong, en net zoals in het voorgaande seizoen, toen Daniel Abt zijn zege op zondag naderhand kwijtraakte, is het niet degene die als eerste over de eindstreep kwam. De sportcommissarissen legden Sam Bird een tijdstraf van vijf seconden op voor het contact met André Lotterer in de slotfase van de wedstrijd. Daarmee viel Bird terug naar de zesde plaats in de uitslag, terwijl Edoardo Mortara de overwinning erft. Het is zowel voor Mortara als voor zijn team Venturi de eerste winst in de Formule E. Audi-rijder Lucas Di Grassi promoveert naar de tweede plaats, Robin Frijns eindigt als derde en behaalt daarmee na zijn tweede plaats in Marrakesj zijn tweede top-drie-klassering van het lopende seizoen.

UPD 22.00 uur: Het Envision-Virgin-team van Sam Bird heeft tegen de straf beroep aangekondigd, terwijl DS Techeetah naar verluidt juisteen hogere straf voor Bird wil om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen. Voorlopig blijft de uitslag echter zoals deze is, met Mortara als winnaar.


Tekst: René de Boer (vanuit Hongkong, Twitter: @renedeboer)
Foto: Bildagentur Kräling

Na afloop sprak Frijns tegenover AUTOSPORT.NL over zijn ervaringen: "In de kwalificatie liep het niet helemaal lekker, omdat ik achter Vergne en Mortara de baan op ging en vanwege de spray niet veel kon zien. Daarmee verloor ik best wel wat tijd. Met de snelste tijd in de tweede vrije training had ik verwacht dat ik er ook in de kwalificatie wel goed bij zou zitten, maar dat was dus niet echt het geval. De auto was vanaf het begin erg goed, ik was snel. Elke keer als ik achter anderen reed, was ik sneller. Zo kon ik me naar voren werken en ben als vierde gefinisht. Niet zo slecht toch?" Later werd deze vierde plaats dus zoals gemeld omgezet naar de derde positie als gevolg van de tijdstraf voor Mortara.

Samen met Daniel Abt behoorde onze landgenoot tot de enige twee rijders die na afloop van de eerste safety-car-fase niet gebruik maakten van de 'attack mode' om bij de herstart naar voren te komen. "Ik had er de hele ronde achter de safety-car over nagedacht", gaf hij toe. "Je hebt niet echt een voordeel als iedereen het gebruikt. Het is natuurlijk wel een nadeel als je het niet gebruikt, maar Daniel achter me gebruikte het dus ook niet, en daardoor was hij degene die het lastig had om de andere rijders achter zich te houden, terwijl ik relatief safe was. Dat pakte dus goed uit en hielp me verder naar voren."

Er was nog wat onduidelijkheid over de situatie met Sébastien Buemi, waarbij het op basis van de TV-beelden erop leek dat er contact tussen Frijns en Buemi was geweest. Aangesproken op dit moment haalde Frijns zijn schouders op: "Ik zat aan de binnenkant. Ik begreep dat hij daarna uitviel, maar ik weet niet waarom."

Het weer was uiteindelijk niet zo slecht als iedereen gevreesd had. "Nee, gelukkig niet", lachte Frijns. "Tijdens de kwalificatie was het nog wel lastig en ook in de race waren er nog wel lijnen waarop het erg glad was. Als je daar reed, leek het soms wel op schaatsen! Maar dat was voor iedereen hetzelfde, ik denk dat het weer een mooie race was om naar te kijken."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet